Geld & Recht alle pijlers

Beleggen

24-05-2016 07:12 140 berichten
Ik snap er niks van, maar vind het wel interessant.

Google geeft wel enige info maar zou iemand mij hier in jip en janneke taal iets over uit willen leggen?

Zijn er hier mensen die bijv aandelen hebben en hoeveel geld investeer je dan en wanneer verkoop je?

Hoe leer je beleggen voor dummies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Skaep schreef op 25 mei 2016 @ 13:43:

[...]

Laten we zeggen dat ik het hoogst ongeloofwaardig vind en dan druk ik me zeer voorzichtig uit. Stel dat we bij dat 'makkelijk te halen' rendement van 15% tot 40% per maand aan de voorzichtige kant gaan zitten: een rendement van 20% per maand. En laten we er nou vanuit gaan dat jij op 1 januari 1.000 euro hebt belegd en dat je je rendement steeds herbelegt. Dan heb je dus op 1 februari 1.200 euro, op 1 maart 1.440 euro... en een jaar later al bijna 9.000 euro. Van die ene 1.000 euro. In een jaar tijd. Als jij dat soort rendementen zou halen, dan kon je allang de rest van je leven op je gat zitten...

€9000 na een jaar? Peanuts! 20% rendement per maand betekent meer dan €700.000 na 3 jaar! En meer dan €56 MILJOEN na 5 jaar!

Laat ik enigszins voorzichtig zijn met mijn uitlatingen, maar... uh... da's vrij ongelofelijk.
quote:Boogschutter10 schreef op 25 mei 2016 @ 14:07:

[...]

Weer dat "als je op de piek had gekocht". Ja, da's dom. Maar dat doet niemand. Je bouwt een portfolio langzaam op en je heb dus gekocht vóór de piek, soms ver daarvoor, en je koopt dus ook als de prijs weer daalt. Crash = buying opportunity.

En ASML heeft nooit problemen gehad. Waar doel je op? ASML is wereldmarktleider in de productie van chipmachines, een enorme groeimarkt.

Niemand hoeft van mij te gaan beleggen, maar die "doom & gloom" verhalen slaan nergens op.
quote:Yozh schreef op 25 mei 2016 @ 14:09:

[...]

€9000 na een jaar? Peanuts! 20% rendement per maand betekent meer dan €700.000 na 3 jaar! En meer dan €56 MILJOEN na 5 jaar!

Laat ik enigszins voorzichtig zijn met mijn uitlatingen, maar... uh... da's vrij ongelofelijk.Maar @spell68 haalt het. Makkelijk zelfs. Je gaat toch niet zeggen dat ie liegt?
quote:spectral schreef op 25 mei 2016 @ 13:49:

[...]

En wat als iemand jaren achter een goede resultaten behaalt, noem je het dan nog steeds gokken?

Ik noem maar even een Warren Buffet, die heeft zn hele leven lang gegokt en nagenoeg alleen maar geluk gehad?

Geluk is een keer een juiste keuze maken, maar geluk is niet stelselmatig de juiste dingen kiezen.... dat is gewoon kunde.Buffett is een waardebelegger die voor de lange termijn belegt en risico's goed spreidt. Overigens heeft hij het grootste deel van zijn vermogen verdiend met private equity. Das niet zo toegankelijk voor de gemiddelde particulier.
quote:Skaep schreef op 25 mei 2016 @ 13:43:

[...]

Laten we zeggen dat ik het hoogst ongeloofwaardig vind en dan druk ik me zeer voorzichtig uit. Stel dat we bij dat 'makkelijk te halen' rendement van 15% tot 40% per maand aan de voorzichtige kant gaan zitten: een rendement van 20% per maand. En laten we er nou vanuit gaan dat jij op 1 januari 1.000 euro hebt belegd en dat je je rendement steeds herbelegt. Dan heb je dus op 1 februari 1.200 euro, op 1 maart 1.440 euro... en een jaar later al bijna 9.000 euro. Van die ene 1.000 euro. In een jaar tijd. Als jij dat soort rendementen zou halen, dan kon je allang de rest van je leven op je gat zitten...

Dat klopt. Ik dacht alleen dat ik nog meer zou kunnen verdienen, dat ik slimmer was, maar helaas dat heeft me alleen geld gekost.

Maar ok: ik heb 68 langlopende calls shell en daar heb ik zelf 16.000 euro in gestopt. Voor mei had ik er 64 verkocht voor 5000 euro en heb ik er terug moeten kopen voor 2150 euro. Dan is mijn netto rendement 2850/16000=17,81%.

Voor juni heb ik hetzelfde gedaan en heb ik er 72 verkocht voor een totaal van 3087 euro=19.29%.

Als de koers van shell onder de 22.50 blijft op 16 juni dan moet ik voor maximaal 250 terugkopen=(3087-250)=17,7% rendement.

Koop ik er weer 3 lange calls bij en schrijf ik voor juli iets van 3200 euro. En dit kan ik sowieso doen tot december 2019. Mocht de koers wat dalen, dan levert het minder op, maar ik heb genoeg cash om er dan weer 20 bij te kopen. Zolang ik kan schrijven, verdien ik geld.

Dus dat soort rendementen zijn makkelijk te halen en daarbij zijn er maar zelden maanden dat ik verlies leid, ongeacht wat de beurs doet.. Dat jij te weinig kennis van zaken hebt en met kruimels blij bent, omdat je niet beter weet, is een heel ander verhaal.
Eind jaren '90 zijn hele hordes particulieren gaan beleggen. De sky was the limit. Alles ging omhoog, en heel hard ook. Koersstijgingen van 5 tot 10 % per dag (zet dat maar af tegen de jaarrentes van circa 0,5 % nu). Koersstijgingen van meer dan 100 % in circa 2 weken tijd voor IT fondsen waren geen uitzonderingen. Soms harde koersstijgingen omdat bedrijven alleen maar de naam wijzigde naar [eigen naam].com . Sommige fondsen hebben in korte tijd zelfs stijgingen van 600 % doorgemaakt. Op verjaardagen een veelsbesproken onderwerp. Je was een sukkel als je nog steeds spaarde en niet belegde. Al die particulieren hebben vanaf zo 2001 echt hele harde klappen gehad. Waren al die mensen dan 'dom' omdat zij ook een graantje mee wilde pikken? Of hadden zij al die enorme koersstijgingen aan hun neus voorbij moeten laten gaan, wachten op de crash en dan instappen? Voer voor psychologen.

Een situatie als toen kan zo weer gebeuren. Een crash kan met een harde klap gaan, maar ook sluipenderwijs.

Beleggen blijft een soort van gokken. Ook als je langzaam een portefeuille opbouwt. Je weet gewoon niet hoe de beurs zich ontwikkelt.

ASML heeft jarenlang zeer grote verliezen geleden (meer dan 100 miljoen per jaar) en is kunstmatig overeind gehouden. Daardoor bestaat het bedrijf nog. Google maar als je het niet gelooft. Nu gaat het idd beter.

quote:Yozh schreef op 25 mei 2016 @ 14:17:

[...]

Weer dat "als je op de piek had gekocht". Ja, da's dom. Maar dat doet niemand. Je bouwt een portfolio langzaam op en je heb dus gekocht vóór de piek, soms ver daarvoor, en je koopt dus ook als de prijs weer daalt. Crash = buying opportunity.

En ASML heeft nooit problemen gehad. Waar doel je op? ASML is wereldmarktleider in de productie van chipmachines, een enorme groeimarkt.

Niemand hoeft van mij te gaan beleggen, maar die "doom & gloom" verhalen slaan nergens op.
Je hebt duidelijk mijn post in dit topic over de standaard particuliere belegger niet gelezen. Of niet begrepen. Of je bent er zelf eentje. Of mensen in je omgeving zijn nat gegaan.

Ik zal het dus nog een keertje uitleggen. Voor de laatste keer.

OK, je koopt net voor de crash. Ja, dat is dom, maar kan gebeuren. Let op de P/E waardes. Als die historisch hoog zijn, is voorzichtigheid geboden. Maar dan nog, je verliest pas geld door in blinde paniek te gaan verkopen met 50% verlies. Als je "gewoon" bijkoopt "on the way down", dan hoef je helemaal niet te wachten tot de koersen weer helemaal hersteld zijn om weer in de plus te zitten. En vergeet ook niet het dividend wat binnen blijft stromen en je herinvesteert! Jij kiest de piek als enige koopmoment en de bodem als verkoopmoment. Worst case scenario waar je zelf gewoon bij bent en dus je eigen domme schuld is, ja. Kan er niet meer van maken.

En historisch gezien (+100 jaar) is de trend resoluut OMHOOG voor de beurs. Wat schokken hier en daar, maar omhoog. Dus ja, ik kan met 99,9% zekerheid zeggen dat dat ook in de toekomst zo zal zijn. Niet alle bedrijven, niet alle sectoren, maar in z'n algemeen gaan de koersen omhoog. Zie hieronder bijvoorbeeld de Dow Jones de afgelopen 100 jaar. Let voor de gein op de waardes aan beide kanten. De stijging is veel groter dan de grafiek doet vermoeden. En dat zonder dividenden zelfs!

http://www.thedigeratilife.com/images/chartdjia.png

En ASML zou ik zelf even googlen; volg die jongens al sinds 2000. Hartstikke solide bedrijf met een uitstekende lange termijn strategie van het binden van toeleveranciers én klanten.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ASML

Nogmaals, niemand *moet* beleggen van mij, maar je hoeft echt geen genie te zijn om hogere rendementen te halen dan op je spaarrekening.
Ik denk niet dat wij het eens gaan worden.

Dat de beurs de laatste 100 jaar omhoog is gegaan is een aardig feitje, maar als particuliere belegger heb je er niks aan. Er zijn binnen die 100 jaar ook (lange) periodes in de geschiedenis geweest dat de beurs ineenstortte, zich neerwaarts voortbewoog of min of meer zijwaarts. Die periodes waren langer dan de beleggingshorizon van de meeste particuliere beleggers.

Juist degenen die beweren dat beleggen een soort trucje is als je je maar aan een paar vuistregels houdt - ja hoe zal ik dat eens diplomatiek zeggen .... - moeten nog een paar harde lessen leren. Als je belegt dan loop je veel risico en ook het risico dat je met heel veel minder eindigt dan je inlegt of dat je na jaren van verlies weer terug bent van het niveau van je inleg. Als je je bewust bent van dat risico, bereid bent om dat te nemen en je kunt het geld missen als het moet, ja doen!

Maar goed, veel succes met beleggen natuurlijk.

quote:Yozh schreef op 26 mei 2016 @ 08:13:

Je hebt duidelijk mijn post in dit topic over de standaard particuliere belegger niet gelezen. Of niet begrepen. Of je bent er zelf eentje. Of mensen in je omgeving zijn nat gegaan.

Ik zal het dus nog een keertje uitleggen. Voor de laatste keer.

OK, je koopt net voor de crash. Ja, dat is dom, maar kan gebeuren. Let op de P/E waardes. Als die historisch hoog zijn, is voorzichtigheid geboden. Maar dan nog, je verliest pas geld door in blinde paniek te gaan verkopen met 50% verlies. Als je "gewoon" bijkoopt "on the way down", dan hoef je helemaal niet te wachten tot de koersen weer helemaal hersteld zijn om weer in de plus te zitten. En vergeet ook niet het dividend wat binnen blijft stromen en je herinvesteert! Jij kiest de piek als enige koopmoment en de bodem als verkoopmoment. Worst case scenario waar je zelf gewoon bij bent en dus je eigen domme schuld is, ja. Kan er niet meer van maken.

En historisch gezien (+100 jaar) is de trend resoluut OMHOOG voor de beurs. Wat schokken hier en daar, maar omhoog. Dus ja, ik kan met 99,9% zekerheid zeggen dat dat ook in de toekomst zo zal zijn. Niet alle bedrijven, niet alle sectoren, maar in z'n algemeen gaan de koersen omhoog. Zie hieronder bijvoorbeeld de Dow Jones de afgelopen 100 jaar. Let voor de gein op de waardes aan beide kanten. De stijging is veel groter dan de grafiek doet vermoeden. En dat zonder dividenden zelfs!

http://www.thedigeratilife.com/images/chartdjia.png

En ASML zou ik zelf even googlen; volg die jongens al sinds 2000. Hartstikke solide bedrijf met een uitstekende lange termijn strategie van het binden van toeleveranciers én klanten.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ASML

Nogmaals, niemand *moet* beleggen van mij, maar je hoeft echt geen genie te zijn om hogere rendementen te halen dan op je spaarrekening.
quote:Boogschutter10 schreef op 26 mei 2016 @ 18:53:

Ik denk niet dat wij het eens gaan worden.

Ha! Daar lijkt het inderdaad wel op.

Maakt ook niet zo veel uit; TO heeft in ieder geval beide kanten van het verhaal gehoord en kan zelf beslissen of beleggen iets is voor haar.

quote:Maar goed, veel succes met beleggen natuurlijk.Merci. En jij met niet beleggen
Ik wilde even zeggen dat ik niet meeschrijf maar wel meelees. Ik leer veel van jullie en vind dit een mooie discussie.

Of beleggen iets voor ons is?

Neh. Voorlopig niet.

Maar wie weet....

Dank voor alles
Hallo iedereen,

Ik heb destijds belegd in een aantal techfondsen en dat is me slecht bevallen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me toen heb laten overtuigen door een makelaar. Met andere woorden, ik heb mijn voeten geveegd aan mijn eigen onderzoek. Ik zal die fout niet meer maken nu.

Beleggen is volgens mij een kwestie van statistiek op de lange termijn. Daarom dat mijn voorkeur uitgaat naar vastgoed in heel specifieke niches waar veel groei in zit.

Ik ben al een tijdje het internet aan het afschuimen om mijn eigen conclusies te trekken maar samengevat geloof ik in flats voor senioren en ook in studentenkamers. Naar de toekomst toe geloof ik ook in coworkingspaces, die schieten ook als paddenstoelen uit de grond.

De statistieken over de vergrijzing en de toenemende vraag naar assistentiewoningen....zijn werkelijk verbazingwekkend, zowel in Nederland als in België. Bepaalde ontwikkelaars bieden de optie om als investeerder een assistentieflat aan te kopen. Na aftrek van de kosten en een deeltje voor de uitbater kan je dan van rendement genieten. De bezettingsgraden schommelen rond de 100 procent, beter kan niet voor een maximaal rendement.

Ook wat betreft zit het wat mij betreft goed. Zonder diploma bots je al gauw op een plafond en kan je maar moeilijk progressie maken.

Het onderwijs hier zit ook op hoog niveau waardoor we naar de toekomst toe kunnen blijven rekenen op massaal veel buitenlandse studenten. Hier heb je twee opties: je doet alles zelf (tot de verhuur toe) of je investeert in een complex waar men alles voor je doet.

Een andere mogelijke niche is een hotelkamer kopen. Daar ben ik persoonlijk niet echt fan van omwille van de volatiliteit en gevoeligheid voor externe factoren (slecht weer, terrorisme, etc.)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-07-2016 15:07
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Zit jij hier nou je eigen website te promoten?
Mijn vader laat zijn geld beleggen door een vermogensbeheerder bij de ABN AMRO, moet je volgens mij wel meer dan 75.000/100.000 hebben om te laten beleggen.

Volgens mij doet hij dat nu 3 a 4 jaar, de eerste 2 jaar had hij een rendement van 25% en het laatste jaar/anderhalf jaar is het niet veel soeps. Maar toch nog steeds een rendement van 25% over de laatste 3/4 jaar. Niet slecht vergeleken met een spaarrekening!

Maar zoals gezegd, moet je dus wel even een klein ton aan geld kunnen wegschuiven.
quote:Sheetsforthepiano schreef op 27 juli 2016 @ 11:37:

Mijn vader laat zijn geld beleggen door een vermogensbeheerder bij de ABN AMRO, moet je volgens mij wel meer dan 75.000/100.000 hebben om te laten beleggen.

Volgens mij doet hij dat nu 3 a 4 jaar, de eerste 2 jaar had hij een rendement van 25% en het laatste jaar/anderhalf jaar is het niet veel soeps. Maar toch nog steeds een rendement van 25% over de laatste 3/4 jaar. Niet slecht vergeleken met een spaarrekening!

Maar zoals gezegd, moet je dus wel even een klein ton aan geld kunnen wegschuiven.Behoorlijk stom om het bij de ABN te laten beheren. Die zijn vrij duur en verdienen ook nog dubbel aan je doordat ze er 30% huisfondsen in proppen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-12-2016 15:23
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven