Werk & Studie alle pijlers

Tips van zelfstandigen?

28-07-2016 08:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie in mijn vorige topics misschien kunnen lezen heb ik een heftige periode achter de rug.

Op dit moment werk ik op mijn werk in een andere functie als reïntegratie project.

Ik ben administratief ondersteuner en ben aan het opbouwen in uren en ervaring.

Daarnaast is volgens de poortwachterswet het tweede spoor ingezet.

Ik heb hier nu regelmatig gesprekken en we gaan nu richting parttime baan in loondienst en parttime voor mezelf beginnen.

ik zou dan een eigen bedrijf starten in handgemaakte kleding.

Kleding is natuurlijk erg breed.

Ik ga me vooral richten op grote maten, positiekleding grote maten en thema feestkleding voor zowel kinderen als volwassenen.

Op dit moment ben ik dus bezig alles wat voor mij van toepassing is uit te zoeken.

Financieel en administratief.

Ik ben hier niet op zoek naar klanten!

Ik wil alleen uitleggen wat ik wil gaan doen zodat adviezen misschien iets gerichter gegeven kunnen worden.

ik ben op zoek naar zelfstandigen die mij tips kunnen geven.

Dus, wat had jij nu je terug kijkt op die begin periode graag willen weten?

Is er iets waarvan je had gewild dat je dat toen al had gedaan?

Alle advies is welkom.

Alvast bedankt.
anoniem_256133 wijzigde dit bericht op 28-07-2016 08:56
Reden: Typfout
% gewijzigd
Ik zou in ieder geval niet snel kleding kopen bij een winkel waar ook kleding voor themafeesten verkocht wordt. Daar zou ik nog eens goed over nadenken. Dus óf grote maten, óf themafeesten. Niet én...én.
.
anoniem_294999 wijzigde dit bericht op 28-07-2016 09:11
Reden: Verkeerde topic
% gewijzigd
Focus inderdaad. Probeer zo smal mogelijk te zijn, zodat je je doelgroep kunt bepalen.

Verder: webshop of fysiek? Wat gaat je investering zijn? Heb je al een ondernemersplan? Wat gaat jou onderscheiden van de vele bedrijven in deze branche? Prijs gaat hem niet worden, wat wel? Hoe ga je dat communiceren? En vooral: wat is jouw passie?

ALs je je waarom hebt, kun je pas naar je wat en hoe.
Zonder oorzaak geen gevolg
Wat Pamela zegt. Ik zou ook niet zo snel bij een winkel kopen waar ze verkleedkleren kopen. Het zou mij, hoe onterecht misschien toch het idee geven dat de echte kleren van slechte kwaliteit zijn.
Wil je geld gaan verdienen met kleding maken dan zou ik me vooral richten op mensen in de buurt. Zodat ze kunnen passen zodat het ook echt op maat zit.

Ga eens langs bij de betere kleding zaken of dat je kleding kan vermaken, misschien niet het leukste werk, maar het levert je wel geld op.

Mensen met een handicap, denk aan mensen in een rolstoel, spasmes of verlamming, kunnen vaak moeilijk kleding kopen.

Ga ook een terug rekenen; hoeveel geld wil je uit je eigen bedrijf halen per maand. Wat heb je minimaal nodig? Wat zijn je andere kosten en hoeveel moet je dus omzetten om dit bedrag over te hebben. Bij kleding maken denk ik aan veel uren werk, en daardoor laag uurloon.

En wat ik elke (beginnende) zelfstandige wil adviseren is zorg dat je een goede boekhouder/accountant/fiscalist hebt. En volg cursussen bij de KvK, banken of andere instellingen. Deze zijn vaak gratis of redelijk goedkoop.

Verdiep je in online marketing, een goede Facebook pagina is makkelijker en goedkoper te realiseren dan een website
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hou er rekening mee dat positiekleding en themakleding maar kort wordt gedragen. Mensen zullen daar minder snel veel geld aan uitgeven. Je hebt dus eigenlijk maar één doelgroep waar je wat aan kan verdienen.
Ik zou me focussen op 1 ding alles tegelijk doen werkt niet van alles een beetje krijg je geen succes.
Wordt kleding voor themafeesten niet vooral gehuurd? In dat geval zou je een flinke collectie moeten aanleggen (en kunnen financieren).
Reken je prijs goed door. Een normaal uurloon voor jezelf (zet dat niet te laag in het begin om klanten te trekken, want dan zit je aan die prijs vast of je verliest die klanten als je later wel een normaal uurloon gaat rekenen). Reservering voor pensioen en AOV. En voor aanschaf en onderhoud van apparatuur, kleinmateriaal en werkruimte. Sommige zelfstandigen vergeten wel eens enkele posten mee te nemen in de prijs.
Ik denk dat de doelgroep voor handgemaakte kleding veel te klein is. Kun je niet een kleding reparatie bedrijfje beginnen? En op aanvraag kleding maken voor mensen? Daar lijkt mij meer aan te verdienen want minder investeringen en je kan je makkelijker aanpassen op je klanten en hun wensen.
Ik ken iemand die komt rond van: theaterkleding maken, naailessen geven, retouches, verkoop van kinderrokjes op marktjes.

Het is volgens mij geen vetpot en heel veel uren maken. Zie je dat zitten?

Mensen onderschatten echt hoeveel tijd gaat zitten in een goed kledingstuk en zijn zo verwend met dumpprijzen in winkels dat de markt heel beperkt is.
Ik vraag mij ook af of je plan voldoet aan de wet Poortwachter. In principe zou je streven moeten zijn om voor het einde van de 104 weken ziekte een reintegratieresultaat te hebben met loonwaarde dat past bij je mogelijkheden. Indien je voltijd belastbaar bent dat zou het natuurlijk mooi zijn wanneer je voltijd werkt en een inkomen hebt. Dat is als zzp-er bijna niet de te doen omdat bijna niemand in het eerste jaar al winst maakt, daarnaast vraagt het zelfstandig ondernemerschap vaak meer dan een voltijd investering zeker in het begin. Denk aan productontwikkelen, contacten opdoen, acquisitie, .....etc.

Wanneer je niet ook naast je huidige plan solliciteert naar passend voltijd werk (op basis van het FML/advies van de bedrijfsarts) dan vrees ik dat deze manier van re-integreren voor je werkgever tot een (loon)sanctie kan leiden van het UWV wanneer je WIA aanvraagt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Themakleding als in Cocktail en Gala jurken moet wel lukken.. Maar hoe krijg je de vlekken er uit?

Gaat het je wat opleveren?

Ik naaide een jas voor mijn dochter.

Kosten: 1m stof buitenzijde, 1m stof voering, boordstof, rits, paspel en garen.

Bij elkaar zo'n €10.

Patroon: knippie (heb abbonnement)

Dan de benodigheden die ik al in huis heb: naaimachine, lockmachine, rijgdraad, naalden, tornmesje, potlood, papier, krijt.

Tijd: 2 volle dagen. Laten we schatten 20 uur (heb netjes gewerkt, en afgewerkt, dus ook alles doorgeslagen geregen etc).

Ik zou dus €100 voor dit jasje moeten vragen gezien mijn kosten, tijd en afschrijvingen. Maar niemand gaat dát betalen..

Hooguit €25-35. En dan heb je je kosten er niet uit en de btw moet je nog afdragen..

Bedankt voor jullie tips.

Ik onderschat niet hoeveel uren ik er mee bezig zou zijn.

Ik besef dat het veel en hard werken is voor weinig inkomen.

Maar dit is mijn droom. Mijn passie.

Het is ook niet de bedoeling om hier rijk van te worden.

Door de parttime baan zal ik ongeveer hetzelfde inkomen vergaren als ik had voor mijn ziekteverzuim.

Op die manier kan ik met het inkomen van mijn partner erbij ook normaal rondkomen.

Wat betreft de feestkleding voor volwassenen denk ik wel dat jullie een punt hebben.

Ik doel ook meer op kleding voor kinderen. Prinsessenjurken, halloween kostuums en fotoshoot kleding.

Voor wat betreft de grote maten wilde ik voornamelijk al bestaande kleding vanaf maat 48 zo aanpassen dat het ook tijdens een zwangerschap gedragen kan worden.

Verder valt het mij op dat er behoorlijk wat vraag is naar moderne kleding voor jongeren met een grotere maat. Dus vanaf maat 48. Voorbij de h&m en de primark zeg maar.

De tip over reparatie en op aanvraag klinkt me ook goed.

Op het moment ben ik een mindmap aan het maken dus ik zal ook jullie tips daarin mee nemen.
Polkat:

Er zijn veel ongeveer dezelfde bedrijven in deze branche maar ik onderscheid mij door nog meer in te gaan op de wensen van de klant.

In eerste instantie start ik met een Facebook pagina en dat wil ik gaan uitbreiden met een webshop.

Een ondernemingsplan ben ik nu aan het schrijven. Ik wil geen gebruik maken van een startkapitaal daar ik om te starten al een flinke voorraad aanwezig heb.

Hier ben ik al zo'n 2 a 3 jaar mee bezig. Ik werk nu vooral voor familie en vrienden.

Om mijzelf te promoten zal ik betaald adverteren op facebook. Daarnaast wil ik bij de diverse braderieën en markten die hier in de regio gehouden worden gaan staan met een kraam.

Hamerhaai wat goed dat je dit zegt.

ik heb al voor meerdere mensen activity kleden of schorten gemaakt. Voor zowel dementerende ouderen en mensen met een handicap.

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet eens aan gedacht heb om voor deze doelgroep ook kleding te maken.

Dankje
Het klinkt wellicht bot maar ga er maar van uit dat je weinig aan kleding maken toekomt. Dat je niet denkt dat je van je hobby je werk maakt.

Marketing moet je zelf doen. Ook als het druk is. Er staat altijd wel een nieuw persoon klaar die onder de prijs kan werken omdat er al een 'echt' inkomen is.

Je weet dat kleding een enorm retour product is?

Het lijkt me een verschrikkelijk moeilijke branche. En dan ook nog parttime.

Kinderkleding kan ik me nog iets bij voorstellen. Grote maten voor kinderen en je hebt een echte niche te pakken.

Weet je al wat voor verkoopkanaal je wilt? Een winkel, markten, webshop?
Hoi ZusterClivia91,

Ik ben zelf ook ondernemer geweest. Heb een groothandel/detailhandel in badmode gehad. Achteraf zijn er zeker dingen die ik anders had gedaan. Waar ik meer baat bij had gehad is als ik mijn doelgroep veel beter in kaart had gebracht. Dit help je om je marketing en opzet heel gericht in te zetten. Daarnaast is je voorbereiding natuurlijk heel belangrijk maar gewoon "doen" in de praktijk effectiever dan blijven denken en dromen ;)

Mocht je in je voorbereiding of tijdens jouw start nog tegen dingen aanlopen waar je eens over zou willen praten of sparren, dan kan je ook bij mij(ons) terecht.

Ik ben vanuit mijn functie op dit moment bezig met het begeleiden/coachen van zpp-ers. Dit bieden wij kosteloos en zonder bijkomende voorwaarden aan. Mocht je hier behoefte aan hebben, schroom dan niet om contact op te nemen.

Als je mij privé bericht dan kan ik eventueel contactgegevens geven.

Groeten Mark
Mark, haal die laatste 2 alinea's ff uit je post voordat de moderator het verwijderd vanwege spam.

TO, wat voor prijs wil je rekenen voor een kledingstuk dan? Hoeveel tijd steek jij in het maken van bijv een prinsessenjurk? Op een braderie geven mensen niet snel meer dan 40 euro uit aan een kledingstuk, kan me niet voorstellen dat je het daarvoor kunt maken, als je een redelijk uurloon rekent, en je ook nog de huur van de kraam moet betalen.

Die activityschorten klinkt wel als een goeie doelgroep, zijn veel minder aanbieders in denk ik?
Ik zou vanuit re-integratie nooit als ZZP proberen aan de slag te gaan.

Je gooit alle rechten weg en gaat het toch weer mis kan je op nagenoeg geen enkele sociale zekerheid meer terug vallen.
Niet geschoten is altijd mis
Je kunt via het UWV een redelijke AOV afsluiten. Doe dat als je aandoeningen/ziektes hebt (gehad) waardoor je nu onverzekerbaar zou kunnen zijn voor een AOV bij andere verzekeringsmaatschappijen.

Je verhaal doet me denken aan iemand die kleding maakt voor mensen na een gehele of gedeeltelijke borstamputatie. Zij heeft een stuk of 6 basistops en kan die dan makkelijk aanpassen voor een specifieke klant. Zo kun je vooruitwerken en een beetje een productielijn opstellen doen (dat gaat sneller en is dus goedkoper).

Zorg dat je je geschreven communicatie laat nakijken door een professional, bijvoorbeeld voor je website of Facebookpagina. Als er fouten in de teksten staan, komt dat onbetrouwbaar over. Juist betrouwbaarheid en je reputatie zijn heel belangrijk als éénpitter.
Je kunt je inderdaad vrijwilliger verzekeren via het UWV maar dat heet geen AOV. Het is een vrijwillige verzekering voor de WIA en ziektewet. Wanneer je naast je eigen bedrijf in loondienst werkt dan ben je voor dat deel vaak wel verzekerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dankje mark. Hoe verzend ik je dat bericht? Kan het nergens vinden?!

Marana omdat ik al zo'n tijd bezig ben heb ik voor heel veel kleding al patronen.

ik ben voor 1 prinsessenjurk waar ik al een patroon voor heb zo'n 3 a 4 uur bezig. Dit is dan maat als voor beeld maat 116/122

Inkoop aan stoffen en fournituren is breed genomen zo'n 6 euro. ( ik koop groot en dus goedkoper in).

Zeg 8 uurloon.

4uur x €8 = 32 + €6 benodigdheden= €38

Zoals ik al zei hoef ik niet rijk te worden en al helemaal in het begin ga ik ervan uit dat als mijn inkomens direct weer naar uitgaven gaan.

Inderdaad er is vrijwel geen concurentie in snoezel of activity attributen.

Ja van grote officiële aanbieders maar die zijn heel erg duur.

Dit reïntegratie project mag maar 3 maanden duren. Zit nu op de 6 weken.

Waarschijnlijk is er daarna niks meer in het bedrijf. Dus zit ik dan thuis. Wel met contract maar zonder dagelijkse activiteiten.

Vandaar dat het niet zozeer haast heeft maar dat het wel dichterbij komt.
8 euro uurloon...?
quote:ZusterClivia91 schreef op 28 juli 2016 @ 11:34:

Dankje mark. Hoe verzend ik je dat bericht? Kan het nergens vinden?!

Marana omdat ik al zo'n tijd bezig ben heb ik voor heel veel kleding al patronen.

ik ben voor 1 prinsessenjurk waar ik al een patroon voor heb zo'n 3 a 4 uur bezig. Dit is dan maat als voor beeld maat 116/122

Inkoop aan stoffen en fournituren is breed genomen zo'n 6 euro. ( ik koop groot en dus goedkoper in).

Zeg 8 uurloon.

4uur x €8 = 32 + €6 benodigdheden= €38

Zoals ik al zei hoef ik niet rijk te worden en al helemaal in het begin ga ik ervan uit dat als mijn inkomens direct weer naar uitgaven gaan.

Inderdaad er is vrijwel geen concurentie in snoezel of activity attributen.

Ja van grote officiële aanbieders maar die zijn heel erg duur.

Dit reïntegratie project mag maar 3 maanden duren. Zit nu op de 6 weken.

Waarschijnlijk is er daarna niks meer in het bedrijf. Dus zit ik dan thuis. Wel met contract maar zonder dagelijkse activiteiten.

Vandaar dat het niet zozeer haast heeft maar dat het wel dichterbij komt.

Ah, 3-4 uur en maar voor 6 euro inkoop valt me erg mee.

Denk ook aan andere kosten, die ik al in een eerdere post noemde, voorziening voor pensioen en ziekte, aanschaf en onderhoud naaimachine, huur werkruimte. Ja ik snap dat je die naaimachine en werkkamer toch al hebt, maar toch, hoe meer je naait hoe meer die machine slijt en hoe meer ruimte je nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven