Kookblunders; wie heeft ze wel eens gemaakt of meegemaakt?

03-07-2007 11:24 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie kookblunders?

Ik heb er wel een paar. Ik heb een vriend gehad die nog nooit had gekookt. Ik zou een romantisch diner maken. Hij mocht kiezen wat ik zou koken. Kiest hij net iets waar ik niet zo goed in ben. Hollandse pot. Hij wilde boerenkool. Moeder opgebeld hoe te maken en hoelang de aardappelen op moesten. Ik was op van de zenuwen. Pan staat op het vuur, hij was er al. Gaat de brandmelder af. Keuken stond blauw. Was ik in de pan met aardappels en boerenkool vergeten water te doen. Alles zwart.

En 1 blunder waar ik mij voor schaam. Een keer (gelukkig gebeurde het bij mijn vriend en niet bij visite) vond mijn vriend een haar in het eten. Vreselijk vond ik het. Sindsdien bind ik altijd mijn haar vast als ik ga koken.

Hebben jullie nog leuke, grappige of genante kookblunders gemaakt of meegemaakt?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Nog niet zo lang op kamers (wel tamelijk lang geleden inmiddels) kook ik op zondagochtend een lekker zachtgekookt etje voor mezelf en meteen ook eentje om 's avonds hardgekookt bij de spinazie te eten. Dus nadat mijn zachtgekookte eitje klaar is neem ik het eruit en zet de kookwekker voor het harde eitje en verlaat de keuken om te genieten van mijn overheerlijke ontbijt en eitje. Dat lukte prima, zo goed dat ik alles vergat, ging lezen of studeren (moest vast studeren maar of ik dat ook echt gedaan heb.....). Vaag in de verte herinner ik me wel dat er een tringeltje afging, maar daar heb ik hoegenaamd geen aandacht aan besteed. Na een uur schrok ik op, shit dat ei en stuif de keuken in, precies op tijd om de deksel van de pan te zien opwippen en het ei uit elkaar te zien vliegen eruit. Pan was helemaal drooggekookt en aangefikt, ei was een soort rubber! Ik blijf tegenwoordig eigenlijk altijd in de buurt als ik kook.

Een recente van een collega:

Ze vertelt op maandagochtend in de koffiepauze dat ze tiramisu heeft gemaakt gisteren, maar dat hij helemaal niet lekker was. Ze denkt dat de mozarella niet goed meer was. Ik kijk haar eens aan en ik zeg, nou hoop ik toch echt dat je mascarpone bedoelt, want als je er mozarella door hebt gedaan snap ik dat het wat raar smaakte, waarop mijn collega uiterst betrapt rood kleurt, knetterhard begint te lachen en zichzelf errug blond noemt (is ze ook). Extra grappig als je weet dat ons werk eigenlijk ook bestaat uit recepten uitvoeren, maar dan niet met eten, maar met chemicalien. En dat het best belangrijk is om dat goed en zorgvuldig te lezen en uit te voeren. Nou, doet ze haar werk prima, dus daar maak ik me geen zorgen over, maar zij heeft me bezworen dat niet met mijn collega's te delen. Dus nu deel ik het met het Viva forum . Overigens heeft ze een paar weken later de tiramisu opnieuw gemaakt, met mascarpone en meegenomen om ons te laten proeven dat ze het wel kon. Smaakte uitstekend!
quote:mylenevalerie schreef op 30 september 2008 @ 21:55:

[...]

Oven is nog gelukkig nog heel. Echt mazzel want een half jaar geleden bij mijn moeder niet.

De lucht krijg ik nog niet uit mijn keuken en oven. Ondanks de verwarmde citroensap, een verfrisser in het stopcontact, door de hele keuken van die geurdingen, zelfs 1 in de oven. Ik blijf nog steeds die verbrande lucht ruiken. Maar even doorzetten. Hopelijk met een paar dagen weg die lucht.Ja, da's vreselijk, heb een keer vlam in de pan gehad, gelukkig bij geest om deksel erop te doen, maar oehhhhh, wat een lucht en rook....Weet niet meer hoe ik het opgelost heb qua "lucht", ja luchten. De pan kon bij het vuilnis.
ohja, ik ging ooit eens met m'n broer een boterkoek bakken, blijkbaar hadden we de verkeerde hoeveelheid boter gebruikt, want omrekenen met ons en gram, weet ik veel. Het resultaat was een soort stoeptegel die met geen mogelijk heid te bewerken was, we hebben 'm met blik en al het dak op gegooid, zelfs geen vogel die er naar taande, hhhhhhh.
Niet van mezelf, maar van huisgenootjes die thuis nooit iets hoefden te doen:

Huisgenoot 1

Macaroni koken, op de voorkant van het pak stond: 30 minuten bereidingstijd (dat is dus inclusief saus maken en weetikveelwatnogmeer). Ik was ook in de keuken bezig en vind dat ze toch wel heel lang bezig is. Staat mevrouw de macaroni af te gieten, is het 1 grote vieze, kleffe massa geworden. Ze dacht dus 30 minuten koken.

Mevrouw maakt groente en vlees, staat vlees te bakken en het volgende gesprek volgt:

H: Ca, kan dit (wijzend op een potje boontjes) bij mijn tartaartje in de pan?

C: Ik zou het niet doen, pak nou maar gewoon een xtra pannetje

H: Ik denk dat het wél kan

C: Prima, doe maar. Je zoekt het maar uit, vraag het dan niet!

H mietert alle boontje met het vocht in de pan en het wordt dus 1 grote klerezooi met spetterende en uitelkaar ploffende boontjes

H maakt pannenkoeken. Op het pak staat dat er 500 dl melk bij moet (in totaal moet er een liter bij, maar eerst die 500 ml). Echter leest H niet verder op het pak. Het pannenkoekenbeslag is dus meer een deegklont. Ik sta met verbazing af te wachten hoe ze dit aan zal pakken. Ze schept met een lepel een flots beslag/deeg in de pan, drukt dit plat en staat het te bakken. Ik bedoel, je wéét toch dat beslag er niet zo uit ziet?

H maakt lasagna met een Honig Wereldgerecht. H heeft een kilo gehakt gehaald. Ik vroeg nog of dat niet wat veel was? Nee, dat is lekker zo.

H 'kookt' Chicken tonight voor vier personen. Een vriendinnetje van H zegt dat ze op 1 kopje rijst per 2 personen moet nemen. H pakt de eerste de beste MOK (echt een huge mok) en flikkert er in totaal meer dan een pak van 400 g rijst in. En dan nog verbaasd kijken als je pannetje overkookt.

H schilt aardappels. Herstel: H SNIJDT aardappels. Ze sneed gewoon de schillen eraf tot ze hele kleine vierkante aardappeltjes had.

H kookt nasi. Ik vroeg nog of ze niet eerst water voor de rijst op moet zetten voor ze het vlees en de groente gaat bakken. 'Neehee, ik doe dit altijd zo' Prima, zoek het maar weer uit. Hup eerst het hele vlees-groeneprutje maken en dan pas water voor de rijst opzetten. Met als gevolg dat het vlees droog en verbrand is en de groente niet meer te traceren toen de rijst eindelijk klaar was (ze zette namelijk ook het gas van het vleesprutje niet zachter)

Overigens heeft H ook laatst een gaspit weggegooid omdat ze niet wist wat het was! Wij hebben nu dus nog maar drie gaspitten.

H gaat een schnitzeltje bakken. Er is geen koekenpan schoon en ze vraagt aan mij of dit ook in een gewone pan (waar een normaal mense de aardappels in kookt) kan. Ik zeg nog: 'ik weet het niet, was nou maar gewoon even een pan af'. Maar je raadt het al, ze dacht dat het wel kon. Ze mietert vloeibare bakboter in de pan (anderhalve cm-laag) en kookt de schnitzel als het ware.

*zucht*

Heb nu even geen energie meer om de andere 2 huisgenoten te beschrijven hoor...
Haha geweldig Caren!

Hoop dat je later nog wel energie hebt om de andere huisgenoten te beschrijven

En wat kunnen sommige mensen eigenwijs doen zeg!
Vorige week konden wij metselen met de aardappelpuree. Ik had, in verband met tijdnood, gekozen voor een pakje. Helaas had ik 2 zakjes gegooid in de hoeveelheid melk/water voor 1 zakje................................
Ik wilde een keer brownies maken en daarvoor had je alleen maar water en poeder nodig. Ik heb het gepresteerd om dat vier keer (!) te laten mislukken. WATER en POEDER!!!

Enoooorme kookblunder:

Ik kookte voor een vriend, en tot mijn eigen verbazing was het me toch goed gelukt! Dus toen we alles op hadden en gezellig met een wijntje op de bank zaten uit te buiken, hoorde ik ineens een enorme knal vanuit de keuken...

Bleek dat ik (heeeeeeeel erg stom!) een van de gaspitjes net niet helemaal uit had gedraaid en de glazen afdekklep van het gasformuis naar beneden had gedaan...

Die afdekklep lag dus in honderdduizend stukjes verspreid door de hele keuken en tot overmaat van ramp hebben sommige van die hete glasstukjes lelijke brandplekjes achtergelaten op mijn zeil...

Stom, stom stom!!!
Ik heb een keer een soeplepel Vegeta door mijn Goulash gegooid.

Het gerecht was op geen enkele manier meer te redden....
:-) Ik zie de glazen deksel al door de keuken vliegen en naar de huisgenootjes van Caren ben ik erg benieuwd.

Mijn vriend is een schat, maar koken...

In de tijd dat wij aan het daten waren, nodigde hij me een keer uit voor een diner thuis. Helemaal in stijl, drie gangen. Met spoom in een Heineken glas, een fles vette mayoslaus op tafel naast de kaarsjes en een grand dessert: appeltaart van de buurt super met een klodder vla en hagelslag.

En als ik hem nu boodschappen laat doen komt ie met een prei thuis als je om bleekselderij vraagt :-S Maar volgend jaar gaan we toch trouwen hoor :-)

Legendarisch was ook mijn oma die roomsoesjes uit de vriezer in de magnetron liet ontdooien..

Of de snelkookpan erwtensoep van mijn moeder. De druk schoot van de deksel en plotsling spoot de erwtesoep als een geiser tegen het plafond.

Zelf ben ik ook niet altijd een keukenprinses. Net op mezelf nodigde ik 20 man uit voor mijn verjaardag en maakte courgettesoep met kip. Een dag van te voren had ik alles klaar gemaakt, ik hoefde het alleen nog op te warmen. Bleek dat de slagroom was gaan schiften. Ondertussen had ik iedereen al opgeschept. "Lekker Ziem, heb je er ook gorgonzolla ingedaan? ":-S

En ik heb een keer letterlijk een vitaminebometje gehad in de keuken. 1,5 liter smoothie drop door de keuken...
Van de week weer zo'n nacht dat ik 100 keer m'n bed uit moest voor m'n zoon.

's Ochtends duf de havermout in de magnetron gezet en 3 keer achter elkaar verpest!

Eerst had ik heel duf een te klein bakje gebruikt. Geen idee waarom want ik gebuik elke ochtend dezelfde bakjes voor havermout dus waarom ik een ander bakje gepakt heb???

Magnetron onder de havermout :(

Schoongemaakt en nog een poging maar de tijd verkeerd ingesteld dus weer ontplofte havermout in de magnetron.

Daarna te veel melk erbij maar door steeds nog even langer te magnetronnen werd het uiteindelijk toch redelijk te eten.

Toch indrukwekkend om zoiets simpels meerdere keren fout te doen!
Ik had instructies achtergelaten voor Vent om broccoli te koken. Had gezegd, als je nou vantevoren je water even in de waterkoker kookt, dan in de pan en broccoli erbij, duurt ongeveer 15 minuten.

Kom ik thuis, staat de pan op het aanrecht, heet water erin (wel eerst keurig gekookt in de waterkoker) en de hele broccolistronk op z'n kop in de pan... Vrijwel rauw uiteraard..
Ik weet niet of iemand hier nog leest, maar ik en mijn zusje hadden dit weekend een goede kookblunder.......

Zelf falafelballetjes maken dwz blikje kikkererwten, ui, kruiden in de keukenmachine, laten opstijven in de koelkast, balletjes draaien, weer laten opstijven in de koelkast (=best veel werk). Daarna frietpan opgewarmd tot 190 graden (als in recept), om te proberen eerst een paar balletjes erin, moest 3 minuten. Mijn zusje zei al goh wat dampt die pan toch erg. Wij na 3 minuten verwachtingsvol de deksel opgetild, ik zei nog voor de gein: hee ik zie ze helemaal niet!!!! Mandje opgetild -> falafelballetjes verdwenen!!!!! Maar het frietvet ruikt nu wel lekker naar falafel

Weet iemand trouwens hoe dat kan??? We hadden precies gedaan wat in het recept stond en waren zeeeer teleurgesteld!!
Mijn eerste vriendje kwam eten en ik wilde gebakken krieltjes. Maar wat ik niet wist was dat die krieltjes nog rauw waren. Dus hij kreeg rauwe krieltjes met een krokant laagje erom heen voorgeschoteld.

Met kerst wilde ik chocoladebakjes maken. Ik had op tv gezien dat je dat kon doen met opgeblazen ballonnen. De gesmolten chocolade mocht niet warmer worden dan 31 graden, maar ik had geen temperatuurmeter, dus ik moest gokken. Toen de ballonnen met chocolade aan het afkoelen waren knapte 1 van de ballonnen, waardoor mijn hele keuken onder de spetters chocolade zat.

En een keertje wilde ik patat frituren, gewoon in een pannetje olie. Ik had die dag nieuwe skates gekocht en ik was er helemaal van onder de indruk waardoor ik het pannetje vergat. Toen ik in de keuken kwam stond het van het plafond tot aan mijn heup in de zwarte rook. Raampje naast het fornuis was gebarsten de hele keuken was vet en zwart en ik had nog 1 week te gaan vordaat mijn ouders thuis zouden komen van vakantie. Met vrienden hebben we alles schoongeschrobt en gewit.
quote:Ainne schreef op 16 oktober 2008 @ 18:03:

Ik had instructies achtergelaten voor Vent om broccoli te koken. Had gezegd, als je nou vantevoren je water even in de waterkoker kookt, dan in de pan en broccoli erbij, duurt ongeveer 15 minuten.

Kom ik thuis, staat de pan op het aanrecht, heet water erin (wel eerst keurig gekookt in de waterkoker) en de hele broccolistronk op z'n kop in de pan... Vrijwel rauw uiteraard.. Vriendlief zit hier heel stom naar me te kijken waarom ik zo hard moet lachen. Ge-wel-dig! Ik zie het helemaal voor me!
Wij hadden pas eters en wilden als toetje warme lange vinger pudding maken. Dus custard gekocht. We hadden het nog nooit gemaakt, maar hoe moeilijk kan het zijn. Nou vrij moeilijk blijkbaar, we hadden uiteindelijk een dikke geklonterde massa die helemaal aangebrand was aan de bodem van de pan. Ik ben maar snel ijs gaan halen en we hebben besloten dit eerst maar eens nog een keer voor ons zelf te maken voordat we het plannen met visite erbij...
quote:Cherise1981 schreef op 27 november 2008 @ 18:40:

[...]

Vriendlief zit hier heel stom naar me te kijken waarom ik zo hard moet lachen. Ge-wel-dig! Ik zie het helemaal voor me!

inderdaad. Heb nu net pas het hele topic gelezen en sta werkelijk versteld, wel humor zeg.

Weet nu wel hoe keukenbrandjes kunnen ontstaan;-)

De enige blunder die ik me kan herinneren van mezelf is dat ik het verkeerde busje had gepakt. I.p.v nootmuskaat over de bloemkool strooi ik er kaneel over.

Mijn vriendin is slecht in breuken. Vergeet het nooit meer. Ze zou bavarois maken en had een recept waar 1/8 liter slagroom in moest. Je raadt het al. Ze dacht 'oké, 2 potjes van 1/4 is 1/8. Ze vond het al vreemd dat het niet in de vorm paste.

Maar desondanks smaakte het erg goed. Beetje machtig alleen
quote:Sipje83 schreef op 26 november 2008 @ 05:40:

Ik weet niet of iemand hier nog leest, maar ik en mijn zusje hadden dit weekend een goede kookblunder.......

Zelf falafelballetjes maken dwz blikje kikkererwten, ui, kruiden in de keukenmachine, laten opstijven in de koelkast, balletjes draaien, weer laten opstijven in de koelkast (=best veel werk). Daarna frietpan opgewarmd tot 190 graden (als in recept), om te proberen eerst een paar balletjes erin, moest 3 minuten. Mijn zusje zei al goh wat dampt die pan toch erg. Wij na 3 minuten verwachtingsvol de deksel opgetild, ik zei nog voor de gein: hee ik zie ze helemaal niet!!!! Mandje opgetild -> falafelballetjes verdwenen!!!!! Maar het frietvet ruikt nu wel lekker naar falafel

Weet iemand trouwens hoe dat kan??? We hadden precies gedaan wat in het recept stond en waren zeeeer teleurgesteld!!Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van het maken van falafel met kikkererwten uit blik. Ik heb dan altijd het idee dat ze te klef blijven, het niet echt een deegje wordt en ze daarom sneller uit elkaar vallen. Ik maak zelf altijd falafel van kikkererwten die ik eerst een nacht laat weken (of als ik een keer instanttrek in falafel krijg: een uurtje in heet water) waarna ik ze met de keukenmachine samen met de kruiden helemaal fijnmaal tot er een soort van plakkerig deegje ontstaat. Opstijven e.d. is dan ook niet nodig, omdat het dan ook zonder opstijven al hele mooie balletjes worden.
quote:Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van het maken van falafel met kikkererwten uit blik. Ik heb dan altijd het idee dat ze te klef blijven, het niet echt een deegje wordt en ze daarom sneller uit elkaar vallen. Ik maak zelf altijd falafel van kikkererwten die ik eerst een nacht laat weken (of als ik een keer instanttrek in falafel krijg: een uurtje in heet water) waarna ik ze met de keukenmachine samen met de kruiden helemaal fijnmaal tot er een soort van plakkerig deegje ontstaat. Opstijven e.d. is dan ook niet nodig, omdat het dan ook zonder opstijven al hele mooie balletjes worden.

Hoi!

bedankt voor de tip!! Als we het nog eens gaan proberen dan doen we dat gewoon!!! Scheelt een hoop tijd met maken!! Als je het weken niet meerekend dan.

Groetjes!
Geweldig die brocoli !! Lig helemaal in een deuk hier.
Ik tik dit in een nogal stinkende woonkamer. Vriendlief (kok notabene) had gisteren gezellig een glaasje gedronken. Eenmaal thuis wilde hij pitabroodjes met kaas maken. Oven aan, lekker hoog, want knapperig en wachten maar. Hij is in slaap gevallen en werd wakker toen zo ongeveer de hele oven in de fik stond. Komt ie naar bed (ik lag er al een tijdje in omdat ik ziek ben), zeg ik: je stinkt naar aangebakken. Komt dat door mijn ovenschotel die gelekt had? Euhm nee dus. En aangezien het sneeuwt, heb ik niet zo'n zin om hier, grieperig en wel, de boel goed door te luchten (is de hele nacht gebeurd, maar mocht niet veel baten).

Mijn eerste appeltaart:

Er kwam rook uit de oven, dus ik zette een raampje open. Er stond immers op de verpakking dat hij nog langer moest bakken. Er stond alleen ook op de verpakking dat de oven niet op 225 graden moest...

Mijn huisgenoot in het studentenhuis maakte altijd spaghetti met rode saus en gehakt. Geen groente of kruiden, niks. Dus ik heb geprobeerd om zijn kookkunsten enigszins te verfijnen. Had ie alle kruiden gebruikt! Inclusief de kaneel... :(
Toen ik een jaar of 9 was, ben ik tijdens het eieren bakken wat uitgeschoten met de zoutpot. Dat heb ik geprobeerd te compenseren met suiker.

Geen succes.
quote:Frutje schreef op 04 december 2008 @ 14:39:

Mijn eerste appeltaart:

Er kwam rook uit de oven, dus ik zette een raampje open. Er stond immers op de verpakking dat hij nog langer moest bakken. Er stond alleen ook op de verpakking dat de oven niet op 225 graden moest...De havermoutkoekjes van mijn oma werden altijd 'zwarte koekjes' genoemd, omdat ze ze altijd vergat. Ik had me ernstig voorgenomen dat dat mij niet zou overkomen. Alleen wilden die @#$% dingen niet hard worden! Bleek uiteindelijk dat ze tijdens het afkoelden stolden en hard werden. Maar ja, toen waren ze inmiddels ook al zwart.
Hier ook een tiramisu-met-mascarpone blunder... Was eten bij mijn oom en tante, en mijn oom, die meestal de meest goddelijke toetjes maakt, had tiramisu gemaakt. Bleek hij alleen niet goed op het pakje mascarpone te hebben gekeken: het was speciale met gorgonzola-smaak!! Ooit van gehoord? In combinatie met suiker/lange vingers/koffie etc. was het echt niet te eten...
Ook ik lig hier helemaal blauw van het lachen, wát een humor. Vriend zit iets verderop in de kamer me HEEL glazig aan te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven