Bedrijf beginnen
maandag 1 augustus 2016 om 21:31
Afhankelijk van het soort bedrijf natuurlijk.
* Ga er vanuit dat het in het begin alleen geld kost, en dat het (hopelijk) pas na verloop van tijd iets oplevert.
* Als je doel is: even snel geld verdienen, denk er dan nog eens over na. Een ondernemer werkt vaak veel meer uren dan gemiddeld iemand in loondienst. Ja je kunt veel geld verdienen, maar daar moet je ook hard voor werken. Dat moet je willen. Maar er zijn ook ondernemers die keihard werken, en toch onderaan de streep weinig overhouden. Veel werken betekent niet altijd veel inkomsten.
* Heb je een partner/gezin? Staat die achter jou keuze? Eigen bedrijf betekent vaak hard en veel werken, en weinig thuis zijn. Vooral in de opstartfase. Je partner moet dit wel accepteren. Je hebt er niets aan als jij druk bent met je bedrijf en je hebt daarnaast ook nog een partner die 'zeurt' over elk uurtje dat je even langer door moet werken.
* Bedenk van te voren goed wat de risico's zijn als het geen succes wordt. Tuurlijk hoop je dat het goed gaat, maar dat gebeurt helaas niet altijd.
* Ga er vanuit dat het in het begin alleen geld kost, en dat het (hopelijk) pas na verloop van tijd iets oplevert.
* Als je doel is: even snel geld verdienen, denk er dan nog eens over na. Een ondernemer werkt vaak veel meer uren dan gemiddeld iemand in loondienst. Ja je kunt veel geld verdienen, maar daar moet je ook hard voor werken. Dat moet je willen. Maar er zijn ook ondernemers die keihard werken, en toch onderaan de streep weinig overhouden. Veel werken betekent niet altijd veel inkomsten.
* Heb je een partner/gezin? Staat die achter jou keuze? Eigen bedrijf betekent vaak hard en veel werken, en weinig thuis zijn. Vooral in de opstartfase. Je partner moet dit wel accepteren. Je hebt er niets aan als jij druk bent met je bedrijf en je hebt daarnaast ook nog een partner die 'zeurt' over elk uurtje dat je even langer door moet werken.
* Bedenk van te voren goed wat de risico's zijn als het geen succes wordt. Tuurlijk hoop je dat het goed gaat, maar dat gebeurt helaas niet altijd.
maandag 1 augustus 2016 om 21:44
quote:wiesekee schreef op 01 augustus 2016 @ 21:43:
[...]
Puur uit belangstelling, hoe kom je op dat bedrag (ongeveer) ?
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.
[...]
Puur uit belangstelling, hoe kom je op dat bedrag (ongeveer) ?
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.
maandag 1 augustus 2016 om 21:47
Nog een tip. Houd zakelijk en privé strikt gescheiden. Dus aparte bankrekeningen en nooit onderling geld overmaken naar deze verschillende rekeningen (dus van privé naar zakelijk of van zakelijk naar prive). Nooit je privé email en telefoon nummer geven aan klanten, want dan bellen ze je op in het weekend of op zondag avond.
maandag 1 augustus 2016 om 21:52
maandag 1 augustus 2016 om 21:55
quote:Rusticaa schreef op 01 augustus 2016 @ 21:44:
[...]
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het bedrag is opgebouwd uit winst, omzet, uitgaven en belastingaftrek. Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.Is het niet verstandig om je eens een weekendje op belastingregels te storten? Leuk dat je je boekhouder zo vertrouwt maar het zal niet de eerste keer zijn dat het daarop vreselijk fout gaat.
[...]
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het bedrag is opgebouwd uit winst, omzet, uitgaven en belastingaftrek. Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.Is het niet verstandig om je eens een weekendje op belastingregels te storten? Leuk dat je je boekhouder zo vertrouwt maar het zal niet de eerste keer zijn dat het daarop vreselijk fout gaat.
maandag 1 augustus 2016 om 21:57
quote:kopjekoffie70 schreef op 01 augustus 2016 @ 21:52:
@rusticaa, de btw kan per kwartaal betaald worden, maar de gewone aangifte toch niet?
Als ik jou was zou ik het toch wat beter uitzoeken. Wat voor bedrijf is het, eenmansbedrijf, BV, VOF?
Ja klopt, ik heb verder niet echt verstand van de belastingen. BTW gaat wel per kwartaal, maar ik laat dit deel eigenlijk vooral over aan de boekhouder en mijn vriend.
Ik heb een eenmanszaak, maar plannen om het over te zetten naar een bv. Hier heb ik dan ook binnenkort een gesprek over met de boekhouder en een bedrijf dat daar advies over geeft en helpt bij de eventuele stappen.
@rusticaa, de btw kan per kwartaal betaald worden, maar de gewone aangifte toch niet?
Als ik jou was zou ik het toch wat beter uitzoeken. Wat voor bedrijf is het, eenmansbedrijf, BV, VOF?
Ja klopt, ik heb verder niet echt verstand van de belastingen. BTW gaat wel per kwartaal, maar ik laat dit deel eigenlijk vooral over aan de boekhouder en mijn vriend.
Ik heb een eenmanszaak, maar plannen om het over te zetten naar een bv. Hier heb ik dan ook binnenkort een gesprek over met de boekhouder en een bedrijf dat daar advies over geeft en helpt bij de eventuele stappen.
maandag 1 augustus 2016 om 21:58
quote:viva1966 schreef op 01 augustus 2016 @ 21:55:
[...]
Is het niet verstandig om je eens een weekendje op belastingregels te storten? Leuk dat je je boekhouder zo vertrouwt maar het zal niet de eerste keer zijn dat het daarop vreselijk fout gaat.Zou kunnen. Ik denk dat ik dan wel een cursus oid ga volgen erover (als die er zijn). Ben namelijk nog niet echt thuis in het belasting stelsel.
[...]
Is het niet verstandig om je eens een weekendje op belastingregels te storten? Leuk dat je je boekhouder zo vertrouwt maar het zal niet de eerste keer zijn dat het daarop vreselijk fout gaat.Zou kunnen. Ik denk dat ik dan wel een cursus oid ga volgen erover (als die er zijn). Ben namelijk nog niet echt thuis in het belasting stelsel.
maandag 1 augustus 2016 om 21:59
quote:Rusticaa schreef op 01 augustus 2016 @ 21:44:
[...]
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het bedrag is opgebouwd uit winst, omzet, uitgaven en belastingaftrek. Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.
Ja je moet rekening houden met de belasting, maar jouw bedrag zegt toch niets over een ander bedrijf.
Mijn kwartaalaangifte is vele malen hoger, heeft allemaal te maken met inkoop-verkoop.
[...]
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het bedrag is opgebouwd uit winst, omzet, uitgaven en belastingaftrek. Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.
Ja je moet rekening houden met de belasting, maar jouw bedrag zegt toch niets over een ander bedrijf.
Mijn kwartaalaangifte is vele malen hoger, heeft allemaal te maken met inkoop-verkoop.
maandag 1 augustus 2016 om 22:07
Rusticaa, waarom zou je een eenmanszaak omzetten naar een BV? Misschien zijn er goede redenen voor, maar een BV is nog ingewikkelder en volgens mij kun je dan beter een accountant nemen.
Een cursus lijkt me niet echt zinvol, je hebt er meer aan om je te verdiepen in de zaken relevant voor jou sector en bedrijfsvorm. De belastingdienst heeft veel informatie.
Een cursus lijkt me niet echt zinvol, je hebt er meer aan om je te verdiepen in de zaken relevant voor jou sector en bedrijfsvorm. De belastingdienst heeft veel informatie.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
maandag 1 augustus 2016 om 22:17
quote:Rusticaa schreef op 01 augustus 2016 @ 21:44:
[...]
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het bedrag is opgebouwd uit winst, omzet, uitgaven en belastingaftrek. Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.
Dank je voor je snelle antwoord, ik vind het een leuk onderwerp dus schrijf graag even mee.
Ik denk dat het per bedrijf enorm kan verschillen, wat voor bedragen je moet betalen. Vandaar dat ik benieuwd was naar het bedrag wat je aangaf.
Dit is wat ik er een beetje van begrepen heb qua belastingen;
BTW:
* je verkoopt een product of dienst daarover moet je BTW doorberekenen - dat bedrag aan BTW draag je af
* je koopt een product of dienst in waarover je BTW betaalt - dat bedrag aan BTW mag je terugvragen/verrekenen
Neem deze 2 bedragen (het te betalen en het eventueel terug te vragen bedrag) en doe hiervan aangifte, per maand. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.
Vennootschapsbelasting:
Dat is natuurlijk afhankelijk in welke vorm je je bedrijf wil gieten. Maar ik ga even uit van een BV. Als de BV winst maakt betaal je daar vennootschapsbelasting over. Als je gaat starten doe je het prima (als je het mij zou vragen) om het eerste jaar kiet te spelen, dus dan is het nog niet van toepassing.
Inkomstenbelasting:
Je zal zelf waarschijnlijk ook in het bedrijf op de loonlijst willen staan? Als je hiervoor een gewaardeerd loon incalculeert, denk wel dat je daarover belasting zal moeten afdragen. Ook dan is het slim dit per maand af te dragen, ook weer om verassingen te voorkomen.
Al met al is het niet zo spannend, in mijn ogen. Een goede boekhouder is een investering die zich altijd (bijna dan) terugverdient. Dus begin daarmee.
To, super leuk om deze plannen te hebben, maak ze waar en laat je niet afschrikken door dit soort dingen. Er komt veel op je af maar het zal zeker de moeite waard zijn, heel veel succes toegewenst!
[...]
Ik heb rekeningen gehad van 1500 euro per kwartaal. Dus dat is iets waar je wel echt rekening mee moet houden als je bedrijf eenmaal een beetje loopt.
Het bedrag is opgebouwd uit winst, omzet, uitgaven en belastingaftrek. Het is mij wel iedere keer weer een verassing hoe de belastingdienst dat berekent, dus hoe het precies zit weet ik niet. Dat regelt de boekhouder allemaal en die vertrouw ik volledig aangezien hij al jaren de privé administratie ook doet.
Dank je voor je snelle antwoord, ik vind het een leuk onderwerp dus schrijf graag even mee.
Ik denk dat het per bedrijf enorm kan verschillen, wat voor bedragen je moet betalen. Vandaar dat ik benieuwd was naar het bedrag wat je aangaf.
Dit is wat ik er een beetje van begrepen heb qua belastingen;
BTW:
* je verkoopt een product of dienst daarover moet je BTW doorberekenen - dat bedrag aan BTW draag je af
* je koopt een product of dienst in waarover je BTW betaalt - dat bedrag aan BTW mag je terugvragen/verrekenen
Neem deze 2 bedragen (het te betalen en het eventueel terug te vragen bedrag) en doe hiervan aangifte, per maand. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.
Vennootschapsbelasting:
Dat is natuurlijk afhankelijk in welke vorm je je bedrijf wil gieten. Maar ik ga even uit van een BV. Als de BV winst maakt betaal je daar vennootschapsbelasting over. Als je gaat starten doe je het prima (als je het mij zou vragen) om het eerste jaar kiet te spelen, dus dan is het nog niet van toepassing.
Inkomstenbelasting:
Je zal zelf waarschijnlijk ook in het bedrijf op de loonlijst willen staan? Als je hiervoor een gewaardeerd loon incalculeert, denk wel dat je daarover belasting zal moeten afdragen. Ook dan is het slim dit per maand af te dragen, ook weer om verassingen te voorkomen.
Al met al is het niet zo spannend, in mijn ogen. Een goede boekhouder is een investering die zich altijd (bijna dan) terugverdient. Dus begin daarmee.
To, super leuk om deze plannen te hebben, maak ze waar en laat je niet afschrikken door dit soort dingen. Er komt veel op je af maar het zal zeker de moeite waard zijn, heel veel succes toegewenst!
maandag 1 augustus 2016 om 22:23
1. zorg dat je een buffertje hebt om tegenslagen / gebrek aan inkomsten op te vangen
2. een goede boekhouder - kan ook online. Dan kun je facturen meteen uploaden en worden ze voor je verwerkt. Je houdt zo ook altijd overzicht.
3. denk vooruit; bekijk wanneer je weer beschikbaar bent en wanneer je nieuwe klanten nodig hebt en begin ruim op tijd met je 'speurtocht' naar werk.
4. houd ook je tijdsbesteding bij; de Belastingdienst kan daar naar vragen. Kan ook allemaal online.
@rusticaa: op internet kun je van die testjes vinden waarmee je aan de hand van een paar vragen kunt bekijken of een BV wel de geschikte rechtsvorm is voor je bedrijf
2. een goede boekhouder - kan ook online. Dan kun je facturen meteen uploaden en worden ze voor je verwerkt. Je houdt zo ook altijd overzicht.
3. denk vooruit; bekijk wanneer je weer beschikbaar bent en wanneer je nieuwe klanten nodig hebt en begin ruim op tijd met je 'speurtocht' naar werk.
4. houd ook je tijdsbesteding bij; de Belastingdienst kan daar naar vragen. Kan ook allemaal online.
@rusticaa: op internet kun je van die testjes vinden waarmee je aan de hand van een paar vragen kunt bekijken of een BV wel de geschikte rechtsvorm is voor je bedrijf
En nú in één keer goed
maandag 1 augustus 2016 om 22:24
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb nog nooit gehoord dat een ondernemer per maand inkomstenbelastingaangifte doet.
Een jaarlijkse aangifte geeft toch ook een veel beter beeld omdat inkomsten nogal eens kunnen fluctueren, het is geen loondienst hè, waarbij het bedrag iedere maand hetzelfde is.
Waar is to eigenlijk?
Een jaarlijkse aangifte geeft toch ook een veel beter beeld omdat inkomsten nogal eens kunnen fluctueren, het is geen loondienst hè, waarbij het bedrag iedere maand hetzelfde is.
Waar is to eigenlijk?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
maandag 1 augustus 2016 om 22:28
quote:kopjekoffie70 schreef op 01 augustus 2016 @ 22:07:
Rusticaa, waarom zou je een eenmanszaak omzetten naar een BV? Misschien zijn er goede redenen voor, maar een BV is nog ingewikkelder en volgens mij kun je dan beter een accountant nemen.
Een cursus lijkt me niet echt zinvol, je hebt er meer aan om je te verdiepen in de zaken relevant voor jou sector en bedrijfsvorm. De belastingdienst heeft veel informatie.
Ja ik heb hier redenen voor, maar die houd ik ivm herkenbaarheid liever voor mij. Mocht je ze willen weten, dan kan ik ze sturen in een pb als je geïnteresseerd bent.
Zit er veel verschil tussen een boekhouder en accountant? Want dan denk ik dat ik beter ook een keer een accountant naar de cijfers kan laten kijken en daar ook advies van kan vragen
Rusticaa, waarom zou je een eenmanszaak omzetten naar een BV? Misschien zijn er goede redenen voor, maar een BV is nog ingewikkelder en volgens mij kun je dan beter een accountant nemen.
Een cursus lijkt me niet echt zinvol, je hebt er meer aan om je te verdiepen in de zaken relevant voor jou sector en bedrijfsvorm. De belastingdienst heeft veel informatie.
Ja ik heb hier redenen voor, maar die houd ik ivm herkenbaarheid liever voor mij. Mocht je ze willen weten, dan kan ik ze sturen in een pb als je geïnteresseerd bent.
Zit er veel verschil tussen een boekhouder en accountant? Want dan denk ik dat ik beter ook een keer een accountant naar de cijfers kan laten kijken en daar ook advies van kan vragen
maandag 1 augustus 2016 om 22:34
- Zorg dat je voldoende snapt van de boekhouding en belasting om de boekhouder of accountant te kunnen controleren en kritische vragen te kunnen stellen. Uiteindelijk ben je namelijk altijd zelf verantwoordelijk als zij per ongeluk iets fout doen (en dat gebeurt!)
- Laat je adviseren door goede deskundigen over de belangrijkste zaken met een hoog risico (laat bijv contracten en voorwaarden altijd opstellen door een advocaat, laat je adviseren over de beste bedrijfsvorm door een combinatie van een notaris + jurist + accountant omdat je dit uit alle invalshoeken moet bekijken voordat je daarin een goed en weloverwogen besluit kunt nemen, neem een verzekeringsadviseur in de arm voor verzekeringen). En lees jezelf genoeg in om ook hierover weer controles uit te kunnen voeren en de lastige vragen te kunnen stellen.
- Onthoud dat omzet geen winst is en leef de eerste jaren zo zuinig mogelijk om alle onverwachte rekeningen te kunnen voldoen.
- Laat je adviseren door goede deskundigen over de belangrijkste zaken met een hoog risico (laat bijv contracten en voorwaarden altijd opstellen door een advocaat, laat je adviseren over de beste bedrijfsvorm door een combinatie van een notaris + jurist + accountant omdat je dit uit alle invalshoeken moet bekijken voordat je daarin een goed en weloverwogen besluit kunt nemen, neem een verzekeringsadviseur in de arm voor verzekeringen). En lees jezelf genoeg in om ook hierover weer controles uit te kunnen voeren en de lastige vragen te kunnen stellen.
- Onthoud dat omzet geen winst is en leef de eerste jaren zo zuinig mogelijk om alle onverwachte rekeningen te kunnen voldoen.
maandag 1 augustus 2016 om 22:40
Op zich kan een boekhouder ook prima zijn; beter een goede boekhouder dan een slechte accountant
In onderstaande link staan de verschillen uitgelegd;
https://boekhoudsoftware- ... /boekhouder-of-accountant
Als je wil mag je mij een pb sturen met informatie.
In onderstaande link staan de verschillen uitgelegd;
https://boekhoudsoftware- ... /boekhouder-of-accountant
Als je wil mag je mij een pb sturen met informatie.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020