Oneerlijke gemene oma

02-08-2016 12:04 588 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tijdens een bbq tegen mijn zoon en dochter beloofd het studiegeld van hun eerste studiejaar te betalen. Dit heeft ze gedaan bij mijn zoon. Nu een paar jaar later gaat mijn dochter studeren en wil ze niet meer betalen. De reden die ze aangaf was dat ze niet belde om te bedanken voor een verjaardagskaart van haar, maar dat heeft mijn zoon ook nooit gedaan. en omdat ze nu hbo gaat doen ipv een universitaire studie. Ik ben zo vreselijk kwaat op haar. als ik haar wil bellen gooit ze gewoon de hoorn op de haak. Ben met mijn dochter bij haar geweest maar ze zat gewoon verwaand in haar stoel en zei glashard dat ze niet ging betalen. Wat moet ik hiermee?

Seetje
quote:mamsvan schreef op 02 augustus 2016 @ 14:11:

ik vraag me serieus af waarin het een machtspelletje is van oma ?Dit is niet zo moeilijk te bedenken he. Moeder/oma is een narcist. Bij hen draait het alleen maar om macht controle en dwang in relaties.
quote:voel schreef op 02 augustus 2016 @ 14:47:

[...]

Dit is niet zo moeilijk te bedenken he. Moeder/oma is een narcist. Bij hen draait het alleen maar om macht controle en dwang in relaties.

bedankt anderen hadden al uitgelegd waarom ze het als een machtspelletje zien !!

trouwens TO roept dat haar moeder een narcist dat is toch geen echte feit ? , heeft ze de daignose zelf gegeven aan haar moeder of is daadwerkelijk door een ander gegeven aan oma..

en je hoef mij niet uitleggen hoe het met narcisten werkt hoor..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Maar het maakt niet uit wat wij vinden (ik vind het een naaistreek) en het maakt ook niet uit welke reden oma opgeeft. Het maakt niet uit dat zoon het wel heeft gehad en het maakt niet uit dat er weinig contact is.

Oma wil niet betalen.

En de vraag van TO is; wat moet ik hiermee?

Tja. Niks. Want je kunt er niks mee. Dat oma iets belooft en dat niet nakomt is rot en gemeen en hard en weet ik wat nog meer, en ieder ander kan dat vinden, maar daarmee staat het nog niet op de rekening van de school. Dus je zult het hoe dan ook zelf moeten regelen.

En het geld van Zoon terugbetalen.. als jouw rekening er zo uitziet als die van mij, dan is dat waarschijnlijk geen optie. Ik heb niet zomaar eventjes een paar duizendjes liggen.

Wat ik me wel afvraag; voor je zoon is het waarschijnlijk veel minder geweest, een paar jaar geleden bestond er nog studiefinanciering. Zou het niet zo kunnen zijn dat oma zich verslikt heeft bij het zien van de kosten?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Maar to jij hebt het over je moeder. Waarom staat in de topic titel dan oma? Het is jouw oma niet
Op het moment dat je gaat vragen om inlossing van de belofte stel je je kwetsbaar op. Dat had ik sowieso nooit gedaan.

Maar dit gezegd hebbend, kan het zijn dat oma HBO geen studeren vindt. Mijn ouders zouden ongeveer in dezelfde leeftijdscategorie vallen en vinden HBO ook geen studeren.
quote:mamsvan schreef op 02 augustus 2016 @ 14:56:

[...]

bedankt anderen hadden al uitgelegd waarom ze het als een machtspelletje zien !!

trouwens TO roept dat haar moeder een narcist dat is toch geen echte feit ? , heeft ze de daignose zelf gegeven aan haar moeder of is daadwerkelijk door een ander gegeven aan oma..

en je hoef mij niet uitleggen hoe het met narcisten werkt hoor..

Oh oke !!

En ja, die vraag staat al een paar pagina's terug en daarop antwoord TO dat moeder echt een narcist is.
quote:JustcallmeTuT schreef op 02 augustus 2016 @ 14:02:

[...]

Geld is voor kleinkinderen.

je hebt je daar als ouder zijnde niet mee te bemoeien.

Stel je voor dat ik voor mijn zoon zou gaan bepalen dat hij het geld niet mag aannemen en de rest van z'n 13 neven en nichten mogen het geld wel houden van hun ouders.

Ik ga me dan bemoeien met iets waar ik helemaal geen recht op heb. Kan niet he.

Is een cadeau van oma aan haar kleinkinderen.

Natuurlijk kan dat wel. Als ik niet wil dat mijn ouders collegegeld van mijn kind betalen, om wat voor reden dan ook, dan zeg ik dat gewoon en betaal het zelf.

In mijn geval vind ik het totaal onnodig dat een oma de studiekosten van mijn kinderen betaalt, dus dat zou ik heel duidelijk maken ook. Ik ben de ouder en ben daar verantwoordelijk voor. Als de oma dan ook nog eens een heks is dan wil ik helemaal niet dat die financieel ook nog maar iets bijdraagt, dan wordt er altijd wel iets terug verwacht en kan alleen maar heibel van komen.

Sowieso vind ik het niet meer dan normaal dat je, voordat je dergelijke dingen voor een ander dan je eigen kind betaalt, bespreekt met de ouders van het kind zelf voordat je met geld gaat smijten.
quote:Amaqanda schreef op 02 augustus 2016 @ 15:35:

[...]

Natuurlijk kan dat wel. Als ik niet wil dat mijn ouders collegegeld van mijn kind betalen, om wat voor reden dan ook, dan zeg ik dat gewoon en betaal het zelf.

In mijn geval vind ik het totaal onnodig dat een oma de studiekosten van mijn kinderen betaalt, dus dat zou ik heel duidelijk maken ook. Ik ben de ouder en ben daar verantwoordelijk voor. Als de oma dan ook nog eens een heks is dan wil ik helemaal niet dat die financieel ook nog maar iets bijdraagt, dan wordt er altijd wel iets terug verwacht en kan alleen maar heibel van komen.

Sowieso vind ik het niet meer dan normaal dat je, voordat je dergelijke dingen voor een ander dan je eigen kind betaalt, bespreekt met de ouders van het kind zelf voordat je met geld gaat smijten.

Een kind dat gaat studeren is vaak 18+. En dan heb jij als ouder daar geen zeggenschap meer over. Als mijn dochter morgen geld van oma krijgt kan ik dat afwijzen. Krijgt ze het met 18 is dat haar verantwoordelijkheid. En haar geld.

Sterker nog; oma spaart al jarenlang. Het geld staat op naam van mijn dochter. Oma roept altijd dat het bedoeld is voor .... maar op de dag dat dochter 18 wordt heeft oma daar zélf zelfs geen zeggenschap meer over.

(Wat oma en dochter in ons geval helemaal niet weten en ik maak ze ook niet wijzer).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 02 augustus 2016 @ 15:45:

[...]

Een kind dat gaat studeren is vaak 18+. En dan heb jij als ouder daar geen zeggenschap meer over. Als mijn dochter morgen geld van oma krijgt kan ik dat afwijzen. Krijgt ze het met 18 is dat haar verantwoordelijkheid. En haar geld.

Sterker nog; oma spaart al jarenlang. Het geld staat op naam van mijn dochter. Oma roept altijd dat het bedoeld is voor .... maar op de dag dat dochter 18 wordt heeft oma daar zélf zelfs geen zeggenschap meer over.

(Wat oma en dochter in ons geval helemaal niet weten en ik maak ze ook niet wijzer).

Nou ja, als ik tegen mijn kind zeg dat niet oma maar ik de studie betaal, omdat ik vind dat ik dat als ouder hoor te betalen zal kind vast niet gaan klagen.

Ook bijzonder dat je je moeder niet inlicht over het feit dat ze niks meer te zeggen heeft over het geld wanneer dochter 18+ is.

Ik heb overigens niks tegen grootouders die het 1 of ander betalen voor hun kleinkinderen, maar wel in overleg met ouders, ook als het kind al 18+ is.
Vanaf 18+ kan je dat wel willen, maar heb je er wettelijk niets meer mee te maken.
quote:Amaqanda schreef op 02 augustus 2016 @ 15:52:

[...]

Nou ja, als ik tegen mijn kind zeg dat niet oma maar ik de studie betaal, omdat ik vind dat ik dat als ouder hoor te betalen zal kind vast niet gaan klagen.

Ook bijzonder dat je je moeder niet inlicht over het feit dat ze niks meer te zeggen heeft over het geld wanneer dochter 18+ is.

Ik heb overigens niks tegen grootouders die het 1 of ander betalen voor hun kleinkinderen, maar wel in overleg met ouders, ook als het kind al 18+ is.

Ik denk dat oma liever geld aan haar kleinkinderen geeft dan aan de belasting.

Als oma voor elk kind hetzelfde bedrag had gegeven onder het mom van Rijbewijs halen had ze dat met jou moeten overleggen en als elk 2000 euro "zomaar" kreeg zou het je wel bevallen. Vreemd.

Jij hebt je daar, nogmaals niet mee te bemoeien. Het is haar geld, niet jouw geld.
quote:blauwe_emmer schreef op 02 augustus 2016 @ 15:08:

Op het moment dat je gaat vragen om inlossing van de belofte stel je je kwetsbaar op. Dat had ik sowieso nooit gedaan.

Maar dit gezegd hebbend, kan het zijn dat oma HBO geen studeren vindt. Mijn ouders zouden ongeveer in dezelfde leeftijdscategorie vallen en vinden HBO ook geen studeren.

Blij dat ik jouw ouders niet heb.

HBO is te min voor ze?
quote:Ceylon schreef op 02 augustus 2016 @ 14:59:

En het geld van Zoon terugbetalen.. als jouw rekening er zo uitziet als die van mij, dan is dat waarschijnlijk geen optie. Ik heb niet zomaar eventjes een paar duizendjes liggen.

Wat ik me wel afvraag; voor je zoon is het waarschijnlijk veel minder geweest, een paar jaar geleden bestond er nog studiefinanciering. Zou het niet zo kunnen zijn dat oma zich verslikt heeft bij het zien van de kosten?Ik zou dat hoe dan ook wel proberen, al is het in termijnen. Zodat het niet boven zoons hoofd als een zwaard kan hangen. 'Ik gaf jou dit, dus nu moet jij...'
quote:JustcallmeTuT schreef op 02 augustus 2016 @ 16:06:

[...]

Blij dat ik jouw ouders niet heb.

HBO is te min voor ze?Studeren doe je alleen op de universiteit dat weet je toch? Met MBO en HBO volg je een opleiding
Het is rot voor je dochter, het is vervelend voor jou en het is wellicht zelfs vervelend voor je zoon, aangezien hij 'voorgetrokken' is.

Alleen je kunt er niets aan doen. Als ze niet wil betalen, dan betaalt ze niet - hoe oneerlijk ook. Ik begrijp dat de relatie met je moeder hartstikke problematisch is. Je familie kies je helaas niet uit.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Oja

Wat dom van mij.

Sorry ouders van ...
quote:Amaqanda schreef op 02 augustus 2016 @ 15:52:

[...]

Ik heb overigens niks tegen grootouders die het 1 of ander betalen voor hun kleinkinderen, maar wel in overleg met ouders, ook als het kind al 18+ is.Je komt over als een dominante moeder
quote:mary57 schreef op 02 augustus 2016 @ 12:19:

[...]

Nee, dat doen pubers niet uit zichzelf. Wel als de ouders hen daar aan herinneren. Dat hoort nu eenmaal bij de opvoeding.

Dat vind ik een beetje onzin. Als iemand jarig is en je gaat niet op bezoek kun je bellen om ts feliciteren of een kaartje met felicitaties sturen. Daar heof je toch geen bedanktelefoontje voor te plegen?

Beetje overdreven. Vind ik.
Is er veel gebeurd in de tijd nadat kleinzoon ging studeren? Dat oma nu geen zin meer heeft om voor kleindochter te betalen? Er moet toch een reden zijn waarom ze terug komt op haar belofte lijkt me, of is ze altijd zo wispelturig geweest?
Misschien even het topic goed lezen Wriemeltje.
quote:Star schreef op 02 augustus 2016 @ 12:17:

Niet eens bedanken voor een kaart, maar wel een eurootje of 2000 laten neerleggen vind ik ook wel een dingetje eigenlijk.

Ik heb nog nooit bedankt voor een kaart. Tenzij het een "kaart met vulling" was natuurlijk.

Veel kaarten zijn zo onpersoonlijk, voorgedrukt en dan alleen de naam van de afzender erbij. Daar ga ik toch echt niet voor bedanken, en mijn kinderen ook niet.
quote:JustcallmeTuT schreef op 02 augustus 2016 @ 16:56:

Misschien even het topic goed lezen Wriemeltje.Heb niet al die 6 pagina's doorgenomen, maar zal ik eens doen :P
Rusticaa, Omdat het mijn dochter wordt aangedaan en voor mijn dochter is het oma!!!!
Je kent je moeder toch? Dan vind ik het raar dat je nu zo verbaasd bent.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
wriemeltje; Ik heb haar geconfronteerd met de dingen die in mijn jeugd zijn gebeurd en waar ik tot op heden last van heb. het heeft mijn persoonlijkheid veranderd en er voor gezorgd dat ik arbeidsongeschikt ben. maar zij had geen trek in beschuldigingen dus hoeft het niet meer voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven