Werk & Studie alle pijlers

WMO consulent als beroep

03-08-2016 19:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een andere baan en stuit op de functie van WMO consulent. Momenteel heb ik een baan maar ik ben klaar voor een volgende stap. Ik heb geen kennissen die de functie van WMO consulent vervullen dus ik ga hier een poging wagen om te achterhalen hoe deze functie er in de praktijk uitziet. Ik heb dus geen ervaring in deze functie of überhaupt indicaties stellen. Heeft iemand een tip hoe ik deze ervaring kan verwerven zonder een gehele opleiding hiervoor te volgen?

Voor de rest vraag ik me af hoe uitdagend de functie is en hoe een werkdag eruit ziet? Is het een dankbaar beroep of heb je vaak te maken met mensen die je uiteindelijk niet goed verder kunt helpen? Welke competenties moet je bezitten om deze functie goed te kunnen vervullen? Dien je als WMO consulent goed te kunnen organiseren? Heb je regelmatig contact met de hulpvragers of is het veelal eenmalig? Heb je te maken met targets of bepaalde doelen? Is er sprake van een bepaalde caseload waaraan gewerkt dient te worden en hoe komen hulpvragers bij een WMO consulent terecht?

Hopelijk kan iemand me hiermee een stapje vooruit helpen.
Hier zeggen ze wel: 'Als je niks anders kan, word je WMO consulent'.

Zelf als hulpverlener ook geen goede ervaring met het WMO, medewerkers die beslissingen moeten nemen over zaken waar ze gewoonweg geen kaas van hebben gegeten.
Als WMO consulent kom je veel bij de mensen thuis over de vloer. Het is belangrijk dat je enige medische kennis hebt omdat je gaat achterhalen of mensen die rolstoel, hoog laag keuken of andere aanpassingen nodig hebt. Vaak vinden ze fijn als je als ergotherapeut bent opgeleid omdat je dan al veel kennis van alle aspecten over het zorgstelsel, WMO, verzekeringen en pgb hebt. Ook komt er administratie bij kijken en veel regels.
Tegenwoordig word je vaak geacht een medisch/psychosociale achtergrond te hebben

En nee dankbaar werk is het al jaren niet meer, je wijst meer af dan dat je toekent
Hmz dat klinkt niet echt als een beleid waarin ik graag zou willen werken. Ben van mening dat je wel iets te bieden moet hebben. Bijzonder dat iemand dermate keuzes kan maken zonder te snappen hoe de vork in de steel zit.
En nee, het is geen 'dankbaar' (gruwel, wat bedoel je daarmee?) beroep. Veel mensen, zowel vanuit de hulpverlening, alswel de 'burgers' balen vaak van je. Je moet namelijk in opdracht van de gemeente heel vaak nee verkopen.

Maar goed, er zal per gemeente verschil inzitten hoe ze werken. Hier kwam onlangs uit een grootschalige enquete dat het WMO van de gemeente onderpresteert en men zeer ontevreden is.

Maar wat bedoel je met 'dankbaar'. Wil je dankbaarheid van de mensen? Is dat belangrijk voor je en waarom?
Ik zou nog liever plees gaan schoonmaken dan bij het WMO werken. Echt mijn eer te na. Het gaat daar om bezuinigingen, niet over het leveren van passende zorg/hulp/hulpmiddelen.

Echt, ik heb daar teveel voor gezien, ik zou me doodschamen als ik een WMO medewerkster was.
quote:Dubbz schreef op 03 augustus 2016 @ 19:54:

En nee, het is geen 'dankbaar' (gruwel, wat bedoel je daarmee?) beroep. Veel mensen, zowel vanuit de hulpverlening, alswel de 'burgers' balen vaak van je. Je moet namelijk in opdracht van de gemeente heel vaak nee verkopen.

Maar goed, er zal per gemeente verschil inzitten hoe ze werken. Hier kwam onlangs uit een grootschalige enquete dat het WMO van de gemeente onderpresteert en men zeer ontevreden is.

Maar wat bedoel je met 'dankbaar'. Wil je dankbaarheid van de mensen? Is dat belangrijk voor je en waarom?Dankbaar is wellicht het verkeerde woord inderdaad. Ik wil van betekenis kunnen zijn en mensen vooruit helpen. Als mensen hulp nodig hebben en ik moet met grote regelmaat een 'nee' verkopen omdat het niet binnen de regels past maar wel duidelijk is dat mensen hulp nodig hebben dan heb ik daar moeite mee. Mensen hoeven me zeker niet dankbaar te zijn, als ik maar voldoening kan halen uit mijn werk. Ben jij WMO consulent of dat ooit geweest?
quote:zomer_zon schreef op 03 augustus 2016 @ 19:53:

Hmz dat klinkt niet echt als een beleid waarin ik graag zou willen werken. Ben van mening dat je wel iets te bieden moet hebben. Bijzonder dat iemand dermate keuzes kan maken zonder te snappen hoe de vork in de steel zit.

Ja dat laatste is heel bijzonder, en daar gaat het ook mis.

En vergis je niet, ze moeten ook van veel te veel dingen kennis hebben, van medisch inhoudelijk, tot kennis van de sociale kaart, tot aan hulpmiddelen en geldstromen, en alles daartussen en dat voor alle doelgroepen die onder het WMO vallen. En de gemeente maar drukken met de NEE-mentaliteit.
quote:zomer_zon schreef op 03 augustus 2016 @ 19:57:

[...]

Dankbaar is wellicht het verkeerde woord inderdaad. Ik wil van betekenis kunnen zijn en mensen vooruit helpen. Als mensen hulp nodig hebben en ik moet met grote regelmaat een 'nee' verkopen omdat het niet binnen de regels past maar wel duidelijk is dat mensen hulp nodig hebben dan heb ik daar moeite mee. Mensen hoeven me zeker niet dankbaar te zijn, als ik maar voldoening kan halen uit mijn werk. Ben jij WMO consulent of dat ooit geweest?Dan is wmo consulent zeker geen baan voor jou ben ik bang.
Vermoed dat je vaker wordt uitgescholden dan dat je "dankbaarheid" ontvangt. Zijn niet allemaal lieve ouwe omaatjes met een pot koekjes op tafel hoor.

Zonder ervaring of een passende opleiding denk ik ook niet dat je in aanmerking komt hiervoor.
quote:zomer_zon schreef op 03 augustus 2016 @ 19:57:

[...]

Dankbaar is wellicht het verkeerde woord inderdaad. Ik wil van betekenis kunnen zijn en mensen vooruit helpen. Als mensen hulp nodig hebben en ik moet met grote regelmaat een 'nee' verkopen omdat het niet binnen de regels past maar wel duidelijk is dat mensen hulp nodig hebben dan heb ik daar moeite mee. Mensen hoeven me zeker niet dankbaar te zijn, als ik maar voldoening kan halen uit mijn werk. Ben jij WMO consulent of dat ooit geweest?Ik zeg toch dat ik liever plees schoonmaak dan dat ik bij het WMO zou werken? Ik ben ambulant hulpverlener en heb dagelijks te maken met het WMO.
quote:Dubbz schreef op 03 augustus 2016 @ 19:58:

[...]

Ja dat laatste is heel bijzonder, en daar gaat het ook mis.

En vergis je niet, ze moeten ook van veel te veel dingen kennis hebben, van medisch inhoudelijk, tot kennis van de sociale kaart, tot aan hulpmiddelen en geldstromen, en alles daartussen en dat voor alle doelgroepen die onder het WMO vallen. En de gemeente maar drukken met de NEE-mentaliteit.Dat je van alles op de hoogte dient te zijn vind ik juist interessant, maar daar moet je dan wel de middelen voor krijgen of bronnen kunnen aanboren die je kunt informeren als je het zelf niet weet. Haha als ik jouw verhaal zo hoor word ik niet perse blij van de invulling van de functie
quote:Dubbz schreef op 03 augustus 2016 @ 20:00:

[...]

Ik zeg toch dat ik liever plees schoonmaak dan dat ik bij het WMO zou werken? Ik ben ambulant hulpverlener en heb dagelijks te maken met het WMO.Eens, Ik heb dezelfde ervaring, ook van de andere kant van de hulpverlening inderdaad.
Dubbel
quote:Dubbz schreef op 03 augustus 2016 @ 20:00:

[...]

Ik zeg toch dat ik liever plees schoonmaak dan dat ik bij het WMO zou werken? Ik ben ambulant hulpverlener en heb dagelijks te maken met het WMO.Ja dat zei je inderdaad maar dat was pas nadat ik de vraag stelde
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien kun je sinterklaas worden. Je hebt er geen opleiding voor nodig, je mag veel weg geven en mensen blij maken. Het is wel seizoensgebonden maar je zou je in april kunnen uitgeven voor de paashaas mits je van eieren houdt en verder zou je kunnen kijken naar werk waarbij je buiten en op beurzen staat om sampels weg te geven. Je leert dan steeds weer iets over een nieuw product en je hebt blije mensen altijd iets te geven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb zelf regelmatig contact met mensen van de WMO en ik heb de indruk dat ik er net zo goed zelf kan gaan zitten zonder de benodigde opleiding. Veel antwoorden weten ze niet of ze zeggen zomaar wat, wat later heel anders in elkaar blijkt te zitten.

Volgens mij moet je wel stevig in je schoenen staan, want je moet heel vaak 'nee' verkopen aan aanvragers. Lijkt mij helemaal niet leuk om daar te werken.
Vreselijke baan, sorry.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Degene die ik tot nu toe heb gesproken bij de WMO zijn totaal niet meelevend tegenover de mensen die ze horen te helpen. Daarbij doen ze alsof ze enige kennis hebben van zaken, waarna ze iets doms zeggen waaruit blijkt dat dit niet zo is.

Ik vind ze .... (Iets met het achterkantje van een varken)

en eens met dubbz, ik zou nog liever plees schrobben
If you can dream it, you can do it.
Wat zijn jullie negatief over WMO-consulenten. Ik schrik daar best wel van.

Als WMO-consulent moet je bovengemiddeld sociale vaardigheden hebben. Veel kennis hebben over veel terreinen. Samenwerken met cliënt, netwerk van cliënt, collega's binnen afdeling van de gemeente en professionals daarbuiten. Je moet assertief zijn, maar ook sensitief.

Ook moet je zeer goed op de hoogte zijn van ontwikkelingen in het veld. Zeer goed. En van echt heel veel dingen.

Zonder ervaring schat ik je kans niet hoog is.
quote:mary57 schreef op 03 augustus 2016 @ 20:12:

Ik heb zelf regelmatig contact met mensen van de WMO en ik heb de indruk dat ik er net zo goed zelf kan gaan zitten zonder de benodigde opleiding. Veel antwoorden weten ze niet of ze zeggen zomaar wat, wat later heel anders in elkaar blijkt te zitten.

.Het lastige is dat regelgeving om de haverklap verandert. Binnen gemeentes, maar ook binnen organisaties waarmee samengewerkt wordt. Het is haast niet meer te doen om continu up to date te zijn. Maar ik geloof dat iedereen zijn/haar best doet.
quote:tvandattum schreef op 03 augustus 2016 @ 20:41:

[...]

Het lastige is dat regelgeving om de haverklap verandert. Binnen gemeentes, maar ook binnen organisaties waarmee samengewerkt wordt. Het is haast niet meer te doen om continu up to date te zijn. Maar ik geloof dat iedereen zijn/haar best doet.Dat begrijp ik wel, maar zoek het dan eerst goed uit voordat je (verkeerd) antwoord geeft, want daar zijn je klanten wel de dupe van.
Om ook een positief geluid te geven, ik heb een behoorlijke zorgvraag en maak gebruik van veel aanpassingen. Binnen onze gemeente heb ik alleen maar positieve ervaringen met de WMO consulenten. Al 20 jaar kijken we naar passende oplossingen binnen de mogelijkheden. Als het echt nodig is kijkt men ook buiten de standaard mogelijkheden en volgt er maatwerk. Zoals ik het mee maak is het een afwisselende baan waar je veel voor mensen kan betekenen. Dit is wel afhankelijk van de gemeente waar je voor werkt en de ruimte die ze je geven om je werk uit te voeren. Ik zou er voor gaan... Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven