Grote cadeau's geven

04-08-2016 02:45 41 berichten
Doen jullie dat wel eens, een duur cadeau geven? Ik geef zelf graag cadeau's, ook zonder reden. Mijn idee daarbij is dat een met zorg uitgekozen cadeau het leukste is om te geven of te krijgen. Dat heeft in mijn mening niets met geld te maken.

Als voorbeeld; ik kreeg onlangs een boeket wilde bloemen. Prachtig! En van een ander; een zelf gebakken taart waar ik dol op ben.

Nu mijn vraagje; een neefje van mij heeft het financieel niet breed. Een koophuis, jonge kinderen, een vrouw waarvan het contract niet verlengd gaat worden. Hij doet zijn best, hij werkt ongeveer 60 uur in de week, maar erg dik betaald is zijn baan niet. Maar ze komen prima rond. Ze hebben wel een luxe wens waarvan ik weet dat ze dat niet kunnen betalen. Ik zou ze kunnen helpen, dat zou dan een heel luxe cadeau zijn. Heeft iemand van jullie dat ooit gedaan, een behoorlijk duur cadeau gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van jou! Als jij het kwijt kan en je weet dat diegene aan wie je het geeft het niet kan financieren omdat er op dit moment te weinig geld voor is (en wel diehard werkt) zou ik het heel lief vinden.. Maar als jij daarna krom moet liggen, zou ik het geen prioriteit vinden en kan het altijd nog! En anders zou ik zegge: je leeft maar 1 keer en je hebt maar 1 leven om je geliefde mensen te verwennen. Samen delen (met mate haha) is lief :-)
Weet je of zij zouden willen/accepteren dat jij zo'n duur cadeau geeft? Trekt het de verhouding tussen jullie niet scheef? Wat zijn jouw motieven, doe je het puur omdat je het geld makkelijk kan missen en het ze gunt of verlang je bij wijze van spreken dankbaarheid tot in lengte van dagen? Bestaat de kans dat andere familieleden jou ook om geld komen vragen als je dit doet, wat doe je dan? Ik hoef geen antwoorden op deze vragen, maar denk wel dat het dingen zijn om over na te denken voor je eraan begint. De meeste familieruzies gaan over geld, dat zou ik zien te voorkomen. Verder trouwens een heel lief idee van je, zou ook zo'n tante willen
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Dank voor je reactie, ik weet het echt niet. Geen idee ook hoe ze daarop zouden reageren. Ik hoef er daarna niet voor krom te liggen, maar zoo rijk ben ik nu ook weer niet hoor Ik ben eerder heel spaarzaam, vandaar dat ik het wel zou kunnen missen. Met het geluk dat ik en mijn man best een goed inkomen hebben en daarnaast geen dure hobby's of uitgaven hebben. Ik zou het ze heel graag gunnen.
quote:schorpioentje28 schreef op 04 augustus 2016 @ 03:18:

Weet je of zij zouden willen/accepteren dat jij zo'n duur cadeau geeft? Trekt het de verhouding tussen jullie niet scheef? Wat zijn jouw motieven, doe je het puur omdat je het geld makkelijk kan missen en het ze gunt of verlang je bij wijze van spreken dankbaarheid tot in lengte van dagen? Bestaat de kans dat andere familieleden jou ook om geld komen vragen als je dit doet, wat doe je dan? Ik hoef geen antwoorden op deze vragen, maar denk wel dat het dingen zijn om over na te denken voor je eraan begint. De meeste familieruzies gaan over geld, dat zou ik zien te voorkomen. Verder trouwens een heel lief idee van je, zou ook zo'n tante willen Je beschrijft precies mijn gevoel. Ik wil dus niet dat ze denken mij ooit iets verschuldigd te zijn. Daar ben wel ik bang voor.
Gevoelsmatig zeg ik niet doen. Ook al beweert men van niet, ze zullen zich toch wat schuldig voelen. Wat vind jouw man er trouwens van? En hoe zou zijn vrouw het Vinden? Het is ook nog voor iets luxe...ik denk dat je daar meer van geniet als je er zelf voor spaart. En er zijn altijd keuzes he bij budgetteren. Heel nder voorbeeld een vriendin van mij zou ookzo graageen keer naar de VS willen ( zoals wij een paar keer hebben gedaan). Maar zij heeft een tweede auto en een poetshulp die hebben wij weer niet. Je kunt het geld maar eem keer uitgeven zo maakt iedereen zn keuzes.......
Het ligt er toch een beetje aan wat het is. Als je een zwemband in hun tuin wilt laten bouwen zou ik het niet doen. Maar hebben ze eigenlijk een stevige bakfiets nodig voor het vervoeren van de kinderen dan vind ik het een ander verhaal.
Ik zeg: niet doen. Voor de ontvanger drukt dit zo zwaar op de schouders, je houdt altijd het idee dankbaar tegenover het familielid te moeten blijven dat zo'n cadeau heeft gegeven.

Zeker als het voor een luxe wens is: niet doen.

Als je bv bijspringt om een ziektekostenrekening te betalen, vind ik het weer wat anders.

Ik vind het een heel slecht idee, het zal jullie verhouding gaan veranderen.
Even een gedachtenexperiment; wat zou je er van vinden om ze het geld er anoniem voor te geven? En er vervolgens nooit meer over te beginnen. Ze zullen niet weten wie ze dankbaar kunnen zijn, maar je verhouding blijft hopelijk hetzelfde, én je kan wellicht meemaken hoe ze er van genieten.

Ik kan me voorstellen dat als je dit geen prettig idee vindt, dat het gevoel van dankbaarheid of dat juist jíj ze het gegeven hebt ook wel meetelt. Dan zou ik het niet doen.
quote:schorpioentje28 schreef op 04 augustus 2016 @ 03:18:

Weet je of zij zouden willen/accepteren dat jij zo'n duur cadeau geeft? Trekt het de verhouding tussen jullie niet scheef? Wat zijn jouw motieven, doe je het puur omdat je het geld makkelijk kan missen en het ze gunt of verlang je bij wijze van spreken dankbaarheid tot in lengte van dagen? Bestaat de kans dat andere familieleden jou ook om geld komen vragen als je dit doet, wat doe je dan? Ik hoef geen antwoorden op deze vragen, maar denk wel dat het dingen zijn om over na te denken voor je eraan begint. De meeste familieruzies gaan over geld, dat zou ik zien te voorkomen. Verder trouwens een heel lief idee van je, zou ook zo'n tante willen

Dit! Enorm lief van je maar misschien to much.. En idd de meeste ruzies gaan over geld.

Ik zou trouwens geen groot/ duur/ luxe cadeau willen, voel me erbij opgelaten en zou het idee hebben dat er wat tegenover staat uiteindelijk. Ik zou er niet van kunnen genieten omdat ik er niet zelf voor gewerkt heb dus niet verdiend heb.
Zoals mary zei: voor luxe zou ik het niet doen.

De kerel werkt zich krom en vervolgens schud jij eventjes wat weelde uit je mouw. Misschien als je een hele goede relatie met hen hebt, houdt anders maar rekening met een gekrenkte trots.

(Je vroeg het niet, maar als ik zo vrij mag zijn: jong koppel, drukke banen en kinderen -> neem de bengels een weekend in huis; simpel doch uiterst luxueus.)
Hangt helemaal van het kado af. Gaat het om een nieuwe fiets of een nieuwe auto. Het eerste zou ik zeggen prima, het tweede zou wat over de top zijn. Op zich niks mis mee, maar probeer dan wel in te schatten hoe je neef én zijn vrouw het zouden vinden.
Doen! Ik vind het een lief en leuk idee!

Ik zou er heel blij mee zijn en er zeker van kunnen genieten!

Je kunt er ook bijvertellen dat ze het mogen ruilen als ze het niet op prijs stellen en dat je het ze van harte gunt, maar er geen ruzie om wilt....

Is toch juist een leuk idee?! Het lijkt een beetje op een prijs van de lotto! Superlief van je!
quote:elmo11 schreef op 04 augustus 2016 @ 07:30:

Doen! Ik vind het een lief en leuk idee!

Ik zou er heel blij mee zijn en er zeker van kunnen genieten!

Je kunt er ook bijvertellen dat ze het mogen ruilen als ze het niet op prijs stellen en dat je het ze van harte gunt, maar er geen ruzie om wilt....

Is toch juist een leuk idee?! Het lijkt een beetje op een prijs van de lotto! Superlief van je!

Misschien valt er niets meer te ruilen en zeggen dat je er geen ruzie om wilt....

Vroeg of laat vallen er toch woorden over, zeker als het een luxe cadeau is.

Je verplicht mensen tot iets wat ze misschien helemaal niet willen.
Heel lief van je, maar ik zou het niet fijn vinden om het te krijgen.

Een paar jaar terug zaten partner en ik krap bij kas en heeft een familielid voor een verhuizing een aantal dure dingen (wasmachine/koelkast/vloer etc.) voor ons gekocht en een aantal achterstallige rekeningen voor ons betaald. Zij gaf steeds aan dat ze het geld niet terug wilde hebben, maar ik heb het beetje bij beetje wel terugbetaald (op een enkel ding na dat echt als cadeau bedoeld en ontvangen was).

Het voelde namelijk niet fijn. Ik had het gevoel alsof ik daarna niet vrij mijn eigen geld kon uitgeven aan (onzin)dingen, want dan had ik daar net zo goed die rekening of dat ding van kunnen kopen dat ik van het familielid gekregen had.

Ook gaf het een fijn (trots) gevoel, toen we alles terugbetaald hadden.

En ergens voor sparen en het zelf kunnen kopen geeft ook een fijn gevoel plus dat je je dan vrij voelt wat je ermee kan doen (bijv. als je het na een jaar wil doorverkopen en stel dat er schade aan komt, minder ergs als je het dan zelf betaald hebt).

En daarnaast idd toch een gevoel alsof je wat terug moet doen/geven.

Misschien vinden ze het fijn als jij voorstelt dat je het geld voor ze wil voorschieten en dat er geen tijdsdruk op zit wanneer het terugbetaald wordt. Dat vond ik zelf heeel erg fijn aan die situatie met mijn familielid! En doordat ik haar terugbetaald had, voelde ik mij vrij om daarna eventueel weer opnieuw haar om hulp te vragen.
Nee, niet doen.

Ze kunnen zich prima redden schrijf je.

Misschien is het een idee om ze zo nu en dan met iets klein te verwennen.

Mee uit eten nemen, iets kleins voor de kinderen meenemen of iets dergelijks.

(Het mooie van een wens hebben is dat je er naar toe kunt leven en wie weet ooit waar mag maken.. niet dat iemand het voor jou waarmaakt)
Als de neef nog broers en zussen heeft maakt dat de vraag lastiger. Waarom hij wel?

Heel lief. Nachtje oppassen ook luxe!
Toen wij krap zaten en mijn vriendinnen een bakfiets gekocht hadden zodat we konden blijven fietsen met onze gehandicapte zoon, was ik super blij. Ik heb me geen moment bezwaard gevoeld of het gevoel gehad dat ik iets terug moest doen.

Ligt er wel aan wat je wilt geven. Te duur voelt misschien wel te onprettig. Wil je vertellen in welke richting we het cadeau moeten zoeken?

Btw super lief dat je ze zoveel gunt!
quote:Madderijn schreef op 04 augustus 2016 @ 07:39:

Als de neef nog broers en zussen heeft maakt dat de vraag lastiger. Waarom hij wel?

Nee hoor, je bent toch niet verplicht om een ander ook iets te geven? Als het je eigen kinderen zijn kan ik me voorstellen dat je de een niet wil benadelen*, maar tegenover neven en nichten hoef je echt geen verantwoording af te leggen over wat je met je geld doet.

*en zelfs dan kan ik me voorstellen dat er situaties zijn waarin je de een meer geeft dan de ander, gewoon omdat de een het harder nodig heeft dan de ander
Anders bespreek je het met je neef!
Ik zou ook zeggen neem die kleintjes een weekendje bij je te logeren, maak een verwenpakket voor ze met luxe ontbijtje en wat lekkere badartikelen. Of iets anders wat ze graag doen. Iets wat ze samen kunnen doen, juist het kleine wordt zo enorm gewaardeerd!

Verder kun je het bespreekbaar maken met ze als je datgene wat je wilt doen echt graag wilt. Maak dan een mooie kaart oid waarop je het uitlegt, zo kunnen zij in alle rust 'schrikken' en erover nadenken zonder dat ze zich verplicht voelen je direct antwoord te moeten geven.
Ik hoorde dat mijn tante en oom deze zomer mijn neef en zijn gezin (niet hun kind) een caravan cadeau hebben gegeven. Het was hun oude caravan en nog zo'n 4000 euro waard. Neef en gezin zitten ook krap en werken hard. Ik vind het geweldig voor ze. Zij zijn ook heel blij.
Wie zegt dat je neef dat luxueuze ding wel in de schoot geworpen wil krijgen?

Zoals hier al gezegd: het ergens naartoe sparen maakt zo'n aankoop net zo waardevol.

De suggestie om de kinderen een weekend in huis te nemen vind ik ook een mooie.
Wij hebben een schenking gekregen van mijn schoonouders, voor ons nieuwe huis, en eerst wilden we het niet, voelden ons bezwaard, maar we zijn er ook ontzettend blij mee! Het verandert ons leven echt. En zij kunnen het missen en gunnen het ons. Dus ik zeg doen!
Tja wat is een groot cadeau? Wij hebben schoonzus+fam ook wel eens een nieuwe wasmachine cadeau gedaan toen de oude kapot was en ze door omstandigheden krap bij kas zaten. Alleen maar blijdschap!

Voor mij ligt er overigens wel een grens. Een fiets, een wasmachine, een autostoeltje, een kinderwagen, een iPad, een weekje vakantie, tassen nieuwe kleding voor de kinderen dat vind ik prima kunnen.

Een auto, een huis, een cosmetische ingreep en eigenlijk alles dat duizenden euro's kost vind ik te ver gaan. Niet omdat ik het niet zou willen geven, maar omdat ik bang zou zijn om de relatie onder druk te zetten. Overigens ben ik ook niet zo rijk dat ik iemand een huis cadeau kan doen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven