Grote cadeau's geven

04-08-2016 02:45 41 berichten
Doen jullie dat wel eens, een duur cadeau geven? Ik geef zelf graag cadeau's, ook zonder reden. Mijn idee daarbij is dat een met zorg uitgekozen cadeau het leukste is om te geven of te krijgen. Dat heeft in mijn mening niets met geld te maken.

Als voorbeeld; ik kreeg onlangs een boeket wilde bloemen. Prachtig! En van een ander; een zelf gebakken taart waar ik dol op ben.

Nu mijn vraagje; een neefje van mij heeft het financieel niet breed. Een koophuis, jonge kinderen, een vrouw waarvan het contract niet verlengd gaat worden. Hij doet zijn best, hij werkt ongeveer 60 uur in de week, maar erg dik betaald is zijn baan niet. Maar ze komen prima rond. Ze hebben wel een luxe wens waarvan ik weet dat ze dat niet kunnen betalen. Ik zou ze kunnen helpen, dat zou dan een heel luxe cadeau zijn. Heeft iemand van jullie dat ooit gedaan, een behoorlijk duur cadeau gegeven?
Alle reacties Link kopieren
quote:cookie84 schreef op 04 augustus 2016 @ 07:53:

Ik zou ook zeggen neem die kleintjes een weekendje bij je te logeren, maak een verwenpakket voor ze met luxe ontbijtje en wat lekkere badartikelen. Of iets anders wat ze graag doen. Iets wat ze samen kunnen doen, juist het kleine wordt zo enorm gewaardeerd!

Verder kun je het bespreekbaar maken met ze als je datgene wat je wilt doen echt graag wilt. Maak dan een mooie kaart oid waarop je het uitlegt, zo kunnen zij in alle rust 'schrikken' en erover nadenken zonder dat ze zich verplicht voelen je direct antwoord te moeten geven.Het zal wel persoonlijk zijn, maar toen schoonzus en zwager met hun handen in het haar zaten toen de wasmachine kapot ging terwijl ze net een tweede kindje hadden gekregen en zwager zijn baan kwijtraakte, waren ze toch echt een stuk blijer met een nieuwe wasmachine dan met een weekendje vrij. Dat je voor een nieuwe spelcomputer misschien liever zelf spaart kan ik inkomen, maar in dergelijke gevallen gaat dat niet op. Ben het overigens eens dat je zoiets eel met elkaar moet bespreken.
quote:QQelleQ schreef op 04 augustus 2016 @ 08:12:

[...]

Het zal wel persoonlijk zijn, maar toen schoonzus en zwager met hun handen in het haar zaten toen de wasmachine kapot ging terwijl ze net een tweede kindje hadden gekregen en zwager zijn baan kwijtraakte, waren ze toch echt een stuk blijer met een nieuwe wasmachine dan met een weekendje vrij. Dat je voor een nieuwe spelcomputer misschien liever zelf spaart kan ik inkomen, maar in dergelijke gevallen gaat dat niet op. Ben het overigens eens dat je zoiets eel met elkaar moet bespreken.

Dan zou ik ook dolblij zijn met een nieuwe wasmachine! Dat is iets waar je geen 2dagen zonder kan.

Zoiets zou ik ook direct aannemen als ik het niet zelf zou kunnen doen, evenals een koelkast bwv.

In geval van TO gaat het volgens mij niet om een wasmachine of iets dringends noodzakelijk.
Ik doe dit wel eens bij m'n jongste zusje. Net gaan samenwonen, een niet zo goed betaalde baan allebei. Ik heb voor hun nieuwe huis / verloving / zomaar een aantal keer een fors cadeau gegeven waar ik hen echt mee hielp. En ze waren er echt alleen maar blij mee!!
To, echt super dat je het doet. Ik heb zelf altijd met een duur praktisch cadeau veel minder moeite dan met een luxe cadeau/geld. Het is ook lastig in te schatten aangezien we hier geen idee hebben wat je wilt geven. Dus een wasmachine, kinderkleding ed, lijkt mij prima. Een spelcomputer, tv ed lijkt mij minder.

Maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt, jij kent je neef beter dan wij!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als jij dat wilt moet je dat gewoon kunnen doen. Maar vooraf bespreken is wel handig denk ik, om te voorkomen dat er schuldgevoelens ontstaan.
Het zou helpen als we mogen weten wat, of ten minste in welke stijl het is ;)
quote:dianaf schreef op 04 augustus 2016 @ 08:34:

Maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt, jij kent je neef beter dan wij!Het moet juist helemaal niet gaan om hoe de gever zich voelt, maar om hoe de ontvanger zich zal voelen. Als je het alleen maar doet om jezelf goed te voelen, moet je het zeker niet doen, dat zal in de toekomst problemen geven met verwachtingen die je hebt.
quote:mary57 schreef op 04 augustus 2016 @ 09:11:

[...]

Het moet juist helemaal niet gaan om hoe de gever zich voelt, maar om hoe de ontvanger zich zal voelen. Als je het alleen maar doet om jezelf goed te voelen, moet je het zeker niet doen, dat zal in de toekomst problemen geven met verwachtingen die je hebt.Ik bedoelde dat meer in relatie tot dat zij die neef kent. Als ze weet dat hij dat totaal niet zou accepteren, dan lijkt het mij dat het geen goed idee is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als je zeker weet dat je de ontvanger er enorm blij mee maakt zou ik het doen. Als je de ontvanger er mee in verlegenheid brengt zou ik het niet doen
Ik las net dat iemand vindt dat een rekening betalen beter is dan een luxe ding. Van de ene kant snap ik dat. Van de andere kant: als er structureel rekeningen niet betaald kunnen worden, is er een terugkerend probleem en moet dát aangepakt worden. Dan help je iemand beter met bijv een budgetcoach.

Ik denk dat het erg van de band met je neef afhangt hoe dit wel of niet geaccepteerd wordt. Anoniem geven zou kunnen.

Bedenk ook dat als je bijv een vakantie wilt geven, dat dat heel lief is, maar ze dan juist ook op kosten kan jagen (paspoorten, iets leuks doen, buiten de deur eten enz). Je neef kan zich verplicht voelen dat aan te nemen, maar er juist mee in de problemen komen. Dat is niet wat je wilt natuurlijk.
Ik denk ( mss wat off topic..) als je niet eens 300 euro op een spaarrekening hebt om een wasmachine te kunnen kopen( want voor dat geld heb je een goede) dan kun je in mijn ogen niet budgetteren.
Wat is duur? Wat zou je willen geven aan je neef?
O TO is inmiddels anoniem
Ik vind dat altijd zo bijzonder. Als iemand je iets wil geven, dan is dat toch lief? En hun keuze?

Ik snap nooit zo goed dat mensen dat als belediging kunnen opvatten als de relatie tussen gever en ontvanger gewoon goed is.

Dan is zoiets toch hartstikke vleiend, dat iemand dat voor je over heeft?
"People, what a bunch of bastards"
quote:Star schreef op 04 augustus 2016 @ 17:15:

O TO is inmiddels anoniem Ah beetje jammer haha.
"People, what a bunch of bastards"
quote:Diddie_Boho schreef op 04 augustus 2016 @ 18:24:

Ik vind dat altijd zo bijzonder. Als iemand je iets wil geven, dan is dat toch lief? En hun keuze?

Ik snap nooit zo goed dat mensen dat als belediging kunnen opvatten als de relatie tussen gever en ontvanger gewoon goed is.

Dan is zoiets toch hartstikke vleiend, dat iemand dat voor je over heeft?

Je bent geen keukenprinses, je man verjaart en om hem te verrassen sta je een ganse voormiddag te zwoegen in de keuken voor die chocoladetaart. Terwijl de taart in de oven staat belt je schoonmoeder aan met een chocoladetaart van bij de bakker.

Soms loopt dit goed, soms levert dit problemen op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven