Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat, ja, soms kun je die kerels er niet bij gebruiken... Verder is die van mij heel lief hoor!

Hij doet hartstikke veel in huis, gelukkig maar. Want mijn slordigheid in combinatie met een meer dan fulltime baan is niet praktisch voor de staat van de hut.

De andere twee kerels ( nog thuiswonende volwassen zonen) hebben mijn genen, en het ergste is: ze kunnen ook niet koken. En dat kan ik dan weer wel heel goed. De keuken ziet er daarna wel uit of er een fragmentatiebom is ontploft, maar da's bijzaak. Mijn kinderen zijn absoluut geen huishoudelijke wonders, ik ben dan ook benieuwd hoe alles erbij ligt als we thuis komen van onze vakantie. Nouja, zo lang de planten maar water krijgen en de beestjes gevoederd worden, vind ik het goed.

Ik heb ze al gedreigd te stalken op de app: planten water geven!!!!
Hobbezak neeee wat een nachtmerrie moet dat zijn geweest. gelukkig was het niet echt!

Ik doe lekker alles alleen in de tuin, vriend alleen wanneer ik iets echt niet doorgezaagd/uitgespit krijg. Bijna nooit want ik moet en zal en wil die %*#&@ tak doorzagen.

Verder hier niet veel spannende dingen. De voortuin is een week poepvrij geweest, maar nu hebben ze een plek naast de tegels gevonden. Dus we gaan weer overnieuw beginnen. Verder heb ik de eerste bosbessen geplukt uit mijn struikje. En nog wat takken uit de muur des doods in de gft gedaan.
quote:Calamitycat schreef op 31 juli 2016 @ 14:24:

Goh Pumps, ik had geen idee dat een spin ook bang kan zijn van een stekend insect.

Daarom leefde die bij ook waarschijnlijk nog, die spin zat zich nog op een plan te beramen hoe hij dit 'varkentje' eens zou gaan wassen Maar klinkt heel logisch ja!

Nou, ik heb net wat youtubes gezien die ik hier maar niet plaats. Er stond van alles over de zwarte weduwe.

Maar er zijn spinnen die echt wel wespen eten, maar bepaalde wespen eten ook spinnen.

Nou, het was dus echt wel een geslaagde redding! Van bijen en hommels kunnen we er nooit genoeg hebben.
Gravin. Accanthus is inderdaad helemaal wit! Dat was een verrassing, ik kende ze alleen maar paarswit.
Huh? Ik ken ze ook alleen paars...

Mijn hond heeft mijn ministokroosje kapotgemaakt. Lomperik. Het zou een zwarte moeten zijn/ worden.

Ik hoop dat hij volgend jaar gewoon weer opnieuw begint.( de stokroos, niet de hond)
Ik heb zaadjes en stekken van de witte accantus. Zaadjes zijn nog niet gaar.

Ik heb trouwens ook een vruchtje aan de spierwitte passiebloem. Als hij rijp is check ik of er zaadjes in zitten.

Al mijn passiebloemen hebben dit jaar voor het eerst vruchtjes!
quote:Steampunkcat88 schreef op 01 augustus 2016 @ 12:42:

Accanthus is inderdaad helemaal wit! Dat was een verrassing, ik kende ze alleen maar paarswit.Wat mooi, goed om mijn ogen eens open te houden dan. Ik vind de accanthus een hele mooie plant om te zien, alleen houd niet zo van paars/lila daarom heb ik hem zelf niet.
Lieve medetuiniers, heeft hier iemand een groen dak? Wij denken er aan ivm de isolatiewaarde (in de zomer kan het bij ons warm zijn en de wens om geen airco te gebruiken) en omdat het er natuurlijk ook super fijn uitziet. Wij beginnen met het achterhuis (keuken, bijkeuken en beneden toilet) als dat goed uitpakt dan willen we ook het voorhuis gaan doen. Ik heb al veel uitgezocht op internet, maar ik zoek eigenlijk iemand die het zelf ook heeft gedaan. Wellicht iemand hier op het forum?
Hier heeel veeel regen en dus ook vanzelf meer groen.

Dat is oppassen, want het wordt spekglad. (Daarom verwijder ik het van de stoeptegels, maar wel ZONDER gif.)
quote:nursy schreef op 03 augustus 2016 @ 11:10:

Lieve medetuiniers, heeft hier iemand een groen dak? Wij denken er aan ivm de isolatiewaarde (in de zomer kan het bij ons warm zijn en de wens om geen airco te gebruiken) en omdat het er natuurlijk ook super fijn uitziet. Wij beginnen met het achterhuis (keuken, bijkeuken en beneden toilet) als dat goed uitpakt dan willen we ook het voorhuis gaan doen. Ik heb al veel uitgezocht op internet, maar ik zoek eigenlijk iemand die het zelf ook heeft gedaan. Wellicht iemand hier op het forum?

Wat bedoel je precies met een groen dak??

Houd er in elk geval rekening mee dat het risico op brand groter wordt (en daarmee je verzekering waarschijnlijk duurder), dat je een stuk meer spinnen enzo in huis krijgt en vrienden hebben een rieten dak maar dat riet begint te vergaan en hoewel het destijds gebruikt is omdat het zo lekker goedkoop was, is het nu bijna onbetaalbaar. Wel ook heel ecologisch en isolerend, dat dan weer wel.

Voor die hooguit vier weken zomer die we in deze omgeving hebben zou ik het er niet voor over hebben in elk geval.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 03 augustus 2016 @ 14:34:

[...]

Wat bedoel je precies met een groen dak??

Houd er in elk geval rekening mee dat het risico op brand groter wordt (en daarmee je verzekering waarschijnlijk duurder), dat je een stuk meer spinnen enzo in huis krijgt en vrienden hebben een rieten dak maar dat riet begint te vergaan en hoewel het destijds gebruikt is omdat het zo lekker goedkoop was, is het nu bijna onbetaalbaar. Wel ook heel ecologisch en isolerend, dat dan weer wel.

Voor die hooguit vier weken zomer die we in deze omgeving hebben zou ik het er niet voor over hebben in elk geval.Ik bedoel dan eigenlijk een sedumdak bij ons. Andere opties zijn niet mogelijk ivm de dragende constructie. Wij hebben een plat dak en willen hierop dus een groen tapijt van sedum leggen.
Ik had het op mijn vorige kippenhok liggen. Beviel de kippen erg goed . Een groot voordeel van een sedumdak is dat het goed isoleert, zowel tegen warmte en kou als tegen geluid. Er groeide op een gegeven moment wel onkruid op, maar een dak van een hok is dichter bij de grond dan een plat dak van een uitbouw. Nog een voordeel is dat er geen plassen water op je platte dak blijven liggen waardoor je minder muggen hebt.

Ik heb het ook overwogen voor het platte dak van mijn uitbouw, maar de constructie daarvan is te licht voor het gewicht van de dakbedekking. Er komt behoorlijk wat gewicht op je dak dus dat zou ik wel goed laten berekenen.
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 03 augustus 2016 @ 15:59:

Ik had het op mijn vorige kippenhok liggen. Beviel de kippen erg goed . Een groot voordeel van een sedumdak is dat het goed isoleert, zowel tegen warmte en kou als tegen geluid. Er groeide op een gegeven moment wel onkruid op, maar een dak van een hok is dichter bij de grond dan een plat dak van een uitbouw. Nog een voordeel is dat er geen plassen water op je platte dak blijven liggen waardoor je minder muggen hebt.

Ik heb het ook overwogen voor het platte dak van mijn uitbouw, maar de constructie daarvan is te licht voor het gewicht van de dakbedekking. Er komt behoorlijk wat gewicht op je dak dus dat zou ik wel goed laten berekenen.Op ons dak heeft meer dan 50 jaar grind gelegen/kiezels. Een sedumdak zou lichter zijn. We gaan er eens onderzoek naar doen. Kwam er snel veel onkruid op of viel het mee?
Nursy, dat lijkt me heel mooi, zo'n sedumdak. Ons dak zou daarvoor te stijl zijn denk ik, maar wij willen een rieten dak laten leggen. We beseffen heel goed dat er wat meer onderhoud bij komt kijken dan een pannendak, maar we vinden het erg mooi. Zou ook goed passen bij ons Hans en Grietje huis.

Ik weet van anderen met een sedum dak dat het met onkruid redelijk meevalt als de sedum goed dicht is gegroeid. Het is in ieder geval een stuk lichter dan een dak met grind. En heel leuk als je bloeiende sedum hebt. Het vergroot je tuinoppervlak flink!
Wij gaan ook een sedumdak aanleggen! Op onze garage nu een lelijk plat dak met kiezels. Tip die ik kreeg was om het "op een rol" te kopen en niet in een bak, de rol werkt veel beter, is dichter begroeid en wordt minder "nat". Mij lijkt het niet dat je er meer brandgevaar door hebt, eerder minder lijkt mij!

Andere vraag voor de ervaren tuinders. Wij hebben een enorme tegeltuin en willen die veranderen in een groene oase. We zijn begonnen met een deel van onze voortuin, de eerste vierkante meters tegels zijn weg en we hebben een heg gepland. Maar nu... We leggen nu een tuinpad aan naar onze voordeur en hebben dat nog 2x 2m2 over. Voortuin is op het zuiden, flink veel zon. De grond is nu met name veel zand, gaan we mengen met tuinaarde. Diep onder het zand is er kleigrond.

Hebben jullie tips wat fijne/mooie planten zijn die we nu kunnen planten en die het tuintje meteen een wat groener aanzien geven? Ik hou erg van wilde tuinen met veel bloemen en vlinder/bijenbloemen. Dacht erover om bijv ridderspoor te planten. Hebben jullie nog mooie groene ideeen?
lavendel!! Heel veel lavendel. Gecombineerd met ijslandse papavers
Ik vind hier dingen van.
Bij een sedumdak moet je nog het gewicht aan water meerekenen dat geabsorbeerd wordt door de planten en de ondergrond. Dat tikt best aan. Maar als het kan zou ik het zeker doen! Hoe meer groen hoe beter.
Ik vind hier dingen van.
quote:bibi72 schreef op 04 augustus 2016 @ 12:11:

Wij gaan ook een sedumdak aanleggen! Op onze garage nu een lelijk plat dak met kiezels. Tip die ik kreeg was om het "op een rol" te kopen en niet in een bak, de rol werkt veel beter, is dichter begroeid en wordt minder "nat". Mij lijkt het niet dat je er meer brandgevaar door hebt, eerder minder lijkt mij!

Andere vraag voor de ervaren tuinders. Wij hebben een enorme tegeltuin en willen die veranderen in een groene oase. We zijn begonnen met een deel van onze voortuin, de eerste vierkante meters tegels zijn weg en we hebben een heg gepland. Maar nu... We leggen nu een tuinpad aan naar onze voordeur en hebben dat nog 2x 2m2 over. Voortuin is op het zuiden, flink veel zon. De grond is nu met name veel zand, gaan we mengen met tuinaarde. Diep onder het zand is er kleigrond.

Hebben jullie tips wat fijne/mooie planten zijn die we nu kunnen planten en die het tuintje meteen een wat groener aanzien geven? Ik hou erg van wilde tuinen met veel bloemen en vlinder/bijenbloemen. Dacht erover om bijv ridderspoor te planten. Hebben jullie nog mooie groene ideeen?Gaan jullie het zelf doen of laten jullie een bedrijf komen? Wij zijn echte doe het zelfers. Maar toch twijfel ik of wij zelf moeten beginnen aan deze klus. Ik heb veel gelezen en gekeken, maar nog steeds is er twijfel. De ene zegt dat een bitumen dak met antiworteldoek goed kan een ander zegt dat we echt het bitumen moeten vervangen met epdm. Wat is wijsheid? Het is een beetje wij van wc eend natuurlijk.
Als je dak waterdicht is en de bitumen zit er nog netjes op dan zou ik dat lekker laten zitten. Het is een pokkenwerk om dat te verwijderen.
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 04 augustus 2016 @ 14:13:

Als je dak waterdicht is en de bitumen zit er nog netjes op dan zou ik dat lekker laten zitten. Het is een pokkenwerk om dat te verwijderen.Bitumen ligt er nu 4 jaar op. Ziet er prima uit en maken wij elke 6 maanden even schoon met een bezem ter controle. Aangezien je dr levensduur van je dak met sedum alleen maar verlengd zou het nog een jaar of 25 mee moeten gaan.
Ik ben vandaag terug gegaan naar de winkel in Dieverbrug met de mooie tuin.

Ik heb de volgende aankopen gedaan:

Purperrode duizendblad

Leliegras gold banded

Thalictrum

Ik heb even met de eigenaresse staan praten en ze vertelde me dat ze inderdaad hun best deden om juist die planten te verkopen die je niet in de gewone tuincentra kunt krijgen.

En ze vertelde dat ze vandaag benaderd waren door het tijdschrift groei en bloei om een artikel te laten maken voor het oktobernummer. Ik ben benieuwd.

Nu nog zorgen dat ik mijn plantjes veilig vanuit Drenthe in Limburg krijg.
quote:duet schreef op 04 augustus 2016 @ 15:01:

Ik ben vandaag terug gegaan naar de winkel in Dieverbrug met de mooie tuin.

Ik heb de volgende aankopen gedaan:

Purperrode duizendblad

[img]https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... 0SWdwsPdvx[/img]

Leliegras gold banded

[img]https://appeltern.nl/server/afbeeldings ... 77c47e369b[/img]

Thalictrum

[img]http://www.plant4tuin.nl/wp-content/upl ... lavayi.jpg[/img]

Ik heb even met de eigenaresse staan praten en ze vertelde me dat ze inderdaad hun best deden om juist die planten te verkopen die je niet in de gewone tuincentra kunt krijgen.

En ze vertelde dat ze vandaag benaderd waren door het tijdschrift groei en bloei om een artikel te laten maken voor het oktobernummer. Ik ben benieuwd.

Nu nog zorgen dat ik mijn plantjes veilig vanuit Drenthe in Limburg krijg.Neem voor mij dan ook wat mee, als je daar toch bent.....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Op BBC1 wordt nu 's middags het programma Garden Rescue uitgezonden, dit begint rond half 5. Ook leuk om te zien en mooie ideeën op te doen
Groener uiterlijk.

Lavendel zei iemand. Ik word zo blij van mijn zelf gezaaide rozemarijn. Die takjes heb ik net lief geaaid en het ruikt zo lekker.

Dille is nog niet zo ver, maar begint te groeien. De Dille was vorig jaar gastheer voor de lieveheerbeestjes.

Peterselie en bieslook beginnen ook weer te groeien.

Selderij rook lekker (fris van soep, maar dan zonder gore kooksels) van zichzelf, maar die blijft klein. Zo ook de salie. Beiden hadden erg veel last van bladluis.

Maar ik zeg een pot met rozemarijn. Dat wordt een struik en is erg lekker. Hier begint het hout te worden. Voor consumptie is het te weinig, maar ik vind het wel heerlijk om de frisse geur van kruiden te hebben. Koriander is niet gelukt dit jaar. Net als de anijs, maar zo'n klein stukje groene, geurende stuiken kruiden is wel het overwegen waard. Er zijn er bij die groot worden. Die moeten wel gesnoeid om woekeren tegen te gaan, maar dan heb je ook wat konijnenvoer.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 04-08-2016 18:21
Reden: Konijnen zijn er gek op.
% gewijzigd
Ik heb net weer het gras gemaaid. Heerlijk die geur van vers gemaaid gras

Ik zou echt depressief worden in een tuin zonder groen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven