Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe beoordelen jullie te dikke mensen?

04-08-2016 15:37 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het tussen mijn oren zit. Ik ben 1m70 en ongeveer 15kg te zwaar ten opzichte van een gezonde BMI sinds mijn zwangerschap. 3 jaar geleden ben ik 20kg afgevallen en woog ik 70kg en voelde ik me echt weer aantrekkelijk en kon weer alles aan en heb toen ook deze baan gevonden. Een jaar ging het heel goed maar daarna ben ik het langzaam weer kwijt geraakt en momenteel lukt het me niet om de knop te vinden.

Ik heb een goede representatieve management functie en op de een of andere manier zit het tussen mijn oren dat mensen mij nu minder goed/aardig/leuk vinden met 15kg overgewicht. Rationeel gezien slaat het natuurlijk nergens op want a. ik ben niet onwijs dik (maat 42/44) en ook niet afzichtelijk om te zien, en b. ik ben niet op zoek naar een man/sjans ofzo. Dus waarom zouden mensen mij minder serieus nemen of minder goed vinden in mijn werk?

Ik wil zo graag stoppen met me te schamen voor mijn lichaam, voor nu te accepteren dat ik te zwaar ben en dan vanuit een positief gevoel hopelijk over een tijdje als ik wat beter in mijn vel zit weer vol goede moed met afvallen aan de slag te gaan.

Kunnen jullie mij geruststellen? Of in elk geval delen hoe jullie tegen representatieve, succesvolle vrouwen met 15kg teveel aankijken?
quote:Dreamer schreef op 04 augustus 2016 @ 16:29:

[...]

En denk je niet dat dat meespeelt in jouw dagelijks leven. Dat (zelfs) je man je liever dunner heeft.

Het hele topic tot hier had ik eigenlijk maar 1 vraag: Hoe beoordeel JIJ dikke mensen?

Dat is een hele goede vraag, Dreamer. Ik persoonlijk vind over het algemeen slank mooier dan te dik. Vroeger vond ik mezelf niet perfect maar wel aantrekkelijk. In mijn ogen is dik niet aantrekkelijk. Dat zegt overigens niks over of ik iemand wel of niet aardig/leuk vind hoor.

Mijn man heeft zelf trouwens ook 15kg overgewicht alleen het grote verschil is dat hij altijd al zo is geweest en ik dus niet.
quote:-Isabella- schreef op 04 augustus 2016 @ 16:41:

Wat politiek correct allemaal. Ik ben zelf inmiddels veel afgevallen en merk wel degelijk dat ik anders behandeld wordt. En ik was zeker geen onzeker muurbloempje zonder zelfvertrouwen, dus daar ligt het niet aan. Er word onderhuids echt wel veel geoordeeld over dikke mensen hoor, ook al zegt iedereen dat dat niet zo is.Maar hoeveel ben je afgevallen? Want een verschil van 50 kg is in behandeling wel heel anders dan een verschil van 15 kg. Ik ben ooit 20 kg afgevallen en heb geen verschil gemerkt, in elk geval. En ik ging van obese naar gezond gewicht.
dreamer wijzigde dit bericht op 04-08-2016 16:54
Reden: quote toegevoegd
% gewijzigd
Later is nu
quote:ik ben niet onwijs dik (maat 42/44) en ook niet afzichtelijk om te zien

De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft maat 42, toch? Ik denk dat het inderdaad tussen je oren zit. Als iemand echt zo zwaar is dat het richting de morbide obesitas gaat dan moet ik eerlijk zeggen dat ik wel eens geneigd ben om daar dan 'iets van te denken' (wat ik vervolgens krachtig probeer te onderdrukken, want waarom moet ik daar überhaupt iets van denken of vinden?) maar zelfs dán ligt het nog heel erg aan de verhoudingen, uitstraling en hoe iemand zich verzorgt en kleedt of iemands gewicht meteen het eerste is wat opvalt aan iemand of niet.

Ik hoor regelmatig vrouwen om me heen zeggen dat ze zus-of-zoveel kilo overgewicht hebben (orde van grootte 10-20 kg) waarbij ik dan bij mezelf denk: 'o, waar zit dat dan?' Het ligt echt zó aan je bouw (en deels ook je kleding). Of dames die zichzelf te dik vinden die gewoon een beetje een 'mammabuikje' hebben en er verder prima uitzien. Ik denk dan wel eens: mogen we dat dan niet weten als samenleving, dat een vrouw leven heeft geschonken aan haar kind(eren)? Of dat ze wat ouder wordt, en dat je lichaam gewoon verandert dan? Een vrouw die zwanger is toont haar buik met trots, maar na de kraamtijd moet je lichaam er weer net zo uitzien als toen je 20 was?

Nou ja, dat voert misschien wat te ver in het kader van je vraag, maar ik zou je er echt niet om veroordelen hoor. Dat je vanaf een BMI van 25 al overgewicht hebt is trouwens ook nog maar zo sinds 1998, daarvoor was het pas vanaf 27. Toont ook weer aan hoe arbitrair die grens is. Al te zwaar of al te licht is niet goed, maar je kunt prima gezond zijn met een iets te laag of iets te hoog BMI. Daarbij neemt die hele berekening je lichaamsbouw niet mee, en het is mede daardoor dat je er prima uit kunt zien met een wat hoger - of lager - BMI dan wat meestal als ideaal wordt gezien. Daarbij is er zóveel meer wat maakt dat je er goed of professioneel uitziet dan alleen je gewicht. Maar ik denk dat je je daar met een nét-iets-groter-dan-gemiddelde maat niet druk om hoeft te maken. Tenzij je fitnessinstructrice bent of zoiets (en je ook niet één bonk spier bent).

Maak je er niet al te druk over. En zéker niet als je gewoon gezond bent.
quote:fossss schreef op 04 augustus 2016 @ 16:47:

[...]

Dat is een hele goede vraag, Dreamer. Ik persoonlijk vind over het algemeen slank mooier dan te dik. Vroeger vond ik mezelf niet perfect maar wel aantrekkelijk. In mijn ogen is dik niet aantrekkelijk. Dat zegt overigens niks over of ik iemand wel of niet aardig/leuk vind hoor.

Mijn man heeft zelf trouwens ook 15kg overgewicht alleen het grote verschil is dat hij altijd al zo is geweest en ik dus niet.Moet je volgens jou dan aantrekkelijk zijn om goed gevonden te worden in je werk? Vind jij echt iemand die dikker is direct minder aardig of minder goed in het werk? Of koppel je die dingen niet aan elkaar bij anderen? En waarom dan wel bij jezelf?
Later is nu

Wat politiek correct allemaal. Ik ben zelf inmiddels veel afgevallen en merk wel degelijk dat ik anders behandeld wordt. En ik was zeker geen onzeker muurbloempje zonder zelfvertrouwen, dus daar ligt het niet aan. Er word onderhuids echt wel veel geoordeeld over dikke mensen hoor, ook al zegt iedereen dat dat niet zo is.

Ik denk dat er sowieso heel veel wordt geoordeeld Isabella. Als iemand niet te dik is, is ze wel te nors, of juist te ondernemend, ambitieus, niet ambitieus genoeg, te introvert, te extravert, te schuchter, te aanwezig, te commercieel, te sociaal, te lief, te bitchy..

En aan al die oordelende mensen mankeert natuurlijk niets.
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Ik neem dikke mensen wel minder serieus.

Als je het niet kan op brengen zo nu en dan wat lekkers te laten liggen, vind ik je gewoon minder professioneel.

Het getuigd van weinig discipline , uitzonderingen daar gelaten.

Ik heb het nu puur over dikke mensen die dit zelf in de hand hebben gehad.

Je lichaam in shape houden , is hetzelfde als dagelijkse hygiene, en als dat al niet lukt, nee sorry dan heb ik geen hoge pet van je op.

Ik zie tegenwoordig iedereen maar vreten vreten en nog eens vreten, tis soms gewoon walgelijk.
Ik kijk niet naar het gewicht van anderen, vind ik totaal niet belangrijk. De enige keer dat het mij echt opvalt is wanneer men zich in te kleine kleding propt of kledingstukken aantrekt die nou niet zo slim zijn vanaf een bepaalde maat. Zo zag ik een paar weken geleden nog een vrouw lopen met minstens maat 58 ofzo in een witte tregging/legging met een spaghetti bandjes topje. Daarnaast scheen dat ding ook behoorlijk door waardoor je haar onderbroek echt goed zag zitten en de naad van de tregging/legging stond op springen.

IK ben zelf ook wat te zwaar en door mijn te trage schildklier is het wat moeilijker voor mij om af te vallen.
quote:GV72 schreef op 04 augustus 2016 @ 16:53:

[...]

Ik denk dat er sowieso heel veel wordt geoordeeld Isabella. Als iemand niet te dik is, is ze wel te nors, of juist te ondernemend, ambitieus, niet ambitieus genoeg, te introvert, te extravert, te schuchter, te aanwezig, te commercieel, te sociaal, te lief, te bitchy..

En aan al die oordelende mensen mankeert natuurlijk niets.

Helemaal waar ja. Er is altijd wel iets

Maar vanwege het topic-onderwerp had ik het alleen even over gewicht. Mij is het verschil in benadering dus wel degelijk opgevallen, terwijl ik qua persoon niet veranderd ben.
TO, wat een herkenning lees ik in jouw verhaal. Ik heb nog geen kinderen maar wel een representatieve functie en voel me precies hetzelfde. Ik heb verder nog even geen zinnige bijdrage, misschien komt dat nog.

Voor mij was het een hele rake opmerking dat het samenhangt met hoe je zelf over dikke mensen denkt. Pijnlijk....
quote:Dreamer schreef op 04 augustus 2016 @ 16:52:

[...]

Moet je volgens jou dan aantrekkelijk zijn om goed gevonden te worden in je werk? Vind jij echt iemand die dikker is direct minder aardig of minder goed in het werk? Of koppel je die dingen niet aan elkaar bij anderen? En waarom dan wel bij jezelf?

Bij een ander niet maar bij mezelf dus wel. Gek wel eigenlijk.

Misschien wel dat aantrekkelijk gevonden worden toch wel onderdeel uitmaakt van mijn zelfvertrouwen terwijl het nou niet zo is dat ik 3 jaar geleden ineens weer veel aandacht kreeg toen ik zoveel was afgevallen. Ik ben ook alweer wat jaartjes 40+ namelijk.
quote:rattenkopje27 schreef op 04 augustus 2016 @ 16:56:

Als je het niet kan op brengen zo nu en dan wat lekkers te laten liggen, vind ik je gewoon minder professioneel.

Je lichaam in shape houden , is hetzelfde als dagelijkse hygiene, en als dat al niet lukt, nee sorry dan heb ik geen hoge pet van je op.

Ik zie tegenwoordig iedereen maar vreten vreten en nog eens vreten, tis soms gewoon walgelijk.Uiteindelijk ben ik misschien wel bang voor mensen zoals jij rattenkopje. Zegt wat over mij maar ook wat over jou denk ik.

Ik zie tegenwoordig iedereen maar vreten vreten en nog eens vreten, tis soms gewoon walgelijk.

Ik snap niet wat het verband is tussen overgewicht en wel of niet je werk goed kunnen doen. Als je werk te maken heeft met sport, ok, dan snap ik het nog dat het raar zou zijn als je instructrice heel erg out of shape is. Maar ik zie echt geen verband tussen gewicht en wel of niet een goede secretaresse, advocaat, boekhouder of lerares zijn. Je weet niet wat er in iemand omgaat en of overgewicht door een ongezonde levensstijl, genetica of medische problemen komt. Je kan niet aan iemands uiterlijk zien of hij of zij goed zijn werk doet, net zoals beeldschone, afgetrainde, perfect-gemakeupte mensen niet automatisch dom of oppervlakkig zijn (dat is ook vaak een vooroordeel). Ik zou liever een dikke werknemer hebben die superslim is, dan een slankere werknemer die minder goed is.

Sterker nog; de werknemers die het meeste tijd in hun werk steken (denk nu even aan drukke Wallstreet taferelen), die hebben volgens mij niet eens tijd om een voedzame maaltijd klaar te maken of te sporten. Toch zal je die het meest professioneel noemen, want die geven zelfs hun vrije tijd op voor hun werk. Maar of ze gezonder zijn dan een dikke medewerker? Dat denk ik niet.
Ik beoordeel niet op gewicht. Al zou ik toch liever een wat dikkere chef hebben (die proeft het eten vaak is mijn idee) dan een dunne chef.

Maar verder is gewicht gewoon een nummer en als iemand z'n werk goed doet en een aardig en fijn persoon is, doet gewicht er niet toe (en anders ook niet)

En wat vind je dan bijvoorbeeld van mensen die een burn-out hebben? Of het niet lukt te stoppen met roken?

In een tijd dat de hele voedingsindustrie redelijk verknipt is geworden (overal verborgen suikers etc, verleiding overal maar mensen hebben het drukker dan ooit), vind ik het bijna knap dat mensen slank kunnen blijven.

Je hebt geluk als je geen aanleg hebt om overgewicht te hebben, maar heb je wel aanleg, is het gewoon moeilijk. Als dat niet zo was, hadden niet zoveel mensen een probleem met hun gewicht.

Of denk je dat dat werkelijk allemaal 'zwakke' mensen zijn? Natuurlijk niet.
quote:notalwaysdark schreef op 04 augustus 2016 @ 16:05:

[...]

En hoe behandel jij een heel onzeker muurbloempje?

Gewoon als mens. Altijd fatsoenlijk en vriendelijk.

Maar mensen krijgen de ruimte die ze innemen vaak. Dus muurbloempjes en onzekere mensen krijgen ook minder ruimte, want ze vragen er niet om. Van nature vind ik muurbloempjes en onzekere mensen (om mensen maar even weg te zetten in hokjes ) moeilijker om mee om te gaan. Ik krijg lastig hoogte van ze. Daar is mijn (be/bevoor)oordeling, en aansluitend behandeling, op gebaseerd.

Het ligt natuurlijk in de praktijk genuanceerder dan ik hierboven beschrijf. maar daar komt het voor mij wel op neer.
"People, what a bunch of bastards"
Mensen hebben inderdaad altijd wel wat op te merken. Vooral vrouwen naar andere vrouwen. Bij mij zijn twee vrouwelijke MT-leden veel afgevallen, nu zijn ze volgens een aantal medewerkers 'te mager' en 'dat is toch ook niet gezond'. Ongelofelijk toch?
TO zegt in openingspost "te willen accepteren om zo zwaar te zijn".

Waarom?

Alsof dat iets moois is om overgewicht te accepteren.

Ik zou er tegen strijden.

Aan de andere kant: het wordt steeds gewoner om (heel) zwaar te zijn.

Misschien wordt wat nu "normaal" is straks wel magertjes genoemd.

Wat politiek correct allemaal. Ik ben zelf inmiddels veel afgevallen en merk wel degelijk dat ik anders behandeld wordt. En ik was zeker geen onzeker muurbloempje zonder zelfvertrouwen, dus daar ligt het niet aan. Er word onderhuids echt wel veel geoordeeld over dikke mensen hoor, ook al zegt iedereen dat dat niet zo is.Maar maat 44? Of 42? Ik zal niet liegen en zeggen dat ik me nooit afvraag welk verhaal er schuilgaat achter een glimlach bij iemand waarbij het 'dik-zijn' echt het eerste is wat je ziet of dat ik mezelf nooit betrap op minder vriendelijke gedachtes over iemand die letterlijk tegen me aan leunt in een volle trein zelfs als ik helemaal op het uiteinde van het bankje ga zitten en me zo klein mogelijk maak (om me vervolgens schuldig te voelen om die onvriendelijke gedachtes) maar de meeste mensen met maat 42/44 associeer ik persoonlijk niet met 'dik'. Ik zie ze meer als 'groter' of 'steviger gebouwd' in vergelijking met mezelf (+/- 36). En soms dat nog niet eens. Nu weet ik natuurlijk van de meeste mensen die ik ken niet welke maat ze dragen, maar áls ik het weet, blijkt meestal dat ik ze kleiner had ingeschat.
quote:Diddie_Boho schreef op 04 augustus 2016 @ 17:13:

[...]

Gewoon als mens. Altijd fatsoenlijk en vriendelijk.

Maar mensen krijgen de ruimte die ze innemen vaak. Dus muurbloempjes en onzekere mensen krijgen ook minder ruimte, want ze vragen er niet om. Van nature vind ik muurbloempjes en onzekere mensen (om mensen maar even weg te zetten in hokjes ) moeilijker om mee om te gaan. Ik krijg lastig hoogte van ze. Daar is mijn (be/bevoor)oordeling, en aansluitend behandeling, op gebaseerd.

Het ligt natuurlijk in de praktijk genuanceerder dan ik hierboven beschrijf. maar daar komt het voor mij wel op neer.Ik heb dat ook wel. Ik ben meestal wel vrij aanwezig, en flap er vaak vanalles uit. Mensen om me heen weten dat wel. Ik heb het liefst ook datzelfde type tegenover me. Zeg het maar gewoon.
Ik ben afgevallen en weer aangekomen en merk geen verschil in hoe mensen mij behandelen.

Ik verzorg mezelf netjes , altijd schone kleding aan zie er fris uit.

Ik denk dat als jij niet lekker in je vel zit mensen daarop reageren niet omdat je meer of minder weegt.

Ik behandel mensen zelf ook naar hun eigen humeur.

als ik in een winkel kom en er loopt iemand met het hoofd naar beneden in zichzelf gekeerd prima..maar maak ik oogcontact met iemand dan zeg ik gedag

Accepteer dat je bent zoals je bent..en lukt dat niet dan moet je veranderen en niet omdat andere mensen jou dan liever zien maar omdat je jezelf moet accepteren om naar mijn idee een fijner leven te hebben.
quote:Jejoue schreef op 04 augustus 2016 @ 17:16:

TO zegt in openingspost "te willen accepteren om zo zwaar te zijn".

Waarom?

Alsof dat iets moois is om overgewicht te accepteren.

Ik zou er tegen strijden.

Aan de andere kant: het wordt steeds gewoner om (heel) zwaar te zijn.

Misschien wordt wat nu "normaal" is straks wel magertjes genoemd.

Strijden kan ook beginnen bij accepteren. Zelfhaat kan een groot obstakel zijn om af te vallen.

@Dubbz: ja dat heb ik dus ook. Ik ben vrij extravert aangelegd, dus zodra iemand zijn gevoel en motieven dicht bij zich houdt vind ik dat lastiger. Maar zoals ik al zei: dat heeft niets met gewicht te maken.

En wat hierboven ook gezegd wordt: mensen hebben altijd wat te zeiken en beoordelen iedereen overal op. Ik kan niet goed met muurbloempjes, maar anderen vinden mij weer 'die dikke met een grote bek'. Tja altijd wel iets toch
quote:gucciguilty schreef op 04 augustus 2016 @ 17:06:

[...]

Ik snap niet wat het verband is tussen overgewicht en wel of niet je werk goed kunnen doen. Als je werk te maken heeft met sport, ok, dan snap ik het nog dat het raar zou zijn als je instructrice heel erg out of shape is. Maar ik zie echt geen verband tussen gewicht en wel of niet een goede secretaresse, advocaat, boekhouder of lerares zijn. Je weet niet wat er in iemand omgaat en of overgewicht door een ongezonde levensstijl, genetica of medische problemen komt. Je kan niet aan iemands uiterlijk zien of hij of zij goed zijn werk doet, net zoals beeldschone, afgetrainde, perfect-gemakeupte mensen niet automatisch dom of oppervlakkig zijn (dat is ook vaak een vooroordeel). Ik zou liever een dikke werknemer hebben die superslim is, dan een slankere werknemer die minder goed is.

Sterker nog; de werknemers die het meeste tijd in hun werk steken (denk nu even aan drukke Wallstreet taferelen), die hebben volgens mij niet eens tijd om een voedzame maaltijd klaar te maken of te sporten. Toch zal je die het meest professioneel noemen, want die geven zelfs hun vrije tijd op voor hun werk. Maar of ze gezonder zijn dan een dikke medewerker? Dat denk ik niet.Ik denk dat Rattenkopje denkt te weten dat ze het wél allemaal weet en dat ze het vervolgens heel fijn vindt dat ze zich superieur kan voelen aan al die slappe dikkerds
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 04 augustus 2016 @ 17:29:

[...]

Ik denk dat Rattenkopje denkt te weten dat ze het wél allemaal weet en dat ze het vervolgens heel fijn vindt dat ze zich superieur kan voelen aan al die slappe dikkerds Dat is wel de tendens die je veel ziet inderdaad. Het is zo jammer, want mensen die kampen met overgewicht hebben die zwakte aan de buitenkant zitten. Voor de wereld om te zien en te beoordelen.
Je overgewicht heeft toch niets te maken met je professionele capaciteiten? Het heeft ook niets te maken met je persoonlijkheid.

Als ik je zou kennen zou ik het niet van je gewicht af laten hangen hoe goed/leuk/aardig ik je vind.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik ben door AD gebruik het afgelopen half jaar zo'n 10 kilo (schat ik, ik weiger me nog te wegen maar het scheelt net geen 2 kledingmaten) aangekomen.

Daarvoor zat ik precies op de grens van overgewicht, dus ik heb nu ook zo'n 10 kilo overgewicht.

En ik zit door de AD enorm veel beter in mijn vel.

Ik merk juist dat ik in winkels nu veel vriendelijker tegemoet getreden word dan begin dit jaar.

Volgens mij ligt het dus vooral aan hoe je jezelf voelt en niet zozeer aan het gewicht dat je hebt.

Zeker omdat je met 15 kilo teveel echt niet vreselijk dik kunt zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven