Gezondheid alle pijlers

vitamine d tekort

05-08-2016 14:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijdje geleden had ik al een topic met daarin de vraag of mensen wat wisten over een nekhernia/zenuwbeknelling in de elleboog. Ik heb namelijk pijn in mijn elleboog en onderarm en me vingers doen zeer van me linkerarm. Daarbij heb ik ook krachtverlies. Mijn arts nam me eerst niet serieus en ik ben toen naar fysio geweest die heeft me uiteindelijk terug gestuurd heeft naar de dokter omdat het voor mij niet hielp. Ik heb toen gekozen om naar een andere arts te gaan. Hij heeft me naar het ziekenhuis gestuurd voor testen om te zien of mijn zenuw in me elleboog knel zat of in me pols (carpetaaltunnelsyndroom). Dat bleek dus niet het geval. Eindelijk hebben ze toen een bloedtest gedaan, want die had ik niet gehad tot dan toe. Daar kwam uit dat ik een groot te kort aan vitamine d heb. Nu heb ik dus sinds 2.5 maand medicatie, maar de klachten in mijn arm zijn er nog steeds. Met gemak voel ik me net een zeur, omdat ik me al zolang rot voel. ik heb geen puf om wat te doen en ik heb constant pijn. Moet ik weer terug naar de dokter? Ik weet dat het ff duurt voordat me vitamine gehalte weer op pijl is... maar ik wil me gewoon weer goed voelen.
Vitamine d duurt gewoon echt lang voor dat weer ok is. Hoe laag was je vit d en hoeveel ie slik je nu?

Is er naar je b12 gekeken?
Mijn gehalte was 30 normaal zou hij 80 moeten zijn volgens mijn dokter. Ik slik nu divisun 800. Naar mijn vitamine b12 is ook gekeken maar die was goed.
Ik zou opnieuw bloed laten prikken en kijken wat nu je vit D waarde is.

Divisun 800 is cholecalciferol lees is net. Je lichaam moet deze vorm van vitamine D nog activeren. Dit gebeurt in je lever (van cholecalciferol tot calcidiol) en daarna in je nieren (van calcidiol to calcitriol). Als een van deze functies niet werkt dan kan je lichaam niets met het supplement wat jij op dit moment slikt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de HA vragen om een ander supplement. Ik zou dmv opnieuw laten prikken in ieder geval uit willen sluiten dat dit zo is. Na 2,5 maand slikken zou je waarde nu wel hoger moeten zijn dan voordat je begon met slikken.
Moeilijk met dit weer, maar een kwartier per dag in de zon zou moeten helpen volgens mijn dokter. Vooral je gezicht en armen zonder zonnecrème. Na dat kwartier moet je wel smeren natuurlijk.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
30 is nog niet ernstig laag, hoor. De ondergrens is 50. 80 is optimaal. Je moet zeker een half jaar de tijd geven om het op peil te krijgen, maar dat gaat vast lukken. Het is wel aan te raden om dan nog eens te prikken. Ik denk echter niet perse dat die klacht daardoor komt, omdat het zo lokaal is. Ik weet niet hoe je je verder voelt, maar het kan tot 1, 5 duren voor je lichaam herstelt is. Maar dat zijn gevallen met een extreem tekort en veel klachten en dat lijkt me bij jou niet het geval. Divisun is een goed merk, hoor.
Over het algemeen voel ik me gewoon futloos. Ik ben halverwege de middag gewoon echt moe. Nu heb ik ook een tijd slecht geslapen. De laatste week gaat dat beter. Ik heb ook al wel gedacht dat me arm toch niet van de vitamine d tekort kwam. Geen idee wat het dan wel is me huisarts heeft ook maar ontstekingswaarde gekeken en die waren ook goed. Nu ga ik ff naar de drogist en wil ik multivitamine erbij nemen miss dat dat iets helpt. Ik kon trouwens zeer regelmatig buiten ik heb twee kleine kinderen. Geen idee dus waar de vitamine tekort vandaan komt en ik eet ook gezond
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2016 21:42
Reden: medisch advies
% gewijzigd
Ik heb hetzelfde medicijn gekregen bij een D waarde van 43, maar daarnaast ook nog alfacalcidol en calcichew.

Heb nu ook even zitten googlen en begrijp nu ook dat die spierkrampen missch door het D tekort komen.

Vreemd dat die waarde bij jou zo laag is!! Moet toch een verklaring voor zijn?
Ik slik vitamine D van Pharma Nord, extra sterk (5000 ie), misschien dat dat zoden aan de dijk zet?
Live life, love livin'
Ik ben net bij de drogist geweest en heb iets opgehaald waardoor ik meer vit d binnen krijg . als ik het idee heb dat het niet werkt zal ik terug naar de huisarts gaan voor hogere dosis. Waar heb je die alfacalcidol encalcichew voor gehad? Ook ter verhoging van je vit d?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2016 21:41
Reden: medisch advies
% gewijzigd
quote:Rb30 schreef op 05 augustus 2016 @ 17:13:

Ik ben net bij de drogist geweest en heb iets opgehaald waardoor ik meer vit d binnen krijg . als ik het idee heb dat het niet werkt zal ik terug naar de huisarts gaan voor hogere dosis. Waar heb je die alfacalcidol encalcichew voor gehad? Ook ter verhoging van je vit d?

Dat dacht ik.

Maar als nierpatient moet er van alles bijgesteld worden.
quote:deathbychocolate schreef op 05 augustus 2016 @ 14:53:

Ik zou opnieuw bloed laten prikken en kijken wat nu je vit D waarde is.

Divisun 800 is cholecalciferol lees is net. Je lichaam moet deze vorm van vitamine D nog activeren. Dit gebeurt in je lever (van cholecalciferol tot calcidiol) en daarna in je nieren (van calcidiol to calcitriol). Als een van deze functies niet werkt dan kan je lichaam niets met het supplement wat jij op dit moment slikt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de HA vragen om een ander supplement. Ik zou dmv opnieuw laten prikken in ieder geval uit willen sluiten dat dit zo is. Na 2,5 maand slikken zou je waarde nu wel hoger moeten zijn dan voordat je begon met slikken.Fraai dat mijn huisarts(en) dit niet weten! Ik heb sinds vorig jaar pfeiffer n combinatie met vitamine D tekort, waarvoor ik Divisun tabletten kreeg na de stootkuur. Na een half jaar was ik nog steeds niet vooruit te branden en bleek mijn vitamine D maar weinig gestegen te zijn, maar aangezien pfeiffer je leverfunctie aantast is dat dus geen wonder
Er kan weleens wat weefsel opgezwollen zijn wat dan drukt op een zenuw. Berucht is het "telefoonbotje" (ulnariszenuw) waardoor je pink en de helft van je ringvinger doof worden of gaan prikken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:spinnekop schreef op 05 augustus 2016 @ 17:55:

[...] Mag ik vragen wat voor chronische ziekte dat is?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2016 21:43
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Ik ben zelf gigantisch ziek geweest van een vit. D tekort, en stootkuren hielpen even, maar niet voldoende. Pas de vierde stootkuur sloeg aan, toen ik er magnesium bij ging slikken. Mijn tip is dus: magnesium. En dan de magnesiumcitraat, aan andere vormen heb je niet zo veel.

Ik had die info graag eerder gehad, want zo veel kuren achter elkaar is ook niet helemaal goed. Zeker bij de laatste had ik constant hoofdpijn.
Slik die kikker!
quote:Jejoue schreef op 05 augustus 2016 @ 16:48:

Ik heb hetzelfde medicijn gekregen bij een D waarde van 43, maar daarnaast ook nog alfacalcidol en calcichew.

Heb nu ook even zitten googlen en begrijp nu ook dat die spierkrampen missch door het D tekort komen.

Vreemd dat die waarde bij jou zo laag is!! Moet toch een verklaring voor zijn?

Mijne waarde was maar 16.

Na een half jaar vit D pilletjes (wel hoge dosis) was ie netjes 60. Ik was er moe van, maar dat trok snel bij.
@Moonlight, ik gebruik een stootkuur van 25000 voor tekorten (?) door MS.

Volgens mij geen tekort maar extra d is goed voor MS patienten..
Maar dat is dus een kuur en niet voor dagelijks gebruik, toch?

En vitamine d kun je toch gewoon dagelijks slikken om een tekort te voorkomen.

En gewoon lekker buiten zijn.

Was nieuwsgierig tegen welke ziekte vitamine d dan zal helpen, maar dat is dus ms. Vraag me af of het nog meer ziektes kan voorkomen.
quote:moonlight schreef op 06 augustus 2016 @ 15:46:

Maar dat is dus een kuur en niet voor dagelijks gebruik, toch?

En vitamine d kun je toch gewoon dagelijks slikken om een tekort te voorkomen.

En gewoon lekker buiten zijn.

Was nieuwsgierig tegen welke ziekte vitamine d dan zal helpen, maar dat is dus ms. Vraag me af of het nog meer ziektes kan voorkomen.

Helaas is dat niet voor iedereen voldoende. Bij mij lijkt het wel weg te lekken, ik moet echt heel veel moeite doen om het op peil te houden.

Ik merk wel dat ik in de zomer meer energie heb, dus de zon helpt zeker, maar ik slik elke dag vit.D en ben 5 dagen per week ruim een uur buiten, en dan nóg zak ik regelmatig tot onder een waarde van 50.
Slik die kikker!
Mijn vitamine d waarde was vorig jaar 9, dus het kan nog erger

Endocrinoloog vertelde dat tabletten zo'n tekort niet kunnen aanvullen, dat is enkel geschikt om de waardes op peil te houden.

Ik heb 8 maanden ampullen genomen, d-cure, en nu is mijn gehalte al +60!

In september moet ik weer mijn bloed laten controleren en indien nodig weer d-cure nemen.

PS: ik slik ook wel elke dag magnesium (magnecaps forte)
My way or the highway!
.
quote:spinnekop schreef op 05 augustus 2016 @ 15:33:

[...]

Wat een onzin! Ook hierdoor stijgt het (normaal gesproken), kan alleen wat langer duren. Ik heb zelf een ernstig tekort gehad en ook geen stoorkuur gekregen en mijn waarde is netjes gestegen. Liever zelfs geleidelijk dan ineens een stoot binnenkrijgen, kan juist voor lasten zorgen.

@TO neem geen vitaminen erbij nu, dat kan mekaar tegenwerken. Richt je voor nu alleen op D waar je een recept voor hebt. Zeker, omdat je straks weer gaat prikken. Ook geen extra D slikken, volg het advies van je huisarts! Als het over een aantal maanden niet beter is kun je altijd nog je dosis verhogen, na overleg met je arts. Waarschijnlijk heb je al erg lang een tekort, niets ernstigs om nu zelf haastig te gaan rommelen. Die bijzondere gevallen, waarbij de waarde niet steeg is uitzonderlijk (door ziekte) en je moet je niet op laten fokken daardoor. Eerst even de normale weg volgen, komt vast goed

800 IU is overigens de dosis die ouderen innemen en mensen met osteoporose, dus je krijgt al het dubbele binnen van de ADH.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2016 21:41
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven