Schrijvers United!

04-08-2016 10:06 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal!

Wie schrijft er graag nog meer (non-) fictie? Professioneel of als hobby? Voor welke doelgroep? Wanneer schrijf je het liefst? Waar komt je inspiratie vandaan? Welk genre schrijf je? Zomaar een aantal vragen die in mij opkomen en wat mij leuk lijkt om over te kletsen met schrijvende mede-forummers.

TO trapt af: Ik schrijf zo lang ik mij kan heugen al verhalen, van kinderlijke krabbels, naar fanfictie, naar romans en heb nu de zijstap gemaakt naar Fantasy voor kinderen. Het liefst schreef ik altijd laat op de avond tot diep in de nacht maar met een gezin is dat een lastige opgave gebleken. Nu moet het maar tussen de was, voederen van het kleine mens en de broodnodige koffie drinken door Het is een, beetje uit de hand gelopen, hobby en zoals iedereen met een hobby droom ik ervan er ooit mijn brood mee te verdienen. Maar tot die tijd beleef ik er ook zo veel plezier aan.

Wijze Woorden;

quote:catherinah schreef op 04 augustus 2016 @ 11:56:

[...]

Soms is schrijven net wiskunde. Die theorie, dat lukt wel. Maar om alles dan ook in de praktijk te brengen?

Oefening baart kunst!

Links;

- world-building

- character-profile
quote:lollypopje schreef op 04 augustus 2016 @ 12:04:

Veel erotica gaat over wat er ge en is daardoor snel plastisch. Ik ga zelf veel liever in het hoofd van mijn personage zitten. Wat voelt ze? Wat denkt ze? Wat sommige verhalen heel intens kan maken. Al zal het zeker niet ieders onderwerp zijn.

Ik merk trouwens met korte stukkrn en gedichten vaak dat de gene die vanzelf komen het beste zijn. Als ik er te hard voor moet werken, lees je dat er vaak aan af.

Dit is zo herkenbaar! Veel erotica is inderdaad erg plastisch. Ik wil niet lezen over big quivering members, one-eyed snakes and dripping lady caves Ik wil lezen over de spanning, de aantrekkingskracht en wat het in een mens los kan maken.

Ik ga die blog zeker even bekijken!

Jullie inspireren me wel dames! Ik lig ziek op bed en heb toch stiekem maar even een notitieblokje er bij gepakt om wat losse flarden in mijn hoofd te ordenen in, wat ooit hopelijk, een grandioos episch plot gaat worden
"People, what a bunch of bastards"
quote:Saz schreef op 04 augustus 2016 @ 12:35:

Hallo! Leuk topic!

Als kind riep ik al dat ik ooit een boek zou schrijven. Ik schrijf af en toe column-achtige stukjes die ik op (eerder hyves) facebook zet. Hierop krijg ik hele mooie reacties en veel daarvan zijn; 'je moet hier iets mee doen' en 'wanneer komt je boek uit'. Ik heb denk ik wel aanleg voor schrijven. Het heeft zeker mijn interesse en zou een passie kunnen zijn. ALS IK MAAR TIJD HAD!

Want dat is dus mijn struikeblok, ik heb gewoon (nu) geen tijd.. Mijn leven is ontzettend druk en hectisch (van wie niet?). De avonden die ik eens voor mezelf heb, kan ik niet veel meer dan wezenloos naar de tv staren en kwijlend op de bank in slaap vallen. Verder heb ik wel een leuk en interessant leven hoor Ik hou mezelf maar voor dat er ooit, als ik groot ben, tijd en ruimte komt.

Maar ik ben wel benieuwd. Hoe zijn de schrijfsters hier begonnen? Heb je een cursus gedaan of gewoon leren door doen? Is het aan te raden een opleiding/cursus te volgen als je echt aan een boek wilt beginnen? Ik doe namelijk maar wat, heb echt geen idee en schrijf puur op gevoel.

En tot nog toe alleen stukjes, dat is natuurlijk heel wat anders dan een boek.

Lezen jullie ook veel? Zo ja, wat?

Tijd is inderdaad een enorm struikelblok, en drukte ook haha. Ik kan er de hele dag naar uitkijken 's avonds achter de pc te kruipen en als ik dan eindelijk tijd heb, heb ik echt de puf niet meer en wordt het Netflix ofzo haha.

Ik ben echt begonnen met kinderlijke verhaaltjes toen ik net kon schrijven, en heb zelfs nog floppy's (!) met de eerste getypte stukjes. Wel eens wat theorie boeken gelezen maar dat vulde wel aan, maar merk dat je voornamelijk leert door te doen.

En veel boeken lezen, leer je er niet van wat je wel wil, dan wel wat je in elk geval niet wilt (denk aan innerlijke godinnen en scheurend folie whahaha).

Ik lees alles wat los en vast zit, van Britse en Russische klassiekers tot van die goedkope thrillers die je op treinstations in de uitverkoopbak kan vinden Ligt een beetje aan mijn bui/level van vanmoeidheid wat ik erbij pak.
quote:Diddie_Boho schreef op 04 augustus 2016 @ 12:37:

[...]

Dit is zo herkenbaar! Veel erotica is inderdaad erg plastisch. Ik wil niet lezen over big quivering members, one-eyed snakes and dripping lady caves Ik wil lezen over de spanning, de aantrekkingskracht en wat het in een mens los kan maken.

Ik ga die blog zeker even bekijken!

Jullie inspireren me wel dames! Ik lig ziek op bed en heb toch stiekem maar even een notitieblokje er bij gepakt om wat losse flarden in mijn hoofd te ordenen in, wat ooit hopelijk, een grandioos episch plot gaat worden Notitieboekjes zijn fantastisch! Ik ga nooit de deur uit zonder en in elke kamer van het huis ligt er een zodat ik altijd een idee/zin/naam/plot etc. even snel op kan schrijven en het dan niet vergeet. Soms als je vast hangt ook meteen heel handig om erbij te pakken, als je maar genoeg van die volgeplakte boekjes hebt is er vaak wel iets in te vinden wat je weer op gang helpt. Of het nu de uiteindelijke versie haalt of niet.
Lezen deed ik vroeger heel veel, tegenwoordig nauwelijks moet ik bekennen. Mis de rust in me.

Maar schrijven doe ik ook al zolang ik me jan herinneren. Eerst verhaaltjes, sinds tiener ook gedichten en later ook persoonlijke stukken. Het meeste heb ik ook geleerd door het te doen en het te delen. Juist door positieve reacties van mensen die ik niet ken, leerde ik dat ik echt wat kon.

Gedichten schrijf ik puur op gevoel. Alleen als ik met een ritme schrijf let ik op techniek, anders niet. Wel let ik er op of het loopt. Tegenwoordig voel ik dat aan en hoor het in mijn hoofd, maar in het begin las ik ze hardop, dan hoorde ik het meteen. Nu doe ik het soms nog als er een lastig punt zit in een gedicht en ik niet weet hoe ik het kan oplossen. Dan helpt het soms om langs die blokkade te komen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:Dormouse schreef op 04 augustus 2016 @ 12:50:

[...]

Notitieboekjes zijn fantastisch! Ik ga nooit de deur uit zonder en in elke kamer van het huis ligt er een zodat ik altijd een idee/zin/naam/plot etc. even snel op kan schrijven en het dan niet vergeet. Soms als je vast hangt ook meteen heel handig om erbij te pakken, als je maar genoeg van die volgeplakte boekjes hebt is er vaak wel iets in te vinden wat je weer op gang helpt. Of het nu de uiteindelijke versie haalt of niet.

Oh ja! Daar maar weer eens mee beginnen.. raak ook weer geïnspireerd merk ik

Soms waaien er prachtige (naar mijn mening dan) zinnen of ideeën mijn hoofd in. Die helaas ook al weer weggewaaid zijn op momenten dat ik ze op papier wil zetten..
Notitieboekje vergeet ik vaak. Dus staat mijn telefoon vol met kronkels. Zowel in de notities als in de office word app die laatste vind ik ideaal als ik onder het schrijven inspiratie krijg voor langere stukken en het er meteen uit moet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik vind dit trouwens een super handige lijst voor fantasy/world-building. Wat te uitgebreid voor waar ik nu mee bezig ben maar echt een fijn uitgangspunt, helemaal als je een schrijver bent die graag vooruit plant enzo
quote:lollypopje schreef op 04 augustus 2016 @ 13:13:

Notitieboekje vergeet ik vaak. Dus staat mijn telefoon vol met kronkels. Zowel in de notities als in de office word app die laatste vind ik ideaal als ik onder het schrijven inspiratie krijg voor langere stukken en het er meteen uit moet.Hét voordeel van smartphones!
quote:Dormouse schreef op 04 augustus 2016 @ 13:24:

[...]

Hét voordeel van smartphones! Absoluut. Zou niet weten wat ik er zondet zou moeten
@Saz

Tijd is inderdaad een struikelblok. Echter wijt ik het feit dat ik er niet aan toe kom niet zozeer aan te weinig tijd, meer aan verkeerde prioriteiten. Nouja..wat is verkeerd? Laat ik het zo zeggen: mijn prioriteit ligt niet bij schrijven. Schrijven komt na werk, studie, vrienden en familie, huishouden, boodschappen. En daardoor krijg ik ook last van het bekende 'kwijlend op de bank in slaap vallen-syndroom'. Maar dat heb ik met al mijn hobbies: ik vind het lastig consequent tijd aan ze te besteden. Op het moment dat een hobby als een 'moetje' voelt, dan laat ik het zitten. Een hobby moet ontspannend werken voor mij. Geen moetje.

Als jullie langere verhalen schrijven: hoe plot je die? Heb je hier een formule of bepaald document voor? Ik vind dit altijd het meest lastige: overzicht krijgen van al die ideeën en ze een plek geven in het verhaal.

@Dormouse: die lijst heb ik uitgeprint in mijn hobby-la liggen Hij is zo alles omvattend en gedetailleerd!
Ik heb overigens ook geen cursus ofzo gedaan. Schrijven door te doen en lezen. Wel heb ik er een aantal boeken over. Die inspireren dan ook wel weer om toch maar eens te starten.
quote:Diddie_Boho schreef op 04 augustus 2016 @ 13:31:

@Saz

Tijd is inderdaad een struikelblok. Echter wijt ik het feit dat ik er niet aan toe kom niet zozeer aan te weinig tijd, meer aan verkeerde prioriteiten. Nouja..wat is verkeerd? Laat ik het zo zeggen: mijn prioriteit ligt niet bij schrijven. Schrijven komt na werk, studie, vrienden en familie, huishouden, boodschappen. En daardoor krijg ik ook last van het bekende 'kwijlend op de bank in slaap vallen-syndroom'. Maar dat heb ik met al mijn hobbies: ik vind het lastig consequent tijd aan ze te besteden. Op het moment dat een hobby als een 'moetje' voelt, dan laat ik het zitten. Een hobby moet ontspannend werken voor mij. Geen moetje.

Als jullie langere verhalen schrijven: hoe plot je die? Heb je hier een formule of bepaald document voor? Ik vind dit altijd het meest lastige: overzicht krijgen van al die ideeën en ze een plek geven in het verhaal.

@Dormouse: die lijst heb ik uitgeprint in mijn hobby-la liggen Hij is zo alles omvattend en gedetailleerd!

Voor lange verhalen heb ik altijd een apart document. Die deel ik op in;

- Personages

(Zowel van die "feiten-lijstjes" als korte omschrijvingen etc.)

- Locaties

(Voor de plaatsen waar de personages komen, wat je ervan wil omschrijven, eventueel afstanden etc.)

- Plot/Tijdlijn

(Grofweg begin-midden-eind, met daarnaast een opsomming van het aantal hoofdstukken (globaal, wordt steeds aangepast, soms weet je dat ergens in de tweede helft iets gebeurd maar heb je nog geen idee van welk "nummer hoofdstuk" dan houd ik het nummer gewoon leeg maar voeg het globaal chronologisch toe, lastig te omschrijven haha)

- Extra

(Voor losse zinnen, scenes etc. die in me opkomen maar welke niet direct een plekje hebben).

Soms ook nog andere kopjes voor bijvoorbeeld familieverbanden, achtergrond verhalen die er nog ergens in moeten etc. Hangt er een beetje vanaf wat ik verder heb enzo of ik dat een eigen kopje geef of niet.

En gewoon steeds toevoegen/veranderen/weghalen. Gewoon een handig uitgangspunt enzo. Voorheen zette ik het gewoon onder het document waar ik in schreef maar dat werkte niet zo fijn als het "teveel" werd. En heb de luxe van twee beeldschermen aan mij PC dus dat maakt het ideaal!
quote:Dormouse schreef op 04 augustus 2016 @ 13:44:

[...]

Voor lange verhalen heb ik altijd een apart document. Die deel ik op in;

- Personages

(Zowel van die "feiten-lijstjes" als korte omschrijvingen etc.)

- Locaties

(Voor de plaatsen waar de personages komen, wat je ervan wil omschrijven, eventueel afstanden etc.)

- Plot/Tijdlijn

(Grofweg begin-midden-eind, met daarnaast een opsomming van het aantal hoofdstukken (globaal, wordt steeds aangepast, soms weet je dat ergens in de tweede helft iets gebeurd maar heb je nog geen idee van welk "nummer hoofdstuk" dan houd ik het nummer gewoon leeg maar voeg het globaal chronologisch toe, lastig te omschrijven haha)

- Extra

(Voor losse zinnen, scenes etc. die in me opkomen maar welke niet direct een plekje hebben).

Soms ook nog andere kopjes voor bijvoorbeeld familieverbanden, achtergrond verhalen die er nog ergens in moeten etc. Hangt er een beetje vanaf wat ik verder heb enzo of ik dat een eigen kopje geef of niet.

En gewoon steeds toevoegen/veranderen/weghalen. Gewoon een handig uitgangspunt enzo. Voorheen zette ik het gewoon onder het document waar ik in schreef maar dat werkte niet zo fijn als het "teveel" werd. En heb de luxe van twee beeldschermen aan mij PC dus dat maakt het ideaal!

Ah de luxe van twee beeldschermen Ik herken dat, zo handig!

Ik ben nu een Excel-document aan het maken voor de feiten en plotlijnen. Ik zal eens kijken wat ik handig kan indelen.
Even overgenomen uit Word:

personages

- hoofdpersoon/hoofdpersonen;

* overzicht (lijstje, gebruik ik deze voor)

* bio

- bijrollen

* overzicht (wel een drastisch ingekorte versie)

* bio (indien relevant)

- overige karakters (enkel het noodzakelijke)

onder "bio" plaats ik ook het "how is the character involved in the story" van het lijstje uit de link

Locaties

- Land (soms is een woord dan gewoon genoeg, bij fantasy is het natuurlijk wel wat anders en heeft het World-Building de hand van de eerder geposte lijst een heel eigen document haha)

- Belangrijke gebouwen

- Belangrijke ruimtes

- Eventuele platte gronden en kaarten (soms wel, soms niet, dan Google maps en dan weer een paar lijnen in Paint. Klinkt wat overdreven maar vind ik soms erg handig als geheugensteuntje of tijdens het uitwerken van een dergelijk locatie).

Plot/Tijdlijn

- Synopsis

- Opsomming Hoofdstukken (met kernwoorden, belangrijkste gebeurtenissen etc.)

Extra

- Zinnen/uitspraken

- Scenes

Wanneer ik in een uitgesproken plannerige-bui ben (of het schrijven uit wil stellen) wil ik ook nog wel eens wat plaatjes overal bij gaan zoeken haha.

Soms begin in aan de hand van zo'n document, soms begin ik gewoon met schrijven en maak/vul ik het gaande weg in
quote:Diddie_Boho schreef op 04 augustus 2016 @ 14:00:

[...]

Ah de luxe van twee beeldschermen Ik herken dat, zo handig!

Ik ben nu een Excel-document aan het maken voor de feiten en plotlijnen. Ik zal eens kijken wat ik handig kan indelen.

Excel vind ik heel fijn voor van die "invul" lijstjes. Maar heb met plotlijnen en andere hersenspinsels vaak gemerkt het toch wat onhandig te vinden (en heb geen derde beeldscherm hahahaha). Ik werk ze soms wel in Excel uit, maar zet ze uiteindelijk meestal in een tabel in Word

Veel succes en plezier!
Wow dankjewel voor dat overzichtje! Die ga ik zeker verwerken in mijn bestand.

Ook dat uitdiepen van de relaties tussen je MC en de andere (al dan niet aanwezige) karakters is heel nuttig.

Schrijven jullie trouwens gewoon in het Nederlands? Ik twijfel altijd heel erg, want het fantasy-genre heeft voor mij altijd meer allure in het Engels. Echter is schrijven in je moerstaal al zo lastig, laat staan in een andere taal. Dus ik ben hier over de eeuwige twijfelaar haha.
Het wisselt. Veel fanfictie heb ik bijvoorbeeld altijd in het Engels geschreven. Voor andere verhalen wisselt het. Het is een beetje wat er "goed bij voelt", voor het ene stuk is dat Nederlands, voor het andere Engels. Wel is het belangrijk dat, wanneer je in een andere taal dan Nederlands schrijft, je deze wel goed beheerst. Maar dat spreekt voor zich.

Het fijne van Engels vind ik dat de taal zich veel beter leent voor omschrijvingen, soms heb ik bij Nederlands het gevoel dat de woorden die ik kies en de synoniemen die er zijn, niet toereikend zijn voor wat ik wil schrijven. En de taal vind ik wat mooier haha. Maar merk de laatste jaren dat ik toch steeds meer voor Nederlands ga.

Wat kan helpen als je twijfelt is om een scène te nemen en deze in beide talen uit te werken, en dan op basis daarvan een keuze te maken

Oh, en let goed op of je voor Engels-Engels of Amerikaans-Engels gaat! Sommige woorden betekenen toch nét iets anders (denk aan "pants"), en als je een keuze maakt die consequent door te voeren.

Was altijd wel een grappig dingetje in de Harry Potter fanficties, dan probeerde men heel Brits te zijn maar dat pakte dan toch net niet zo lekker uit als gepland
Wahaha ja dat herken ik. Schrijven over pants in Engeland is inderdaad iets intiemer dan in Amerika .

Ik vind fanfiction ook niet fijn in het Nederlands, voor mij hoort dat echt in het Engels. Maar misschien kwam dat ook omdat ik de boeken in het Engels las. In het Nederlands klinkt het zo mutserig vind ik haha.

Ja ik vind Engels meer sfeer hebben. Engels moet overigens ook één van de meest uitgebreide talen zijn met de meeste zelfstandige naamwoorden. Dus voor elke situatie is een woord
Super blij dat kk dit topic gemaakt heb gister. 'S avonds laat vol goede moed ipv bankhangen toch de PC nog maar even aangezet en er 3 hoofdstukken uitgeknald! Okee, de hoofdstukken zijn kort en het is de eerste (ruwe) versie, maar het is vooruitgang!
Vandaag weer een nieuw gedicht geschreven, een rijmpje dit keer.

Ben ik de enige hier trouwens die gedichten schrijft?
Leuk lollypopje! En nee, althans, ik schreef ze voorheen wel (en veel haha) maar afgelopen jaren wat minder. Geen idee waarom, vond het altijd een fijne manier om alles op een rijtje te krijgen
@Dormouse heel herkenbaar. Kan echt een fijne manier zijn om emoties onder woorden te brengen en er grip op te krijgen.

Vind het ook altijd heel frustrerend als ik te vast zit in mijn emoties en dat niet lukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven