Gelukkiger of ongelukkiger na scheiding?

04-12-2008 17:07 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las zonet dat slechts 30% van de mensen die gescheiden zijn, na de scheiding gelukkiger zijn. Ik vraag me af of dat klopt en ben benieuwd. Daarom zou ik graag een kleine enquête houden onder mensen die ooit een scheiding meegemaakt hebben. Het verbreken van een samenwoning geldt uiteraard ook als scheiding.

Vraag 1 : wie nam het initiatief voor de scheiding? Jijzelf, je partner of allebei?

Vraag 2 : Hoe gelukkig was je voor de scheiding ? Geef een cijfer van 1 (= heel ongelukkig) tot 10 (= heel gelukkig).

Vraag 3 : Hoe gelukkig ben je nu ? Geef eveneens een cijfer.

Vraag 4 : Hoelang geleden ben je gescheiden?

Vraag 5 : heb je nu een partner ?

Om met mezelf te beginnen:

Vraag 1 : ikzelf

Vraag 2 : 1

Vraag 3 : 10

Vraag 4 : 10 jaar

Vraag 5 : Ja

Bedankt voor de antwoorden!
Vraag 1: hij

Vraag 2: een 4, ik had niet door dat 't eigenlijk een 0 was.

Vraag 3: ik begon bij 0 en stukje bij beetje werd 't na een paar maanden een 7 en nu een dikke 10.

Vraag 4: 3 jaar

Vraag 5: ik ben een schat van een man tegen gekomen, een vette 10.
What a perfect day
Dank je wel voor de antwoorden!

Uit mijn kleine enquête komen heel andere resultaten te voorschijn dan wat ik gelezen had: van de 20 mensen die geantwoord hebben, is er maar één die zegt nu ongelukkiger te zijn dan voor de scheiding. En dan nog maar een beetje (2 punten).

Maar misschien zijn mensen die nu minder gelukkig zijn niet geneigd om op mijn enquête te antwoorden?

Hoe dan ook, de cijfers zijn nu als volgt:

Gemiddeld zijn mijn 'respondenten' er na hun scheiding enorm op vooruitgegaan qua geluk: gemiddeld ongeveer 5 punten.

Wie zelf het initiatief nam, is er gemiddeld 6 punten op vooruitgegaan.

Degenen van wie de ex het initiatief nam, zijn er gemiddeld 4,5 punten op vooruitgegaan.

Wie nu een partner heeft, is er gemiddeld 6,5 punten op vooruitgegaan.

Wie nu geen partner heeft, is er gemiddeld 5 punten op vooruitgegaan.

Als nog meer mensen hierop willen antwoorden of bedenkingen hebben, zijn reacties altijd welkom.
quote:Reiger100 schreef op 04 december 2008 @ 17:07:

.

Vraag 1 : wie nam het initiatief voor de scheiding? Jijzelf, je partner of allebei?

Vraag 2 : Hoe gelukkig was je voor de scheiding ? Geef een cijfer van 1 (= heel ongelukkig) tot 10 (= heel gelukkig).

!

Vraag 1 : Ik

Vraag 2 : 2

Vraag 3 : 9

Vraag 4 : 4 jaar

Vraag 5 : Ja.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Vraag 1 : Ik

Vraag 2 : 1

Vraag 3 : 9 (we hebben huizenbouwstress, anders was het een 10)

Vraag 4 : bijna 8 jaar

Vraag 5 : ja
1. ik nam initiatief

2. geluk toen; 4

3. geluk nu; 10

4. hoelang; 1,5 jaar

5. partner; nee, wel een SV

Voor mij was het echt de juiste beslissing toen. Ik heb er geen moment spijt van gehad en geniet meer dan ooit van mijn leven. Een nieuwe partner zou ik me ook nog niet voor kunnen stellen. Het is wel oke zo.

Mijn ex had al heel snel een nieuwe vriendin en woonde ook binnen no time weer samen. Prima, al heb ik niet echt het idee dat dat zijn ultieme geluk is. Het is meer het niet meer alleen willen zijn, dan echte liefde. Als ik hem toen terug had gewild, was hij weer terug gekomen, nu niet meer, denk ik.

Lijkt me wel heel wrang als degene die er een punt achter heeft gezet, later toch spijt krijgt.
quote:Reiger100 schreef op 04 december 2008 @ 17:07:

1. beiden

2. 5

3. 8

4. 8

5. nee

Nu heb ik ex 2 niet meegerekend want eigenlijk mocht dat de naam relatie niet hebben..
[quote]Reiger100 schreef op 04 december 2008 @ 17:07:

quote]

Als het ook geldt zonder getrouwd te zijn geweest, maar wel lange relatie en lang samengewoond, dan zijn dit mn antwoorden.

Intiatief tot relatie verbreken: ik

Hoe ongelukkig voor verbreken relatie: 2

Hoe gelukkig nu: 7

Hoe lang geleden: 9 jaar

Nu een partner: nee
toch valt het me op.

bij vraag 1 is haast iedereen ongelukkig geweest?(maar hebben vaak wel kinderen van elkaar..en zijn jaren bij elkaar geweest)

bij vraag 2.. is haast iedereen dolgelukkig..maar dit forum staat vol met liefdes verdriet?
1: partner

2: 6

3: 9

4: 3

5: ja

Het gaat in mijn geval niet om een scheiding maar om een lange relatie van 7 jaar.

Ik was niet ongelukkig met mijn expartner maar nu heb ik een partner waarbij ik veel meer ruimte krijg als het gaat om zelfontplooiing en die me neemt zoals ik ben. Ook heb ik het gevoel dat we veel beter bij elkaar passen in veel opzichten. Dat had ik nooit geweten als mijn expartner de relatie niet had verbroken want ik was niet van plan om de relatie te verbreken. Dus nu ben ik mijn ex daarvoor dankbaar.
Ik vraag me af of het ook meetelt hoe lang je samen bent geweest?

Een relatie van 3 jaar is toch heel wat anders dan van 14 jaar, lijkt me.
quote:Zamirah schreef op 07 december 2008 @ 11:56:

Ik vraag me af of het ook meetelt hoe lang je samen bent geweest?

Een relatie van 3 jaar is toch heel wat anders dan van 14 jaar, lijkt me.Ik denk niet dat het wat uitmaakt. Ik heb zelf 29 jaar een relatie gehad met mijn ex en voel me nu zowat de gelukkigste mens op aarde.
quote:sunrise2 schreef op 07 december 2008 @ 00:06:

toch valt het me op.

bij vraag 1 is haast iedereen ongelukkig geweest?(maar hebben vaak wel kinderen van elkaar..en zijn jaren bij elkaar geweest)

bij vraag 2.. is haast iedereen dolgelukkig..maar dit forum staat vol met liefdes verdriet?

Wat je eerste opmerking betreft: ik weet dat dat raar klinkt voor wie het niet heeft meegemaakt. Ikzelf ben dus een van die mensen die kinderen hadden in een ongelukkig huwelijk. Hoe dat kwam? Ik kan alleen voor mezelf spreken. Uiteraard was ik niet iedere dag helemaal ongelukkig, althans niet de eerste jaren, waarin de kinderen er kwamen. Ik had gehoord dat je in een huwelijk veel water bij de wijn moet doen en dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn was. Ik dacht dat iedereen zo'n slecht huwelijk had als ik, ik dacht dat het normaal was. Ik vulde de behoefte aan liefde die ik had, met de liefde van en voor mijn kinderen. Pas toen die groter werden en toen het huwelijk nog veel slechter werd, besefte ik dat het niet meer normaal was. En toen begon ik ook aan scheiden te denken. Het heeft dan nog meer dan 10 jaar geduurd voor ik die stap ook daadwerkelijk durfde te zetten.

Meer algemeen gesproken, denk ik dat er maar weinig mensen zijn die vóór hun scheiding echt een heel gelukkige relatie hadden. Want anders zou er geen scheiding plaatsgevonden hebben. (Soms besef je pas achteraf, als je een andere relatie krijgt, dat de vorige niet zo goed was als je dacht, zoals een paar mensen al schreven.) Vandaar dus de lage cijfers over het geluk voor de scheiding.

Wat je tweede opmerking betreft: ja, dat valt me ook op. Anderzijds gaat dat liefdesverdriet bijna altijd over het verdriet over een relatie die nog bestaat, of die net beëindigd is. Kennelijk zijn er maar weinig mensen die na het verbreken van een relatie (die dus slecht of hoogstens niet erg goed was) heel lange tijd ongelukkig blijven.
quote:Marianne1969 schreef op 06 december 2008 @ 22:35:

Als het ook geldt zonder getrouwd te zijn geweest, maar wel lange relatie en lang samengewoond, dan zijn dit mn antwoorden.

Jazeker, dat heb ik trouwens in mijn openingspost geschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven