Vlo gevonden bij kitten

14-08-2016 12:57 23 berichten
Zojuist lag kitten lekker te slapen bij me, toen ik ineens een vlo signaleerde

Ik zie er maar 1 lopen (en kreeg m helaas niet te pakken), op de rest van z'n lijfje zie ik in ieder geval geen volwassen vlooien. Met kammen (heb nog geen vlooienkam in huis) kwamen er wel een paar eitjes uit.

Ga zo een vlooienkam halen, maar moet ik ook shampoo meenemen? En alles meteen al wassen? Hij heeft wel zo'n pipetje in z'n nekje gehad met antivlooi-spul..

Hij heeft overigens geen jeuk, krabt/likt niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang geleden heb je dat pipetje gegeven dan? Als je dat net gedaan hebt, hoef je verder niet veel meer te doen. Dat werkt snel genoeg. Wel uitkammen natuurlijk met een vlooienkam (bakje water met sop ernaast om de vlooien/eitjes in te deponeren)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Shampoo zou ik niet doen, hij heeft toch al een pipetje gehad?

Bovendien ben ik er sterk op tegen om een kat in bad te doen. Dat is volkomen onnodig en kan huidproblemen veroorzaken.
Wel blijven kammen trouwens.
Heb je wel eens gehoord van vlooienspray? Ik had het eens opgezocht, en het blijkt dat het goed werkt voor jonge dieren.
Als kitten al behandelt is met een pipet dan mag je absoluut geen gif meer gebruiken. Kammen dus. Je hoeft niet alles te wassen, gewoon kitten regelmatig kammen en goed stofzuigen in eerste instantie.
Oké top! Dan haal ik alleen een vlooienkam en gaat daarna de stofzuiger weer goed door de kamer. Hij ligt veel op het kleed onder de tafel dus die zal ik dan buiten goed uitkloppen en daarna stofzuigen. Hopelijk is 'ie er dan snel vanaf
Welk merk antivlooidruppels gebruik je?

Toen ik m'n kat als kitten uit het asiel had heb ik op aanraden van de dierenspeciaalzaak Frontline gekocht. grote miskoop, want ze bleef eronder zitten. Toen ik Bolfo Gold gebruikte was het meteen opgelost, alle vlooien vielen meteen van d'r af. Sindsdien nooit meer vlooien gehad met iedere 3 maanden een pipetje.
Helaas hebben bijna alle dieren wel vlooien, vooral als de katten bij de eigenaar ook buiten komen. Ik zou gewoon elke dag kammen, daarbij een bakje met water met wat afwasmiddel houden zodat je meteen de vlooien kan verzuipen.

Verder zoals anderen al zeiden vooral goed stofzuigen, dat zou voldoende moeten zijn.
Zag je trouwens echt eitjes of van die zwarte puntjes? Die zwarte puntjes zijn namelijk poep.
O ik heb ook Frontline... zal het in de gaten houden of het wel werkt dan, anders de volgende keer een ander soort halen inderdaad!
Het waren zwarte punten maar sommige daarvan werden rood als ik ze op een nat doekje deed (las ik op internet). Dan zijn het wel eitjes toch?

Het waren er echt niet veel maar ik had ook geen echte vlooienkam.. zodra ik die straks gehaald heb gaan we eens kijken wat de schade is qua eitjes/vlooien een levende vlo heb ik er sowieso maar 1 van gezien!
Ik zou dat kleed als het kan even een tijdje buiten/in de schuur laten liggen.
Tjezus, wat vals
quote:lilyjo schreef op 14 augustus 2016 @ 13:17:

Het waren zwarte punten maar sommige daarvan werden rood als ik ze op een nat doekje deed (las ik op internet). Dan zijn het wel eitjes toch?

Nee joh, dat is vlooienpoep.

Eitjes zitten aan de haren vast.

Het is wel duidelijk m'n eerste kitten hè

Dank voor de tips! Wil het allemaal goed doen voor m'n kleine vriendje
Tip, koop een vlooien band. Knip daar een stuk van af en stop dat in de stofzuiger. Dan gaan alle vlooien die in de stofzuiger belanden ook dood.
Ik koop altijd bij de dierenarts een vlooienband. Gaat ongeveer 8 maanden mee. Sindsdien hebben ze eigenlijk nooit meer vlooien.
Frontline, daar zijn vlooien inmiddels resistent voor. Je moet minimaal 2 weken wachten voor je opnieuw de kitten ontvlooit, mocht dat nodig zijn. In mijn ervaring werken bolfo en advantage wel goed.

Mocht je echt een vlooienplaag in huis krijgen, koop dan een omgevingsspray. Houdt er rekening mee dat dat wel een aanslag is op je gezondheid, dus zorg dat je jezelf en je kat weg houdt uit de gesprayde kamers tot je voldoende gelucht hebt.

Voor nu, stofzuig extra goed, ook op moeilijke plekjes en gooi de inhoud meteen weg. In het vervolg, kun je de lege pipet ook in je stofzak doen. Mocht je dan vlooien opzuigen, dan gaan ze daar alsnog dood.
Dat rode spul in die zwarte puntjes is onverteerd bloed. Dat wat de vlo eet.
Toen ik mijn kitten kreeg zat ze helemaal onder de vlooien, was echt heel zielig. De volgende dag ging ik voor inentingen naar de dierenarts en heeft ze ook een pipetje gekregen van Broadline. Vlooienspray gekocht en daar heb ik de bank, de krabpaal en alle dekentjes waar ze op lag mee ingespoten. Gestofzuigd en gedweild met kokend water. Toen ik een week later nog een enkele vlo zag heb ik dat recept herhaald en sindsdien geen vlo meer gezien!
Krijg er zelf de kriebels van
Als je al een pipet gegeven hebt dan inderdaad kammen kammen kammen. Heel goed stofzuigen, kleedjes buiten uitkloppen, en eventueel mandje of kleed waar die altijd op ligt uitwassen of behandelen, kom je al een heel eind. Hopelijk heeft de kat er nog niet zoveel dan heb je het redelijk snel weg.

Succes, je klinkt als een schat voor het beestje!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
dacht dat je de kat minstens een dag niet mocht kammen na zo'n pipetje van Frontline,

ik ga even kijken hoe ik daarbij kom

update: staat niets daarover in de bijsluiter, maar als het nog niet opgedroogd is en je kamt het door de vacht kan ze het misschien oplikken en da's niet zo handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven