Mijn moeder zei altijd...

15-08-2016 19:56 298 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst las ik een boek van Jaap Toorenaar, 'Mijn moeder zei altijd' waarin de mooiste uitspraken van ouders en grootouders staan. Een feest der herkenning, dat boek.

Wat zeiden jullie ouders/ grootouders altijd?

De mijne:

- Als we ergens geen zin in hadden zei mijn moeder: Dan doe je het maar zonder zin.

- Als we iets niet mochten en we zeiden dan; Bij Pietje mag het wel, zei mijn moeder: Dan ga je daar toch wonen kind!

- M'n oma zei altijd als we ergens druk mee bezig waren: Het gaat goed zei de dokter, het andere been moet er ook af. (Vond ik als kind zo'n rare uitspraak, dan ging het toch juist niet goed dacht ik dan)

- Diezelfde oma zei als we zeiden: Ja, maar als...: As as meel was en kippenstront kaaie (=spek) dan aten we goedkope pannenkoeken
Erger je niet, verwonder slechts!
Hussen met je neus ertussen.
Als er iets niet leuk was en je moest er maar doorheen zei mijn moeder altijd van er is geen ene kloterij of er komt wel een eind aan.
T is rot, maar t mot
Je hebt geen wil
Als zij in het kanaal springen, ga je er dan ook achteraan?
Alles kan: koffiekan, melkkan...
quote:Als we ergens geen zin in hadden zei mijn moeder: Dan doe je het maar zonder zin.Dan maak je maar zin!
Maar in feite waren al die uitspraken gewoon om je als kind duidelijk te maken dat je niet moest zeuren en dat er niet onderhandeld werd. Klaar. Eigenlijk niks mis mee.

Als wij wel eens bij mijn moeder zeurden wat we gingen eten, was het standaard antwoord "Geknipt prikkeldraad met stro!". Met andere woorden, niet zaniken en gewoon gaan spelen, klaar.

Was eigenlijk niks mis mee.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
''Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet''........Pffff...,Het laatste stukje zei ik dan altijd invullend na met een chago hoofd
Als we zeiden dat kan ik niet , dan moet je dat kanneke neer zetten en de leer pakken.

Als we vroegen wat we aten , hondenneuzen met kattepootjes.

Ze is inmiddels bijna 90 dus zullen wel old school gezegdes zijn
quote:Merlijne schreef op 15 augustus 2016 @ 20:02:

Alles kan: koffiekan, melkkan...Wim kan niet meer.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als wij zeiden "dat is van mij" dan zei mijn vader "van jou? Je eigen stront is nog niet eens van jou".
Beter te dik in de kist, dan een feestje gemist
Pluk de dag, voor je het weet ben je dood
'Ik ben geen uithangbord' als iemand niet kon kiezen uit de koekjes op het schaaltje.

'Ik ben niet van de werkverschaffing' als iemand haar extra werk bezorgde (in haar ogen onnodig)

Geen zin? 'Dan doe je maar alsof'
quote:Tr0tter schreef op 15 augustus 2016 @ 20:02:quote:Als we ergens geen zin in hadden zei mijn moeder: Dan doe je het maar zonder zin.Dan maak je maar zin!Ja die! En dan ook in combinatie met je hebt geen wil
quote:Philae schreef op 15 augustus 2016 @ 20:06:

[...]

Ja die! En dan ook in combinatie met je hebt geen wilEn: 'Omdat ik je moeder ben. Daarom'
"Later zul je nog weleens aan me terugdenken", bij opvoed issues.

Zin maken was bij ons ook een veelgehoorde term.
Toen ik eens een klap uitdeelde aan m'n zus zei m'n oma: 'Pas maar op, straks groeien je de handjes boven het graf'
quote:Selfie_Princess schreef op 15 augustus 2016 @ 20:06:

Beter te dik in de kist, dan een feestje gemist Ohjee, die zou ik mezelf nog weleens eigen kunnen maken...
quote:Dubbz schreef op 15 augustus 2016 @ 20:06:

[...]

En: 'Omdat ik je moeder ben. Daarom'

Oh die ook ja! Er viel niet veel te onderhandelen bij ons thuis.

Het is hier geen hotel!

Lekker lullen zit ook in de tram.

Op de vraag wat we gaan eten: aardappelen met scheten.

Tegen een puber die weer eens niet had gedaan wat er gevraagd werd: ja zeggen maar nee doen.
quote:miss_musica schreef op 15 augustus 2016 @ 20:06:

"Later zul je nog weleens aan me terugdenken", bij opvoed issues.

Ja. En 'wacht maar tot je zelf kinderen hebt'
Als mijn moeder zei "kinderen die vragen worden overgeslagen"

Dan kopte mijn oma hem erin met "En kinderen die nooit wat vragen krijgen nooit wat"...

maar goed, ik had een hele leuke oma.
quote:Dubbz schreef op 15 augustus 2016 @ 20:06:

[...]

En: 'Omdat ik je moeder ben. Daarom'Precies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven