Mode & Beauty alle pijlers

Dresscode formeel?

17-08-2016 21:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Binnenkort heb ik een bruiloft waar als dresscode 'formeel' bij staat. Nu ben ik best bekend met dresscodes zoals tenue de ville, black tie, white tie, casual chic etc, maar ik heb geen idee hoe feestelijk of zakelijk 'formeel' precies is....

Iemand hier ervaringen met deze dresscode? Ik wil de plank niet misslaan natuurlijk.

Het gaat om een bruiloft in de avond.
Ik vind het een onduidelijke dresscode, het kan eigenlijk alles zijn dat niet casual is: cocktail, tenue de ville, black of white tie... Ik zou het even navragen bij het bruidspaar of ceremoniemeester.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Dat wilde ik ook net typen: onduidelijke dresscode! Ik zou dit zelf interpreteren als iets in de buurt van black tie, maar wie weet ben je dan alweer te formeel gekleed. Even de ceremoniemeester bellen, zou ik ook doen.
Formeel in Nederland betekent al snel `niet casual` en geen spijkerbroek. Als vrouw ben je al snel klaar dan. Mooie pantalon of rok, bloes erboven, of blazertje.

Black tie is toch nog weer een stap verder. Dan moet je gala of cocktail kleding dragen. Maar dat wordt hier niet gevraagd.
Ik zou inderdaad even navragen wat ze precies bedoelen.
Heel onduidelijk. "Formeel" zou ik eerder associëren met zakelijke kleding, of kleding in een zakelijke setting, niet met gelegenheidskleding.

Lijkt me dus handig om even na te vragen wat men nu precies bedoelt. Op mij komt het over als een dresscode die is gegeven door mensen die graag doen alsof ze er verstand van hebben, maar er eigenlijk geen kaas van hebben gegeten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
formeel ik denk dan aan werkkleding. Dus als je accountant bent je driedelige pak, een militair komt in zijn uniform en de slager in zijn witte schort met bloedvlekken
Ik zou voor een cocktailjurk gaan, kans dat je dan goed ziet is dan wel ok. Gala is natuurlijk nog formeler, maar dat zie ik eigenlijk maar weinig gevraagd bij trouwfeesten.

Bij formeel denk ik meteen aan een outfitje dat mijn katholieke grootmoeder zou goedkeuren voor de kerstmis, maar dat bedoelen ze waarschijnlijk niet
:quote:S-Meds schreef op 17 augustus 2016 @ 21:20:

formeel ik denk dan aan werkkleding. Dus als je accountant bent je driedelige pak, een militair komt in zijn uniform en de slager in zijn witte schort met bloedvlekken
Blij te horen dat het niet aan mij ligt, maar inderdaad een onduidelijke dresscode is.

Ik ga het navragen!

Mijn inschatting is dat het een vrij chique en klassieke bruiloft wordt.
"Formeel" voor een bruiloft is inderdaad een beetje vaag. Normaal wordt een formele dresscode gevraagd voor zakelijke dingen (dingen die je in functie doet).
Is dat tegenwoordig in? Een bruiloft waar een dresscode wordt "geëist"?
quote:S-Meds schreef op 17 augustus 2016 @ 21:20:

Leuk!

Dan kan ik zo van mijn werk naar de bruiloft!!
quote:Corona67 schreef op 17 augustus 2016 @ 21:37:

Is dat tegenwoordig in? Een bruiloft waar een dresscode wordt "geëist"?Voor bruiloften was het tot voor kort inderdaad niet nodig, maar helaas kennen veel mensen zelf niet meer het onderscheid tussen passend gekleed voor de gelegenheid of niet. Dus wil je voorkomen dat je neef verschijnt in afgedragen spijkerbroek en fleecetrui, of je nicht in haar legging met tuniekje, dan zal je moeten laten weten wat voor soort kleding je prettig vindt op je feest. De tijd dat de meeste mensen dat als vanzelfsprekend snapten lijkt voorbij.
quote:pejeka schreef op 17 augustus 2016 @ 21:43:

[...]

Voor bruiloften was het tot voor kort inderdaad niet nodig, maar helaas kennen veel mensen zelf niet meer het onderscheid tussen passend gekleed voor de gelegenheid of niet. Dus wil je voorkomen dat je neef verschijnt in afgedragen spijkerbroek en fleecetrui, of je nicht in haar legging met tuniekje, dan zal je moeten laten weten wat voor soort kleding je prettig vindt op je feest. De tijd dat de meeste mensen dat als vanzelfsprekend snapten lijkt voorbij.Daar heb je wel een puntje
Ik ben blij dat wij gewoon mensen accepteren zoals ze zijn. En dat ze op elk feest mogen komen zoals ze dat zelf willen. Al komen ze in een legging. Waarom zou het vervelend moeten zijn als iemand iets draagt wat je niet mooi vindt?
quote:pipootje schreef op 17 augustus 2016 @ 21:55:

Ik ben blij dat wij gewoon mensen accepteren zoals ze zijn. En dat ze op elk feest mogen komen zoals ze dat zelf willen. Al komen ze in een legging. Waarom zou het vervelend moeten zijn als iemand iets draagt wat je niet mooi vindt?

Omdat het voor het bruidspaar hun feest is.

Straks komt iemand net van het zwembad af.

O ja, er was bruiloft he. Ik denk ik wip even binnen. Badslippers, handdoek nog om..

Ik ben blij dat wij gewoon mensen accepteren zoals ze zijn. En dat ze op elk feest mogen komen zoals ze dat zelf willen. Al komen ze in een legging. Waarom zou het vervelend moeten zijn als iemand iets draagt wat je niet mooi vindt?Waarom zou iemand zichzelf niet kunnen zijn in bij de gelegenheid passende kleding? Dan ben je pas zielig, als jezelf zijn afhangt van wat je aan hebt.

Guttegut.... We moeten een keer wat meer ons best doen voor de grote dag van mensen en het is weer te veel gevraagd. Want we willen alleen doen wat we zelf vinden.

Heeft met accepteren zoals je bent echt niets te maken hoor. Dat is bullshit.

Ik vind het nederlandse calvinisme veel te ver gaan. Altijd moet alles gewoon zijn, nooit mag eens een dag uitgezonderd zijn. Alles alle dagen hetzelfde. Altijd spijkerbroek met t shirt. Klasse hoor!
Het zou mij aan m'n reet roesten wat mensen aan zouden trekken op mijn bruiloft, als er al mensen bij zouden zijn. Ik zou zelf ook geen moeite hebben met trouwen in spijkerbroek en op gympen.

Bij 'formeel' denk ik aan solliciteren bij een ouderwets bedrijf. Mannen in pak en vrouwen in mantelpakje (gruwel).
Ik denk dat een mantelpakje zeker zou kunnen en valt onder formeel.

Nu is een mantelpakje echter ABSOLUUT niets voor mij. Gelukkig zijn er veel alternatieven.
quote:Mieshka schreef op 17 augustus 2016 @ 22:28:

Het zou mij aan m'n reet roesten wat mensen aan zouden trekken op mijn bruiloft, als er al mensen bij zouden zijn. Ik zou zelf ook geen moeite hebben met trouwen in spijkerbroek en op gympen.

Bij 'formeel' denk ik aan solliciteren bij een ouderwets bedrijf. Mannen in pak en vrouwen in mantelpakje (gruwel).

Mij zou het wel een reet roesten. En je moet weten dat ik echt een spijkerbroeken persoon ben. Ik ben gewoonlijk casual gekleed en zal me niet snel overdressed kleden. Maar kom op hee, niet op een bruiloft!

Bruiloft is een speciale gelegenheid. Hoeveel speciale gelegenheden zijn er nou helemaal?
Wat een flauwekul om je gasten voor te schrijven wat ze moeten dragen! Laat iedereen toch datgene aantrekken waarin ze zichzelf goed voelen. Onnodig op kosten jagen en dat voor een paar uurtjes. Ik kan me daar echt aan storen.
quote:Appelscha schreef op 17 augustus 2016 @ 22:47:

Wat een flauwekul om je gasten voor te schrijven wat ze moeten dragen! Laat iedereen toch datgene aantrekken waarin ze zichzelf goed voelen. Onnodig op kosten jagen en dat voor een paar uurtjes. Ik kan me daar echt aan storen.Helemaal mee eens. De meeste mensen zoeken sowieso iets leuks uit in hun kast en smaken verschillen nu eenmaal. Als je zoiets op je trouwkaart zet dan vraag ik mij af hoeveel je eigenlijk met je gasten op hebt. Heb je dan allemaal familie en vrienden die voor joker lopen of zo?
quote:Pientjexxxx schreef op 17 augustus 2016 @ 22:51:

[...]

Helemaal mee eens. De meeste mensen zoeken sowieso iets leuks uit in hun kast en smaken verschillen nu eenmaal. Als je zoiets op je trouwkaart zet dan vraag ik mij af hoeveel je eigenlijk met je gasten op hebt. Heb je dan allemaal familie en vrienden die voor joker lopen of zo?Ik zou zeggen: loop eens op een gemiddelde begrafenis binnen, en kijk dan eens hoe veel mensen die zijn komen opdagen de moeite hebben genomen zich gepast te kleden. Velen zien eruit als ze in hun zaterdagse kloffie even tussen de boodschappen en het wieden van de tuin door binnen zijn komen wippen, ofzo. Dus de tijd dat mensen zélf het benul hadden wat wel of niet gepast is voor een bepaalde gelegenheid, is (helaas) allang voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven