Overgewicht hebben en zwanger willen worden

07-12-2008 17:34 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ben nieuw hier op het forum, weet niet of hier al een topic over is. Zo ja, sorry

Ik wil graag proberen om zwanger te worden, maar ik heb ook overgewicht... heeft dit nadelige gevolgen als je zwanger wil worden? Is het beter om eerst te proberen wat kilo's kwijt te raken? Meer kans op zwangerschapssuiker als je te zwaar bent en je wordt zwanger?

Alvast bedankt voor de reacties
Als man is het eigenlijk heel grappig deze berichtjes te lezen. Ik ben op dit forum beland omdat ik het boekje zoek van Herman Brusselmans dat bij Viva zat een tijdje terug. (kan het nog mannelijker)

Maar goed, ik ben dus beginnen lezen wat vrouwen bezig houdt, en wanneer ik dacht 'dit moet een reactie van een man zijn', bleek het toch om een vrouw te gaan. Wist niet dat jullie zo hard voor elkaar waren...

Mijn reactie als nuchtere Belgische man (ja, die bestaan ook):

Wil je beiden zwanger worden, doe dat dan!

Wanneer je vragen gaat stellen op een forum van 'zou ik het wel doen, want ik ben eigenlijk te dik', ben je er waarschijnlijk nog niet klaar voor. Kijk, als je nog jong bent, en dat denk ik wel, ga dan eerst een jaartje trainen. Zwanger ben je even, moeder de rest van je leven. Ik ben de laatste keer papa geworden op mijn 45ste. Ik ben sportief, jong van hart, altijd goed geluimd, dus dat kind heeft geen oude zak als papa! Moest ik me te oud, te dik, of wat dan ook gevoeld hebben, was ik er niet meer aan begonnen. Wij hebben vrienden die onlangs ook een kindje op de wereld hebben gezet. Hij is een leuke, sportieve en toffe gast, zij is een leuke, goedlachse meid van +100 kg. die het ondertussen al lang allemaal niet meer aan kan. Dus maak het uit voor jezelf. De medische wereld is ondertussen al zover gevorderd dat een kindje bij zwaarlijvige vrouwen best kan, maar daarna, dan begint het pas. Maar als jij vindt dat je dat allemaal gerust aan kan: Gaan met die banaan! Succes!
quote:idominea schreef op 09 december 2008 @ 11:21:

Als man is het eigenlijk heel grappig deze berichtjes te lezen. Ik ben op dit forum beland omdat ik het boekje zoek van Herman Brusselmans dat bij Viva zat een tijdje terug. (kan het nog mannelijker)

Maar goed, ik ben dus beginnen lezen wat vrouwen bezig houdt, en wanneer ik dacht 'dit moet een reactie van een man zijn', bleek het toch om een vrouw te gaan. Wist niet dat jullie zo hard voor elkaar waren...

Mijn reactie als nuchtere Belgische man (ja, die bestaan ook):

Wil je beiden zwanger worden, doe dat dan!

Wanneer je vragen gaat stellen op een forum van 'zou ik het wel doen, want ik ben eigenlijk te dik', ben je er waarschijnlijk nog niet klaar voor. Kijk, als je nog jong bent, en dat denk ik wel, ga dan eerst een jaartje trainen. Zwanger ben je even, moeder de rest van je leven. Ik ben de laatste keer papa geworden op mijn 45ste. Ik ben sportief, jong van hart, altijd goed geluimd, dus dat kind heeft geen oude zak als papa! Moest ik me te oud, te dik, of wat dan ook gevoeld hebben, was ik er niet meer aan begonnen. Wij hebben vrienden die onlangs ook een kindje op de wereld hebben gezet. Hij is een leuke, sportieve en toffe gast, zij is een leuke, goedlachse meid van +100 kg. die het ondertussen al lang allemaal niet meer aan kan. Dus maak het uit voor jezelf. De medische wereld is ondertussen al zover gevorderd dat een kindje bij zwaarlijvige vrouwen best kan, maar daarna, dan begint het pas. Maar als jij vindt dat je dat allemaal gerust aan kan: Gaan met die banaan! Succes!

Hahahaha helemaal mee eens!

Als je hier een vraag plaatst over of je je haar mag verven als je zwanger bent, zijn er ook altijd mensen die zeggen dat je het risico nooit moet lopen. Er zijn meer risico's als je dikker bent en er zijn ook meer risico's als te dun bent, of sowieso ongezond leeft.

Gewoon lekker zwanger worden en ik zou wel op je gezondheid letten maar niet spastisch!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 december 2008 @ 10:34:

@ Origineel : En wat zit er óp die boterhammen ?

En wat is " normaal ' avondeten ? Speklappen , gebakken aardappelen , groente met een sausje , kuiltje croma-jus ?

Wat drink je tussendoor ? Fris ? Thee met suiker ? Volle chocomelk ?

Ok , is enigszins flauw . Maar met wat jij schrijft kun je nog alle kanten op .

Maar ben je door dit te eten zo veel aangekomen , of bedoel je dat door zo te eten je niet afvalt ?

HIhi, nee, niet afvallen en niet aankomen. Ik eet gewoon al mijn"hele leven" zo. En ik ben tot mijn 25e of zo aangekomen tot wat ik nu ben. En dit ben ik dus al jaren. Dit is gewoon mijn goede gewicht, denk ik.

En op de boterhammen normaal, dun beleg met halvarine en avondeten echt normale porties. Natuurlijk vergelijk ik weleens en vraag ik weleens wat anderen doen. Maar ja, zo is mijn lijf dus nu eenmaal. Daarom word ik gewoon wat kriebelig van al die vooroordelen. Ik ben gewoon gezond en hier moet je het mee doen!
.
quote:Quinty schreef op 09 december 2008 @ 10:57:

@ Origineel:

Lastig dat je niets afvalt, terwijl je dit misschien wel graag zou willen?

Wat misschien een idee is om je menu eens onder de loep te nemen. Varieer eens wat meer. Eet bijvoorbeeld 's ochtends eens fruit, als lunch eens een salade i.p.v. al die boterhammen. Kijk eens of dat ook helpt. Het zou zo maar kunnen dat je koolhydraat-inname aan de hoge kant is. Als je dan dat beperkt, val je misschien wel af....

Dank je voor de tip. Maar dit klinkt heel ongezond. Je moet namelijk genoeg koolhydraten binnen krijgen. En als ik 's ochtends fruit eet (heb ik weleens geprobeerd) krijg ik na een uurtje last van de suikerdip, omdat daar zoveel suiker in zit en zo weinig voedingswaarde. De salade eet ik (zonder dressing) bij mijn brood. Maar goed, het is ook niet mijn doel om af te vallen. mijn doel is om gezond te zijn. En dat ben ik. Dan maar een bmi van 31, ik kan er geen moment wakker van liggen als dat mijn enige "kwaal" is.

En TO: neem die tips waar je ook wat aan hebt en doe gewoon lekker je eigen ding Succes!
.
Ik voel me niet aangevallen, tsara. Maar ik vind het heel vervelend dat mensen direct met vooroordelen klaarstaan. TO vraagt of er risico's zijn, niet om allerlei preken over afvallen en zo. Vandaar. En dan wil ik graag de andere kant van de medaille laten zien. Want ook ik heb last van de vooroordelen die hier de ronde doen. En dat heeft niets met medicijnen/schildklier of andere nare dingen te maken. Gewoon met aanleg! Wanneer zal de goegemeente dat begrijpen? Waarschijnlijk nooit.

Dus: ik voel me niet aangevallen, ik wil graag ook de andere kant belichten van een beladen onderwerp wat regelmatig niet goed belicht wordt.
.
Toch wordt er de laatste tijd wel steeds spastischer gedaan over overgewicht en gezondheid, mensen van nu in de Westerse wereld lijken te vinden/willen dat alles van jezelf afhangt en dat is nu eenmaal niet zo.

En zoiets moois als een zwangerschap zou ik me niet laten ontnemen omdat ik iets zwaarder ben, ik word een keer extra gecontroleerd op suiker tijdens de zwangerschap, nouja dat heb ik er wel voor over. Maar verder heb ik betere zwangerschappen gehad tot nu toe dan al mijn vriendinnen die wel slank zijn.

Cijfers zeggen nu eenmaal niet alles. Het percentage is hoger maar dat wil niet zeggen dat het schrikbarend hoog is, ook niet elke vrouw boven de 35 krijgt een mongool.
.
O, o, o, Tsara, wie is er nu op een hopeloze toer? Laat mensen toch in hun waarde! Echt waar, overgewicht is niet altijd ongezond. Dinly en ik zijn daar sprekende voorbeelden van. Je kan roepen wat je wilt, en ja, er zijn mensen die wel klachten hebben van hun overgewicht. En die weten ook wel dat ze er dan iets aan moeten doen. Maar ik vertik het om mijn gezondheid te ruïneren door op een ongezond dieet te gaan, terwijl ik nu alle voedingsstoffen binnen krijg die ik nodig heb. En ik denk dat Dinly en velen met mij het daarmee eens zijn.

En je opmerking over wachten: juist wachten verhoogt allerlei risico's, om te beginnen het risico dat je minder vruchtbaar wordt. Dus nee, wachten is alleen een optie als je jonger dan 25 bent.
.
Overgewicht is wél ongezond lijkt me. Lees mijn verhaal maar eens in het andere overgewicht topic. Het hoeft geen problemen op te leveren, maar ook niet iedereen die rookt krijgt kanker en ook niet iedereen die door roodt rijdt krijgt een ongeluk. Maar de kans is wel véél groter.

Een ongezond dieet volgen is niet verstandig. Dik blijven ook. Normaal afvallen is ook nog een optie. En nee, dat houdt niet in dat je een maatje 36 of 38 hoeft te hebben, want je hebt ook verschil in bouw, maar maat 46 of groter lijkt me nóóit je bouw, maar altijd je gewicht.
En inderdaad, dit is redelijk hopeloos...daar heb je gelijk in.
Overigens ben ik met een normaal eetpatroon en zonder overdreven veel te sporten (gewoon wat extra wandelen) in iets meer dan een half jaar bijna 20 kilo kwijtgeraakt, dus dat kost je de kop niet wat betreft vruchtbaarheid. En een gewichtsverlies van zo'n 10 % is al heel mooi in veel gevallen. Meer is vaak niet haalbaar en ook niet blijvend. En daar doe je geen járen over.
een bmi van 31 geeft meer risico op allerlei kwalen en klachten, linksom of rechtsom.

Ben oprecht blij dat je goed gezond blijft en ik hoop dat dat zo blijft. Maar de kans op kwalen is voor jou groter dan voor iemand die in alles hetzelfde is/doet als jij met een bmi van <25
En misschien niet eens direct op korte termijn, maar hoe langer je te zwaar bent, hoe groter de belasting voor je lichaam.
Vergeet dat overgewicht, het lijkt mij zaak dat TO eerst alles in haar eigen leven op een rij krijgt (ik weet natuurlijk niet waar die strijd die ze aanhaalt betrekking op heeft), zich dan bezighoudt met zo gezond mogelijk worden en dán pas gaat nadenken over een kind. [ik dwaal af] Ik vind dat té veel mensen zich storten in ''het avontuur dat kind heet', terwijl ze nog zoveel andere dingen hebben die ze op moeten lossen. Er zijn er zelfs bij die een kind krijgen als magische oplossing voor alle problemen die ze hebben (Relatieproblemen? Hey, laten we aan kinderen beginnen!.. ) [/ik dwaal af]

Of ben ik nou zo gek?...
quote:Tsara schreef op 09 december 2008 @ 12:41:

@ Dinly29: Ik vind je zin "En zoiets moois als een zwangerschap zou ik me niet laten ontnemen omdat ik iets zwaarder ben, ik word een keer extra gecontroleerd op suiker tijdens de zwangerschap, nouja dat heb ik er wel voor over" heel raar.

Dat heb jíj er wel voor over? Het gaat toch om je kind? Toch niet om jou? En inderdaad niet elke vrouw van boven de 35 krijgt en mongool, maar stel nou dat die vrouw het risico nóg meer naar beneden kan halen voor zichzelf en vervolgens zou zeggen: Ach, jah....zwangerschap is zoiets moois, ik ben liever nu zwanger dan dat ik even wacht en het risico iets afneemt..

Maar niet iedereen heeft die keus! Volgens mij is het alleen maar goed (voor het kindje) dat ik een keer extra wordt gecontroleerd op suiker.

En ik zal tegen niemand zeggen dat het supergezond is om aan kinderen te beginnen met veel overgewicht (30+). Maar ik zal het ook nooit iemand afraden, bij een zwangerschap speelt zo veel meer. Ik heb (in dit topic of in het andere, ben de weg kwijt) ook aangeraden om gewoon gezond te (blijven) eten voedingscentrum.nl en te blijven bewegen, meer kan je niet doen. Flink veel afvallen voor de zwangerschap is ook niet gezond. Je begint dan een zwangerschap met tekorten.

Ik weet dit omdat ik zelf naar de huisarts ben geweest met deze vragen, ik onderschat het effect van mijn gewicht niet. Aan de andere kant zijn sommige risico's wel erg overdreven, kijk goed naar de percentages en naar het onderzoek zelf. Er zijn zoveel van die dingen, bijvoorbeeld meer kans op trombose als je de pil slikt e.d.
Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel te zwaar je bent.

Licht overgewicht, met een bmi van pak'm beet 26/27, lijkt me niet zo'n groot issue. Als je echter écht veel te zwaar bent (bmi die in de categorie obesitas of zelfs morbide obesitas valt), lijkt het me echt beter om eerst flink af te vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven