Geld & Recht alle pijlers

Belasting puinhoop

18-08-2016 11:39 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik post hier normaal mee onder een andere nick maar aangezien nog niemand weet wat er speelt plaats ik dit even anoniem.

Een tijdje geleden ben ik bij mijn man weggegaan voor mijn eigen veiligheid.

Lang verhaal wat voor mijn vraag ook even niet belangrijk is.

Nu ben ik allerlei zaken aan het regelen en kom ik er tot mijn grote schrik achter dat mijn man nooit geen belasting heeft betaald of aangifte geeft gedaan over het loon wat hij verdiende als timmerman bij een vriend van hem.

Het gaat om 9 jaar dat hij daar al werkt en ook een mooi salaris heeft.(we waren 15 jaar getrouwd)

Mijn man regelde zijn aangifte altijd zelf volgens hem en ik heb geen inkomsten dus ik dacht altijd dat het in orde was.

Gek genoeg zijn er ook nooit geen brieven geweest van de belasting.

Ik kom er nu bij toeval achter omdat belde met de belasting ivm toeslagen om te kijken wat er mogelijk is nu we wel apart wonen maar hij weigert te betalen en ik bijstand aangevraagd heb.

De vrouw van de belasting vroeg waarom er eerder niks aangevraagd is omdat volgens hun mijn man geen inkomen heeft.

Ik ben echt radeloos nu want we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Is er enige manier waarop ik dit aan kan pakken zodat hij mij niet meesleurt in dit alles.

Ik heb verdorie nog nooit van mijn leven schulden gehad zelfs niet in mijn bijstand tijd en we hebben ook een kind samen die bij mij woont nu.
quote:Naam_Loos schreef op 18 augustus 2016 @ 14:49:

[...]

Dit bedoelde ik dus ook eerder. Volgens mij werkt het zo. Tenzij hij niet betaald of een rechtszaak begint en haar hierin betrekt om een deel mee te betalen.Je verwart schulden tijdens het huwelijk gemaakt en schulden na de scheiding gemaakt.
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 14:50:

[...]

Dat doet er niet toe, daar heeft niemand hier iets mee te maken.

TO gaat een lastige periode tegemoet, ze is op een nare manier met de neus op de feiten gedrukt. Ik wens haar alle sterkte toe.Eens
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 14:47:

[...]

Nee hoor, als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, moet je in principe allebei de helft van de naheffing ophoesten. Heeft niets met persoonsgebonden te maken, dat is pas van toepassing als hij zelf een lening heeft afgesloten zonder dat TO dat wist.Ik heb nog nooit meegemaakt dat de BD achter de (ex-)partner aanging voor een naheffing. Staat op zíjn BSN geregistreerd, dus ze gaan achter hem aan. Zijn adres is immers door de BRP gewoon bekend.
Noem me lief nu ik nog leef!
http://www.omnyacc.nl/new ... lkaars-belastingschulden/
Noem me lief nu ik nog leef!
quote:CenturyChild schreef op 18 augustus 2016 @ 14:53:

[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de BD achter de (ex-)partner aanging voor een naheffing. Staat op zíjn BSN geregistreerd, dus ze gaan achter hem aan. Zijn adres is immers door de BRP gewoon bekend.Ja natuurlijk, maar degene die de naheffing krijgt heeft wettelijk gezien het recht de helft op de ex-partner te verhalen.
quote:CenturyChild schreef op 18 augustus 2016 @ 14:54:

http://www.omnyacc.nl/new ... lkaars-belastingschulden/Deze vrouw had afstand van de huwelijksgoederengemeenschap gedaan, is een heel ander verhaal.
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 14:55:

[...]

Ja natuurlijk, maar degene die de naheffing krijgt heeft wettelijk gezien het recht de helft op de ex-partner te verhalen.Dat zei ik toch ook. Tenzij hij er zelf werk van maakt, maar daar moet ie nog wel een rechter voor inschakelen en dan is nog de vraag of hij dat voor elkaar krijgt.
quote:Naam_Loos schreef op 18 augustus 2016 @ 14:57:

[...]

Dat zei ik toch ook. Tenzij hij er zelf werk van maakt, maar daar moet ie nog wel een rechter voor inschakelen en dan is nog de vraag of hij dat voor elkaar krijgt.

Als het de BD het niet lukt om bij de ex te vorderen, komen ze vanzelf bij TO terecht.

Zoals ik al zei, een lastige situatie voor TO.
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 14:50:

[...]

Dat doet er niet toe, daar heeft niemand hier iets mee te maken.

TO gaat een lastige periode tegemoet, ze is op een nare manier met de neus op de feiten gedrukt. Ik wens haar alle sterkte toe.

Natuurlijk doet dat er wel toe! Als hij al dat geld gespaard heeft, is dat net zo goed het geld van TO. Dat is dus voor de helft van haar. En het kan hopelijk ingezet worden voor het afbetalen van de belastingdienst.

TO, veel sterkte toegewenst. Bespreek het z.s.m. met je advocaat!
quote:flatverkopen schreef op 18 augustus 2016 @ 15:05:

[...]

Natuurlijk doet dat er wel toe! Niet voor ons, forummers. TO hoeft daar geen antwoord op te geven.
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 15:07:

[...]

Niet voor ons, forummers. TO hoeft daar geen antwoord op te geven.Nee, maar het is wel van belang dat TO zich hier bewust van is en dan is het wel goed dat ze daar op gewezen wordt (voor het geval ze daar zelf nog niet over na had gedacht).
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 15:05:

[...]

Als het de BD het niet lukt om bij de ex te vorderen, komen ze vanzelf bij TO terecht.

Zoals ik al zei, een lastige situatie voor TO.Dat zei ik toch ook al in een eerdere post. Tenzij hij niet betaald dus.
quote:mary57 schreef op 18 augustus 2016 @ 15:07:

[...]

Niet voor ons, forummers. TO hoeft daar geen antwoord op te geven.Dat zegt toch niemand, maar lijkt me wel iets voor haar om over na te denken en achteraan te gaan.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik vraag me af of zijn plotselinge agressie iets te maken heeft met de geheime belastingschuld die hij heeft opgebouwd. Bijna 70.000 euro in je nek maakt mensen doorgaans niet ontspannender. Wat heeft hij er zelf over gezegd?
quote:flatverkopen schreef op 18 augustus 2016 @ 15:11:

[...]

Nee, maar het is wel van belang dat TO zich hier bewust van is en dan is het wel goed dat ze daar op gewezen wordt (voor het geval ze daar zelf nog niet over na had gedacht).Nou kennelijk had ze er ook nooit over nagedacht dat ze als 'minst' verdienende partner ook recht heeft op de algemene heffingskorting. En dat ze dat al die jaren kennelijk gemist heeft. Katsjing.
quote:Blackroses332016 schreef op 18 augustus 2016 @ 13:10:

Ik heb de afgelopen jaren alleen brieven van de belasting gezien met de normale uitnodiging om aangifte te doen.

Ik heb op mijn belastingdienst gekeken vanmorgen en daar staat ook echt alleen maar onder de digitale post de uitnodigingen en niks over boetes o.i.d .

Het is ook niet zo dat ik helemaal geen verstand heb van de financieen want de rest betaalde ik altijd.

Alleen de aangifte,zijn eigen zorgverzekering en dingen omtrend de auto regelde hij zelfDat is heel bijzonder, want bij een uitnodiging hoort ook een definitieve aanslag enige tijd later.... dat weet toch iedereen?
quote:Pantax schreef op 18 augustus 2016 @ 15:33:

Ik vraag me af of zijn plotselinge agressie iets te maken heeft met de geheime belastingschuld die hij heeft opgebouwd. Bijna 70.000 euro in je nek maakt mensen doorgaans niet ontspannender. Wat heeft hij er zelf over gezegd?

Mijn man heeft een contact verbod vanwege zijn gedrag, ik heb hem al een tijd niet meer gesproken en hij weet dus niet dat ik alles weet nu.

Ik zit op een voor hem "geheim" adres en heb op advies van de politie een nieuw nummer dus contact opnemen is ook niet mogelijk
quote:mienbillekesjeuken schreef op 18 augustus 2016 @ 16:03:

[...]

Dat is heel bijzonder, want bij een uitnodiging hoort ook een definitieve aanslag enige tijd later.... dat weet toch iedereen?Klopt en ik kan mezelf wel voor mn kop slaan nu maar ik heb daar nooit bij nagedacht.
quote:Blackroses332016 schreef op 18 augustus 2016 @ 16:11:

[...]

Mijn man heeft een contact verbod vanwege zijn gedrag, ik heb hem al een tijd niet meer gesproken en hij weet dus niet dat ik alles weet nu.

Ik zit op een voor hem "geheim" adres en heb op advies van de politie een nieuw nummer dus contact opnemen is ook niet mogelijkDan zou ik wel heel voorzichtig zijn met wat je hier schrijft. Er zijn vaak mensen die je herkennen op een forum, speel hem niet in de kaart met je informatie hier.
quote:Blackroses332016 schreef op 18 augustus 2016 @ 16:11:

[...]

Ik zit op een voor hem "geheim" adres en heb op advies van de politie een nieuw nummer dus contact opnemen is ook niet mogelijkIk bedoelde over zijn agressie, maar mijn hemel, wat heftig meid... Dan staat je leven opeens helemaal op z'n kop... Heel veel sterkte
Als de sodemieter die huwelijkse voorwaarden nog regelen, is dat een optie? Als je mazzel hebt denkt je bijna-ex dat hij daar geluk mee heeft.

En ja, dat kan, heb ik ooit gelezen, met terugwerkende kracht bij de notaris geregeld worden. Maar het is alweer een tijdje geleden dat ik dat las, iets met klok en klepel dus. Maar een notaris of jurist weet daar vast meer over.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
belastingdienst kan niet 9 jaar terug. Maar wel 5 jaar. Al hetgeen wat verschuldigd is in die periode waarbij jullie i.g.v. goederen waren gehuwd, komt voor jullie beiden rekening. Ik ben fiscaal jurist en geen echtscheidingsadvocaat maar misschien kunnen jullie met een mediator om de tafel.
Hoop voor je dat het op te lossen is.

Echter belastingdienst is niet echt makkelijk met dit soort zaken.

Ik heb helaas dezelfde ervaring, heb alles in termijnen afgelost.

Want de vogel was gevlogen.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Dag TO, al bij een advocaat geweest hierover?

Je hebt zijn digid, heb je wel in het archief gekeken op mijnoverheid?
Ik lees hier dat je schrijft dat de medewerker van toeslagen zegt dat je man geen inkomen had? Weet je dat zeker? Vaak kijken ze in het toeslagen systeem en daar staat bij het inkomen het inkomen wat de burger ZELF doorgeeft. Dus als jullie ooit € 0,- hebben doorgegeven blijft daar € 0,- staan totdat jullie zelf een wijziging ingeven. Alleen bij de definitieve beschikking word het echte inkomen gebruikt wat ze van de inkomstenbelasting doorkrijgen.

Misschien was hij wel in dienst bij die vriend van hem? En werd er wel belasting ingehouden over het inkomen? Als je toch zijn digi-d hebt kun je dat controleren als je inlogt op UWV.nl. En dan kijken bij "Mijn UWV" kies "persoonlijke gegevens" en dan "loongegevens".

Als daar loongegevens staan was hij gewoon werknemer.

Blijft alleen het feit staan dat hij geen verplichte inkomsten belasting deed terwijl hij wel elk jaar een oproep hiervoor kreeg.

je kan pas toeslagen aanvragen als er een "verzoek tot echtscheiding" is ingediend bij de rechtbank. Anders wordt hij nog meegerekend als Toeslagpartner. Alleen voor de huurtoeslag gelden andere regels, dat kan zodra je niet meer op hetzelfde adres woont.

Pas wel op, als hij jouw digi-d gegevens heeft, kan hij ook inloggen op Toeslagen en kan hij je adres zien waar je huurtoeslag voor aanvraagt.

verder, regel een goede advocaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven