Geld & Recht alle pijlers

WIA stopt

24-08-2016 19:38 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vandaag te horen ik goed ben gekeurd en dat mijn uitkering (WIA) over 2 maanden stopt. Nu teken ik hiervoor bezwaar aan (ik kan momenteel absoluut niet werken) maar het kan 13 weken duren voor daar meer bekend over is. Is het slim om in de tussentijd bijstand aan te vragen? Anders zit ik zonder inkomen? Of kan dat niet zo ver komen?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik bel sowieso van de week nog even rond, maar ben ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
kan je daar beter niet even met UWV over bellen?
Alle reacties Link kopieren
ik zou niet volgende week even rondbellen,

maar morgen gewoon je rechtsbijstandverzekering/ een advocaat / een rechtswinkel/ een juridische hulplijn bellen.



succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik bel deze week ook even met het UWV en de gemeente maar ben benieuwd hoe het bij anderen ging. Als er mensen zijn die die ervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja, in afwachting van bezwaar kun je bijstand aanvragen. Mocht achteraf de wia worden toegekend en je bezwaar gegrond verklaard, dan verrekend de gemeente de betaalde bijstand met het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Ow das wel erg naar. Was je eerst 80-100% afgekeurd en nu na een herkeuring 100% goedgekeurd?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ja helemaal goedgekeurd. Er zijn papieren met officiële diagnoses niet meegenomen in de beslissing hoorde ik van de arts. Mijn officiële angst/paniekstoornis vond hij een "gedragsprobleempje" waar hij niks mee kon. Terwijl hij in het gesprek zelf heel begripvol en aardig overkwam. Hij zei zelfs dat hij dacht dat ik weer volledig afgekeurd zou worden. En nu dit dus. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:00:

Ja helemaal goedgekeurd. Er zijn papieren met officiële diagnoses niet meegenomen in de beslissing hoorde ik van de arts. Mijn officiële angst/paniekstoornis vond hij een "gedragsprobleempje" waar hij niks mee kon. Terwijl hij in het gesprek zelf heel begripvol en aardig overkwam. Hij zei zelfs dat hij dacht dat ik weer volledig afgekeurd zou worden. En nu dit dus. Heel apart.Jeetje dat is ook echt mijn nachtmerrie. Ikzelf zit (nog) niet in deze situatie dus kan je helaas niet helpen maar echt heel veel sterkte!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:Siepie1974 schreef op 24 augustus 2016 @ 19:49:

Ja, in afwachting van bezwaar kun je bijstand aanvragen. Mocht achteraf de wia worden toegekend en je bezwaar gegrond verklaard, dan verrekend de gemeente de betaalde bijstand met het UWV.Dankjewel, dan ga ik daar morgen achteraan!
Heeft het stoppen over twee maanden er niet mee te maken dat je nog twee maanden aan je herstel kunt werken en dan weer aan de slag kan/baan kunt gaan zoeken? Heeft deze arts geen zicht op je behandelplan bij de herkeuring? Hoe lang ontvang je een WIA uitkering?
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:00:

Ja helemaal goedgekeurd. Er zijn papieren met officiële diagnoses niet meegenomen in de beslissing hoorde ik van de arts. Mijn officiële angst/paniekstoornis vond hij een "gedragsprobleempje" waar hij niks mee kon. Terwijl hij in het gesprek zelf heel begripvol en aardig overkwam. Hij zei zelfs dat hij dacht dat ik weer volledig afgekeurd zou worden. En nu dit dus. Heel apart.



De uwv-arts heeft de papieren met diagnoses genegeerd?

En hij leek eerst dus het te begrijpen, maar lichtte later toe dat hij je 'probleempje' onzin vond en je het maar kan uitzoeken? Huh? Dit klopt van geen kanten natuurlijk.



Inderdaad rechtshulp raadplegen! Die kunnen je waarschijnlijk ook verder helpen hoe je financieel het moet aanpakken voor nu. Wat naar zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:otis schreef op 24 augustus 2016 @ 20:17:

Heeft het stoppen over twee maanden er niet mee te maken dat je nog twee maanden aan je herstel kunt werken en dan weer aan de slag kan/baan kunt gaan zoeken? Heeft deze arts geen zicht op je behandelplan bij de herkeuring? Hoe lang ontvang je een WIA uitkering?



Ben al 3 jaar in therapie, zonder resultaat. Net weer overgestapt naar een andere instelling omdat ze me bij de vorige niet meer konden helpen. Problematiek is te heftig om met 2 maanden weg te zijn. Of in ieder geval goed genoeg om te gaan werken. Komt best intensieve therapie weer aan ook.

Deze arts heeft een heel uitgebreid behandelplan gekregen en ook uitgebreid verslag van vorige behandelaar. En deze zijn niet meegenomen in rapport. Wia ontvang ik sinds januari 2015.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring ermee, maar wat rot voor je, Merida!



Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tzippa_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:22:

[...]





De uwv-arts heeft de papieren met diagnoses genegeerd?

En hij leek eerst dus het te begrijpen, maar lichtte later toe dat hij je 'probleempje' onzin vond en je het maar kan uitzoeken? Huh? Dit klopt van geen kanten natuurlijk.



Inderdaad rechtshulp raadplegen! Die kunnen je waarschijnlijk ook verder helpen hoe je financieel het moet aanpakken voor nu. Wat naar zeg!



In het gesprek leek hij het idd te begrijpen. Had er daarna ook een best goed gevoel over. Alleen hoorde ik dus vanmiddag van de arts aan de telefoon dat hij de papieren niet had meegenomen. Want deze arts snapte niet waar ik het over had. Kon het nergens terug vinden.

Ik ga er morgen ook meteen achter aan!
Alle reacties Link kopieren
Maar als je bent goedgekeurd, ga je toch de WW in? Of heb je geen WW-rechten meer? In principe ga je vanuit de Ziektewet de WIA in en blijven je WW-rechten dus bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:jerami schreef op 24 augustus 2016 @ 20:32:

Maar als je bent goedgekeurd, ga je toch de WW in? Of heb je geen WW-rechten meer? In principe ga je vanuit de Ziektewet de WIA in en blijven je WW-rechten dus bestaan.Dat zou ik dus niet weten. Bedrijf waar ik werkte voor ik ziek werd is inmiddels failliet en arts aan telefoon zei dat ik naar het uwv werkbedrijf zou moeten voor werk.
Alle reacties Link kopieren
Maar je bent dus in jan vorig jaar 100% afgekeurd en nu met dezelfde klachten 100% goedgekeurd? Echt heel vreemd!

Je bent ook snel herkeurd zeg.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Lastige situatie. Je hebt denk ik een objectieve arts nodig om te oordelen of je weer zelf voor inkomen kunt zorgen. Na een drie jaar ziekteproces is dat lastig om zelf over te oordelen, gezien jij er middenin zit. Maar dan moet het wel objectief gebeuren. Zou het ergens niet kunnen dat hij wel eens gelijk kan hebben om je weer goed te keuren? En dat je meer beter bent dan je denkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:IBIopviva schreef op 24 augustus 2016 @ 20:36:

Maar je bent dus in jan vorig jaar 100% afgekeurd en nu met dezelfde klachten 100% goedgekeurd? Echt heel vreemd!

Je bent ook snel herkeurd zeg.De klachten zijn zelfs toegenomen. Dat maakt het nog gekker. Ook andere klachten erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:otis schreef op 24 augustus 2016 @ 20:37:

Lastige situatie. Je hebt denk ik een objectieve arts nodig om te oordelen of je weer zelf voor inkomen kunt zorgen. Na een drie jaar ziekteproces is dat lastig om zelf over te oordelen, gezien jij er middenin zit. Maar dan moet het wel objectief gebeuren. Zou het ergens niet kunnen dat hij wel eens gelijk kan hebben om je weer goed te keuren? En dat je meer beter bent dan je denkt?Ben er slechter aan toe dan 3 jaar terug. Ben toen afgekeurd op een burnout en lichte depressie. Heb nu een zware depressie, angst/paniekstoornis en een chronische ziekte waardoor ik veel pijn heb en veel op bed lig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:41:

[...]





De klachten zijn zelfs toegenomen. Dat maakt het nog gekker. Ook andere klachten erbij.



Heel bizar! Ikzelf was eerst in de 40% afgekeurd en na bezwaar 80-100% hopelijk tref je dan een beter iemand.

Tot die tijd idd bijstand aanvragen als je daar recht op hebt. En laat je ondersteunen door iemand die verstand heeft van bezwaar bij het uwv.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Vervelend. Ging het dan niet beter met je toen je nog aan het werk was? Kan dat niet helpen? Deels werken aangepast op je chronische ziekte?
En laat je juridisch bijstaan in deze procedure!
Alle reacties Link kopieren
Dikke knuffel van mij meis <3 als je wil praten weet je me te vinden. Ookal kan ik niks voor je betekenen verder
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
quote:otis schreef op 24 augustus 2016 @ 20:51:

Vervelend. Ging het dan niet beter met je toen je nog aan het werk was? Kan dat niet helpen? Deels werken aangepast op je chronische ziekte?Toen ik werkte had ik er nog geen last van. Of niet in de mate waarin ik het nu heb. Is langzaam toegenomen tot het punt dat ik nu elke middag op bed lig. Ik hoop het met nieuwe medicatie wel wat meer onder controle te krijgen dus wie weet is het over een tijdje prima te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven