Mode & Beauty alle pijlers

Natuurlijke verzorging

28-08-2016 11:13 44 berichten
Goedemorgen dames,

Ik verzorg me al een tijd met meer natuurlijke verzorgingsproducten. Zo heb ik een facewash en cremes van Dr. Organic en gebruik ik shampoo zonder SLS. Wel nog een haarshampoo met siliconen, helaas krijg ik shampoo zonder slecht uitgespoeld en wordt het er heel trekkerig en droog van.

Ook mijn dochters was ik met Weleda shampoo en gebruik ik kokosolie bij droge huid of als aftersun (vlak voordat ze naar bed gaan natuurlijk ).

Momenteel trekt het mij meer om nóg natuurlijker te gaan. Zelf deodorant en lippen balsem maken, in plaats van crèmes olie gebruiken, zelf haar - en gezichtsmaskers maken en denk ook weer de Black African Soap te gaan gebruiken.

Wie doet meer met natuurlijke verzorging en kan me wijzer maken (hoe vaak gebruiken, welke ingrediënten zijn voor wat goed, goede recepten voor zelfgemaakte producten?). Natuurlijk heb ik al een rondje Google gedaan, maar ben ook op zoek naar ervaringen.

De dank is groot!
Ja wel. Voor gevoelige huid zegt niks over de hoeveelheid meuk die er in zit. Zit gewoon andere meuk in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 28 augustus 2016 @ 20:41:

Ja wel. Voor gevoelige huid zegt niks over de hoeveelheid meuk die er in zit. Zit gewoon andere meuk in.Bedoel dat het dus geen verschil maakt met reguliere spullen. Voor normale huid zeg maar. Dan stop ik daar namelijk meteen mee. Ga meteen even rondstruinen op internet voor een alternatief.
Ik had ooit nivea voor de gevoelige huid. Zonder parfum, parabenen etc. Bleek ook gewoon troep, althans voor mij.
Tandpaste van weleda is fijn
Ik lees hier het één en ander over African Black Soap, is dat toevallig ook geschikt voor een zeer gevoelige huid (in het gezicht)?
quote:Tistochwat schreef op 28 augustus 2016 @ 19:47:

Ik gebruik:

- 'Schone douchegel' van Marqt

- kokosolie al scheerolie en bodylotion

- zo'n vast shampooblok van lush

- Squalan Pure als gezichtsmoisturizer (aanrader!)

- micellair reinigingswater voor verwijderen oogmakeup en een Japanse Konjac-spons voor reinigen gezicht

- zonnecrème gezicht La Roche Posay en voor lichaam Lovea

- minerale poederfoundation van Fresh Minerals

- natuurlijke concealer voor kringen onder ogen van Jane Iredale

- natuurlijke mascara van Earth's Beauty

- Lipbalsem van Hurraw!

Volgens mij was dat t! Oh ja, deo en tandpasta zijn bij mij niet natuurlijkKokosolie als scheerolie, dat ik dat zelf nooit eens heb geprobeerd. Voor de volgende scheerbeurt!
quote:MsWhiskers schreef op 28 augustus 2016 @ 20:42:

[...]

Bedoel dat het dus geen verschil maakt met reguliere spullen. Voor normale huid zeg maar. Dan stop ik daar namelijk meteen mee. Ga meteen even rondstruinen op internet voor een alternatief.

Het kan wel uitmaken hoor als je net niet tegen dat bepaalde chemische stofje kan en ze die er dan niet in hebben zitten of hebben vervangen voor iets wat je wel kan hebben.

Maar eigenlijk zijn de meeste standaard spullen met label voor gevoelige huid ect echt niet minder vol met chemische dingen.

Je moet echt goed zoeken naar spullen met minder meuk en daar moet je dan ook nog goed tegen kunnen natuurlijk.
Lush is toch helemaal niet natuurlijk? Ik heb zelf in het verleden producten gebuikt van bijv. Madara en Living Nature, ik woon nu in een land waar natuurlijke producten veel gangbaarder zijn en gebruik nu producten van Trilogy, A'kin en Sukin. Zijn wat duurder maar zeker de moeiten waard.
quote:l0tu5 schreef op 29 augustus 2016 @ 00:28:

Lush is toch helemaal niet natuurlijk? Ik heb zelf in het verleden producten gebuikt van bijv. Madara en Living Nature, ik woon nu in een land waar natuurlijke producten veel gangbaarder zijn en gebruik nu producten van Trilogy, A'kin en Sukin. Zijn wat duurder maar zeker de moeiten waard.

Niet echt helemaal maar zeker heel veel meer meukvrijer dan de meeste spullen in de drogisten.

Lush:

Onze cosmetica…

Is vers, handgemaakt en vol fruit, groenten en essentiële oliën.

Is proefdiervrij, 100% vegetarisch, 100% heeft een palmolie-vrije zeepbasis en 85% is vegan.

Is verpakt in gerecyclede of makkelijk recyclebare verpakking. Zo’n 35% is onverpakt (wij noemen het liever naakt).

Bevat alleen conserveermiddelen als het nodig is. Ongeveer 65% van onze producten conserveert zichzelf en ongeveer 7% van onze producten bevat 100% natuurlijke ingrediënten.

Wij geloven...

In het maken van effectieve producten van verse*, biologische* groenten en fruit, de beste etherische oliën en veilige, synthetische ingrediënten.

In het kopen van ingrediënten van bedrijven die niet op dieren testen en in het vrijwillig testen van onze producten op mensen.

In het zelf bedenken van onze eigen producten en geuren. We maken ze vers en met de hand en gebruiken zo weinig mogelijk of geen conserveringsmiddelen en verpakkingsmaterialen. We vertellen je wanneer de producten gemaakt zijn.

In blije mensen die blije producten maken, die hun gezicht met liefde op de producten laten zetten en die hun moeders graag trots maken.

In lange baden met kaarslicht, samen douchen, massages en het verspreiden van heerlijke geuren.

In het recht om fouten te maken, alles te verliezen en opnieuw te beginnen.

Dat onze producten hun geld waard zijn, dat we winst mogen maken en dat onze klanten altijd gelijk hebben.

* Wij geloven ook dat woorden als ‘vers’ en ‘biologisch’ meer zijn dan marketingtermen.
Voor de zelf deo makers heb ik een vraag. Ik heb nu echt en topdeo, gemaakt van o.a. kokosolie, baking soda en bijenwas, maar de geurtjes die hieraan zijn toegevoegd vind ik echt niet lekker, dus ik wil het zelf gaan maken. Ik wil het alleen zonder bijenwas doen (vegan). Blijft jullie deo bij warm weer gewoon vast in het potje? Wat ik heel fijn vind aan de deo die ik nu gebruik is dat het vast is in het potje. Als ik met mijn vingers er overheen wrijf smelt het op mijn vingers en zo breng ik het aan onder mijn oksels, maar ik kan dan ook gelijk kleding aantrekken. Het hoeft niet te drogen o.i.d. en het blijft heel de dag zitten, echt super. Is dat ook zo met jullie zelfmaakrecepten? Vast in het potje (ook bij hogere temperaturen)? En gelijk kleding kunnen aantrekken na het opsmeren?
quote:tinypotato schreef op 29 augustus 2016 @ 16:33:

Voor de zelf deo makers heb ik een vraag. Ik heb nu echt en topdeo, gemaakt van o.a. kokosolie, baking soda en bijenwas, maar de geurtjes die hieraan zijn toegevoegd vind ik echt niet lekker, dus ik wil het zelf gaan maken. Ik wil het alleen zonder bijenwas doen (vegan). Blijft jullie deo bij warm weer gewoon vast in het potje? Wat ik heel fijn vind aan de deo die ik nu gebruik is dat het vast is in het potje. Als ik met mijn vingers er overheen wrijf smelt het op mijn vingers en zo breng ik het aan onder mijn oksels, maar ik kan dan ook gelijk kleding aantrekken. Het hoeft niet te drogen o.i.d. en het blijft heel de dag zitten, echt super. Is dat ook zo met jullie zelfmaakrecepten? Vast in het potje (ook bij hogere temperaturen)? En gelijk kleding kunnen aantrekken na het opsmeren?

Daar had ik dus niet aan gedacht, dus toen ik in Thailand arriveerde had ik een potje olie. Ik heb er nog geen oplossing voor.

Qua kleding aandoen: Ik laat het meestal even intrekken, maar als daar geen tijd voor is, is het ook geen probleem.
Heb wat spulletjes bij Lush gekocht voor gezichtsreiniging. Hoop dat m'n huid dat wat fijner vind dan de drogisterijspullen. Ben benieuwd!
quote:MsWhiskers schreef op 02 september 2016 @ 12:52:

Heb wat spulletjes bij Lush gekocht voor gezichtsreiniging. Hoop dat m'n huid dat wat fijner vind dan de drogisterijspullen. Ben benieuwd! Ik gebruik kokosolie 's avonds en ben hier zeer tevreden over. Moet wel zeggen dat ik daarna een exfoliant van Paula's Choice gebruik.
quote:Foechoer schreef op 28 augustus 2016 @ 18:02:

Dé ontdekking die ik de afgelopen jaren op gebied van huidverzorging heb gedaan is wolvet. Op vakantie op Texel kocht ik een paar potjes crème van De Noordkroon, die wolvet (lanoline) bevatten. De gewone huidcreme gebruik ik voor gezicht en bevalt mij heel goed. De gezichtscrème uit die lijn vind ik zelf wat te sterk ruiken. Ze verkopen ook puur wolvet en een mengsel van wolvet met kruiden, dat laatste werkt in ieder geval ook fantastisch op schaafwondjes, krasjes, koortslippen, kleine verbrandingen, en andere huidongemakjes. Ik zou niet meer zonder willen.

Wolvet (lanoline) is wel iets waar veel mensen met een gevoelige huid allergisch voor zijn. Natuurlijk is niet altijd beter.

Handen vet ik in met vaseline, heel onnatuurlijk wel effectief en veilig. En verder zo min mogelijk. Geen douchegel, paar druppels shampoo en beperkt deo (altijd een rol versie), scheren gaat prima met olijfolie.
Ik gebruik ook veel producten met zo weinig mogelijk ingredienten waarvan bewezen is dat ze schadelijk zijn voor mens of mileu.

Gebruik weleda kruidentandpasta (de groene variant), Dr Organic deodorant (de Manuka Honey variant) en voor mn haar gebruik ik Dr. Bronner's castille soap. Bij die shampoo ben ik wel nog op zoek naar n goede conditioner want hij maakt mn haar erg droog en vreselijk klitterig. Ga binnekort citroensap proberen, schijnt een heleboel op te lossen omdat het de zuurgraad herstelt.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:tinypotato schreef op 29 augustus 2016 @ 16:33:

Voor de zelf deo makers heb ik een vraag. Ik heb nu echt en topdeo, gemaakt van o.a. kokosolie, baking soda en bijenwas, maar de geurtjes die hieraan zijn toegevoegd vind ik echt niet lekker, dus ik wil het zelf gaan maken. Ik wil het alleen zonder bijenwas doen (vegan). Blijft jullie deo bij warm weer gewoon vast in het potje? Wat ik heel fijn vind aan de deo die ik nu gebruik is dat het vast is in het potje. Als ik met mijn vingers er overheen wrijf smelt het op mijn vingers en zo breng ik het aan onder mijn oksels, maar ik kan dan ook gelijk kleding aantrekken. Het hoeft niet te drogen o.i.d. en het blijft heel de dag zitten, echt super. Is dat ook zo met jullie zelfmaakrecepten? Vast in het potje (ook bij hogere temperaturen)? En gelijk kleding kunnen aantrekken na het opsmeren?Nee, als het warm wordt smelt de kokosolie en heb je dus een dunne deo. Ik vind dat niet erg, want 's winters smelt ik het juist altijd in een bekertje warm water omdat ik het dan fijner opbrengen vind. Het hoeft niet te drogen en ik kleed me altijd meteen aan. Het werkt de hele dag.
Bedankt voor de antwoorden. De deo die ik nu heb blijft dus wel vast bij hogere temperaturen. Ik heb nu een recept gevonden met kokosolie, baking soda en shea boter. Misschien dat dat vaster blijft. In mijn huidige heb ik het vermoeden dat het vast blijven komt door de bijenwas. Dus iets wat bij hogere temperaturen vast blijft.

Maar goed ik ben heel enthousiast want ik stink NOOIT meer. Hoeveel ik ook gezweet heb op een dag, er komt gewoon totaal geen geur vanaf! En het werkt inderdaad de hele dag. Alleen wel weer zweetvlekken die in kleding blijven zitten. Hiervoor gebruikte ik die anti-zweetvlekken van Nivea en dat werkte blijkbaar goed, maar op een inspannende dag kon ik toch een zweetluchtje gaan ruiken. Even los van alle troep die erin zit.
Natuurlijk is niet beter voor huid en haar dan synthetisch. Je kunt net zo goed uitslag krijgen van 100% natuurlijk en niet van synthetisch en vice versa. Het is een simpel marketing trucje. De kreet "100% natuurlijk" verkoopt.
Verkoopt? Als ik zelf een deo kan maken (of kopen) die beter werkt dan wat er in de winkel staat (en dan bij zelf maken ook nog eens goedkoper is) doe ik dat zeker!

Als ik iets kan kopen wat even goed werkt, maar niet van een bedrijf komt dat op dieren test, doe ik dat zeker.

Als ik iets kan kopen van een bedrijf dat meer aandacht heeft voor de ethische aspecten van hun productieproces (mens, dier en milieu) en gewoon fatsoenlijk werkt, doe ik dat zeker.

Kokosolie reinigt mijn huid meer dan prima in de avonden. Ik merk zeker geen verschil met een reiniger uit de winkel. Daarna gebruik ik een exfoliator van Paula's Choice waar ik ook heel tevreden mee ben.

Er is altijd een maar te vinden, want hoe hebben die kokosboeren het eigenlijk? Hoe wordt kokosolie geproduceerd en door wie? Tenzij je helemaal zelfvoorzienend bent is het tegenwoordig zo goed al niet mogelijk om producten te kopen die 100% eerlijk en schoon en effectief zijn. Maar dat soort dingen kan je wel uitzoeken en voor jezelf de afweging maken wat je voorkeur heeft.

En sommige mensen krijgen minder irritatie van meer natuurlijke producten. Andere mensen hebben juist meer last van bepaalde natuurlijke ingrediënten.

Over de deo kwestie bedacht ik me net dat voordat ik met deze deo begon ik heel kort zo'n kristaldeo heb gebruikt en dat juist van die deo de vlekken waarschijnlijk zijn gekomen, want dat is één en al aluin. Ik heb hem ook gelijk weggegooid (meestal ben ik van het opmaken en nooit meer kopen) zo'n onding vond ik het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven