Trots op Nederland!

04-09-2016 02:05 128 berichten
We mogen super trots zijn op ons land, Nederland, maar waarom dragen wij dat niet uit?

Onlangs ben ik in Amerika geweest. De Amerikanen zijn trots om daar te mogen wonen, trots op hun land. En terecht. Ik ben er al diverse keren geweest en ik ben altijd verbaast over de vriendelijkheid en het enthousiasme van de mensen die daar mogen leven. Ik heb veel landen mogen zien maar nergens zie je dat soort van gemeenschap. En dat is jammer.

Ik sprak bijvoorbeeld een lieve dame op het vliegveld die haar geliefde uit Amerika ging verlaten, Ze vertelde me dat de cultuurverschillen te groot waren, dat vond ik vreemd. Ik dacht altijd dat die verschillen niet zo groot waren. Schijnbaar wel. Nederland is top, en dat mag geschreven worden!
Ik ben blij dat ik hier geboren en getogen ben. Ik denk dat wij Nederlanders te nuchter zijn het is vaak doe normaal dan doe je al gek genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Maar niet te nuchter om te klagen? Ik vind dat we een klagerig volk zijn geworden.
quote:ontbijtkoekje schreef op 04 september 2016 @ 10:24:

Maar niet te nuchter om te klagen? Ik vind dat we een klagerig volk zijn geworden.Dat zit gewoon in onze aard.
quote:liubi schreef op 04 september 2016 @ 07:30:

Bij mij is het gras niet groener maar geler

Letterlijk dan.
quote:ontbijtkoekje schreef op 04 september 2016 @ 10:24:

Maar niet te nuchter om te klagen? Ik vind dat we een klagerig volk zijn geworden.Er is niets mis met kritisch zijn.
quote:Sophiever schreef op 04 september 2016 @ 10:31:

[...]

Er is niets mis met kritisch zijn.Kritisch zijn heeft toch niks te maken met zeiken, zeuren en klagen!
quote:viavia2013 schreef op 04 september 2016 @ 10:43:

[...]

Kritisch zijn heeft toch niks te maken met zeiken, zeuren en klagen!Zeiken en zeuren zijn subjectieve eigenschappen waarbij de grens steeds anders ligt. Klagen raakt dit ook maar gaat absoluut hand in hand met kritisch zijn. Er valt immers nog genoeg te verbeteren en dus te klagen.
quote:Sophiever schreef op 04 september 2016 @ 10:46:

[...]

Zeiken en zeuren zijn subjectieve eigenschappen waarbij de grens steeds anders ligt. Klagen raakt dit ook maar gaat absoluut hand in hand met kritisch zijn. Er valt immers nog genoeg te verbeteren en dus te klagen.Waarom klagen? Als je iets wil verbeteren, dan doe je dat. No need to complain about it.
Ik ben eerder trots dat wij niet zo pattriotistisch zijn. Vreselijk, oppervlakkig gedoe.
Ik moest toen wel grinniken om de reacties die gegeven waren op het feit dat vluchtelingen het hier helemaal niks vinden (voor zover dat waar was). Ze werden compleet afgebroken, wisten ze wel niet in wat voor een fantastisch land ze terecht gekomen waren?! En ondertussen zeuren we zelf een eind weg
quote:Sophiever schreef op 04 september 2016 @ 10:11:

Nederland is een fijn land om in te wonen maar door de bezuinigingen in de zorg begint het zijn kleur te verliezen.Precies
Kritisch zijn is niet constant klagen. Mensen die niks zeggen te hebben maar ondertussen wel een uitkering krijgen en bij een voedsel- en kledingbank aan kunnen kloppen. In een land waar je gewoon geholpen wordt als je op straat neervalt.
Als ik zo eens om me heen kijk naar andere landen, en dat begint al bij Duitsland; het land met zijn rijke geschiedenis en prachtige landschap, dan besef ik me dat ik in het beste land van West-Europa ontsproten ben.

Plus dat ik het geluk mee heb en het toeval hiervoor dankbaar mag zijn. Klagen is een luxe die je je in dit land kunt permitteren. In landen waar het leven zwaar is voor het gemiddelde huishouden, zie je juist het tegenovergestelde, mensen zijn er vaak optimistisch, veerkrachtig en leven in hechte gemeenschap.

Zij kunnen het zich niet permitteren om te klagen want dat zou het leven daar compleet ondraaglijk maken.

Klagen zie ik dus als een luxe.

Vooral als het weer eens over het weer gaat.
Als ik Donald Trump weer eens op tv zie blèren dan is dat niet echt een voorbeeld wat ik wil na leven... Of als ik de verschillen tussen blank en zwart daar zie, dan is dat ook niet een manier van leven die ik toejuich.

Daarnaast is Amerika (continent of land?) vrij groot hé. Je kan de inwoners in een stad als New York/San Francisco/Washington niet vergelijken met een gemeenschap ergens diep in het zuiden. Dat verschil is zo intens groot. Daar kan je geen algehele conclusie over trekken omdat je daar een paar keer bent geweest. In de VS wonen ruim 300 miljoen mensen, in Nederland zijn dat er 17 miljoen. Dat is toch een kromme vergelijking?

Verder ben ik gewoon niet zo nationalistisch. Ik vind het zo oppervlakkig en ik zie de meerwaarde niet van in. Als ik de grote namen bekijk die nationalistisch zijn (vroeger en nu) dat zijn dat geen mensen waar ik me bij wil voegen. De scheidingslijn tussen "trots zijn op je eigen land" en "Afkeurend zijn naar alles wat daarbuiten zit" is zo ontzettend dun. En dat laatste voel ik niet, en wil ik ook nooit voelen. Ik ben blij dat ik in een vredig land ben geboren, een land waar ik mag zijn wie ik ben en mag zeggen wat ik denk. Dat koester ik. Maar of dat land nou Nederland, België, Italië, Canada, Zweden, Oostenrijk of Madagaskar heet, dat zal mij echt een zorg zijn.
Nederlanders klagen gewoon omdat ze het eigenlijk veel te goed hebben. Ik haat Nederlanders, waarbij ik ook mezelf haat want ik klaag nu ook over het weer. (zoiets onbenulligs, je weet pas dat je een goed leven hebt als je over het weer gaat klagen of over hondenpoep dat niet wordt opgeruimd)
l'état c'est moi
Ik vind het overdreven patriottisme wat je tegenkomt in de VS juist vreselijk. Maar goed, dat kan ook aan mij liggen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Het vervelendste vind ik nog wel dat je in je OP praktisch zegt dat "we" trots "moeten" zijn op Nederland. En dat gaat dus tegen de redenen in waarom ik zo blij was om hier in de eerste plaats te zijn. Ik mag hier zijn wie ik ben en ik mag me hier voelen hoe ik wil. Dus ik mag me niet patriottistisch voelen en ik moet helemaal niet trots zijn op Nederland. Dat jij dat wel wilt en doet moet je helemaal zelf weten, maar je hoeft je mening toch niet door andermans strot te duwen? Of mag je hier dus zijn wie je bent, zolang je maar aan jouw eisen voldoet? Want in dat geval verhuis ik liever per direct.
quote:viavia2013 schreef op 04 september 2016 @ 10:43:

[...]

Kritisch zijn heeft toch niks te maken met zeiken, zeuren en klagen!

Het wordt uitgelegd als zijnde zeuren en klagen....vind je dat er teveel immigranten komen, dan ben je gewoon een ouwe zeur!

Weg met ons!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
^ Faranya, Er staat niet dat we trots 'moeten' zijn. Er staat: We 'mogen' trots zijn op Nederland, maar waarom dragen we dat niet uit?!'

Verder ben ik het wel me je eens. Ik ben ook niet zo nationalistisch.
eens met de OP
Dubbelpost
Ieder land klaagt over zichzelf, Nederlanders zijn daar echt niet bijzonder in, komt overal voor.
quote:liubi schreef op 04 september 2016 @ 07:30:

Bij mij is het gras niet groener maar geler

Letterlijk dan.

Bij mij is het bruiner. Ook letterlijk

Ik dacht inderdaad ook dat dit over een politieke partij ging.
quote:mienietjefietje schreef op 04 september 2016 @ 12:20:

[...]

Het wordt uitgelegd als zijnde zeuren en klagen....vind je dat er teveel immigranten komen, dan ben je gewoon een ouwe zeur!

Weg met ons!Ja, want eet jij er een boterham minder om? Kun je met zo'n instelling nog rustig slapen, zonder wroeging dat je je als onmens opstelt? Ik niet.... En dat mag ook.
Het hysterische patriottisme en dat ge- God Bless America vind ik juist tenenkrommend.

,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven