Onvrede over brede heupen, korte benen

04-09-2016 11:57 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn eerste topic op viva. En ik begin met iets wat me al lang dwars zit. Mijn heupen en benen. Mijn heupen zijn namelijk breed, mijn benen zijn in verhouding kort (lang en slank bovenlichaam) en dik. Terwijl ik ook nog klein ben (1m57). En ik krijg er maar geen vrede mee, al veel therapie voor gehad. Ik weet het inmiddels dus niet meer. En ik ben er elke dag mee bezig, voel me er rot en ongelukkig over. Nu heb ik ook nog een zusje dat het precies andersom heeft. Lange benen, smalle heupen en een lengte van 1m72. Vind die confrontatie ook best lastig als ik haar in leuke kleiding zie lopen dat voor mijn figuur gewoon niet geschikt is. En vind het moeilijk om dan niet jaloers op haar te zijn. Ik snap dat het geen zin heeft om er over in te zitten. Maar hoe doe ik dat? Hoe accepteer ik dit en voel ik me niet zo ongelukkig hierover.

Alvast bedankt voor de reacties.

Valerie
je hebt dus een typisch nederlands figuur. Gefeliciteerd je bent normaal. En alles doet het ook nog! Probeer jezelf niet te spiegen aan anderen (zus, fotomodellen, sylvie meis) dat is niet eerlijk voor jezelf. Je kijkt namelijk altijd anders naar jezelf dan naar een ander. Laat het los
Ik hoopte al op een reactie van jou. Vind het lastig om niet te spiegelen. Krijg het ook regelmatig terug ('wat heb je eigenlijk een korte pootjes' of 'wat ben je klein'). En hoe laat je het los? Ik weet gewoon niet goed hoe ik het onbelangrijk(er) kan maken. Dat probeer ik al lang, maar ik krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar.
Je figuur kan je niet veranderen. Welk leven klinkt beter:

Jezelf iedere dag negatief op iets afstraffen wat je niet kan veranderen

Of

Jezelf berusten in wat je hebt ( een gezond lichaam)
Tja, het is wat het is. Zeker lengte; de breedte van je heupen is wellicht nog wel te veranderen.

Maar eigenlijk is je figuur niet het probleem, maar je negatieve gedachten en gevoelens erover.

In plaats van kijken naar wat je niet bent, kun je op zoek gaan naar inspiratie die wel past bij jouw figuur? Ik heb een tijdje gehoopt dat skinny jeans mooi gaan staan bij mij. Gaat 'm gewoon niet worden, dus dan kan ik blijven focussen op dat ene model dat niet goed staat en mezelf frustreren, of ik ga op zoek naar stijlen die wel bij me passen. Kleren zijn er voor je lichaam; niet andersom.

Wat ook helpt: inzien dat je lichaam niet alleen een ding is dat je kunt beoordelen op uiterlijk, maar een prachtig en complex apparaat dat je in staat stelt om te zien, luisteren, ervaren, rennen, fietsen, zwemmen, koprollen, lachen, genieten... Oftewel zie je lichaam als meer dan uiterlijk en concentreer je op wat het je allemaal wél geeft.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Joh waar vroeger iedereen grote borsten en slanke billen/heupen wilden zijn goede heupen tegenwoordig juist hip. Hup die skinny aan, hakjes eronder en be proud of what your mamma gave ya.
Ik begrijp het. En het is ook oneerlijk verdeeld.

Maar.

Je bent hier op de wereld met maar een leven. De tijd die je hebt, loopt vanzelf. Niemand zal je komen aanreiken wat je nu wil hebben en je bent er ongelukkig mee. Ondertussen mis je ook ervaringen die je gelukkig zouden kunnen maken als je je aandacht daarop zou kunnen richten in plaats van op het vaststaande feit van de verhouding tussen heupen en lichaamslengte.

Het is een feit dat je niet perfect hoeft te zijn om een heleboel fijne dingen in het leven mee te maken.

Dan word je nooit het meisje waar iedere jongen in katzwijm voor valt misschien. Maar de jongen die dat wel doet, die ziet jou en geen plaatje.

Dan word je niet het nieuw model van Lagerfeld, maar er zijn nog heel veel andere beroepen die goed mogelijk zijn als je normaal uitziet. En voor studies is uiterlijk al helemaal niet van belang.
quote:valerieviva schreef op 04 september 2016 @ 12:07:

Ik hoopte al op een reactie van jou. Vind het lastig om niet te spiegelen. Krijg het ook regelmatig terug ('wat heb je eigenlijk een korte pootjes' of 'wat ben je klein'). En hoe laat je het los? Ik weet gewoon niet goed hoe ik het onbelangrijk(er) kan maken. Dat probeer ik al lang, maar ik krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar.Maak eens een lijstje, met je positieve punten en je "mindere" punten. En maak een volledige lijst, niet alleen uiterlijk maar ook je innerlijk. Sommigen zijn heel goed in het opsommen van in hun ogen negatieve punten en vergeten alle andere leuke en goede dingen die ze ook hebben. Jij bent jij, je bent niet je zus, je bent niet je buurvrouw. En je bent nooit je benen of je lengte, er is veel meer dat jou tot jou maakt.
Tsja, je geeft aan dat je al veel therapie hierover hebt gehad. Dan weet ik niet precies wat ik vanaf hier kan zeggen waardoor je plots inziet dat je mooi bent zoals je bent. Je mag er zijn, echt waar. En ik denk dat je dat diep van binnen ook wel weet. Je weet ergens wel dat je lichaam het probleem niet is, maar de gedachten die je erover hebt.

Zeg je wel eens tegen jezelf dat je er mag zijn, en dat je mooi bent zoals je bent? Ik vond het vroeger ook lastig om voorbij de imperfecties te kijken en te kijken naar de dingen die ik wél leuk vond. Dus door elke ochtend voor de spiegel te zeggen dat ik mooi ben zoals ik ben, en dan een aspect te noemen wat ik wél mooi vond, leerde ik mezelf te accepteren zoals ik ben. Ik leerde te kijken naar de dingen die wél mooi zijn, in plaats van in te zoomen op die dingen die ik niet mooi vind. Misschien is dat ook iets voor jou? Vertel het jezelf elke dag in de spiegel, en op een dag geloof je het.
quote:valerieviva schreef op 04 september 2016 @ 12:07:

'wat heb je eigenlijk een korte pootjes' Dit is een kutopmerking. Familie van je? Zegt alles over die persoon (hatelijk, niet-empatisch, zelf jaloers aangelegd, laag zelfbeeld) en heel erg weinig belanghebbends over jou.
Elke lengte heeft zijn charme en zijn voordeel. Ik ben lang, maar vind klein ook echt leuk. Het heeft geen zin om 1.72 te willen zijn, gaat niet gebeuren, dus doe je voordeel ermee als kleine opdonder. En je hebt een slanke taille en bovenlichaam: geweldig!

Zorg dat je uitvindt welke kleding jou mooi staat en investeer daarin. Een mooie garderobe waarin je er op zijn best uitziet doet veel voor je zelfvertrouwen. En verdiep je eens in make-up of laat je eens bij de MAC opmaken.

Het gaat niet om het uiterlijk maar om jouw gedachten erover. Maar als je op een positieve manier met je uiterlijk bezig bent, kan dat veel goeds doen voor je zelfvertrouwen.
Ik heb ook brede heupen en flinke benen en een 2 maten kleiner zijnd bovenlijf.

Heb je toevallig ook 'zadeltassen' op de buitenzijde van je heup? Deze heb ik eraf weten te trainen en nu accepteer ik mijn brede heupen wel, want er zit niet zo'n stomme uitstulping op die ze nog breder maakten. Ik had nooit verwacht dat ik ze accepteren kon, maar het is me gelukt dankzij been gerichte fitness oefeningen. Succes!
Absoluut het tweede. Alleen het voelt niet alsof het negatieve alleen van binnenuit komt, maar ook als iets wat van buitenaf komt (media, idealen, voorkeuren, enz). Niet om flauw te doen, maar laatst zag ik op het onflatteuze topic op entertainment een foto van britney spears. Mijn figuur komt daar in de buurt, maar dan kleiner, korter onderlichaam en met brede heupen. Daar werd over gezegd dat het raar oogde (of iets van die strekking). En dan merk ik dat ik me dat toch aantrek.quote:Zalmsnipper schreef op 04 september 2016 @ 12:09:

Je figuur kan je niet veranderen. Welk leven klinkt beter:

Jezelf iedere dag negatief op iets afstraffen wat je niet kan veranderen

Of

Jezelf berusten in wat je hebt ( een gezond lichaam)
Ik heb ook dikke benen, daar ben ik trots op! Ze doen het namelijk al 49 jaar fantastisch en ik sta letterlijk en figuurlijk stevig in mijn schoenen
De skinny heb ik ook sinds kort 'opgegeven'. Draag nu meer bootcut en ik merk wel dat dat al iets verschil maakt. Zeker met flinke hak eronder (maar zelfs dan is de verhouding nog niet goed).

Wat je als laatste zegt, zo probeer ik het ook wel te zien. Kan me ook voorstellen dat het best ondankbaar is; ik kan immers in principe alles met mijn lichaam. Maar toch, onder de streep blijft de onvrede en het rot erover voelen overeind staan.

quote:tyche schreef op 04 september 2016 @ 12:10:

Tja, het is wat het is. Zeker lengte; de breedte van je heupen is wellicht nog wel te veranderen.

Maar eigenlijk is je figuur niet het probleem, maar je negatieve gedachten en gevoelens erover.

In plaats van kijken naar wat je niet bent, kun je op zoek gaan naar inspiratie die wel past bij jouw figuur? Ik heb een tijdje gehoopt dat skinny jeans mooi gaan staan bij mij. Gaat 'm gewoon niet worden, dus dan kan ik blijven focussen op dat ene model dat niet goed staat en mezelf frustreren, of ik ga op zoek naar stijlen die wel bij me passen. Kleren zijn er voor je lichaam; niet andersom.

Wat ook helpt: inzien dat je lichaam niet alleen een ding is dat je kunt beoordelen op uiterlijk, maar een prachtig en complex apparaat dat je in staat stelt om te zien, luisteren, ervaren, rennen, fietsen, zwemmen, koprollen, lachen, genieten... Oftewel zie je lichaam als meer dan uiterlijk en concentreer je op wat het je allemaal wél geeft.
Zo zou ik het heel graag willen voelen. Trots op mezelf. Maar ik voel het gewoon niet. Het voelt bijna als iets kwetsbaars, iets waar mensen me op kunnen 'kwetsen', en dan is het heel zichtbaar. Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.quote:matroesjka_ schreef op 04 september 2016 @ 12:10:

Joh waar vroeger iedereen grote borsten en slanke billen/heupen wilden zijn goede heupen tegenwoordig juist hip. Hup die skinny aan, hakjes eronder en be proud of what your mamma gave ya.
Ik snap dat het ergens klopt, maar toch blijft het anders aanvoelen; ik geloof ergens echt dat ervaringen nog leuker zijn als ik smalle heupen heb en lange en slanke benen.quote:parbleumondieu schreef op 04 september 2016 @ 12:13:

Ik begrijp het. En het is ook oneerlijk verdeeld.

Maar.

Je bent hier op de wereld met maar een leven. De tijd die je hebt, loopt vanzelf. Niemand zal je komen aanreiken wat je nu wil hebben en je bent er ongelukkig mee. Ondertussen mis je ook ervaringen die je gelukkig zouden kunnen maken als je je aandacht daarop zou kunnen richten in plaats van op het vaststaande feit van de verhouding tussen heupen en lichaamslengte.

Het is een feit dat je niet perfect hoeft te zijn om een heleboel fijne dingen in het leven mee te maken.

Dan word je nooit het meisje waar iedere jongen in katzwijm voor valt misschien. Maar de jongen die dat wel doet, die ziet jou en geen plaatje.

Dan word je niet het nieuw model van Lagerfeld, maar er zijn nog heel veel andere beroepen die goed mogelijk zijn als je normaal uitziet. En voor studies is uiterlijk al helemaal niet van belang.
quote:valerieviva schreef op 04 september 2016 @ 12:23:

Absoluut het tweede. Alleen het voelt niet alsof het negatieve alleen van binnenuit komt, maar ook als iets wat van buitenaf komt (media, idealen, voorkeuren, enz). Niet om flauw te doen, maar laatst zag ik op het onflatteuze topic op entertainment een foto van britney spears. Mijn figuur komt daar in de buurt, maar dan kleiner, korter onderlichaam en met brede heupen. Daar werd over gezegd dat het raar oogde (of iets van die strekking). En dan merk ik dat ik me dat toch aantrek.

[...]

natuurlijk komt het van binnenuit, als jij jezelf accepteert kan je ook zien dat wat er buiten gebeurt heel subjectief is (iedereen heeft een mening over alles) en bovendien vertekend (vrijwel alle foto's zijn tegenwoordig bewerkt)
quote:valerieviva schreef op 04 september 2016 @ 12:27:

Zo zou ik het heel graag willen voelen. Trots op mezelf. Maar ik voel het gewoon niet. Het voelt bijna als iets kwetsbaars, iets waar mensen me op kunnen 'kwetsen', en dan is het heel zichtbaar. Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.

[...]

Ik vind dat je zeurt. Je moet natuurlijk wel ook je positieve punten willen zien!
quote:valerieviva schreef op 04 september 2016 @ 12:30:

Ik snap dat het ergens klopt, maar toch blijft het anders aanvoelen; ik geloof ergens echt dat ervaringen nog leuker zijn als ik smalle heupen heb en lange en slanke benen.

[...]

welnee, met slanke benen en heupen blijf je nog steeds jezelf. Je bent blijkbaar heel kritisch op jezelf dus dan is er wel iets anders aan je dat niet deugt.
Daarnaast heeft die mooie meid met die lange slanke benen misschien wel hele lelijke voeten, of één of andere nare huidziekte. Ik denk niet dat jij daarmee zou willen ruilen!
Is het niet juist dat je moet leren om uiterlijk niet zo belangrijk te vinden ipv dat je moet leren dat je mooi bent.

Als ik om me heen kijk, ben ik niet in mijn hoofd mensen aan het zoeken en aan het kijken wat er mankeert aan iedereen. Dus waarom zou je jezelf daar over jezelf wel de hele dag mee bezig houden?
Misschien vergelijk ik me ook teveel met mijn zus. Ik zie haar ook vaak, kan het goed met haar vinden, dus ik zie ook vaak haar figuur en de leuke kleiding die ze draagt. Lijstje ga ik maken.quote:S-Meds schreef op 04 september 2016 @ 12:15:

[...]

Maak eens een lijstje, met je positieve punten en je "mindere" punten. En maak een volledige lijst, niet alleen uiterlijk maar ook je innerlijk. Sommigen zijn heel goed in het opsommen van in hun ogen negatieve punten en vergeten alle andere leuke en goede dingen die ze ook hebben. Jij bent jij, je bent niet je zus, je bent niet je buurvrouw. En je bent nooit je benen of je lengte, er is veel meer dat jou tot jou maakt.
En vraag eens aan jouw zus wat ze mooi vindt aan jou.
Uitstraling is veel belangrijker.

Misschien helpt dit je om het los te laten:

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... gLEhVU1Ezk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven