Ziekenhuisbevalling/Thuisbevalling

14-12-2008 17:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel of ik zal kiezen voor een thuisbevalling of ziekenhuisbevalling. Ik snap dat een bevalling totaal niet te regisseren valt, maar toch wil ik voor mijzelf een idee hebben waar ik me het beste bij voel.

Ik ben al eens twee keer bevallen.

De eerste keer koos ik voor een thuisbevalling. Helaas raakte ik in paniek. Een angstig gevoel overviel mij maar ik werd op dat moment niet gelooft.

Ik wilde op dat moment naar het ziekenhuis maar dat kon niet ''zomaar.''

''Want met moeder&kind was alles goed''.

Wat niet zo was maar in de optiek van mijn verloskundige destijds wel.

Hele nare bevalling en uiteindelijk mocht ik tóch naar het ZH na heel veel smeken.

Dáár ging het overigens prima doordat ik me wel veilig voelde en ging de ontsluiting daarna ook supersnel.

De tweede was een medische indicatie dus mocht ik bij de eerste weeen al naar het ZH! Ik heb me lekker gesetteld in de verloskamer en 4 uur later was zoon geboren.

Dus allemaal heel lekker vlot en rustig.

Maar nu met deze derde: Als ik kies voor een ZH-bevalling -en er is geen medische indicatie- dan zal ik toch best wat uurtjes eerst thuis moeten blijven om ergens met 7cm(?) ontsluiting(pff) naar het ZH te gaan. En dát lijkt me nou zó erg. Bevallen doet ieder op haar eigen manier en ik sluit me bijvoorbeeld helemaal af. Beetje yoga/zen achtig.... Hoe dan ook. Het idee dat ik thuis moet beginnen terwijl ik het NIET dáár ga afmaken maakt me heel angstig en heb het idee dat ik me dan niet volledig kan laten gaan. Omdat ik straks nog 'weg moet'.

Ik ga dit ook bespreken met mijn verloskundige maar ik wil graag weten van andere vrouwen hoe zij transport naar het ZH hebben ervaren? Vertrek je pas als het écht doorzet, maar de weeen nog niet zo heel heftig zijn? Of moet je thuis het meeste werk doen en dan pás naar het ZH?

Het is misschien héél erg maar ik wil graag direct naar het ziekenhuis als serieus de bevalling is begonnen.

Ik kan natuurlijk kiezen voor een thuisbevalling maar dan ben ik bang dat hetzelfde onveilige gevoel als tóen mij overvalt en ik niet naar het ziekenhuis mag. Doorsturen gebeurt tenslotte alleen maar als er écht wat is. Moeder voelt zich niet meer prettig/veilig valt daar niet onder helaas.....

Ja sorry het is een heel lang verhaal en zit me heel hoog. Ik kan nou eenmaal de bevalling níet afwimpelen met: ik-zie-het-wel.
Is een kraamhotel niks voor jou? Ik denk dat je daar al eerder binnen mag komen dan bij 7cm ontsluiting. Als dat klopt is dat een mooie tussenweg misschien.

Ik ben in het ziekenhuis bevallen en vond dat dus verschrikkelijk. Ik had geen keus maar ik hoop heel hard dat een volgende thuis ter wereld mag en kan komen.
Ik zou in jou geval vooruit aangeven dat ik in het ziekenhuis wil bevallen. Als alles mee blijkt te vallen, kun je altijd nog beslissen thuis te blijven. Dan heb je iig de keuze.
The time is now
mijn verloskundige vertelde dat je met 5 cm naar het ziekenhuis gaat in principe (bij een eerste kind in ieder geval). Ik ben geen ervaren bevaller, de eerste keer moet binnen nu en 2 weken komen, maar misschien ben jij al binnen no-time aan die 5 cm omdat je al 2 kindjes hebt en kun je voor je gevoel toch direct naar het ziekenhuis?
Ik had een medische indicatie, met als gevolg dat ik drie keer voor niets in het ziekenhuis heb gezeten (de laatste keer met drie cm ontsluiting) en ben uiteindelijk na 4 dagen overtijd ingeleid (had wel te hoge bloeddruk) dus dat was de reden maar liep al drie weken met voorweeen...
overigens moet ik er niet aan denken om met 5 cm ontsluiting naar het ZH te moeten, maar das weer een andere vraag
Maar misschien heb je nu wel weer medische indicatie? Ik weet niet waarom je vorige keer die indicatie had. En anders dit voorleggen bij je verloskundige en bespreken of het wellicht anders kan? Of een kraamhotel inderdaad.
Ben zelf in een kraamhotel bevallen en dat is me uitstekend bevallen. Vond het een mooie tussenoplossing.
volgens mijn vk mag je pas poliklinisch bevallen bij8 cm ontsluiting, dus het meeste werk moet je thuis doen. ik heb gekozen voor thuis, en heb ook een instelling van ik zie wel hoe het loopt, ik zou me proberen niet te druk te maken, het er met je vk over hebben, en idd een kraamhotel kan een oplossing zijn.
Hier eerste bevalling ook in het ziekenhuis (ingeleid) en dat viel me eigenlijk best mee. Het ziekenhuis dan, het inleiden niet. Uiteindelijk ook blij, dat ik er al was, want zoontje is gehaald met de vacuumpomp.

Terwijl ik vantevoren altijd riep, dat ik per se thuis wilde bevallen.

Bij de tweede ook getwijfeld tussen thuis en ziekenhuis. Eens gaan kijken bij het kraamhotel en daar is de keuze op gevallen. Werd pas wakker met 5 cm ontsluiting en met 7 cm naar het kraamhotel gegaan. De reis daarheen viel me enorm mee. Even frisse lucht en het gehobbel van de auto leidden de aandacht van de weeen af, eigenlijk. In het kraamhotel was iedereen al op de hoogte van onze komst, dus alles en iedereen stond al klaar. Daar doet je eigen verloskundige de bevalling, kan me voorstellen dat sommige vrouwen dat ook fijner vinden.

Na de bevalling ben ik er nog 4 dagen geweest, zodat onze jongste telg en ik lekker aan elkaar konden wennen en vriend en oudste zoontje niet vermoeid werden met alle kraambezoekdingen.

Ook s nachts vond ik t erg fijn, dat ik altijd een kraamverzorgster kon bellen als t even niet lukte met de borstvoeding, ant dat ging de eerste dagen nog niet zo lekker.

Als er een derde komt, doe ik het zeker weer!
Wij zijn vanuit het kraamhotel weer naar huis gestuurd toen ik 2cm onstluiting had. Om 3 uur 's middags had ik een afspraak bij de vk (van het kraamhotel), ik had toen al weeen, toen bleek dat ik 2cm had. 's Avonds om 22 uur waren we weer bij de vk in het kraamhotel, nog steeds 2 cm (al die tijd wel weeen gehad). We mochten om 3 uur 's nachts weer terugkomen. Gebedeld om te mogen blijven, ondertussen werden de ween sterker en frequenter. Ik kon nauwelijks meer een gesprek voeren. De oplettende kraamhulp heeft er voor gezorgd dat we in het kraamhotel mochten blijven. (Om 23 uur had ik al 8cm)

Uiteindelijk niet daar bevallen want het werd een keizersnee om 3.30 's nachts. Ons kraamhotel zit aan het ziekenhuis vast en dat vond ik heel fijn. Tijdens de persweeen hoefde ik maar 2 klapdeuren door om bij de gyn terecht te komen.

Overigens zijn we wel heel tevreden geweest over zowel kraamhotel (voor zover we het meegemaakt hebben) en het ziekenhuis.
Als je geen rust krijgt van het idee dat je 'toch nog weg moet', zou het dan helpen om te beslissen dat je met 8 cm. niet meer weghoeft? Bij de tweede bevalling ben je ook niet in paniek geraakt.
Ik mocht naar het ziekenhuis als de weeen (ik dacht) een half uur lang om de 5 minuten kwamen.
quote:wiekje schreef op 14 december 2008 @ 20:32:

Ons kraamhotel zit aan het ziekenhuis vast en dat vond ik heel fijn.

Ja, dat was voor mij een van de redenen om voor het kraamhotel te kiezen. Als het weer een vacuumpomp (of iets anders) moest worden, was het ziekenhuis dichtbij.

Heb jij het dan ook over Tilburg of is dat bij andere kraamhotels ook zo?
Dank voor de reacties!

@Pammie: Bij de tweede bevalling ben ik niet in paniek geraakt omdat ik dus direct naar het ZH mocht gaan toen de weeen begonnen.(En dan bedoel ik om de 4 min ofzo. En dat ruim een uur lang.) Ik kwam nog behoorlijk fit aan, was nog aanspreekbaar en zo.. In het ZH werd ik aan de CTG gelegd en ik ben achterover gaan liggen en heb ik elke wee verwelkomd ...vier uur lang.

Ik heb 4 uur lang niet gepraat, niemand heeft wat gezegd, soms kwam de gyn heel even kijken van een afstandje en ging dan weg. En werd erbij geroepen toen ik 10 cm ontsluiting had. 10 min later was zoon er. Super bevalling. Dat het zo goed liep kwam echt omdat ik kon gaan liggen en me nérgens meer op hoefde te focussen behalve de weeen.

Ik begrijp overigens wel dat ik geen verloskamer uren bezet kan houden als het wel is begonnen, maar niet doorzet.

En het scenario dat ik direct al aan 5 cm zit en dus direct mag komen...zou mooi zijn, maar daar kan en mag ik niet vanuit gaan. Dat is gokken.

Maar goed, ik ga eens informeren bij een kraamhotel!

En ja, uiteindelijk weet niemand hoe mijn bevalling gaat lopen maar dat maakt voor mijn eigen voorbereiding niet uit.
Misschien was die paniek er ook niet omdat je wist wat je ditmaal te wachten stond.

Waarom mocht je bij de tweede meteen naar het ziekenhuis?
quote:Patrieske schreef op 14 december 2008 @ 21:57:

[...]

Ja, dat was voor mij een van de redenen om voor het kraamhotel te kiezen. Als het weer een vacuumpomp (of iets anders) moest worden, was het ziekenhuis dichtbij.

Heb jij het dan ook over Tilburg of is dat bij andere kraamhotels ook zo?Nee niet Tilburg, ander kraamhotel in Noord-Holland.
Hoi Fleurtje,

Wilde bij de eerste bevalling in het ziekenhuis bevallen maar moest eerst 12 uur tobben en toen ik 6 cm ontsluiting had prikte de verloskundige mijn vliezen waarbij ik gelijk een medische indicatie had, want er was in het vruchtwater gepoept, had behoorlijke weeen, en vond het heel vervelend naar het ziekenhuis te moeten, helaas moet je bij ons in het ziekenhuis door de gewone ontvangsthal, zat daar in een rolstoel (flinke weeen weg te puffen, hing in mijn rolstoel) en wat denk je de lift stopt, twee oudere mannen komen aanlopen en pakken zo die lift en laten mij daar staan!! dat vond ik zo erg onbeschoft, een vrouw in barensnood die er beroerd aan toe was laten staan! 9 jaar geleden en ik herrinner het me nog.

Mijn tweede kind is "noodgedwongen"thuis geboren, daar mijn eerste bevalling heel lang duurde, dacht de verloskundige dat het niet zo'n vaart zou lopen, wij belden om 11 uur, en zij kwam om 1 uur eindelijk aan bij ons, en toen mocht ik niet meer naar het ziekenhuis vertrekken omdat ik al negen cm ontsluiting had, vond het heel prettig om thuis te blijven, had maar een angst dat mijn placenta maar op tijd kwam, heb dit aangegeven dat dat bij mijn eerste bevalling niet gebeurde.

Kreeg na de geboorte gelijk een prik, en met geduw en getrek van verloskundige kwam die met 55 minuten. (net op tijd) dit was het enige minnetje van mijn thuisbevalling maar voor de rest heerlijk, lekker thuis, oudste kind die gewoon doorsliep, en lekker onder mijn eigen douche en in mijn eigen bed!!
quote:Pammie schreef op 14 december 2008 @ 22:02:

Misschien was die paniek er ook niet omdat je wist wat je ditmaal te wachten stond.

Waarom mocht je bij de tweede meteen naar het ziekenhuis?@Pammie: De enige reden dat ik niet in paniek raakte was omdat ik direct naar ZH mocht zodra het begon.
mag je echt pas zo laat naar het ziekenhuis? Bij mijn eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen omdat hij in het vw had gepoept. Mijn vliezen waren dus al gebroken voor er maar een wee te bekennen was.

Eenmaal in het ZH ben ik in 4.5 uur tijd van 0 naar 10 cm gegaan dus ik ben bang dat als nummer 2 zich aan gaat dienen dit nog wel eens wat rapper zou kunnen gaan en meneer of mevrouw dan in de auto er al half aankomt .

Weet iemand of daar een regel voor is dat je dan eerder mag komen ofzo?? Zie zo'n lancering in de auto niet zo zitten haha
Ik ben op eigen verzoek in het zh bevallen, met eigen vk. Was de eerste en dan mag je er pas naartoe als je 5 cm. onsluiting hebt. Wat ik me meen te herinneren is dat dat bij een volgende eerder is, omdat de ontsluiting dan vaak sneller gaat. Dat zou je bij 'jouw' zh even moeten uitzoeken.

Ik vond het totaal geen probleem om thuis te beginnen en ook ik heb me vrijwel helemaal afgesloten tijdens de ontsluitingsweeen(denk dat de meeste vrouwen dat doen). Heb wel even een dipje gehad en zag het niet zitten om met weeen (rugkrengen) in de auto te moeten, maar heb mezelf vermand en ben toch gegaan. Met 5 cm zijn m'n vliezen thuis gebroken en mocht ik door naar het zh (vond het wel een kliederboel, want ik bleef vruchtwater verliezen, dus een flink kraamverband en een matje mee in de auto, yegh).

Ik heb er vooral voor gekozen toen toch naar het zh te gaan, omdat het me helemaal vreselijk leek om met persweeen in de auto te moeten.

In de auto enorm zitten kokhalzen (gelukkig niets gegeten, dus maag volledig leeg), dus echt prettig was het niet, maar het was te overzien. Uiteindelijk heel blij dat ik toch gegaan ben, want heb 2 uur moeten persen en denk dat ik thuis de rust niet had gehad om het tot een goed einde te brengen. Nu was het een erg geruststellende gedachte dat alle hulpmiddelen in de buurt waren.

Succes met je keuze!
quote:maanni schreef op 18 december 2008 @ 12:21:

Was de eerste en dan mag je er pas naartoe als je 5 cm.

Maarre, even praktisch, moest je dan zelf met een meetlintje aan de gang of komt de verloskundige eerst bij je thuis om die 5cm te checken?

Kan me niet helemaal meer herinneren hoe het hier zat, maar ik geloof dat het zoiets was als je weeën 40 seconden duurden en met vijf minuten ertussen en dat patroon minstens een uur of zo.
Inderdaad de verloskundige komt even kijken. En daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Tuurlijk moet zij wel even constateren of de bevalling is begonnen met enkele centimeters.. Máár als dit zo is wil ik graag mijn tas pakken en naar het ZH. Want dáár ga ik het doen.

Maar als de VK zegt; prima je hebt 2 a 3 cm en ik kom straks nog even kijken. Het zweet breekt me nú al uit aan álle kanten. Het is enkel een gevoelskwestie wat ik bedoel hoor. (Lastig!)

Het idee dat ik dán nog thuis een hele belangrijke fase moet doorlopen vooooooor ik naar het ZH mag. Ik zou het niet van me af kunnen zetten dat éérst de VK nog een keer of twee(!) binnen zal komen, wéér zal toucheren hoe het ermee staat en zíj maakt dan ein-de-lijk een besluit. En dán nog het ritje naar ZH. En dáár nog settelen. Hoewel je dan niet eens meer praat over settelen. De weeen zullen op zn hevigst zijn. Je bent al tig keer uit je concentratie gehaald.

Mijn eerste bevalling was ech traumatisch en daar komt dit dus van. .

Het zit me zo hoog dat ik ook niet eens weet hóe ik dit moet aankaarten bij mij VK? Het is zo verschrikkelijk belangrijk voor me. En mensen die zeggen:'laat het over je heen komen' Oh my God, dát is niet bij iedereen zo.
Fleurtje

Ik ben zelf erg pro thuisbevalling (maar helaas 2 keer med indicatie....) maar als ik jou verhaal zo hoor, ga lekker naar t ziekenhuis. Je kan goed bevallen, dat lijkt me wel duidelijk. Ga het gesprek aan met de vlk dat je snel naar t ziekenhuis mag. Je kan het hier op het forum erg goed uitleggen, dat snapt je vlk toch ook wel? Als je niet weet waar je moet beginnen, schrijf het dan op voor haar, doe het door de bus en maak een paar dagen later een (dubbele) afspraak bij je favoriete vlk.

De kans dat je vlot thuis bevalt lijkt me erg groot. Maar met het "o jee straks moet ik nog verkassen naar t ziekenhuis" in je achterhoofd zou ik er niet aan beginnen. Je hoeft niet bang te zijn dat je de verloskamer te lang bezet houdt, want als de bevalling bij jou eenmaal echt begonnen is, gaat het rap.

Het is je derde bevalling, jij weet ECHT wel wanneer het begonnen is. Maak afspraken met je vlk, die wil ook alleen maar dat je een goede bevalling hebt en je traumatische ervaring niet weer hoeft te beleven.
@Belly: Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven