Napraattopic 66

10-09-2016 09:30 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2016 @ 15:21:

[...]

Nou vraag ik me wel af hoe men mij in China zou omschrijven als ik een heel vaak voor komende Chinese naam zou hebben.'Zij met dat zwaard' natuurlijk, duhuh
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 september 2016 @ 15:32:

[...]

En daarnaast ook bij zichzelf te rade gaan waarom er geregeld van het slechte van de mens wordt uitgegaan ipv het goede.Dit
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2016 @ 15:30:

[...]

Dat gemakzuchtige snap ik ook prima. Maar anno nu is het natuurlijk best wel van de zotte dat we ( algemeen ) nog steeds een discussie hebben over of zwart kan. Blanken noemen zichzelf nooit wit, ook niet tegenover de politie , dus als je iemand die niet blank is wil of moet omschrijven zeg je geen klaur zoals zwart. Dat dat kwartje bij veel mensen nou maar niet lijkt te vallen is best wel schokkend, vind ik.

En waarom we zo ontzettend graag vast willen blijven houden aan dat soort dingen als perse zwart willen zeggen terwijl mongooltjes vrij moeiteloos overgegaan zijn in mensen met syndoroom van Down, we geen flikkers zeggen als we homoseksuelen bedoelen,.... Ik snap het niet.Ik hoor helaas nog heel veel foute benamingen voor homo en mongool zo ongeveer ook nog wekelijks. Zo ver zijn we nog niet hoor.
quote:gedanst schreef op 11 september 2016 @ 15:32:

[...]

Als jij blank bent, dan zullen ze waarschijnlijk zeggen 'je weet wel, die blanke mevrouw'.

Is precies hetzelfde en dus ook onnodig.Wit spook, is wat ze iedere blanke noemen in China. Gwailo (of hoe je het ook schrijft)
quote:Solomio schreef op 11 september 2016 @ 15:24:

Als iemand mij omschrijft als 'die lange (vrouw)' is dat niet (of minder) beledigend. Wanneer iemand mij omschrijft als die lange lijs, of lange sladood is het wel beledigend.

Idem bij dik.

Ik ben dik en mensen mogen mij best dik noemen.

Maar het hangt ook nog van de intentie van de persoon af hoe het overkomt.En roetmop is gewoon een woordgrapje en totaal niet beledigend....
quote:fashionvictim schreef op 11 september 2016 @ 15:15:

[...]

Wel een totaal overbodige aanduiding als "die mevrouw met die mooie haren" ook gewoon volstaat.Wat jij mooi vind kan ik lelijk vinden. Als iemand tegen mij zegt: met die mooie haren, vraag ik waarschijnlijk 'welke mooie haren?' Geen idee wat voor haar jij mooi vindt.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:37:

[...]

En roetmop is gewoon een woordgrapje en totaal niet beledigend.... Dat zegt ze toch helemaal niet?!
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 14:50:

[...]

Deze discussie hebben we al eens gehad. Iets over info van een fb hier neerzetten. Ga ik niet nog een keer overdoen.

Oh, je bedoelt die verwijzing naar je vorige nick? (gecombineerd met een vleugje fb).

Daar hebben we helemaal geen discussie over gehad.

Nog steeds ontgaat mij de relevantie met vandaag.
quote:gedanst schreef op 11 september 2016 @ 15:32:

[...]

Als jij blank bent, dan zullen ze waarschijnlijk zeggen 'je weet wel, die blanke mevrouw'.

Is precies hetzelfde en dus ook onnodig.Precies. En ik denk dat dat gewoon mens eigen is.

[...]

En daarnaast ook bij zichzelf te rade gaan waarom er geregeld van het slechte van de mens wordt uitgegaan ipv het goede.

Als je bij iemand met het syndroom van down blijft herhalen dat het 'een mongooltje' is, terwijl je weet dat dat als kwetsend wordt ervaren, dan kun je wel zeggen 'ja, hallo, je weet toch hoe ik het bedoel, ik bedoel het niet naar'. Maar je kunt óók overgaan op 'syndroom van down'.

En zo werkt het dus ook bij het benoemen van iemand met een donkere huidskleur.
quote:Marquise schreef op 11 september 2016 @ 15:35:

[...]

Blanda/Belanda was hier genoeg om een hevig boze oma op je dak te krijgen, totok was een grensgeval. Bij ons mocht blanda/belanda in elk geval niet gebezigd worden.Oooo die buuf hahahahahaha. Danz ei ze heel vrolijk 'Daar heb je de blanda's van nummer 57 weer!' en dan kreeg je een snoepje LOL. Ach, mijn ouwe pa had het soms ook nog over nikkertjes en zwartjes. Stak totaal geen kwaad in, was eigenlijk hetzelfde als dat hij een hemdje 'directoire' noemde en een jonge vrouw 'mejuffrouw'.
quote:duende12 schreef op 11 september 2016 @ 15:38:

[...]

Dat zegt ze toch helemaal niet?!Ja hoor, loep haar maar ff.
quote:GenevieveUitBrabant schreef op 11 september 2016 @ 15:01:

Jos Brink noemde Sandra Reemer altijd kroepoekje. Ik vond dat lief maar vinden jullie dat dan ook racistisch?Het gaat er niet om wat ik er van vond, maar wat Sandra daar van vond. Die vond het schijnbaar prima, ik dus ook.
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 15:38:

[...]

Precies. En ik denk dat dat gewoon mens eigen is.Misschien. Maar als je weet dat het door heel veel mensen als kwetsend wordt ervaren, waarom past men zich dan niet aan in woordkeuze?
quote:ThunderassMan schreef op 11 september 2016 @ 15:38:

[...]

Oh, je bedoelt die verwijzing naar je vorige nick? (gecombineerd met een vleugje fb).

Daar hebben we helemaal geen discussie over gehad.

Nog steeds ontgaat mij de relevantie met vandaag.O ja hoor, jij beweerde bij hoog en laag dat het toeval was. Dat was het dus niet, dat geef je hier toe. Beetje laat maar goed.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2016 @ 15:30:

[...]

Dat gemakzuchtige snap ik ook prima. Maar anno nu is het natuurlijk best wel van de zotte dat we ( algemeen ) nog steeds een discussie hebben over of zwart kan. Blanken noemen zichzelf nooit wit, ook niet tegenover de politie , dus als je iemand die niet blank is wil of moet omschrijven zeg je geen klaur zoals zwart. Dat dat kwartje bij veel mensen nou maar niet lijkt te vallen is best wel schokkend, vind ik.

En waarom we zo ontzettend graag vast willen blijven houden aan dat soort dingen als perse zwart willen zeggen terwijl mongooltjes vrij moeiteloos overgegaan zijn in mensen met syndoroom van Down, we geen flikkers zeggen als we homoseksuelen bedoelen,.... Ik snap het niet.Ik heb een keer iemand moeten omschrijven bij de politie en heb toen aangegeven dat het om een blank persoon ging. Dus ja, bij blanke mensen doe je dat net zo goed. Het woord flikker daar heb ik wel moeite mee maar met mongooltje niet. Mijn vriendin zegt zelf ook dat haar dochter een mongooltje is. Zoij zegt zelf echt niet van mijn dochter heeft het syndroom van down.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:40:

[...]

Ja hoor, loep haar maar ff.Zal ik doen, die heb ik gemist. In dat geval is dat idd niet hetzelfde, maar kan het voorbeeld van Solo wel als naar worden beschouwd.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:39:

[...]

Oooo die buuf hahahahahaha. Danz ei ze heel vrolijk 'Daar heb je de blanda's van nummer 57 weer!' en dan kreeg je een snoepje LOL. Ach, mijn ouwe pa had het soms ook nog over nikkertjes en zwartjes. Stak totaal geen kwaad in, was eigenlijk hetzelfde als dat hij een hemdje 'directoire' noemde en een jonge vrouw 'mejuffrouw'.Bij jouw pa niet en bij de rest hier wel allemaal, hoe hard we het ook ontkennen?
Ik geloof niet dat FV perse uitgaat van het foute in de mens, maar constateert dat er nog behoorlijk veel racisme is. En to be honest, men is daar in sneltrein vaart veel bewuster van geworden door de zwarte pieten discussie.

Omdat de meeste Nederlanders gewoon gewend zijn aan het eea, betekent niet dat het goed is. Dat er geen kwaad achter zit in veel gevallen is absoluut waar, maar dat er diepgewortelde racisme zit in onze maatschappij valt niet meer te ontkennen. Ik zag in het liedje van Annie MG Schmidt over het prinsesje en haar schoorsteenveger nooit kwaad. Nu weet ik wel beter.

Ik vind het vreemd dat men kijkt naar mensen als zijnde wit, zwart, of iets dergelijks. Ik zie een mens. Als je iemand gaat omschrijven dan noem je het wel. Een donkere huidskleur is dan prima te benoemen, want iemand heeft een donkere huidskleur. Dat is een constatering en geen waardeoordeel. We moeten imo dan ook waken om het niet meer te durven benoemen, want iemand heeft gewoon een donkere huidskleur en dat is niet iets wat vermeden hoeft te worden omdat het gewoon een neutrale constatering is. Iemand perse Surinaams noemen (terwijl je dat misschien niet eens weet) om te voorkomen een huidskleur te noemen hoeft in mijn optiek niet. Om naar iemand te refereren als zijnde donker ook niet.

Aan FV, bewustwording is er nog niet helemaal. Racisme zit zo diep in de cultuur, dat velen dat niet eens doorhebben en het ook niet als zodanig benoemen. Blijf het vooral wel benoemen, want anders komt het er ook niet.

[...]

En daarnaast ook bij zichzelf te rade gaan waarom er geregeld van het slechte van de mens wordt uitgegaan ipv het goede.

Gevalletje reflectie, denk ik.

Oftwel: zoals de waard is, ..
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 15:43:

[...]

Bij jouw pa niet en bij de rest hier wel allemaal, hoe hard we het ook ontkennen? Pa werd lichtelijk dement op zijn ouwe dag. Wat is jouw excuus?
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:39:

[...]

Oooo die buuf hahahahahaha. Danz ei ze heel vrolijk 'Daar heb je de blanda's van nummer 57 weer!' en dan kreeg je een snoepje LOL. Ach, mijn ouwe pa had het soms ook nog over nikkertjes en zwartjes. Stak totaal geen kwaad in, was eigenlijk hetzelfde als dat hij een hemdje 'directoire' noemde en een jonge vrouw 'mejuffrouw'.Bij mij ook niet als ik iemands huidskleur benoemd, maar toch wordt me verteld dat het not done is.
quote:Marquise schreef op 11 september 2016 @ 15:35:

[...]

Blanda/Belanda was hier genoeg om een hevig boze oma op je dak te krijgen, totok was een grensgeval. Bij ons mocht blanda/belanda in elk geval niet gebezigd worden.Bij ons mocht het ook niet, althans mijn oma en opa hadden er dusdanig verschillende opvattingen over dat het van mijn ouders niet meer gezegd mocht worden in ons bijzijn.
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 15:43:

[...]

Bij jouw pa niet en bij de rest hier wel allemaal, hoe hard we het ook ontkennen? Dit!
quote:gedanst schreef op 11 september 2016 @ 15:41:

[...]

Misschien. Maar als je weet dat het door heel veel mensen als kwetsend wordt ervaren, waarom past men zich dan niet aan in woordkeuze?Geen idee, daar is vast uitgebreid onderzoek naar gedaan. Waarom zijn gewoontes moeilijk te doorbreken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven