Napraattopic 66

10-09-2016 09:30 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:39:

[...]

Oooo die buuf hahahahahaha. Danz ei ze heel vrolijk 'Daar heb je de blanda's van nummer 57 weer!' en dan kreeg je een snoepje LOL. Ach, mijn ouwe pa had het soms ook nog over [...] en zwartjes. Stak totaal geen kwaad in, was eigenlijk hetzelfde als dat hij een hemdje 'directoire' noemde en een jonge vrouw 'mejuffrouw'.En dat is niet racistisch? Want ach die man wist niet beter? Tssk...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:44:

[...]

Pa werd lichtelijk dement op zijn ouwe dag. Wat is jouw excuus?Ik noem niemand zwart.
quote:rechthoek schreef op 11 september 2016 @ 15:44:

Ik geloof niet dat FV perse uitgaat van het foute in de mens, maar constateert dat er nog behoorlijk veel racisme is. En to be honest, men is daar in sneltrein vaart veel bewuster van geworden door de zwarte pieten discussie.

Omdat de meeste Nederlanders gewoon gewend zijn aan het eea, betekent niet dat het goed is. Dat er geen kwaad achter zit in veel gevallen is absoluut waar, maar dat er diepgewortelde racisme zit in onze maatschappij valt niet meer te ontkennen. Ik zag in het liedje van Annie MG Schmidt over het prinsesje en haar schoorsteenveger nooit kwaad. Nu weet ik wel beter.

Ik vind het vreemd dat men kijkt naar mensen als zijnde wit, zwart, of iets dergelijks. Ik zie een mens. Als je iemand gaat omschrijven dan noem je het wel. Een donkere huidskleur is dan prima te benoemen, want iemand heeft een donkere huidskleur. Dat is een constatering en geen waardeoordeel. We moeten imo dan ook waken om het niet meer te durven benoemen, want iemand heeft gewoon een donkere huidskleur en dat is niet iets wat vermeden hoeft te worden omdat het gewoon een neutrale constatering is. Iemand perse Surinaams noemen (terwijl je dat misschien niet eens weet) om te voorkomen een huidskleur te noemen hoeft in mijn optiek niet. Om naar iemand te refereren als zijnde donker ook niet.

Aan FV, bewustwording is er nog niet helemaal. Racisme zit zo diep in de cultuur, dat velen dat niet eens doorhebben en het ook niet als zodanig benoemen. Blijf het vooral wel benoemen, want anders komt het er ook niet.En dat is dus ook wat we hier eigenlijk al de hele tijd zeggen.
quote:gedanst schreef op 11 september 2016 @ 15:41:

[...]

Misschien. Maar als je weet dat het door heel veel mensen als kwetsend wordt ervaren, waarom past men zich dan niet aan in woordkeuze?Omdat de ene persoon de aanduiding 'zwart' kwetsend vindt en een ander juist weer niet. Weer iemand anders vindt 'donker' kwetsend en een ander weer niet. Enz enz enz.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 september 2016 @ 15:45:

[...]

En dat is niet racistisch? Want ach die man wist niet beter? Tssk...Hij wist niet beter nee. 97 en de laatste jaren lichtelijk dement. Noemde mij soms ook bij de naam van mijn overleden zus.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:duende12 schreef op 11 september 2016 @ 15:47:

[...]

En dat is dus ook wat we hier eigenlijk al de hele tijd zeggen.Dit.
quote:Solomio schreef op 11 september 2016 @ 15:47:

[...]

Omdat de ene persoon de aanduiding 'zwart' kwetsend vindt en een ander juist weer niet. Weer iemand anders vindt 'donker' kwetsend en een ander weer niet. Enz enz enz.Jep, je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Deze discussie kom je niet uit.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:41:

[...]

O ja hoor, jij beweerde bij hoog en laag dat het toeval was. Dat was het dus niet, dat geef je hier toe. Beetje laat maar goed.

Lees nog eens terug zou ik zeggen: de discussie ging toen of het een verwijzing was naar je ouwe nick. FB is, volgens mij geeneens ter sprake gekomen toen.

Nog steeds ontgaat mij de relevantie met heden.
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 september 2016 @ 15:48:

[...]

Jep, je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Deze discussie kom je niet uit.Ik heb wel iets geleerd, je doet het eigenlijk nooit goed.
quote:Pinda-Kaas schreef op 11 september 2016 @ 15:45:

[...]

Bij ons mocht het ook niet, althans mijn oma en opa hadden er dusdanig verschillende opvattingen over dat het van mijn ouders niet meer gezegd mocht worden in ons bijzijn.Een deel van de familie zal het vast wel doen, maar bij ons deel was oma's wil wet. Ah, ik mis haar.

[...]

Omdat de ene persoon de aanduiding 'zwart' kwetsend vindt en een ander juist weer niet. Weer iemand anders vindt 'donker' kwetsend en een ander weer niet. Enz enz enz.

En als je weet dat een bepaalde groep het kwetsend vindt, waarom dan nog steeds het woord gebruiken?

Ik gebruik nooit het woord 'mongooltje' omdat ik in de eerste plaats intelligent genoeg ben om te weten dat iemand dat niet is, maar ook omdat ik weet dat het door heel veel mensen als kwetsend wordt ervaren.

Dus dan snap ik niet waarom mensen zo halsstarrig vasthouden aan 'mongooltje' 'maar ik bedoel er niks slechts mee'.
quote:Amaqanda schreef op 11 september 2016 @ 15:37:

[...]

Wat jij mooi vind kan ik lelijk vinden. Als iemand tegen mij zegt: met die mooie haren, vraag ik waarschijnlijk 'welke mooie haren?' Geen idee wat voor haar jij mooi vindt.Ik kan je in ieder geval garanderen dat het dan niet over mij gaat.
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 15:45:

[...]

Ik noem niemand zwart.Nee je sneert over mijn dooie pa
quote:ThunderassMan schreef op 11 september 2016 @ 15:50:

[...]

Ik kan je in ieder geval garanderen dat het dan niet over mij gaat.
quote:rechthoek schreef op 11 september 2016 @ 15:44:

Ik geloof niet dat FV perse uitgaat van het foute in de mens, maar constateert dat er nog behoorlijk veel racisme is. En to be honest, men is daar in sneltrein vaart veel bewuster van geworden door de zwarte pieten discussie.

Omdat de meeste Nederlanders gewoon gewend zijn aan het eea, betekent niet dat het goed is. Dat er geen kwaad achter zit in veel gevallen is absoluut waar, maar dat er diepgewortelde racisme zit in onze maatschappij valt niet meer te ontkennen. Ik zag in het liedje van Annie MG Schmidt over het prinsesje en haar schoorsteenveger nooit kwaad. Nu weet ik wel beter.

Ik vind het vreemd dat men kijkt naar mensen als zijnde wit, zwart, of iets dergelijks. Ik zie een mens. Als je iemand gaat omschrijven dan noem je het wel. Een donkere huidskleur is dan prima te benoemen, want iemand heeft een donkere huidskleur. Dat is een constatering en geen waardeoordeel. We moeten imo dan ook waken om het niet meer te durven benoemen, want iemand heeft gewoon een donkere huidskleur en dat is niet iets wat vermeden hoeft te worden omdat het gewoon een neutrale constatering is. Iemand perse Surinaams noemen (terwijl je dat misschien niet eens weet) om te voorkomen een huidskleur te noemen hoeft in mijn optiek niet. Om naar iemand te refereren als zijnde donker ook niet.

Aan FV, bewustwording is er nog niet helemaal. Racisme zit zo diep in de cultuur, dat velen dat niet eens doorhebben en het ook niet als zodanig benoemen. Blijf het vooral wel benoemen, want anders komt het er ook niet.Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Racisme zit hier in de maatschappij diep geworteld. Vanaf de gouden eeuw het is geschiedenis. En omdag het altijd onder het tapijt is geweest men vond niet dat er over gepraat moest worden. Ook naar de afschaffing van de slavernij werd er niet meer over gepraat hoe de slaven zich hebben gevoeld. Het werd onder het tapijt geveegd. Vandaag de dag komt het steeds vaker racisme etnisch profileren voor en het wordt dan gedaan als onschuldig. Kijk maar naar de aanhouding van Mr Probz Typhoon. Omdat je donker bent en in een dure auto rijdt houden we je aan.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:47:

[...]

Hij wist niet beter nee. 97 en de laatste jaren lichtelijk dement. Noemde mij soms ook bij de naam van mijn overleden zus.Mijn grootvader is ouder en die heb ik nooit dergelijke taal horen bezigen. Maar omdat het je pa betreft en hij het niet beter weet, ondanks dat hij bijna een eeuw zijn denkwijze kon wijzigen, is het ineens hihi haha en heeft het geen racistische insteek? Goh jij bent ook al zo goed in het meten met twee maten.
quote:duende12 schreef op 11 september 2016 @ 15:49:

[...]

Ik heb wel iets geleerd, je doet het eigenlijk nooit goed.

Welnee.

Omdat er nu een paar mensen zijn die racisme en discriminatie aangrijpen om een totaal uit de context gerukte discussie te voeren en jou een slecht gevoel willen geven.

Ik zou me er niet druk om maken.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:50:

[...]

Nee je sneert over mijn dooie paNee Hats, ik lach jou uit.

[...]

Omdat de ene persoon de aanduiding 'zwart' kwetsend vindt en een ander juist weer niet. Weer iemand anders vindt 'donker' kwetsend en een ander weer niet. Enz enz enz.Maar je weet dondersgoed dat roetmop een scheldwoord is dat niet anders opgevat kan worden.
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 15:51:

[...]

Nee Hats, ik lach jou uit.Over de rug van mijn dooie pa.
quote:Amaqanda schreef op 11 september 2016 @ 15:51:

[...]

Welnee.

Omdat er nu een paar mensen zijn die racisme en discriminatie aangrijpen om een totaal uit de context gerukte discussie te voeren en jou een slecht gevoel willen geven.

Ik zou me er niet druk om maken.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 15:47:

[...]

Hij wist niet beter nee. 97 en de laatste jaren lichtelijk dement. Noemde mij soms ook bij de naam van mijn overleden zus.

Hoezo wist hij niet beter?

Je zegt namelijk niet dat hij, voordat hij lichtelijk dement werd, die term niet gebruikte. Dus toen hij nog niet dement werd, was het totaal ongepast om dat woord te gebruiken.
quote:gedanst schreef op 11 september 2016 @ 15:49:

[...]

En als je weet dat een bepaalde groep het kwetsend vindt, waarom dan nog steeds het woord gebruiken?

Ik gebruik nooit het woord 'mongooltje' omdat ik in de eerste plaats intelligent genoeg ben om te weten dat iemand dat niet is, maar ook omdat ik weet dat het door heel veel mensen als kwetsend wordt ervaren.

Dus dan snap ik niet waarom mensen zo halsstarrig vasthouden aan 'mongooltje' 'maar ik bedoel er niks slechts mee'.

Als ik het weet probeer ik er wel rekening mee te houden. En dat is wat er hier misgaat: ik heb een kwetsend woord gebruikt terwijl ik me daar niet van bewust was en het al helemaal niet zo bedoelde.

Maar er wordt maar over door- en door- en doorgegaan.

Zo zal ik het woord mongooltje niet gebruiken, omdat ik weet dat sommigen het kwetsend vinden.

Maar ik weet ook dat sommigen de term 'autist' kwetsend vinden en die gebruik ik dan weer wel. Omdat ik daar (mede) mezelf mee aanduid en ik het juist absurd vind dat mensen daar zo moeilijk over doen.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 15:50:

[...]

Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Racisme zit hier in de maatschappij diep geworteld. Vanaf de gouden eeuw het is geschiedenis. En omdag het altijd onder het tapijt is geweest men vond niet dat er over gepraat moest worden. Ook naar de afschaffing van de slavernij werd er niet meer over gepraat hoe de slaven zich hebben gevoeld. Het werd onder het tapijt geveegd. Vandaag de dag komt het steeds vaker racisme etnisch profileren voor en het wordt dan gedaan als onschuldig. Kijk maar naar de aanhouding van Mr Probz Typhoon. Omdat je donker bent en in een dure auto rijdt houden we je aan.Wat een flagrante onzin. En nonsens ook.
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 september 2016 @ 15:51:

[...]

Mijn grootvader is ouder en die heb ik nooit dergelijke taal horen bezigen. Maar omdat het je pa betreft en hij het niet beter weet, ondanks dat hij bijna een eeuw zijn denkwijze kon wijzigen, is het ineens hihi haha en heeft het geen racistische insteek? Goh jij bent ook al zo goed in het meten met twee maten.Jij ook want ik heb je niet gehoord over roetmop en pinda-kaas en het verder treiteren in het Indonesisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven