nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
quote:GateKeeper schreef op 13 september 2016 @ 22:19:

Geldt dit systeem trouwens ook voor kinderen vraag ik me af?

Volgens mij niet.

Ik dacht vanaf 18 jaar? Weet het niet zeker.
.
quote:Procne schreef op 13 september 2016 @ 22:21:

[...]

Zelfbeschikkingsrecht houdt in dat jouw lichaam ten alle tijden van jou is, niet dat het in de eerste plaats van de staat is, tenzij je het terugclaimt. Dit recht wordt dus wel degelijk geschonden.Stel dat dit plan doorgaat, dan heb ik persoonlijk niet het idee dat mijn lichaam ineens van de staat is. Jij wel dan?
quote:Jejoue schreef op 13 september 2016 @ 22:21:

Natuurlijk, eigen beschikking over je eigen lijf, tenzij je het zelf aanbiedt enz.

Maar als je elk mens beschouwt als een sociaal onderdeeltje van de maatschappij is de nieuwe wet (met ook nog een onttrekkingsmogelijkheid) wel weer acceptabel.Ja, onder communistische idealen is het idd acceptabel. In een vrije samenleving echter is het niet acceptabel dat de overheid bepaalt wat je met je lichaam doet, wat je zegt, wat je denkt, wat je Twittert, wat je stemt, wie je lief hebt, enz. De overheid is in dienst van ons, niet omgekeerd.
denk je er niet over na, ook goed, maar oh wat is het toch fijn dat een ander dat wel voor jou heeft gedaan op het moment dat jij een orgaan nodig hebt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bij de vrijheid om voor ja of nee te kunnen te kiezen hoort imo ook de vrijheid om niet te hoeven kiezen. Ik vind dit een slechte zaak en hoop dat de eerste kamer het afschiet.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:23:

[...]

De overheid is in dienst van ons, niet omgekeerd.Zo zou het moeten zijn ja. Iedere andere invulling is absurd wat mij betreft.
quote:Procne schreef op 13 september 2016 @ 22:19:

Zullen we dan ook een wet invoeren dat na je dood al je vermogen en bezit direct naar het Leger des Heils/de Hartstichting/het WNF gaat, tenzij je daar bij leven bezwaar tegen maakt? Daarmee worden ook heel veel mensen/dieren in nood geholpen. En blijkbaar vinden veel mensen hier het geen enkel probleem als de overheid je bezit confisqueert, zolang je je schriftelijk af kunt melden.

Het is nu trouwens ook heel 'makkelijk' om aan te geven dat je wél donor wil zijn, maar blijkbaar registreren 13,5 miljoen mensen (incl. jonger dan 18) zich toch nog niet. Is dat allemaal laksheid? Of is er twijfel? Of willen deze mensen er gewoon (nu) niet over nadenken? Wat hun goed recht is!

Ik vind het schandalig dat er nu grondrechten geschonden gaan worden (zelfbeschikkingsrecht over je eigen lichaam), terwijl er nog zoveel andere manieren zijn om meer donoren te werven (bij belastingaangifte, bij stembiljet, actievere campagnes dan alleen af en toe een tv show etc.).Bij twijfel zou ik sowieso nee invullen. Je kan het altijd nog aanpassen mocht je je bedenken.
.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:24:

denk je er niet over na, ook goed, maar oh wat is het toch fijn dat een ander dat wel voor jou heeft gedaan op het moment dat jij een orgaan nodig hebt Niemand heeft een orgaan nodig. Mensen gaan stuk. Fact of life.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:24:

denk je er niet over na, ook goed, maar oh wat is het toch fijn dat een ander dat wel voor jou heeft gedaan op het moment dat jij een orgaan nodig hebt

Klopt. En wie weet registreert die persoon zich meteen als donor. Of zijn omgeving.

Zou iedereen ook voor zijn als het om iets bij leven zou zijn? Dus iedereen is stamcel/bloed donor, tenzij aan gegeven van niet (en ja ik weet dat niet iedereen kan en mag, maar stel)?
quote:closednote schreef op 13 september 2016 @ 22:05:

Zou fijn zijn als dit systeem er komt. Het zorgt er denk ik voor dat de twijfelaars en degene die er nog nooit over nagedacht hebben i.v.m. moeilijk onderwerp nu eindelijk eens serieus gaan nadenken over dit onderwerp en dat is hard nodig. Ik snap dat het moeilijk is om hier over te praten enzo maar er kunnen levens gered worden.

Er kunnen levens gered worden als iedereen stopt met autorijden en met de trein gaat

Er kunnen levens gered worden als we alcohol en roken verbieden

Er kunnen levens gered worden als iedereen gezonder zou eten

Er kunnen levens gered worden als iedereen een reanimatiecursus zou doen

En toch gaan we er doorgaans vanuit dat mensen in zulke zaken hun eigen beslissingen nemen.

Overigens ben ik absoluut niet tegen levens redden, laat ik dat voorop stellen.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:25:

[...]

Niemand heeft een orgaan nodig. Mensen gaan stuk. Fact of life.

Vind je dan ook dat we niet meer aan orgaantransplantaties zouden moeten doen?

En daarna: ook geen chemokuren bijvoorbeeld? Want ja, mensen worden nu eenmaal ziek. Fact of life.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:24:

[...]

Zo zou het moeten zijn ja. Iedere andere invulling is absurd wat mij betreft.Daar om: strikjemetstippels American constitution
quote:hollebollegijs schreef op 13 september 2016 @ 22:04:

[...]

In het ziekenhuis liggen mensen op een donor te wachten die 1500 meter verderop de oven ingaat.

Er is in Nederland zo'n chronisch te kort aan organen dat zelfbeschikkingsrecht in dit bijzondere geval omgedraaid mag worden

M.b.t. dat eerste, ht zo stellen creëert een bepaalde sfeer, roept misschien een bepaald gevoel op, maar je hebt geen idee of een hersendood iemand die wel donor had kunnen zijn, maar het niet was daar gecremeerd wordt terwijl in het ziekenhuis iemand op precies dat matchende orgaan lag te wachten.

M.b.t. dat tweede, bepaal jij even voor elk mens in Nederland dat zijn zelfbeschikkingsrecht in dit geval wel even niet geldt?
quote:lunaleeflang schreef op 13 september 2016 @ 22:26:

[...]

Vind je dan ook dat we niet meer aan orgaantransplantaties zouden moeten doen?

En daarna: ook geen chemokuren bijvoorbeeld? Want ja, mensen worden nu eenmaal ziek. Fact of life.Off topic. Wel interessant gespreksonderwerp. Open een nieuw topic, stel ik voor.
quote:lunaleeflang schreef op 13 september 2016 @ 22:22:

[...]

Stel dat dit plan doorgaat, dan heb ik persoonlijk niet het idee dat mijn lichaam ineens van de staat is. Jij wel dan?

Dat gevoel heb ik dus ook totaal niet.

Het is toch mijn keuze uiteindelijk.

Wil ik het niet, dan niet.

Ja oke, nu 'moet' je een keuze maken en ik snap echt wel dat veel mensen dat niet zien zitten.

Maar er zullen ook vast genoeg mensen overleden zijn die misschien best donor hadden willen zijn maar dat nooit hadden aangegeven.
.
quote:VanilleNoire schreef op 13 september 2016 @ 22:24:

Bij de vrijheid om voor ja of nee te kunnen te kiezen hoort imo ook de vrijheid om niet te hoeven kiezen. Ik vind dit een slechte zaak en hoop dat de eerste kamer het afschiet.

Hoezo? Niet kiezen is automatisch nee met het huidige plan. Dus dan kies je in principe wel, toch?

(wil daarmee niet zeggen dat ik voor het nieuwe plan ben hoor)
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:16:

[...]

Ik heb het niet zo op overheidsdwang. Wanneer ik mij niet met deze problematiek bezig wens te houden dat zou ik hiervan ook verschoond moeten kunnen blijven.Als jij je niet met deze problematiek bezig wenst te houden, dan doe je dat toch niet. Dan vul je dat ding gewoon niet in. Niemand verplicht jou om het in te vullen. Mooi toch?
quote:isa__88 schreef op 13 september 2016 @ 22:27:

[...]

Dat gevoel heb ik dus ook totaal niet.

Het is toch mijn keuze uiteindelijk.

Wil ik het niet, dan niet.

Ja oke, nu 'moet' je een keuze maken en ik snap echt wel dat veel mensen dat niet zien zitten.

Maar er zullen ook vast genoeg mensen overleden zijn die misschien best donor hadden willen zijn maar dat nooit hadden aangegeven.En tegelijkertijd denk ik dan: joh, hoeveel werk is het nou?? Je belastingaangifte doen kost veel meer tijd.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 21:55:

[...]

Wat ik niet snap is mensen die wel donor zijn maar dan niet willen geven aan mensen die zelf geen donor zijn. Niet dat jij zo iemand bent (ik kan het iig niet af leiden uit jouw post) maar daar moet ik in eens aan denken.

Overigens doen mensen alles om te over leven, dus geweten is vrij relatief als het daar op aan komt.heel eerlijk? Diep in mijn hart heb ik daar wel moeite mee als het gaat om gevoelens van eng, creepy etc om dan maar geen donor te worden. Of omdat men er gewoon niet over na wil denken, ver van mijn bedgedoe enzo. Niet dat ik vind dat die mensen geen orgaan mogen krijgen, dat vind ik niet kunnen, maar ik heb wel moeite met die standpunten
quote:lunaleeflang schreef op 13 september 2016 @ 22:22:

[...]

Stel dat dit plan doorgaat, dan heb ik persoonlijk niet het idee dat mijn lichaam ineens van de staat is. Jij wel dan?

Ja, en dat vind ik een erg nare gedachte. De staat bepaalt dan nl in eerste instantie wat er met mijn lijf gebeurt.

(overigens ben ik donor, zoals ik eerder al aangaf, maar dat is MIJN keuze)
quote:lunaleeflang schreef op 13 september 2016 @ 22:28:

[...]

En tegelijkertijd denk ik dan: joh, hoeveel werk is het nou?? Je belastingaangifte doen kost veeal meer tijd.5 minuten inloggen met je digi d en je bent klaar.
.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:26:

[...]

Klopt. En wie weet registreert die persoon zich meteen als donor. Of zijn omgeving.

Zou iedereen ook voor zijn als het om iets bij leven zou zijn? Dus iedereen is stamcel/bloed donor, tenzij aan gegeven van niet (en ja ik weet dat niet iedereen kan en mag, maar stel)? als het iets wat geen invloed heeft op de gezondheid van iemand zou ik het wel iets vinden om over na te denken
quote:Procne schreef op 13 september 2016 @ 22:29:

[...]

Ja, en dat vind ik een erg nare gedachte. De staat bepaalt dan nl in eerste instantie wat er met mijn lijf gebeurt.

(overigens ben ik donor, zoals ik eerder al aangaf, maar dat is MIJN keuze)Ja maar je hebt toch alsnog de keuze om geen donor te zijn?
.
quote:isa__88 schreef op 13 september 2016 @ 22:22:

[...]

Volgens mij niet.

Ik dacht vanaf 18 jaar? Weet het niet zeker.

Nu kan je je vanaf 12 jaar registreren, maar t/m 16 jr mogen ouders de beslissing van het kind herroepen.

Het zou wat zijn als er dan wordt gezegd je kind heeft zich op zijn 12e niet geregistreerd dus jullie stemmen automatisch toe met orgaandonatie.
Het is maar net hoe je de maatschappij ziet: als een hoeveelheid individuen of als een gemeenschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven