3 maanden groep 1 en dan?

16-12-2008 11:17 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter word maart 4 en gaat dan naar school, tot zo ver snap ik het

Alleen vraag ik mij wat af waarvan ik dus niet weet hoe ik het ga/wil aanpakken;



wanneer zij naar school gaat duurt het 3 maanden (ongeveer) tot de zomervakantie, en hoewel ze heel graag naar school wil is het wel een kind wat heel erg baad bij zekerheden en vertrouwde dingen. als de zomer vakantie voorbij is; blijft zij dan in haar eigen klas of moet ze dan nog een keer groep 1 'doen' (met dus een nieuwe klas)?



ik weet dat de regel is dat kinderen die voor oktober 6 zijn naar groep 3 mogen, dus ze zal hoe dan ook 1 of 2 over moeten doen, maar welke groep dan? en is het dan wel slim om haar die 3 maanden naar school te sturen (ipv de voorschool waar ze nu heen gaat?)



hoe werkt dit gewoonlijk?
Alle reacties Link kopieren
Overigens Pruts... het kan evengoed nog gebeuren dat het je dochter straks opbreekt en ze toch vanwege haar jonge leeftijd doubleert... alsnog.
Is ook helemaal waar SG, maar het belangrijkste is dat ze nu gewoon lekker in d'r vel zit en dat ze er echt niet gelukkiger van was geworden als ze nog een jaar had moeten "kleuteren".

Ze zit nu goed op d'r plek en in de toekomst kan niemand kijken.
Ik vind het wel bijzonder dat heel veel mensen hier hun kind ' er zo aan toe' vinden.

Wij hebben die kinderen hier ook om ons heen ( familie, vrienden, kennssen, buren) die 'er zo vreselijk aan toe' waren.

Sociaal echter bijzonder weinig mee te beginnen.



'Lekker kleuteren ' is dan misschien iets waar je haren van overeind gaan staan, maar die kindjes die op een feestje in een hoekje zitten te kijken omdat ze niet mee kunnen doen met de andere kindjes, geen aansluiting vinden, dat vind ik dus heel erg sneu he...
Alle reacties Link kopieren
Ouders vinden heel vaak dat hun kind er aan toe is. Maar als de school een leerlingvolgsysteem heeft dat ook kijkt naar het sociaal-emotionele gedeelte kun je heel goed laten zien waarop een kind vervolgens niet naar groep 3 gaat volgens de juf. Er is trouwens inmiddels ook wetenschappelijk onderwijs naar gedaan, waaruit blijkt dat voor velen (aug-jan) direct doorstromen naar groep 3 niet wenselijk is. (uit vaktijdschrift het jonge kind) Kinderen op die leeftijd verschillen nou eenmaal nog sterk in hun ontwikkeling, vroeger heette het 'schoolrijp'. In overleg met ouders moet worden besproken wat voor de leerling het beste is. Ik heb nu een ll die in jan toch nog doorstroomt naar groep 3. Terwijl voor de zomervakantie alle partijen (ook ouders) het beter vonden nog een jaar kleuteren. Soms neemt die ontwikkeling zulke grote sprongen, dat een kind er 'ineens' wel klaar voor is.



Waarom zou een kind zo snel mogelijk moeten leren lezen. Zoals whopper zegt, er zijn vele andere gebieden te ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:supergroover schreef op 16 december 2008 @ 16:36:

Geloof écht dat kinderen die van na oktober zijn écht voordeel hebben het jaar nog een keer te doen. Je moet je voorstellen dat je een kind van 5 al naar groep 3 stuurt waar ze bijna de hele dag op een stoel moeten zitten en écht in een sneltreinvaart woorden leren (twee per week zo'n beetje) en dan heb ik het niet eens over het leren van hakken en plakken en het gebruiken van de letters in die woorden in weer andere woorden. Kinderen in groep 3 zijn de eerste maanden echt helemaal gevloerd.



Kinderen die nog een jaar extra "kleuteren" leren op hun gemakje al heel wat letters en doen hier hun voordeel mee als ze naar groep 3 gaan.



Natuurlijk zijn er altijd kinderen die zich op het gebied van lezen en schrijven heel snel ontwikkelen of meerbegaafd zijn, maar das vaak niet meer dan 10 procent van al die kinderen waar we het over hebben....



Mee eens. Mijn zoon is van eind augustus en afgelopen augustus dus direct naar groep 1 gegaan, hij was nog niet eens 4! Als ik zie hoe moe hij was, hoe zeer hij onbewust op zijn tenen moest lopen en hoe erg wennen het was dan vraag ik me serieus af of het haalbaar is om hem volgend jaar naar groep 2 te laten gaan en daarna naar groep 3. En niet omdat hij het niet leuk vindt, hij vindt het geweldig op school, heeft vriendjes en vermaakt zich prima. Maar omdat hij nog helemaal de rust en concentratievaardigheden niet had/heeft om braaf met alles mee te doen qua knutselen, prikken, vouwen, plakken. Ik vraag me soms ook af of hier een verschil zit tussen jongens en meiden (over het algemeen dan, uitzonderingen daargelaten).



Wat dit betreft zou je echt beter een kind van pak um beet februari kunnen hebben heb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 16 december 2008 @ 16:59:

Ik vind het wel bijzonder dat heel veel mensen hier hun kind ' er zo aan toe' vinden.

Wij hebben die kinderen hier ook om ons heen ( familie, vrienden, kennssen, buren) die 'er zo vreselijk aan toe' waren.

Sociaal echter bijzonder weinig mee te beginnen.



'Lekker kleuteren ' is dan misschien iets waar je haren van overeind gaan staan, maar die kindjes die op een feestje in een hoekje zitten te kijken omdat ze niet mee kunnen doen met de andere kindjes, geen aansluiting vinden, dat vind ik dus heel erg sneu he...En dat komt natuurlijk omdat ze niet konden kleuteren...tuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrie schreef op 16 december 2008 @ 17:28:

[...]





Mee eens. Mijn zoon is van eind augustus en afgelopen augustus dus direct naar groep 1 gegaan, hij was nog niet eens 4! Als ik zie hoe moe hij was, hoe zeer hij onbewust op zijn tenen moest lopen en hoe erg wennen het was dan vraag ik me serieus af of het haalbaar is om hem volgend jaar naar groep 2 te laten gaan en daarna naar groep 3. En niet omdat hij het niet leuk vindt, hij vindt het geweldig op school, heeft vriendjes en vermaakt zich prima. Maar omdat hij nog helemaal de rust en concentratievaardigheden niet had/heeft om braaf met alles mee te doen qua knutselen, prikken, vouwen, plakken. Ik vraag me soms ook af of hier een verschil zit tussen jongens en meiden (over het algemeen dan, uitzonderingen daargelaten).



Wat dit betreft zou je echt beter een kind van pak um beet februari kunnen hebben heb ik het idee.Hoe kan dat want wettelijk mogen kinderen pas met 4 naar school en vanaf 3 jaar en 10 maanden 10 dagdelen wennen?
Alle reacties Link kopieren
Dochter is van april, zij was heel erg moe in het begin, maar wel superhandig met prikken (en ze vindt/vond het heel leuk!), knutselen, tekenen etcetera. Zoon maakt nog steeds prachtige kras-tekeningen, weet nog dat ik destijds toen dochter (zij is 2.5 jaar ouder) heel verbaasd was over al die krastekeningen (ik dacht dat iedereen al zou moeten kunnen tekenen, maar dat scheelt dus echt per kind ). Inmiddels (2 volle kleuterjaren en 3 maanden groep 1 "extra" zeg maar) floreert ze in groep 3.

Bij zoon (van eind augustus) zie ik dat nog niet gebeuren, hij is nog steeds moe, is niet zo van het frobelen en als ik zie in welk tempo het leren lezen en schrijven in groep 3 gaat dan houd ik mijn hart vast... Maar goed, nog twee jaar te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruts schreef op 16 december 2008 @ 16:57:

Is ook helemaal waar SG, maar het belangrijkste is dat ze nu gewoon lekker in d'r vel zit en dat ze er echt niet gelukkiger van was geworden als ze nog een jaar had moeten "kleuteren".

Ze zit nu goed op d'r plek en in de toekomst kan niemand kijken.



Dit bedoelde ik ook alleen zeg jij het beter. Het ene kind zit lekkerder in zijn vel met juist wat meer uitdaging, de andere wil het liever rustig aan doen. Dat is het belangrijkste, dat je kijkt naar wat je kind nodig heeft om zich gelukkig te voelen.



Overigens vindt Zwiepje prikken en kleien dus echt helemaal het einde dus niet verbieden hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:njb schreef op 16 december 2008 @ 17:13:

Ouders vinden heel vaak dat hun kind er aan toe is. Maar als de school een leerlingvolgsysteem heeft dat ook kijkt naar het sociaal-emotionele gedeelte kun je heel goed laten zien waarop een kind vervolgens niet naar groep 3 gaat volgens de juf. Er is trouwens inmiddels ook wetenschappelijk onderwijs naar gedaan, waaruit blijkt dat voor velen (aug-jan) direct doorstromen naar groep 3 niet wenselijk is. (uit vaktijdschrift het jonge kind) Kinderen op die leeftijd verschillen nou eenmaal nog sterk in hun ontwikkeling, vroeger heette het 'schoolrijp'. In overleg met ouders moet worden besproken wat voor de leerling het beste is. Ik heb nu een ll die in jan toch nog doorstroomt naar groep 3. Terwijl voor de zomervakantie alle partijen (ook ouders) het beter vonden nog een jaar kleuteren. Soms neemt die ontwikkeling zulke grote sprongen, dat een kind er 'ineens' wel klaar voor is.



Waarom zou een kind zo snel mogelijk moeten leren lezen. Zoals whopper zegt, er zijn vele andere gebieden te ontwikkelen.

Juist omdat over het algemeen een kind na de zomervakantie naar een volgende groep gaat is het soms lastig. Doordat de ontwikkeling soms zo sprongsgewijs gaat zou het m.i. veel prettiger zijn als er meerdere momenten in een jaar zijn waarop kinderen zouden kunnen overgaan. Ik snap natuurlijk best dat dat, zeker op een meer klassikale school, niet haalbaar is.



Ik lees trouwens nergens dat iemand vindt dat een kind zo snel mogelijk moet leren lezen. Mijn jongste was na 4 weken zijn geduld verloren, omdat ie nog steeds niet mocht leren lezen. Dat wilde hij nou eenmaal erg graag. Hij bleek er ook aan toe te zijn, want toen de juf haar twijfels terzijde schoof leerde mijn zoon in no time lezen. Daarna had ie weer ff tijd voor de 'normale' kleuterdingen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Zwieber schreef op 16 december 2008 @ 17:38:

[...]



En dat komt natuurlijk omdat ze niet konden kleuteren...tuurlijk.Dat komt omdat ze bepaalde vaardigheden missen, en hoe dat dan weer komt dat mag je zelf invullen. Dat is voor ieder kind anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 16 december 2008 @ 17:40:

[...]





Hoe kan dat want wettelijk mogen kinderen pas met 4 naar school en vanaf 3 jaar en 10 maanden 10 dagdelen wennen?Hij is van 28 augustus en het schooljaar begon op 14 augustus. Toen is hij dus gelijk naar school gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op school hanteren ze nog steeds de al oude 1 okt regeling en daar wijken ze haast niet vanaf.

Mijn zoontje is van Sept. dus ik heb er geen last van maar van een kennis is haar dochter 3 okt. jarig en doet dus 3 jaar over de kleuters. Te gek voor woorden, want het scheelt maar 8 dagen.

Maar na gesprekken op school omdat haar moeder het niet eens was blijft ze toch maar 3 jaar kleuteren, omdat ze er nog niet aan toeblijkt te zijn.
Waarom is dat te gek voor woorden? Er moet toch ergens een grens zijn? Bij de een scheelt het maar 8 dagen, bij de volgende 10, en de volgende moeder gaat daar weer 10 dagen overheen, want haar kind is er immers ook heel erg aan toe...
Alle reacties Link kopieren
Alleen is er wettelijk gewoon geen enkele basis meer voor die grens van 1 oktober.

Er wordt in de wet helemaal geen datum genoemd. School moet een ononderbroken leerlijn verzorgen en ervoor zorgen dat kinderen gemiddeld 8 jaar over de basisschool doen. Voor elk kind dat dus een paar maanden langer kleutert, moet er ook een kind een paar maanden korter kleuteren, zodat het gemiddelde uiteindelijk uitkomt op 8 jaar. Als je dan de grens bij 1 oktober legt, zul je uitkomen op een gemiddelde schoolduur van meer dan 8 jaar. Leg je de grens bij 1 januari, dan zul je wel ongeveer op dat gemiddelde van 8 jaar uitkomen. Maar het mag dan weer niet zo zijn dat een kind van 3 januari langer moet kleuteren, uitsluitend vanwege de geboortedatum.

Scholen moeten ook kunnen aantonen waarom een kind 'langer' kleutert. En alleen de geboortedatum is daarvoor niet genoeg.



En als je deze redenering helemaal doorvoert, zou er tegenover ieder kind dat een jaar doubleert ook een kind moeten staan dat een jaar versnelt. Want alleen dan kom je aan die gemiddelde schooltijd van 8 jaar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 16 december 2008 @ 19:19:

Waarom is dat te gek voor woorden? Er moet toch ergens een grens zijn? Bij de een scheelt het maar 8 dagen, bij de volgende 10, en de volgende moeder gaat daar weer 10 dagen overheen, want haar kind is er immers ook heel erg aan toe...Er is dus geen grens. De enige grens is of een kind eraan toe is. Leeftijd doet er niet toe.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Alle reacties Link kopieren
Wie bepaalt dan of het kind 'er aan toe is"? De juf of de ouders? Lijkt mij dat de specialist, lees: de leerkracht, dat toch bepaald.

Ik verbaas me er over hoeveel ouders menen te kunnen beslissen wat het beste is op schoolgebied voor een kind, ipv een leerkracht. Dat gevoel krijg ik namelijk nog wel eens.
Alle reacties Link kopieren
Fussie, mijn ervaring is dat leerkrachten zichzelf hierin nog wel es overschatten.

Als ik lees dat er veel waarde gehecht wordt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, dan weet ik uit ervaring dat leerkrachten daar echt niet veel zinnigs over kunnen zeggen.

Ten eertste zijn het twee aparte dingen, de sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling. En wil je echt een goed beeld krijgen van deze ontwikkeling, dan zul je het kind uitgebreid psychologisch moeten onderzoeken. Dat gaat echt boven de pet van een leerkracht.



Mijn oudste is bijvoorbeeld autistisch. Dat wisten we nog niet toen hij eind groep 2 zat. Zijn sociale ontwikkeling liep duidelijk achter, maar emotioneel liep hij ver voor. Dat is inmiddels ook bevestigd door uitgebreid onderzoek.

Maar door hem evt langer te laten kleuteren, zou zijn sociale ontwikkeling vermoedelijk niet verbeterd zijn. Gewoon, omdat het er niet in zit. Dat laatste stuk mis ik vaak bij dit soort discussies. Levert het echt wat op als een kind dat extra jaar kleutert. De algemene mening lijkt te zijn dat het echt heel goed is voor kinderen, maar onlangs las ik weer dat uit onderzoek is gebleken dat het niks uitmaakt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat in jouw geval niet nader gekeken is wat er met je kind aan de hand is.

Maar dan nog vind ik dat te vaak ouders wel menen te kunnen beslissen wat goed is voor hun kind. Alsof je als leerkracht alleen wat knutseltjes hebt moeten kunnen maken om je diploma te halen. Het gaat wel om gewoon een HBO-studie die je afgemaakt moet hebben voor je voor de klas kunt staan.



Soms kun je als leerkracht niet precies je vinger leggen op het probleem bij een kind maar weet je wel dat het in groep 3 te zwaar gaat worden. Dan beslis je dat het kind nog een jaar kleutert. Dat is geen beslissing die je lichtvaardig neemt, zeker niet nu je steeds meer en meer moet verantwoorden wat je doet (als leerkracht schrijf je soms meer rapportages dan dat je de kinderen les geeft...).

Ik ben wel met je eens dat leerkrachten niet vaak genoeg hulp inroepen om een kind goed te kunnen helpen. Maar vaak kost dat geld, en geld is een zeldzaam goed in onderwijsland, en is dus het budget hiervoor al snel op
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaellaa schreef op 16 december 2008 @ 15:19:

Goed topic! Ik zat hier vanmiddag ook mijn hersenen over te breken.

Dat van dat instromen tot oktober snap ik, en dan ieder jaar (met die hele zelfde klas) steeds een groep verder, dacht ik ook te begrijpen.



Mijn dochter (bijna 4) is deze week voor het eerst gaan wennen op school. Hardstikke leuk en alles goed enzo. Maar ineens besefte ik iets; er zitten in haar klas een aantal kinderen van 5 jaar oud? Zij is dus eigenlijk nog 3.

Hoe kan dat nou? Die kinderen hadden dan afgelopen oktober dan al moeten 'doorstromen'?

Wie snapt dit wel?Heb mezelf even gequote, want ben nog steeds erg benieuwd of iemand weet hoe dit zit... ?
Alle reacties Link kopieren
Jaellaa, volgens mij staat het antwoord juist door het hele topic heen.

Ik neem aan dat jouw kind in groep 1 zit en de kinderen die nu 5 zijn hadden nu in groep 2 moeten zitten. Maar er kunnen diverse redenen zijn waarom ze daar nog niet zitten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Alle reacties Link kopieren
quote:fussie schreef op 16 december 2008 @ 20:07:

Jammer dat in jouw geval niet nader gekeken is wat er met je kind aan de hand is.

Maar dan nog vind ik dat te vaak ouders wel menen te kunnen beslissen wat goed is voor hun kind. Alsof je als leerkracht alleen wat knutseltjes hebt moeten kunnen maken om je diploma te halen. Het gaat wel om gewoon een HBO-studie die je afgemaakt moet hebben voor je voor de klas kunt staan.



Soms kun je als leerkracht niet precies je vinger leggen op het probleem bij een kind maar weet je wel dat het in groep 3 te zwaar gaat worden. Dan beslis je dat het kind nog een jaar kleutert. Dat is geen beslissing die je lichtvaardig neemt, zeker niet nu je steeds meer en meer moet verantwoorden wat je doet (als leerkracht schrijf je soms meer rapportages dan dat je de kinderen les geeft...).

Ik ben wel met je eens dat leerkrachten niet vaak genoeg hulp inroepen om een kind goed te kunnen helpen. Maar vaak kost dat geld, en geld is een zeldzaam goed in onderwijsland, en is dus het budget hiervoor al snel op

Mijn ervaring is dat leerkrachten erg terughoudend zijn (ouders ook) in doorstromen. Liever maar langer kleuteren, het zekere voor het onzekere. Want als een kind later in de schoolloopbaan doubleert, komt dat in de statistieken van de school, terwijl kleuterverlengen daar niet in terug te vinden is. Op de school van mijn kinderen is een bovengemiddeld percentage kinderen dat versnelt. En wat blijkt, dat zijn bijna allemaal herfstkinderen die bijna 3 jaar gekleuterd hebben. Maar in het inspectierapport staat alleen dat het percentage versnellers boven het landelijk gemiddelde ligt.



Overigens kon mijn zoon absoluut niet op zijn stoel blijven zitten bij de kleuters. Nog steeds vindt hij dat moeilijk (hij is 10 inmiddels), maar dat is eerder terug te voeren op verveling dan op 'nog niet eraan toe zijn'.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Alle reacties Link kopieren
Haha, kwartje is gevallen.. moest er zelfs een vriendin voor bellen die kleuterjuf is. Als ze mijn genen heeft mag dochter vast niet eerder doorstromen
Alle reacties Link kopieren
quote:fussie schreef op 16 december 2008 @ 19:38:

Wie bepaalt dan of het kind 'er aan toe is"? De juf of de ouders? Lijkt mij dat de specialist, lees: de leerkracht, dat toch bepaald.

Ik verbaas me er over hoeveel ouders menen te kunnen beslissen wat het beste is op schoolgebied voor een kind, ipv een leerkracht. Dat gevoel krijg ik namelijk nog wel eens.Nee, de leerkracht én de ouders samen. Dit omdat een kind thuis en op school soms totaal ander gedrag kan tonen. Juist daarom is overleg noodzakelijk. Het lijkt me raar als een leraar dit besluit zonder eerst met de ouders te praten om te kijken of het beeld van het kind wel klopt met de thuissituatie en te overleggen waar de eventuele discrepanties vandaan komen. Als een kindje achter loopt met bijvoorbeeld rekenen, dan zal hij zowel thuis als op school het niet kunnen. Er zijn echter situaties waarin kinderen heel goed dingen kunnen maar het op school niet laten zien. Dan moet je je afvragen hoe dit komt. Juist om dit soort dingen op te sporen is overleg nodig en kan een leerkracht dit, net zo min als de ouders, in zijn eentje besluiten. (het kan natuurlijk ook voorkomen dat ze op school dingen laten zien waar je thuis niets vanaf weet)
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik sta ook voor de klas en heb een groep 1/2.



Jaella, dat jou kind dus in de klas zit met kinderen van 5 jaar dat klopt, het kan zelfs zijn dat er kinderen in de groep zitten van 6. dan is het een gemengde groep van 1/2 wat vaak voorkomt volgens mij!.



Bij ons is het zo dat kinderen die gedurende het schooljaar 4 worden instromen in de kleutergroepen die al draaien. Alle kinderen die voor 1 januari instromen gaan inprincipe na 1 jaar (of iets minder, als je bijv in december vier geworden bent) door naar groep 2 en daarna naar groep 3.

Het is bij ons dus zo dat je er vanuit gaat dat elk kind door gaat, maar er zijn uitzonderingen. Als een kind niet doorgaat, en dus een "extra" kleuterjaar heeft blijft het volgens de wet zitten. Dit zittenblijven kan consequenties hebben voor de rest van de basisschoolcarierre.



Ik ben ook van mening dat je altijd de situatie per kind moet bekijken.

En nee dat kleuters alleen maar spelen is niet waar. Het spelen is van groot belang voor de ontwikkeling maar spelenderwijs leren is toch ook erg belangrijk. De kleuren, vormen, getallen, tellen etc.



Gigaluilak, ik zou je dochter lekker naar groep 1 laten gaan in maart. Meestal zijn de kinderen er wel aan toe, en wees niet bang dat ze zich gaat vervelen aan het begin van het schooljaar. Doordat je een gemengde groep hebt wordt er vanalles aangeboden op verschillende niveaus!

En in drie maanden school kunnen ze een hoop leren, heeft ze een lekkere voorsprong.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven