Mode & Beauty alle pijlers

Saunakilt

15-09-2016 10:49 647 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben laatst met mijn vrouw voor de eerste naar de sauna gegaan. Dit was op een badkleding mag dag. Wij zijn gegaan in bad textiel omdat wij niet naakt willen om verschillende redenen.

De dag was fifty fifty kwa geklede en ongeklede mensen. Wij merkte echter dat we boze blikken kregen van ongeklede gasten en er waren zelfs mensen die begonnen te lachen. Wij hadden eigenlijk verwacht dat deze dag veel meer mensen gekleed zouden gaan omdat het de enigste dag in de maand is dat badkleding is toegestaan en deze dag daarom zouden mijden. Er hebben zelfs geklaagd bij de receptie dat er mensen in badkleding rondliepen. We hadden achteraf het gevoel dat we de regels van de Sauna onderneming hadden overtreden terwijl dit niet het geval is. Wij hebben ons aan de stilte regels gehouden en altijd in de sauna netjes een handdoek gelegd dus wij hebben ons niet misdragen.

Desondanks bovenstaande is ons de dag goed bevallen en hebben we toch kunnen genieten en relaxen. Wij gaan binnenkort eens voor de eerste keer naar een verplicht badkleding dag en we gaan kijken of ons dit beter bevalt. Een nadeel is echter dat de locatie die aan onze wensen voldoet kwa faciliteiten ons 400 KM reizen kost op een dag.

Omdat we in de toekomst wellicht nog een keer dichter in de buurt naar deze badkleding mag dag willen gaan waren oplossingen aan het bedenken om de volgende keer boze blikken en ongemakkelijke situaties te vermijden.

Wij vonden op internet wellicht de oplossing: de saunakilt. Dit is een soort badhanddoek met elastiek. Onze bedoeling is dan zonder badtextiel de sauna in te gaan en deze saunakilt te dragen.

Je ziet eigenlijk op elke promotiefoto van een sauna mensen met een badhanddoek om.

Wij vragen ons echter af hoe ongeklede saunagangers hier tegen aan kijken. Zal dit beter geaccepteerd worden dan met badtextiel de sauna in?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,

Mark
quote:Marana_ schreef op 15 september 2016 @ 12:25:

[...]

De Veluwse Bron en de Zwaluwhoeve hebben dezelfde eigenaar tegenwoordig.

Ik vond het vooral onhygiënisch omdat alles nat werd. Je badkleding maakt je badjas nat en al die natte badjassen maken dus alle stoelen etc nat. En de vloer was echt spekglad door al dat vocht, levensgevaarlijk.Nou dat zal dan ook wel een toeristen paradijs worden. Lekker met 100 man op een klutje met badpakken en gekakel..... niet mijn idee van een sauna.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 11:44:

[...]

Hallo Strandmeisje,

De bedoeling is om daarna de badjas aan te trekken en de saunakilt uit te trekken en dan weer de zwemkleding aan te doen. Eerst even douchen nog en dan het zwembad of whirpool in.

Een nat badpak aantrekken.... succes.

Heb ik een keer mogen doen in een hotel. Zoon was nog te klein voor de sauna en in het zwembad gedeelte (afgescheiden door deuren) was badkleding verplicht.

Mén wat ellendig om dat badpak weer aan te trekken. Bij de tweede keer heb ik vriend gevraag om zoon naar mij toe te sturen en zijn we naast de sauna op het bankje gaan zitten zodat vriend ff ongestoord kon zwemmen Had echt geen puf om dat natte ding weer over mijn lijf te moeten prutten.
quote:Marana_ schreef op 15 september 2016 @ 12:18:

Als iedereen naakt is in de sauna wordt er naar iedereen gekeken, oftewel naar niemand in het bijzonder. Wat maakt dat je denkt dat jullie speciaal begluurd zullen worden, dat er iemand zich zal verlustigen aan jullie ipv aan 1 van de 300 andere bezoekers? En waarom is dat vervelend?

Ik ben bij een badkledingdag in de Veluwse Bron geweest, en ik vond het verschrikkelijk. Normaal ga ik niet op die dagen, maar nu kwam het qua datum zo uit en probeerden we het maar eens. De sfeer was echt veel minder fijn dan op naakt-dagen. Er werd veel meer gekletst, veel meer gekeken, iedereen was luidruchtiger. Alles was nat, de vloer was spekglad, je badjas werd zeiknat en voelde heel vervelend, stoelen werden door die natte badjassen ook nat en dus veel viezer. Maar vooral vond ik het publiek (95% vrouwen) veel meer aanwezig dan op naakt-dagen. Echt een nare sfeer.

Ik zou je aanraden om toch eens een gewone naakt-dag te proberen. Het is dan veel rustiger, en er wordt juist minder gegluurd dan op badpakdagen. De momenten dat je echt naakt bent en dat een ander dat uitgebreid kan zien zijn beperkt tot het douchen. In de sauna kun je zo gaan zitten/liggen dat mensen je edele delen niet zien (bijv in een hoek, met je handen ervoor, met opgetrokken benen, etc.), in het zwembad ziet men niets en zodra je sauna of zwembad uitloopt sla je een handdoek om je heen en pak je je badjas.

Hallo Marana,

Ik vind het niet netjes om iemand die naakt is te bekijken. Probeerde dan ook zoveel mogelijk mijn ogen dicht te doen mede ook omdat ik last had van tranende ogen in de sauna. Echter begrijp wat je bedoeld in de whirpool kun je recht voor je uitkijken wat je wil er lopen mensen voor je neus voorbij en kijk je automatisch toch. Mijn vrouw ervaarde dit ook zo.

Waarom ik denk dat we begluurd worden dat kan ik niet zeggen als mensen in iemands hoofd konden kijken dan zat waarschijnlijk 90 % van de saunagasten met badkleding aan.

Ik vind het een beetje raar dat je het niet vervelend ervaart als iemand jou begluurd. Wat is bij jou dan wel de grens?

Ik hoop dat het die dag wel mee zal vallen aan de hand wat jij beschrijft over de badkleding dag Veluwse bron. Wij hadden wel veel dergelijke verhalen gelezen over de Zwaluwhoeve en hebben gelezen dat de Veluwse bron wat dat betreft wat rustiger is.

Bedankt verder voor je tips wat betreft het naakt naar de sauna gaan. Wellicht dat we in de toekomst als we ouder zijn ons hierheen durven te zetten.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 12:17:

[...]

Hallo S-Meds,

Wij wilde graag samen een relaxt dagje van maken. Ik ben haar man alle ongemakken die ze daarmee zou ervaren deel ik ook met haar.

Women's only zou voor haar leuk zijn als ze daar voor open staat echter staat ze niet te wachten op mannelijk personeel.

Ik denk zo tussen de regels door te lezen dat jij er meer last van hebt dan je vrouw.

Edit , las even over de laatste zin heen.

Ook een vrouwelijke arts dus?

Ik zou voor een therapeut gaan. Zo preuts lijkt me toch niet normaal, of is het een cultuurdingetje? Daar zijn dan ook speciale sauna's voor.

Waar trouwens smeriger types zitten dan in een gewone sauna. Een keer naar een hammam geweest met een preutse vriendin, nooooit meer.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 12:17:

[...]

Hallo S-Meds,

Wij wilde graag samen een relaxt dagje van maken. Ik ben haar man alle ongemakken die ze daarmee zou ervaren deel ik ook met haar.

Women's only zou voor haar leuk zijn als ze daar voor open staat echter staat ze niet te wachten op mannelijk personeel.ga anders gewoon lekker naar de film. Kan je je kleren aanhouden
quote:nina1966 schreef op 15 september 2016 @ 12:32:

[...]

Ben je joods dat je naar tempel gaat? Ben je bang dat ze naar je piemel kijken? Nou er zijn véél mannen besneden hoor daar val jij echt niet door op.

Nina nee ik ben rooms katholiek opgevoed.

Het was op vakantie in een hindoe tempel waar je een sarong moest dragen.

Laat ik de vraag omdraaien, vind jij het prettig als mensen naar je edele delen kijken?
Er is een groot verschil tussen kijken en gluren. Ik denk dat jij die twee verwart. Kijken is zoals je ook naar mensen kijkt in het dagelijks leven. Je kijkt naar mensen en als ze iets opvallends hebben (wat dat dan ook is, een apart kledingstuk, maar bijvoorbeeld ook een opvallend litteken of een tatoeage), kijk je misschien wat langer om vervolgens weer verder te gaan met waar je mee bezig was. Niets meer niets minder. Kijken is heel normaal in een sauna, gluren niet.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 12:49:

[...]

Laat ik de vraag omdraaien, vind jij het prettig als mensen naar je edele delen kijken?Heb je mijn verhaal gelezen, het vergelijk tussen wel of geen badkleding? En hoe weinig kans er uberhaupt is om naar edele delen te kijken?
quote:nina1966 schreef op 15 september 2016 @ 12:22:

Waarom heb je zo'n probleem met naakt TO? Of mag je vrouw niet naakt van jou.

Halli Nina,

De reden heb ik al benoemd net. Mijn vrouw wil zelf niet.
quote:Marana_ schreef op 15 september 2016 @ 12:50:

[...]

Heb je mijn verhaal gelezen, het vergelijk tussen wel of geen badkleding? En hoe weinig kans er uberhaupt is om naar edele delen te kijken?

Hallo Marana,

Ik heb je verhaal gelezen ja kan me voorstellen dat alles nat kan worden en je nog bedankt voor de tips die je gaf omtrent dat laatste.

Wat mij alleen verbaasde was dat het je niet uitmaakt dat je begluurd wordt of ik moet het verkeerd geïnterpreteerd hebben.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 12:59:

[...]

Hallo Marana,

Ik heb je verhaal gelezen ja kan me voorstellen dat alles nat kan worden en je nog bedankt voor de tips die je gaf omtrent dat laatste.

Wat mij alleen verbaasde was dat het je niet uitmaakt dat je begluurd wordt of ik moet het verkeerd geïnterpreteerd hebben.Ik heb dus gemerkt dat op gewone naakt-dagen echt niet gegluurd wordt. Wat willen ze dan ook aan mij speciaal zien, wat ze niet bij hun eigen vrouw kunnen zien, in die paar seconden die het duurt nadat ik mijn handdoek heb neergelegd en voordat ik in het zwembad ben.
Waarom denk je dat ze naar jullie zoveel meer zullen gluren dan naar ieder andere aanwezige?
quote:nerdopviva schreef op 15 september 2016 @ 12:04:

[...]

Ik heb het in Nederland ook nog nooit meegemaakt. Maar ik ga wel naar een sauna die geen reclame maakt, niet meedoet met (Groupon) acties, geen tv-programma's sponsort en (uiteraard) geen badkledingdagen heeft. Ik denk dat sauna's zoals de Veluwse Bron meer mensen aantrekken die niet weten hoe ze zich in een sauna moeten gedragen.Dat denk ik ook. Hetzelfde geldt ook voor Thermea2000, vind ik, geen prettige sauna. Maar bijvoorbeeld de sauna in Den Bosch, de naam is me even ontschoten, is heel prettig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
To waarom ga je niet naar iets van een kuuroord, of iets vergelijkbaars qua faciliteiten en dergelijke als bij een sauna maar dan waar zwemkleding verplicht is?

Moet zeggen dat ik niet weet of dit er is en of de prijzen etc vergelijkbaar zijn.

Heb dit hier in jouw topic al gevraagd, echter nog geen reactie.
quote:nina1966 schreef op 15 september 2016 @ 12:42:

[...]

Ik denk zo tussen de regels door te lezen dat jij er meer last van hebt dan je vrouw.

Edit , las even over de laatste zin heen.

Ook een vrouwelijke arts dus?

Ik zou voor een therapeut gaan. Zo preuts lijkt me toch niet normaal, of is het een cultuurdingetje? Daar zijn dan ook speciale sauna's voor.

Waar trouwens smeriger types zitten dan in een gewone sauna. Een keer naar een hammam geweest met een preutse vriendin, nooooit meer.

Hallo Nina,

Ik vind het niet netjes dat je ons voor gek verklaard. In Engeland en Frankrijk en nog wat landen is het normaal om niet naakt in de sauna te gaan. En een groot deel van onze samenleving heeft er ook moeite mee. Maar goed jij mag jouw mening hebben.
Ik ben zelf best preuts.

Of nou ja preuts is misschien niet het juiste woord, ik heb vooral moeite met mijn lijf.

Zou je mij 4 jaar geleden zeggen dat ik op een dag naakt in een sauna zou lopen zou ik hard gelachen hebben.

Want no way, geen haar op mijn hoofd !

En nu, ben ik een saunabezoeker met regelmaat.

Naakt.

Mijn partner wilde het eens een keer uitproberen en kreeg mij over de drempel.

Heeft mij enorm veel moeite gekost, maar eens door die zure appel heen, bleek het mij makkelijker af te gaan dan ik had verwacht.

Badkleding dragen in de sauna lijkt mij een stuk oncomfortabeler. Je loopt constant met nattigheid om je heen ( ik vind een klamme handdoek al naar aanvoelen )

Je kan je niet volledig afdrogen en het blijft toch wel wat viezig denk ik omdat je het zweet niet optimaal uit je badkleding gedoucht kruigt.

Je zit met je natte kleding op stoelen / banken in de rustruimte, lijkt mij voor jezelf en anderen ook niet prettig.

Er zal vast gekeken worden in de sauna. Heb ik daar last van ?

Eigenlijk niet, tenzij het obsceen gaat worden maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik ben overigen ook geen vrije naaktloper.

Ik ga naakt de saunacabine in, lig daar keurig op een handdoek en zodra ik de cabine uit stap sla ik direct een handdoek om mij heen en maak de gang naar de douche. Droog mij af en trek dan altijd gelijk mijn badjas aan of sla mijn hammamdoek om mij heen.

Ook als ik rust, heb ik een doek om mijn middel.

Je kan het naaktlopen dus behoorlijk zelf beperken en alleen naakt gaan in de saunacabine / onder de douche/ in het zwembad en daarbuiten niet.

Wellicht voelt dat dan wel prima? En een gulden middenweg tussen badkleding dragen of de gehele tijd naakt lopen.

Voor mij is het op die manier prima te behappen. Ik moet wel elke keer weer even over die drempel heen, maar eenmaal erover heen kan ik het wel loslaten en vind ik een dagje sauna enorm ontspannend.

Wellicht is het de moeite waard om te proberen eraan te wennen zonder badkleding en ben je daardoor ook vrijere in je keuzes wanneer en naar welke sauna je gaat.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 12:01:

[...]

Hoi Blondie,

Heb je hier veel last van gehad bij de geklede of valt het wel mee?

Ik zou het meteen bij de receptie melden zo dat ze uit de sauna gezet kunnen worden.Meer bij ongeklede. Mijn vriendin en ik hadden het ook gemeld en die mannen hebben een paar keer een waarschuwing gekregen. Het was in Scheveningen. Toen zijn we zelf maar weg gegaan.
quote:MarkLI schreef op 15 september 2016 @ 12:49:

[...]

Laat ik de vraag omdraaien, vind jij het prettig als mensen naar je edele delen kijken?het interesseert mij geen biet.
Het is gewoon heel verschillend per sauna. Idd degenen die meedoen aan Groupon enzo mijd ik ook. Mijn vaste sauna heeft geen badkledingdagen gelukkig. Ik heb er nog nooit ook maar 1 losse haar zien liggen, ze lopen de hele dag rond met trekkers enzo. Gluren ook nooit echt meegemaakt, en bukken dat je zo tegen de achterkant aankijkt ook niet.

Denk dat iedereen met gluur trauma's enzo eens een kleine sauna met goede recensies moet bezoeken, denk dat dat veel scheelt.

To, zoek gewoon een sauna met dagen waarop badkleding verplicht is.
Je zou er ook voor kunnen kiezen naar een hele kleinschalige sauna te gaan of een hotel met wat sauna faciliteiten. Dan is de kans groot dat je er als stel alleen bent en dan is de drempel om maakt te gaan al snel een stuk lager. Zo zijn wij ook begonnen, want ik ben ook niet even zelfverzekerd over m'n eigen lichaam dat ik zonder gene in m'n nakie ga lopen.

Nu ga ik rustig in m'n eentje naar een saunacomplex. Vervolgens ben ik daar zo heerlijk in mezelf gekeerd, dat ik het niet eens door zou hebben wanneer iemand 'zou kijken'.
Ik bedoel geen Sarong. Ik bedoel een hammandoek. Die hebben vaak een lichte kleur en geven niet af.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vorig jaar was ik bij de Veluwse Bron. Toen werd er - om tamelijk begrijpelijke redenen - wel wat gekeken. Niet gestaard! Dat zijn twee verschillende dingen.

Het enige wat daar uiteindelijk door gebeurde was dat op het moment dat ik van mijn rolstoel naar mijn krukken over wilde gaan en ik bijna uitgleed, ik al werd opgevangen door een oplettende omstander dan dat ik doorhad dat de grond dichterbij kwam.

Pas nu ik dit een dik jaar later typ realiseer ik me dat mijn vanger toen inderdaad geen kleren aanhad.

Kijken, zien en staren zijn totaal andere dingen.

Of je naakt wil zijn of niet mag je helemaal zelf weten. Of je de nadelen en voordelen kent van beide opties laat ik ook aan de rest van het topic over.

Wat ik je wel wil meegeven is dat ik de badjassen van VB best kort vond. Dat voelde juist erg naakt.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
quote:nerdopviva schreef op 15 september 2016 @ 12:49:

Er is een groot verschil tussen kijken en gluren. Ik denk dat jij die twee verwart. Kijken is zoals je ook naar mensen kijkt in het dagelijks leven. Je kijkt naar mensen en als ze iets opvallends hebben (wat dat dan ook is, een apart kledingstuk, maar bijvoorbeeld ook een opvallend litteken of een tatoeage), kijk je misschien wat langer om vervolgens weer verder te gaan met waar je mee bezig was. Niets meer niets minder. Kijken is heel normaal in een sauna, gluren niet.

Ik kom van kinds af aan al in sauna's, inmiddels al ruim 20 jaar en heb maar een keer meegemaakt dat er gegluurd werd en daar is ook direct tegen opgetreden. De meeste sauna's hebben er ook een uitstekend beleid voor, mocht het voorkomen.

Ik herken wat je schrijft, mensen zien elkaar, als er iets erg aan iemand opvalt dan kijk je even. Net als wanneer je bijvoorbeeld iemand op straat ziet met pimpelpaars haar ofzo, maar zelfs dat vind ik enorm meevallen. Op het strand in bikini voel ik mij meer bekeken/begluurd etc. dan in een sauna.

TO, als ik jou was zou ik mij beperken tot badkleding-verplicht dagen.

En wat betreft de "kilt", ik heb ook een dergelijke handdoek met klittenband. Eens gekocht toen ik (door het seizoen) geen korte badjas kon vinden en ervan gruwel zo'n dik pluizig ding te moeten dragen in een sauna. Ze zijn wel handig, en minder gehannes dan handdoeken knopen en op moeten hijsen. Maar ik vraag mij af hoe goed ze bestendig zijn tegen de warmte van een sauna. Een keer per ongeluk te warm gewassen en heel het klittenband lag eraf. Hoeft niks te zeggen, maar of het een lange levensduur heeft als je er een sauna mee ingaat kan ik dus niet zeggen.
quote:consuelabananahammok schreef op 15 september 2016 @ 13:09:

Ik ben zelf best preuts.

Of nou ja preuts is misschien niet het juiste woord, ik heb vooral moeite met mijn lijf.

Zou je mij 4 jaar geleden zeggen dat ik op een dag naakt in een sauna zou lopen zou ik hard gelachen hebben.

Want no way, geen haar op mijn hoofd !

En nu, ben ik een saunabezoeker met regelmaat.

Naakt.

Mijn partner wilde het eens een keer uitproberen en kreeg mij over de drempel.

Heeft mij enorm veel moeite gekost, maar eens door die zure appel heen, bleek het mij makkelijker af te gaan dan ik had verwacht.

Badkleding dragen in de sauna lijkt mij een stuk oncomfortabeler. Je loopt constant met nattigheid om je heen ( ik vind een klamme handdoek al naar aanvoelen )

Je kan je niet volledig afdrogen en het blijft toch wel wat viezig denk ik omdat je het zweet niet optimaal uit je badkleding gedoucht kruigt.

Je zit met je natte kleding op stoelen / banken in de rustruimte, lijkt mij voor jezelf en anderen ook niet prettig.

Er zal vast gekeken worden in de sauna. Heb ik daar last van ?

Eigenlijk niet, tenzij het obsceen gaat worden maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik ben overigen ook geen vrije naaktloper.

Ik ga naakt de saunacabine in, lig daar keurig op een handdoek en zodra ik de cabine uit stap sla ik direct een handdoek om mij heen en maak de gang naar de douche. Droog mij af en trek dan altijd gelijk mijn badjas aan of sla mijn hammamdoek om mij heen.

Ook als ik rust, heb ik een doek om mijn middel.

Je kan het naaktlopen dus behoorlijk zelf beperken en alleen naakt gaan in de saunacabine / onder de douche/ in het zwembad en daarbuiten niet.

Wellicht voelt dat dan wel prima? En een gulden middenweg tussen badkleding dragen of de gehele tijd naakt lopen.

Voor mij is het op die manier prima te behappen. Ik moet wel elke keer weer even over die drempel heen, maar eenmaal erover heen kan ik het wel loslaten en vind ik een dagje sauna enorm ontspannend.

Wellicht is het de moeite waard om te proberen eraan te wennen zonder badkleding en ben je daardoor ook vrijere in je keuzes wanneer en naar welke sauna je gaat.

Hallo Consuel, bedankt voor je leuke reactie.

Goed dat je je ondanks de preutsheid over heen hebt kunnen zetten en goed bevalt

Mijn vrouw zou het eventueel ook willen proberen mits ze ook geen moeite meer daar mee heeft.

Ik zelf twijfel denk ik nog meer dan haar als ze daar over heen is omdat ik zoals eerder zeggen geen last had van mijn zwemshort tijdens de sauna. Ik vond het een prettige ervaring ook met zwemshort.

Wat ik ook een beetje vervelend vind ik weet niet of jij dat ook zo ervaren hebt is de sfeer omtrent regels om naakt zijn in de sauna. Ik ben vaker naar zwemparadijzen geweest en in de prijs zitten ook de saunafaciliteiten waar je echter geen gebruik van kunt maken omdat je naakt MOET. Wellicht heeft het ook een beetje met de Nederlandse cultuur te maken zodra iemand zegt dat je iets MOET dan komen we in verzet. Neem maar een voorbeeld de overheid wil nu registreren verplicht stellen voor donorregister hoeveel mensen zullen daadwerkelijk ja zeggen nu? Ik heb zelfs al reacties van mensen gelezen die ja hebben gezegd en nu nee gaan zeggen omdat het een verplichting is. De drempel om überhaupt al na de sauna te gaan wordt heel erg groot gemaakt omtrent alle regels laat staan je persoonlijke voorkeuren. Als iemand dan toch naar de sauna gaat omdat een bedrijf een speciale dag organiseert wordt je daarna nog eens geconfronteerd met een handjevol (niet alle) die-hard naakt saunagangers die geen badtextiel tolereren en dit ook duidelijk laten merken ondanks dat de regels van het bedrijf zeggen dat het MAG en niet MOET.

Wellicht als de sfeer en regels omtrent naakt in de sauna wat toleranter was dat ik, wij, jou en veel anderen al veel eerder of wel gewoon naakt naar de sauna gaan. Helaas verpesten de haviken het voor sommige op dit moment.
Ik denk niet zo zeer dat het een moeten is, maar dat je op die manier gelijkheid creëert. Als de één naakt gaat en de ander niet, is het risico op gluurders volgens mij veel groter. Door van iedereen te vragen naakt te gaan, is iedereen kwetsbaar. Maar nogmaals, ik weet echt niet naar wat voor soort sauna's jij gaat dat dit zo speelt bij jullie. Ik heb er werkelijk nog nooit last van gehad.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven