Dure ring?

15-09-2016 23:21 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,

Binnenkort ga ik mijn vriendin ten huwelijk vragen. Alles is al geregeld en ik weet precies hoe ik het ga doen. Maar ik mis een ding: de ring. Ik twijfel tussen twee ringen; een witgouden en een zilveren. Zelf zie ik het verschil niet goed tussen witgoud en zilver, maar men vertelt mij dat de kwaliteit veel uitmaakt.

Mijn vriendin heeft aangegeven dat ze vooral niet wil dat ik er te veel geld aan uitgeef (twee jaar terug). De witgouden ring is bijna 700 euro. Nu kan ik dat op zich wel betalen, maar weet vrij zeker dat zij dat niet in de categorie 'niet te veel aan uitgeven' vindt vallen. :p

Ik ben bang dat ze het niet leuk vind dat ik zoveel geld uitgeef aan een ring (uiteindelijk komt dat geld van de gezamenlijke rekening -enige rekening die we hebben). Ik twijfel daarom sterk aan wat ik moet doen. Investeren in een witgouden ring waarvan men mij vertelt dat het hoort en de kwaliteit beter is, of toch gaan voor zilver. Wat denken jullie hiervan?

Bedankt

Mattias
quote:Zebraa schreef op 16 september 2016 @ 09:22:

Een ring kopen is namelijk niets anders dan door commercie ingeprent gedrag en heeft niets met liefde te maken.

Tsja, ik vind mensen die alles afschuiven als "commerciële onzin" dan weer erg goedkoop. Een verlovingsring heeft ook helemaal niets met commercie te maken, en is gebaseerd op een eeuwenoude traditie die allang bestond voordat het woord commercie uberhaupt werd uitgevonden. Het staat traditioneel voor de belofte van de man om voor de vrouw te zorgen. Goud was waardevast en werd gezien als een spaarpot voor barre tijden. Mocht de man ooit iets overkomen, dan kon een vrouw met voldoende juwelen "in de spaarpot" voor zichzelf zorgen en was ze niet aangewezen op de bedelstraf.

Natuurlijk kunnen vrouwen tegenwoordig prima voor zichzelf zorgen en hebben ze het niet meer nodig. Echter, het huwelijk verbindt nog altijd de zorgbelofte- en plicht aan de romantiek, en de ring staat daar nog altijd symbool voor.

Mensen die dat afdoen als commerciële onzin, hebben dus feitelijk een gebrek aan inzicht in traditie.
Natuurlijk is het wel commercieel. Zoals je zelf aangeeft zijn alle redenen om elkaar dure metalen te geven, geheel achterhaald en nutteloos. En bovendien trouwde men vroeger niet uit liefde, dis je verhaal gaat mank.

De juweliers -en anderen die financieel gewin hebben- (bladen, media, etc) houden dit verhaal natuurlijk levend met allerlei commercials en "het hoort zo" onzin. Enig idee hoe de diamanten trouwring commercieel in de markt is gezet?
Life is fun. Live it.
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 september 2016 @ 09:58:

[...]

Tsja, ik vind mensen die alles afschuiven als "commerciële onzin" dan weer erg goedkoop. Een verlovingsring heeft ook helemaal niets met commercie te maken, en is gebaseerd op een eeuwenoude traditie die allang bestond voordat het woord commercie uberhaupt werd uitgevonden. Het staat traditioneel voor de belofte van de man om voor de vrouw te zorgen. Goud was waardevast en werd gezien als een spaarpot voor barre tijden. Mocht de man ooit iets overkomen, dan kon een vrouw met voldoende juwelen "in de spaarpot" voor zichzelf zorgen en was ze niet aangewezen op de bedelstraf.

Natuurlijk kunnen vrouwen tegenwoordig prima voor zichzelf zorgen en hebben ze het niet meer nodig. Echter, het huwelijk verbindt nog altijd de zorgbelofte- en plicht aan de romantiek, en de ring staat daar nog altijd symbool voor.

Mensen die dat afdoen als commerciële onzin, hebben dus feitelijk een gebrek aan inzicht in traditie.Oorspronkelijk is de verlovingsring niet alleen een teken van liefde, maar ook een teken dat het meisje bezet is… In navolging van onder andere landen als Amerika, wordt er ook in Nederland stevig mee uitgepakt. Met een grote verlovingsring zet de man hoopvol zijn aanzoek kracht bij. Toch is deze nieuwe trend eigenlijk niets anders dan een goed Hollands gebruik uit een ver verleden, dat langzaam maar zeker is verdwenen. De etiquette heeft het zelfs over twee gouden verlovingsringen, een voor de man en een voor de vrouw. Hierin staan de verlovingsdatum en de naam van je aanstaande vermeld. Volgens de etiquette betaalt de man de ring van zijn aanstaande vrouw en de vrouw de ring van haar aanstaande man. Er zijn geen regels opgesteld over het tijdstip waarop jullie de verlovingsringen aan elkaars vingers schuiven. Volgens de traditie worden de verlovingsringen later ook de trouwringen en komt de datum van de bruiloft ook in de ring te staan. De ring verschuift hierbij wel naar de andere hand.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De prijs van een ring (of elk ander juweel ding) is natuurlijk niet alleen bepaald door de grondstof prijs. Alleen als je hem inwisselt dan wel. En een beetje fatsoenlijke ring heeft een hoger goud gehalte en is wat zwaarder dan 5 gram.

Mijn voorbeeldje mijn trouwring a 800 euro was 3 jaar later qua inwissel goudprijs 350 euro waard. Daar heb ik nu een hele mooie armband van die ook alweer aangepast is want een mannenmodel, maar met mijn minipolsjes altijd laten aanpassen naar een vrouwelijke polsmaat. Maar dat is hopeloos offtopic.
fietsen varen vrouwelijk doen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2016 @ 10:18:

[...]

Oorspronkelijk is de verlovingsring niet alleen een teken van liefde, maar ook een teken dat het meisje bezet is… In navolging van onder andere landen als Amerika, wordt er ook in Nederland stevig mee uitgepakt. Met een grote verlovingsring zet de man hoopvol zijn aanzoek kracht bij. Toch is deze nieuwe trend eigenlijk niets anders dan een goed Hollands gebruik uit een ver verleden, dat langzaam maar zeker is verdwenen. De etiquette heeft het zelfs over twee gouden verlovingsringen, een voor de man en een voor de vrouw. Hierin staan de verlovingsdatum en de naam van je aanstaande vermeld. Volgens de etiquette betaalt de man de ring van zijn aanstaande vrouw en de vrouw de ring van haar aanstaande man. Er zijn geen regels opgesteld over het tijdstip waarop jullie de verlovingsringen aan elkaars vingers schuiven. Volgens de traditie worden de verlovingsringen later ook de trouwringen en komt de datum van de bruiloft ook in de ring te staan. De ring verschuift hierbij wel naar de andere hand.Nou ga ik nooit trouwen maar als... dan zou ik het zo doen. Wel met een mooie vintage ring.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je betaalt ook voor het ontwerp van zo'n ring... lijkt me wel logisch.
Mijn trouwring was duurder dan mijn trouwjurk overigens
Zilver van goede kwaliteit heeft een beschermlaag en oxideert niet. Ga bij een goede juwelier.

Er zijn ook heel mooie metalen ringen, kost rond de 100eur.
quote:nina1966 schreef op 15 september 2016 @ 23:29:

Sowieso géén zilver! Niet om het geld maar ik zou spontaan nee zeggen.

700 vind ik eigenlijk ook best veel. Ik zou zeggen kijk nog eens in de rondte want er zijn heus wel mooie ringen die ronde de 300 p stuk zijn, 400 kan ook maar daar zou ik het bij laten.Als jouw ja of nee afhangt van de kleur van de ring, dan ben je niet aan het huwelijk toe.
Ik draag mijn (wit gouden) verlovingsring en mijn trouwring altijd! Het is nooit in mij opgekomen om mijn verlovingsring na mijn bruiloft af te doen.... Nu ik zwanger ben van ons eerste kindje heb ik er prachtige wit gouden diamanten oorbellen bij gekregen van mijn man. Ik weet niet of het duur was, vast wel.... Mijn man is niet zo goed in aanbiedingen zoeken, dus alleen mijn trouwring had flinke korting, want bij die aankoop was ik zelf betrokken. En hoewel ik wel iets met korting gevonden heb heb ik wel mijn "droomring". Gewoon niet bij de eerste juwelier kopen, maar even rondkijken, dat scheelde ons bijna 50%. Deze sieraden draag je als het goed is de rest van je leven, dus dan moet je ze wel echt mooi vinden! Mijn oma draagt haar verlovingsring en haar trouwring al zo'n 60 jaar, dus een kwalitatief goede ring is wel belangrijk. Voor mij hebben dit soort sieraden meer waarde dan de nieuwste iPad, de beste tv of een extra sonos speaker, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Wellicht nog een tip. Via ING rentepunten kan je een ring van diamondpoint voor de helft van het geld kopen. Een mooie 18k wit gouden ring met (groei) diamant voor zo'n 300 euro. Dus als je zelf ING hebt of iemand in je omgeving zou dit wellicht nog een optie kunnen zijn.
quote:Captain_Obvious schreef op 16 september 2016 @ 10:37:

Mijn trouwring was duurder dan mijn trouwjurk overigens Mijne ook. Niet zo gek want m'n jurk draag ik maar 1x. Intens mooie jurk gekocht van 700€ in de 50% dus nu maar 350! Ring was 1500 maar die draag ik de rest van m'n leven!
Ik (man) heb mijn vriendin/verloofde een aantal maanden geleden ten huwelijk gevraagd.

Natuurlijk gaat het om de woorden, maar ik kan je vertellen, ik heb een zeer vlotte babbel normaal gesproken, op dat moment kwam ik niet meer uit mijn woorden. Een ring hoort er gewoon bij.

Mijn vriendin zei ook "niet te duur" en dacht daarbij ook aan bedragen van 200-500 euro. Ik wist wat ze mooi vond (witgoud of zilver) wel een steentje, maar niet zo pontificaal er boven op, moderne uitstraling.

Ik ben bij veel juweliers gaan kijken en met de beschrijving zoals hierboven raakte ik keer op keer teleurgesteld. De ringen waren niet mooi. Erg dunne stukjes goud of zilver, klein steentje wat net een stukje glas was. Het ringetje was zo dun dat het echt uitstraalde: We maken het een paar mm dunner want dat scheelt weer 100,-. Het was absoluut niet te onderscheiden of het een ring van 30,- van de lucardi of 300,- van de juwelier was. Ik had er absoluut niet het gevoel bij "ja dit is een verlovingsring" ik wilde dat die wauwfactor er toch in zat.

Toen ben ik naar een duurdere juwelier gegaan (schaap&citroen). Daar kreeg ik met de zelfde omschrijving hele andere ringen te zien. Hier zag je duidelijk dat het geen leuk schattig lucardi ringetjes zijn. Deze hadden dus wel de wauw factor. Het zag er niet nep uit. Ze waren wat mooier van vorm, verhoudingen klopte beter (het straalde niet uit, zo min mogelijk edelmetaal om geld te besparen) de steentjes waren mooier gezet, kwamen beter tot hun recht. Dit waren echt mooie ringen. Je betaald er alleen wel voor. Geloof niet dat ik er eentje onder de 1000,- heb gezien.

Uiteindelijk een witgouden ring met 5 mooie diamanten gekocht. Kosten: Iets minder dan 1200,-. Ver boven originele budget. Maar we hebben nu wel een ring die we beide helemaal fantastisch vinden. Mijn vriendin zit nu maanden later nog steeds regelmatig op de bank weg te dromen terwijl ze naar de ring zit te staren.

Ik ben er altijd van uitgegaan dat de verlovingsring duurder is dan trouwringen omdat in trouwringen wat mij betreft geen steentjes horen en juist die de prijs bepalen.

Mijn vriendin bleek echter zo onder de indruk dat ze besloten heeft dat ze ook geen trouwring er bij hoeft. We gaan de verlovingsring laten graveren. Er hoeft alleen voor mij dus een ring bij. Simpel witgoud, geen steen. We hebben er 400,- voor begroot.

Maar mijn advies: Volg geen advies op. Ga kijken in veel winkels en koop de ring die jij mooi vind en waarvan je denkt dat zij hem ook mooi zal vinden. Als jij het gevoel hebt de goede ring te hebben, komt dat aanzoek vanzelf goed. Zelfs als je niet meer uit je woorden kunt komen. Als je twijfelt of je de goede ring hebt dan heb je de verkeerde te pakken. Het is net als bij trouwen zelf: Bij twijfel niet doen.

Advies van mensen is goedbedoeld maar je hebt er weinig aan want ze kennen je aanstaande niet en ook je portemonnee niet. Terwijl juist die 2 factoren heel belangrijk zijn.

Koop waar je je goed bij voelt en geef geen geld uit dat je niet kunt missen. Ik heb er mijn vakantiegeld aan uitgegeven.
Ow en nog 3 tips:

Maak foto's van ringen en vraag haar vriendinnen om hun mening.

Indien je besluit toch een duurdere te kopen, pas je inboedelverzekering aan zodat hij ook buitenshuis verzekerd is.

Betaal hem niet van de gezamenlijke rekening. Het is jou cadeau aan haar.
Bij Lucardi de 2e trouwring voor slechts 9,99

Maar waarom gaan jullie niet de ringen samen uitzoeken?
quote:Shiva- schreef op 16 september 2016 @ 12:01:

Bij Lucardi de 2e trouwring voor slechts 9,99

Maar waarom gaan jullie niet de ringen samen uitzoeken?Verlovingsring geen trouwringen.
Als het van een en/of rekening komt zou ik er zeker niet teveel aan uitgeven.

Want vindt zij niet leuk.

En en/of rekening vind ik sowieso al geen goed idee. Beter gezegd: een-no-go.

Ga je voor kwaliteit, kom je vaak bij witgoud uit.

En moet het per se een ring zijn?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
quote:thewaiter schreef op 16 september 2016 @ 12:11:

[...]

Verlovingsring geen trouwringen.

Oke

Is dezelfde prijs
Anders, maar ook mooi: Titanium. Kost geen drol, onverwoestbaar en heel prettig te dragen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Witgoud

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geel_goud

maw ik zou een ring van geel goud kiezen
quote:RegretteRien schreef op 15 september 2016 @ 23:46:

Ik ben gevraagd zonder ring en zie het nut er niet zo van in. Spendeer de cash aan een trouwring die je samen uitzoekt en vraag haar ten huwelijk met mooie woorden, een romantisch gebaar en als je de noodzaak ziet; een goedkope ring.

[img]http://g02.s.alicdn.com/kf/HTB1qu1OGpXX ... XFXXXI.jpg[/img]Of doe zoals wij.. man vroeg mij ten huwelijk met een witgouden ring met 3 diamantjes.. ik vond deze ring zo mooi, en het feit dat hij hem uitgezocht had zo fijn dat dit later mijn trouwring geworden is!
Witgoud met diamantje blijft prachtig

Het hoeft je smaak niet te zijn, maar sinds wanneer is dit ordinair geworden? Heb ik nou weer een briefing gemist ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Docteur_Phile schreef op 16 september 2016 @ 10:52:

[...]

Als jouw ja of nee afhangt van de kleur van de ring, dan ben je niet aan het huwelijk toe.Eh wel eens witgoud gezien?

Dus nee het gaat niet om de kleur maar om het materiaal. Zilver is vaak gewoon erg goedkoop om te zien, kwetsbaarder en word snel zwart en dof.

Het gaat om verlovings/trouwringen hé dus dat is vrij specifiek.

Komt vriend met een sterling zilveren gothic achtig iets aan vind ik het ongetwijfeld prachtig maar niet als trouwring.
Kies de mooiste (nouja die waarvan jij denkt dat zij hem het mooist vindt)
quote:Zoveelste-man schreef op 16 september 2016 @ 08:21:

Wow wat reageren jullie allemaal snel. Bedankt voor alle reacties.

Wat betreft de gezamenlijke rekening is dat inderdaad wat lullig, maar dat is de enige rekening die ik nog heb. Niet echt romantisch, maar of ik het van mijn loon inhoud.. het komt op hetzelfde neer :(

Als ik de meeste van jullie zo hoor dan is (wit)goud toch het beste. Het is wel de bedoeling dat er nog een trouwring bijkomt, wellicht dat ik dan inderdaad nog blijf zoeken naar een iets goedkopere. Als ik een aantal van jullie begrijp moet dat toch wel te doen zijn. Dan kunnen we voor de trouwring altijd nog iets meer uitgeven.

Ik blijf nog even zoeken! Jullie krijgen het eindresultaat nog te zien ;)

Wat leuk TO! Hou er wel rekening mee dat je dus nog een 2e ring (nouja je vriendin dan) ernaast moet dragen, en zeg dit erbij als je hem gaat uitzoeken. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik een familiering als verlovingsring had, en die dus weer terug is gegeven. Maar die had er ook niet naast 'gepast', de ene ring is dikker dan de andere (verlovingsring heeft diamant erin, en dat sluit niet aan, en zit dus voor geen meter). Bovendien moet je wel zoveel 'dikte' willen. Als je 2 ringen naast elkaar draagt kan het een stuk volumineuzer aanzien/voelen dan prettig is.

Succes en ik ben benieuwd!

Ps. misschien kan je geld 'lenen' van je ouders ofzo, en daarmee betalen? Dan in beetjes steeds geld van je rekening opnemen en terugbetalen. Zo weet ze niet wat hij heeft gekost. Dat is toch niet zo heel romantisch denk ik...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven