Werk & Studie alle pijlers

Onterecht beschuldigd.

18-09-2016 10:51 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar heb ik een nieuwe werkgever. Ik werk met 4 directe collega’s. Nu is het zo dat ik deze functie heb gekregen ten kostte van 1 van die directe collega’s. Deze collega is erg populair bij de collega’s en de leiding(gevende). Verder ben ik 10 jaar ouder dan de collega’s. Na diverse (mislukte) pogingen om toenadering te vinden ben ik van een enthousiaste en opgewekte collega veranderd in een stille en teruggetrokken collega.

Nu is het zo dat er op die afdeling gewerkt wordt met stagiaires. Ik heb er tot nu toe twee meegemaakt. De stagiaires worden begeleid door die ene collega. De eerste stagiaire heeft destijds tegen mijn collega gezegd dat ik haar neerbuigend en minderwaardig behandel. Die collega is ermee naar onze LG gestapt. Ik heb een stevig gesprek gehad en voordat ik het wist een (voor het eerst in mijn leven) een officiële waarschuwing. Er werd nauwelijks geluisterd naar mijn kant van het verhaal. Ik was erg geschrokken en verdrietig. De tweede stagiaire is gestart toen mijn collega’s op vakantie waren dus ik moest haar de eerste twee weken begeleiden. Het ging uitstekend. Ze werkte hard, pakte dingen snel op en was erg enthousiast. Echt een leuke meid en we konden het prima met elkaar vinden. Ik heb haar dit ook een aantal keren gezegd hoe goed ze het deed en dit heb ik ook gezegd tegen mijn LG. Het was ook niet zo dat ik haar alleen vervelende klusjes liet doen. Als die er waren deden wie die ook samen en zo.

Nu is het volgende gebeurd. Van het een op het andere moment vroeg ik haar iets en kreeg een ontzettende grote mond. Ik was geschokt en ontzettend van slag. Gelukkig voor mij was er een collega bij van een andere afdeling die dit gehoord heeft. De volgende dag ben ik naar haar toe gegaan en gevraagd waarom ze zich gedroeg. Dit keer was er verder niemand bij. Ik kreeg een nog grotere mond terug met zelfs een scheldwoord. Ze gaf aan dat ik haar al die weken als stront had behandeld en ze was blij dat mijn collega terug was want ze wist zich geen raad meer met mij. Ik ben naar mijn LG gegaan en dit gemeld.

Mijn LG heeft met haar gesproken. De LG koppelde aan mij terug dat de stagiaire allerlei zaken over me verteld heeft die gewoon niet waar zijn. Dat ik papieren op de grond gegooid heb en dat zij die op moest rapen. Dat ze geen pauze had mogen nemen en nog veel meer. Mijn LG zei dat dit al de tweede stagiaire was die ik zo behandelde. De LG en collega's vormen allemaal 1 front tegen mij en nemen het op voor de stagiaire. Ik vind het zo erg dat er dergelijke verhalen over mij de ronde gaan. Ik behandel mensen niet neerbuigend, nooit. Op mijn vorige werk heb ik ook al die jaren stagiaires begeleid en heb ik dit nog nooit gehoord. Sterker nog, met een aantal van die stagiaires heb ik nog steeds contact. Zelf heb ik ook kinderen die stage lopen. Ik merk dat ik ook hier mezelf ontzettend aan het verdedigen ben. Mijn LG heeft gezegd dat ik maar eens goed aan zelfreflectie moet doen voordat echt iedereen een hekel aan me krijgt. Kortom, ik weet me geen raad meer.
Andere baan zoeken.
Wat vreemd, waarom zou een stagiaire ineens zo uitvallen als het allemaal prima gaat? Ik denk dat je toch het gesprek aan moet gaan om dingen te achterhalen, misschien is een en ander wel heel erg uit het verband getrokken of zijn er storende dingen die jij zelf niet in de gaten hebt? Praten dus, en misschien verder solliciteren? Het klinkt niet echt als een gezellige werkplek zo.
Zoek een andere baan. Je zit niet op je plek, het zal ook niet beter worden.

Negeer de collega's en ga voor je eigen geluk.

Snap dat het heel verdrietig is zoals ze je behandelen. Probeer in jezelf te geloven. Blijkbaar hebben ze gedacht je weg te werken. Dan kan je trots zijn en zeggen dat gebeurd mij niet, maar ik zou eieren voor mijn geld kiezen.
Zoek een andere baan: het lijkt me sowieso niet fijn werken als je met al je collega's mot hebt.
Bizar. Ze heeft dus echt voorvallen verzonnen? Of zou er ergens een heel klein sprankje kunnen zitten waarop zij haar conclusie baseert?
Je collega's mogen je niet. Je leidinggevende mag je niet. De stagiaires mogen je niet. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat het niet (alleen) aan hen ligt?
hier volgt nog een zeer inspirerend citaat...ooit
Ik zou hiervoor serieus een officiële klacht indienen wegens pesten op het werk. Bij HR of de directie. En als dat niet kan wegens te klein bedrijf, dan zou ik het zelfs extern bij het meldpunt neerleggen. Dit gedrag is niet normaal en dit is nu dus al de tweede stagiaire die moedwillig tegen jou op is gezet. De eerste keer kreeg je een schriftelijke waarschuwing en met een beetje pech heb je nu de tweede te pakken. Dit kan jou niet alleen jouw werk maar ook jouw recht op uitkering gaan kosten. Laat het niet zover komen, door nu zelf schriftelijk aan de bel te trekken.
quote:Samske06 schreef op 18 september 2016 @ 10:59:

Je collega's mogen je niet. Je leidinggevende mag je niet. De stagiaires mogen je niet. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat het niet (alleen) aan hen ligt?En op haar vorige werk had Mirjam ook al problemen ...
Als het echt zo gaat als je beschrijft is er sprake van pesten op de werkvloer. Maar wellicht is jouw verhaal toch enigszins eenzijdig, dat kan ik niet beoordelen. Zoals jij de situatie beschrijft klinkt het alsof ze je weg willen pesten en wraak willen nemen omdat jij die promotie hebt gekregen.

Bij pesten op de werkvloer zou ik de vertrouwenspersoon inschakelen. Als die er niet is en je echt met niemand kan praten omdat er geen leidinggevenden zijn die naar je luisteren zou ik op zoek gaan naar een andere baan. Laat je ook goed voorlichten over hoe je dit het beste kan afhandelen, zonder dat je er schade van hebt. Bijv. niet zomaar ziekmelden omdat de stress je te groot wordt, professioneel blijven handelen richting collega's en lg.

Ben je lid van de vakbond, wellicht dat die jou ook kunnen adviseren, mocht deze situatie escaleren.
Het klinkt voor mij alsof de begeleidende collega de stagiaires gebruikt om jou eruit te werken. En de stagiaires durven daar echt niet tegenin te gaan hoor. Die willen slagen voor hun stage.

Ik zou zo snel mogelijk een andere baan gaan zoeken. Dit gaat je je reputatie en baan kosten. Beter ga je dat voor zijn.

Wat een rot situatie zeg .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:MinkeDeWit schreef op 18 september 2016 @ 10:58:

Bizar. Ze heeft dus echt voorvallen verzonnen? Of zou er ergens een heel klein sprankje kunnen zitten waarop zij haar conclusie baseert?Zij of haar collega. Ik gok op die tweede.
quote:-NummerZoveel- schreef op 18 september 2016 @ 11:00:

Ik zou hiervoor serieus een officiële klacht indienen wegens pesten op het werk. Bij HR of de directie. En als dat niet kan wegens te klein bedrijf, dan zou ik het zelfs extern bij het meldpunt neerleggen. Dit gedrag is niet normaal en dit is nu dus al de tweede stagiaire die moedwillig tegen jou op is gezet. De eerste keer kreeg je een schriftelijke waarschuwing en met een beetje pech heb je nu de tweede te pakken. Dit kan jou niet alleen jouw werk maar ook jouw recht op uitkering gaan kosten. Laat het niet zover komen, door nu zelf schriftelijk aan de bel te trekken.Goeie tip! Zeker dit ook doen. En op zoek naar een andere baan!
quote:-Kia-Ora- schreef op 18 september 2016 @ 11:02:

[...]

Zij of haar collega. Ik gok op die tweede.Ik bedoel de stagiaire. Als ik naar de stagiaires bij ons kijk, die laten zich echt niet misbruiken om iemand eruit te werken. Zijn dan ook wel masterstudenten of al verder, dus misschien dat heel jonge medewerkers wel zo bevattelijk zijn.
Ah, loepje.

TO, ik lees heel veel verschillende gevallen van problemen met collega's, lg's in verschillende banen die je hebt (gehad). Kijk je wel voldoende kritisch naar jouw eigen functioneren en naar je manier van samenwerken? Want in al jouw posts gaat het alleen maar over wat anderen fout doen.
Ik geloof dit wel, dit soort dingen gebeuren, ken ook zo'n situatie. Andere baan lijkt inderdaad het beste.
Kan ook én én zijn he. Dat TO niet zo'n fijne collega is en wordt weggepest.
TO, ik heb net je draad gelezen over het artikel wat je van je (ook nieuwe) leidinggevende mocht bestellen, terwijl je collega dat niet mocht.

Ik maak daaruit op dat jij vooral laat merken schijt te hebben aan de mening van je collega's. Het zit er dik in dat dat hetgeen is waar ze over vallen. Die " ik heb schijt aan mijn collega's" houding.
quote:_Wollstonecraft_ schreef op 18 september 2016 @ 11:07:

Ah, loepje.

TO, ik lees heel veel verschillende gevallen van problemen met collega's, lg's in verschillende banen die je hebt (gehad). Kijk je wel voldoende kritisch naar jouw eigen functioneren en naar je manier van samenwerken? Want in al jouw posts gaat het alleen maar over wat anderen fout doen.Hoe ver loepen jullie wel niet? Ik heb maar een eerder akkefietje gevonden.
quote:MinkeDeWit schreef op 18 september 2016 @ 11:07:

[...]

Ik bedoel de stagiaire. Als ik naar de stagiaires bij ons kijk, die laten zich echt niet misbruiken om iemand eruit te werken. Zijn dan ook wel masterstudenten of al verder, dus misschien dat heel jonge medewerkers wel zo bevattelijk zijn.

Ik heb het op mijn werk zien gebeuren. Oa stagiaires werden enorm onder druk gezet. Ik heb echt met de directie dat team uit elkaar moeten rukken om de problemen op die afdeling op te lossen. Zelfs hen met jaren ervaring bezweken onder de druk van het team. Dus het verhaal van to klinkt me niet vreemd in de oren.

Maar even loepen geeft toch een beeld dat het niet zo eenzijdig is als to doet lijken. Misschien toch wat introspectie to..
quote:MinkeDeWit schreef op 18 september 2016 @ 11:16:

[...]

Hoe ver loepen jullie wel niet? Ik heb maar een eerder akkefietje gevonden.

Dat akkefietje wat ik omschreef is wel heel veel zeggend hoor!

Met mij had ze het ook aan de stok gekregen.
quote:MinkeDeWit schreef op 18 september 2016 @ 11:16:

[...]

Hoe ver loepen jullie wel niet? Ik heb maar een eerder akkefietje gevonden.

Over het bestellen van een kantoorartikel?

Maar daarvoor waren er ook problemen op haar vorige werk.
quote:minnimouse schreef op 18 september 2016 @ 11:22:

[...]

Over het bestellen van een kantoorartikel?

Maar daarvoor waren er ook problemen op haar vorige werk.Oa dit topic.
quote:-NummerZoveel- schreef op 18 september 2016 @ 11:00:

Ik zou hiervoor serieus een officiële klacht indienen wegens pesten op het werk. Bij HR of de directie. En als dat niet kan wegens te klein bedrijf, dan zou ik het zelfs extern bij het meldpunt neerleggen. Dit gedrag is niet normaal en dit is nu dus al de tweede stagiaire die moedwillig tegen jou op is gezet. De eerste keer kreeg je een schriftelijke waarschuwing en met een beetje pech heb je nu de tweede te pakken. Dit kan jou niet alleen jouw werk maar ook jouw recht op uitkering gaan kosten. Laat het niet zover komen, door nu zelf schriftelijk aan de bel te trekken.Helemaal mee eens. Mirjam, je wordt gepest en dat verdien je niet. Precies zoals je nick al zegt: er is niks mis met jou. Ik geef je een hele dikke vette , gewoon omdat je hem volgens mij heel erg goed kunt gebruiken.
quote:_Wollstonecraft_ schreef op 18 september 2016 @ 11:07:

Ah, loepje.

TO, ik lees heel veel verschillende gevallen van problemen met collega's, lg's in verschillende banen die je hebt (gehad). Kijk je wel voldoende kritisch naar jouw eigen functioneren en naar je manier van samenwerken? Want in al jouw posts gaat het alleen maar over wat anderen fout doen.

Ik vind dat was simplistisch gedacht, ik heb ook 3 keer in banen achter elkaar gehad dat het niet lekker liep. 2 bevatte een razendsnelle promotie en 1 keer liep ik binnen 3 dagen in een nieuwe functie tegen fraude op van een collega. Dat zijn zomaar situaties waar je je ook niet meteen populair mee hoeft te maken.

In geval van to denk ik ook dat het een gevalletje pesten op het werk is, komt erg veel voor. Wel moeilijk te bewijzen maar uiteindelijk trek je als slachtoffer toch aan de kortste eind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven