Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

19-09-2016 16:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen ik zit ergens mee en hoop dat er iemand me erbij kan helpen of uitleg kan geven.

Ik werk momenteel best veel en heb besloten een dagje minder te gaan werken. Werkgever hamert op minder contract uren maar dat zou zonde zijn en niet nodig als ik ook gewoon een ouderschapsverlof dag zou nemen. Dus vandaag geweest en wilde eerlijk gezegd een specifieke dag. Netjes aangekaart en de leiding zei meteen NEE dat wordt hem niet. Ik vond het best appart aangezien ik over lees en zelf weet dat een werkgever dit absoluut niet mag weigeren. Reden is omdat een andere collega die dag vrij is. Het gekke is dat alle dagen al roostervrij bezet zijn en de leiding nu het over een tussenoplossing heeft. Waar die op doelt snap ik niet maar tot hoever kan een werkgever je verlof weigeren? Ik heb contact gehad met PZ en die zeiden dat ik het maar met me leidinggevende moest uitzoeken. Nou daar kom ik dus ook geen meter ver.

Wat zouden jullie doen? En kan ik alsnog die specifiek dag vrij krijgen en waar kan ik zien dat de werkgever het niet mag weigeren dan?

Ik vroeg ook aan pz waarom hij die dag weigert en het eerste was ja in het belang van het bedrijf. Maar dat moet toch aantoonbaar zijn en eerlijk die dag zijn juist alle collega's er (op die ene na) en de leiding liep nog laatst te pronken dat we een overschot aan personeel hebben dan moet het toch juist geen probleem zijn
Volgens mij mag een werkgever niet weigeren als je minder uren wil werken, maar klopt het dat jij nirt mag bepalen welke dag. Zou niet best zijn als in een winkel niemand meer op vrijdag wil werken bijv.

Ik denk pech en kies een andere dag.
Hoezo, je geeft zelf al aan: je leidinggevende zoekt nu toch naar een tussenoplossing? Je kunt niet je zin doordrijven. Als het voor de dienst echt niet kan, kan het niet. Ja ze moeten het kunnen uitleggen. Het komt van twee kanten, in overleg met elkaar bepaal je uiteindelijk samen de dag die het gaat worden.
Mag een andere dag wel?
Je hebt wel recht op ouderschapsverlof, je hebt niet recht op perse die dag die jij wilt. Welke dag het wordt bepaal je in overleg.
Bij ouderschapsverlof mag de werknemer in principe bepalen om welke dag het gaat.

Tenzij dat door zwaarwegende bedrijfsbelangen niet kan.

Natuurlijk zoveel mogelijk in overleg en wat mij betreft ook een stukje geven en nemen.
weigeren verlof mag niet, maar wel de dag.. als iedereen maar zomaar hun eigen dag kiest wordt het een rommeltje, dus overleg over de dag is wel zo slim. Iedereen wil op vrijdag of maandag namelijk.. (ik zou kiezen voor de woensdag overigens )
Nou dat is het dus en dat zei ik ook in de topic alle dagen zijn al roostervrij bezet en die kunnen dus ook al niet. Dus daarom moeten we op zoek naar een "tussenoplossing" weet niet wat ik me daarbij dus moet voorstellen. Ik snap dat het geven en nemen is maar in principe (hebben we al met de team uitgezocht) kunnen mijn taken op die dag makkelijk overgenomen worden door een andere collega en dat zei ik ook tegen de leiding maar die hield voet bij stuk. Ok die dag wordt 'm niet maar hoe dan nu als ie al zegt dat alle dagen bezet zijn? :/
Dat kan hij in principe niet zeggen, want je hebt wel recht op dat ouderschapsverlof.
De werkgever kan niet zeggen dat alle dagen al bezet zijn, je moet die dag verlof wel kunnen nemen.

Maar je hebt niet persé recht op de vrijdag (bijvoorbeeld), als dat qua werk pf bezetting niet uitkomt.
Wacht gewoon even af met wat voor een voorstel hij zelf komt. En stel dan ook de vraag of het verhaal anders is, als je voor 1 dag ontslag zou nemen, of dan de door jou gewenste dag wel zou kunnen.
Ik zou de slechtst mogelijke dag uitzoeken in t rooster (en even kijken of heel eventueel dat in m'n eigen schema thuis ook zou kunnen) en hem voorstellen dat als dag 1 niet kan dat je dan dag 2 graag zou willen. Hopelijk bindt hij dan in. Je hebt recht op verlof maar niet perse op die dag idd. Waarschijnlijk doet hij lastig omdat hij wol dat je toch kiest voor minder contract uren. Wel stom dat hr je niet helpt.
Maar goed, jij neemt ouderschapsverlof op. Wie doet dan het werk dat blijft liggen, of wie betaalt dat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 19 september 2016 @ 17:50:

Maar goed, jij neemt ouderschapsverlof op. Wie doet dan het werk dat blijft liggen, of wie betaalt dat?TO geeft eerder al aan dat er personeel te veel is. Dus dat ouderschapsverlof zou werkgever juist heel goed moeten uitkomen. In de meeste branches is ouderschapsverlof ook onbetaald, dus het kost de werkgever niets.
quote:wilma36 schreef op 19 september 2016 @ 18:06:

[...]

TO geeft eerder al aan dat er personeel te veel is. Dus dat ouderschapsverlof zou werkgever juist heel goed moeten uitkomen. In de meeste branches is ouderschapsverlof ook onbetaald, dus het kost de werkgever niets.Natuurlijk kost dat over het algemeen de werkgever "iets". Want het werk dat blijft liggen omdat jij er niet bent, moet tóch gedaan worden, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:summerjamm schreef op 19 september 2016 @ 17:09:

Nou dat is het dus en dat zei ik ook in de topic alle dagen zijn al roostervrij bezet en die kunnen dus ook al niet. Dus daarom moeten we op zoek naar een "tussenoplossing" weet niet wat ik me daarbij dus moet voorstellen. Ik snap dat het geven en nemen is maar in principe (hebben we al met de team uitgezocht) kunnen mijn taken op die dag makkelijk overgenomen worden door een andere collega en dat zei ik ook tegen de leiding maar die hield voet bij stuk. Ok die dag wordt 'm niet maar hoe dan nu als ie al zegt dat alle dagen bezet zijn? :/Mmm. lastig. Ik heb ook zo'n werkgever. Op iedere dag was wel wat aan te merken. Dus kwamen we er niet uit. Na dreigen met vakbond, bondt hij in en kreeg ik mijn 2e keus qua dag (wat verder prima was), later heb ik die geruild.
Werkgever kan gewoon een ander inhuren voor de duur van het verlof. Daarom is ouderschapsverlof ook onbetaald. Sommige werkgevers hebben echter wel een vergoeding vastgesteld voor werknemers die ouderschapsverlof oppakken. Misschien dat jouw leidinggevende daarom zo moeilijk doet. Hij/zij moet van het vastgestelde budget dan jouw vergoeding betalen, en ook nog een tijdelijke nieuwe werknemer inhuren.
quote:meaki schreef op 19 september 2016 @ 19:09:

Werkgever kan gewoon een ander inhuren voor de duur van het verlof. Daarom is ouderschapsverlof ook onbetaald. Sommige werkgevers hebben echter wel een vergoeding vastgesteld voor werknemers die ouderschapsverlof oppakken. Misschien dat jouw leidinggevende daarom zo moeilijk doet. Hij/zij moet van het vastgestelde budget dan jouw vergoeding betalen, en ook nog een tijdelijke nieuwe werknemer inhuren.Een werknemer met ouderschapsverlof heeft altijd het recht weer de oude uren te gaan werken. Dan zit je met die werknemer die je hebt ingehuurd om de werkzaamheden op te pakken (en misschien ondertussen een vast contract heeft).
quote:nerdopviva schreef op 19 september 2016 @ 19:15:

[...]

Een werknemer met ouderschapsverlof heeft altijd het recht weer de oude uren te gaan werken. Dan zit je met die werknemer die je hebt ingehuurd om de werkzaamheden op te pakken (en misschien ondertussen een vast contract heeft).Daarom staat er ook tijdelijk inhuren in. Hoe die werkgever van TO het oplost als haar verlof afgelopen is, is zijn probleem.
quote:pejeka schreef op 19 september 2016 @ 18:17:

[...]

Natuurlijk kost dat over het algemeen de werkgever "iets". Want het werk dat blijft liggen omdat jij er niet bent, moet tóch gedaan worden, of niet?Maar wat heeft dat nou met de OP en de vraag van TO te maken?
quote:meaki schreef op 19 september 2016 @ 19:26:

[...]

Daarom staat er ook tijdelijk inhuren in. Hoe die werkgever van TO het oplost als haar verlof afgelopen is, is zijn probleem.

En omdat het zijn probleem is. reageert de werkgever zo.

Al begrijp ik het probleem van de werkgever van TO in dit geval niet zo. Als er toch niet genoeg werk is dan hoef je ook geen vervanging in te huren.
He. Je rechtsbijstand? Anders vis dat informeren bij advocaat

[...]

Natuurlijk kost dat over het algemeen de werkgever "iets". Want het werk dat blijft liggen omdat jij er niet bent, moet tóch gedaan worden, of niet?TO geeft aan dat er te weinig werk is voor het personeel dat er nu loopt. Het werk dat TO dus die dag niet kan doen kan dus door een collega opgepakt worden, die er dus al is.
Word altijd een beetje moe van werkgevers die gelijk 'nee' roepen. Maar ben heel benieuwd naar de tussenoplossing waard deze LG mee komt en of TO daar wat mee kan.

[...]

Natuurlijk kost dat over het algemeen de werkgever "iets". Want het werk dat blijft liggen omdat jij er niet bent, moet tóch gedaan worden, of niet?

Dat is het probleem van de werkgever, of niet?

Het zal wel onbetaald verlof zijn, dan vraagt de werkgever iemand anders om meer uren te werken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven