Gezondheid alle pijlers

nekhernia... tips, advies, ervaringen?

21-09-2016 08:24 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op deze site, als ik iets ergens verkeerd geplaatst heb is dat niet mijn bedoeling!!

Er is veel te lezen over rughernia maar weinig over nek hernia en hoop hier wat meer te leren erover.

Graag wil ik in contact komen met andere mensen met nek hernia ervaringen.

Vorige week heb ik via de orthopeed een mri uitslag gekregen en daar zag hij een flinke nekhernia c5. Hij zei ook iets over vernauwingen maar na twee keer vragen begreep ik nog steeds niet wat hij bedoelde...

21 oktober heb ik een afspraak bij een neuroloog en zal hij mij meer vertellen.

Mijn nek is gevoelig, vaak stijf, kraakt vaak bij het bewegen en krijg ik soms tintelingen in handen armen en soms ook bij een bepaalde houding in mijn benen. Veel hoofdpijn aan de achterkant en krachtverlies in mijn armen.

Nu al een paar jaar krijg ik een soort aanval. Dit was de reden dat ik naar de huisarts ging, en therapie kreeg voor mijn houding. Vervolgens 2 jaar fysiotherapie waarbij alle onderzoeken en testen bij mijn schouders lagen. Ook foto's in het ziekenhuis gemaakt om te kijken of ik een ' frozen shoulder' had. En steeds weer het antwoord: we zien alleen wat hyper flexibiliteit... Verder niets. Uiteindelijk ben ik na wat pushen doorgestuurd voor Een mri. Nu is er eindelijk duidelijkheid.... Nekhernia...

Maar die aanvallen....dat wil ik nog even uitleggen:

Een aanval duurt bij mij ongeveer 2 maanden en kan ik niet meer liggen/slapen.

Steken in beide schouders alsof er met messen in gestoken wordt. Sochtends is het opstaan ontzettend lastig maar gelukkig kan ik dan wel mijn armen gebruiken aan het einde van de ochtend. Verder ben ik dan heel erg moe.

Bij mij gaat een aanval over... En komt na paar maanden weer terug... Dus soort van chronisch.

Ik ben sportgek. Doe veel groepslessen zoals bodypump, bbb, grit strenght etc. Heerlijk.ik zou dit nooit willen opgeven...

Wie herkent dit een beetje en zijn er mensen met dezelfde ervaringen????

Ik hoor het graag...

Oh Ja! Wat ik dus ook heb sinds een half jaartje is stress incontinentie. Ze willen een tvt bandje plaatsen maar ik wil toch het gesprek afwachten met de neuroloog volgende maand. Niet dat ik ervanuitga maar als het met elkaar verbonden is zou een tvt bandje totaal niet nodig zijn...
anoniem_309479 wijzigde dit bericht op 21-09-2016 18:28
Reden: iets vergeten erbij te zetten
% gewijzigd
Je gaat dit niet willen horen maar je zult je levensstijl toch moeten aanpassen. Ik heb geen ervaring met een nekhernia, wel met een ruggenwervel die regelmatig de verkeerde kant opgaat en een schouder die ooit uit de kom ging en dat sindsdien doet bij elke verkeerde beweging. Die rug, dat is met specifieke oefeningen nog wel in het gareel te houden, de schouder niet.

Een hernia ontstaat normaal gesproken doordat een wervel versleten/beschadigd is, maar gaat over het algemeen ook weer over na een aantal weken. Als jij dan weer vol ertegenaan gaat met sporten, nou, daar wordt die wervel natuurlijk niet meer beter van he, je verslijt de boel alleen nog wat sneller. Bij mijn rug is het advies; blijven bewegen, maar niet springen of hardlopen. Wandelen en fietsen is geen probleem, zwemmen ook niet, maar joggen is al op het randje. En ik heb er niet heel veel verstand van maar wat jij doet is, denk ik, over het randje.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb 10 jaar geleden een nekhernia gehad. Begon met tintelingen in mijn handen en dat werd steeds erger, waarna ook krachtsverlies optrad. Later begon dat ook in mijn voeten.

Tegen dat ik een mri kreeg (toen had ik bijna een jaar klachten) was het al zo erg dat ik na de uitslag binnen 2 weken geopereerd werd en de neurochirurg er vanuit ging dat ik rest schade zou hebben, omdat mijn ruggenmerg al beschadigd was.

Gelukkig kreeg hij ongelijk en heb ik helemaal geen klachten meer.

Later hoorde ik dat ze bij pijnklachten niet zo snel opereren als bij uitvalsverschijnselen, maar geen idee hoe dat nu is.

Ik herken trouwens ook wel wat van de pijnklachten die je beschrijft, alleen had ik die al jaren en heb ik die nooit aan die nekhernia gelinkt.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Ceylon schreef op 21 september 2016 @ 08:39:

Je gaat dit niet willen horen maar je zult je levensstijl toch moeten aanpassen. Ik heb geen ervaring met een nekhernia, wel met een ruggenwervel die regelmatig de verkeerde kant opgaat en een schouder die ooit uit de kom ging en dat sindsdien doet bij elke verkeerde beweging. Die rug, dat is met specifieke oefeningen nog wel in het gareel te houden, de schouder niet.

Een hernia ontstaat normaal gesproken doordat een wervel versleten/beschadigd is, maar gaat over het algemeen ook weer over na een aantal weken. Als jij dan weer vol ertegenaan gaat met sporten, nou, daar wordt die wervel natuurlijk niet meer beter van he, je verslijt de boel alleen nog wat sneller. Bij mijn rug is het advies; blijven bewegen, maar niet springen of hardlopen. Wandelen en fietsen is geen probleem, zwemmen ook niet, maar joggen is al op het randje. En ik heb er niet heel veel verstand van maar wat jij doet is, denk ik, over het randje.

Een hernia is een versleten tussenwervelschijf, waarbij de inhoud uitpuilt in het ruggenmergkanaal. Heeft niets met versleten wervels te maken.

Of het al dan niet overgaat verschilt nogal van geval tot geval. Bij TO blijkbaar regelmatig wel, bij mij (en mijn moeder en mijn vader) was dit niet het geval en is er geopereerd.

Daarbij is een nekhernia meestal toch net anders dan een rughernia, omdat de plek gewoon riskanter is.
Januari dit jaar een dubbele nekhernia gehad. Dus helaas recente ervaring.....
Ik heb twee maanden geleden een aanrijding gehad, ben van achteren aangereden. Daardoor was bij mij een tussenwervelschijf in de nek ook gaan uitpuilen. Deze drukte op een zenuw, waardoor de pijn uitstraalde naar mijn arm tot aan de elleboog.

Fysio gaf aan dat ik s nachts moest slapen met een opgerolde handdoek om mijn nek, om de nek te stabiliseren. Liefst ook overdag de handdoek dragen, bij tv kijken e.d.

Was binnen twee weken van mijn klachten af, ik heb echt mazzel gehad.
quote:Solomio schreef op 21 september 2016 @ 08:43:

[...]

Een hernia is een versleten tussenwervelschijf, waarbij de inhoud uitpuilt in het ruggenmergkanaal. Heeft niets met versleten wervels te maken.

Of het al dan niet overgaat verschilt nogal van geval tot geval. Bij TO blijkbaar regelmatig wel, bij mij (en mijn moeder en mijn vader) was dit niet het geval en is er geopereerd.

Daarbij is een nekhernia meestal toch net anders dan een rughernia, omdat de plek gewoon riskanter is.

Ah.. duidelijk iets met klok en klepel Bij mij verschuift regelmatig een tussenwervelschijf en drukt dan tegen de zenuwen. Ook niet om te lachen maar dat is dus weer iets anders.

En dan toch het soort sporten blijven doen die TO doet lijkt me dan niet de slimste methode om ermee om te gaan. Zeker bij de nek niet. Persoonlijk zou ik in zo´n geval toch wel wat voorzichtiger omgaan met mijn lijf.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:miepje1971 schreef op 21 september 2016 @ 08:57:

Ik heb twee maanden geleden een aanrijding gehad, ben van achteren aangereden. Daardoor was bij mij een tussenwervelschijf in de nek ook gaan uitpuilen. Deze drukte op een zenuw, waardoor de pijn uitstraalde naar mijn arm tot aan de elleboog.

Fysio gaf aan dat ik s nachts moest slapen met een opgerolde handdoek om mijn nek, om de nek te stabiliseren. Liefst ook overdag de handdoek dragen, bij tv kijken e.d.

Was binnen twee weken van mijn klachten af, ik heb echt mazzel gehad.

Volgens mij is er een groot verschil tussen of de tussenwervelschijf 'alleen maar' uitpuilt, of dat die kapot is waardoor de kern naar buiten komt.

In het eerste geval kan de tussenwervelschijf weer 'terugveren', in het tweede geval niet.

Maar alleen het tweede heet officieel daadwerkelijk een hernia (wat zoiets betekent als 'breuk).
Ik benijd je niet. Het lastig om hier geen doomscenario te schetsen. Daar je ook vernauwingen hebt loopt je denk ik meer risico om nog meer nekhernia's te krijgen. Volgens mij gaan die vernauwingen ook niet over. In het algemeen is in de nek opereren risicovol.

Ik zou zo snel mogelijk stoppen met heftig sporten zoals springen, veel en abrupt draaien van het hoofd dan wel het hoofd naar voren en naar achter brengen, zwaar tillen, dan wel tilbewegingen op muziek met snelheid. Beweeg matig, liever wandelen, stukje fietsen en tzt sporten met fysio begeleiding tot je individueel veilig kunt sporten. Beweeg de nek liever niet te grof en/of te snel.

Dit is een serieuze kwaal. Onderschat het niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Man is vorig jaar geopereerd aan 2 nekhernia's, de 3de vonden ze niet erg genoeg om mee te nemen in de operatie.

Het begon bij hem 10 jaar geleden met wat eerst 'overbelasting' werd genoemd maar werd almaar erger.

Fysio, massage, epidurale infiltraties, pijnstillers/ontstekingsremmers waar je een olifant mee plat legt... hielpen niks.

De tintelingen in zijn handen en krachtverlies waren het laatste jaar constant, sporten kon hij totaal niet meer, heeft een zittend beroep en na een dag werken was autorijden de hel, maar ook liggen deed pijn, eigenlijk alles deed zeer.

Hij heeft jaren niet spontaan durven knuffelen met de kinderen, altijd moest er eerst gezegd worden dat ze vooral zachtjes aan moesten doen.

Hij was op het punt gekomen dat hij niet meer geloofde dat het ooit nog zou weggaan.

Op de laatste scans was ook 'iets' te zien, een soort punt die naar binnen groeit, zat op 1 mm. van het ruggenmerg, toen was het groot alarm en hij werd binnen de week geopereerd.

Die operatie was voor man echt een uitkomst, binnen de week sliep hij terug de nacht door, had de eerste week enkel nog wat paracetamol nodig.

Revalidatie was een eitje, nazorg was eigenlijk alleen maar wondzorg. Hij mocht doen wat hij zelf aankon, autorijden moest hij wel 2 maand laten, fietsen mocht geloof ik al na een week of 3.

Hij is nu 95% klachtenvrij en zijn levenskwaliteit is uiteraard stukken omhoog gegaan.
Wat fijn zoveel reacties al! Ik ben straks terug van werk en ga ik alles lezen en reageren
Hoi ceylon,

Gelukkig heb ik al een redelijk goede levensstijl. Gezonde voeding, en een rustig leven. Alleen inderdaad zijn sommige sportlessen te heftig. Misschien dat ik daarmee zo'n aanval uitlok. Wel lastig hoor, want sporten is echt mijn ontspanning.

Ben jij ook hypermobiel? Omdat je schouder uit de kom ging en een wervel soms verkeerd gaat?

Wat is het precies wat je hebt? Als een wervel eruit schiet? Dat klinkt pijnlijk...

Ik vergeet nog erbij te vertellen dat ik ook incontinentie problemen heb. Ze willen een tvt bandje plaatsen maar ik wil toch nog wachten op het gesprek met de neuroloog volgende maand. Misschien dat het met elkaar te maken heeft.
Solomio das fijn joh! Dat alles toch nog goed gekomen is. Dokters hebben t gelukkig niet altijd goed ))

En het klopt wel wat je zegt. Operatie doen ze alleen als zij vinden dat het spoed heeft of als je niet meer met de pijn kan leven.

Ik zou nu niet voor een operatie kiezen omdat er maanden voorbij gaan dat ik geen pijn heb. Wel stijfheid en irritties maar dat is te doen.
quote:Ceylon schreef op 21 september 2016 @ 08:59:

[...]

Ah.. duidelijk iets met klok en klepel Bij mij verschuift regelmatig een tussenwervelschijf en drukt dan tegen de zenuwen. Ook niet om te lachen maar dat is dus weer iets anders.

En dan toch het soort sporten blijven doen die TO doet lijkt me dan niet de slimste methode om ermee om te gaan. Zeker bij de nek niet. Persoonlijk zou ik in zo´n geval toch wel wat voorzichtiger omgaan met mijn lijf.Oooh hier staat het antwoord op mijn vraag haha. Sorry. Ja wat jij hebt lijkt me inderdaad ook niet fijn. Schuivende wervels . heb je niet veelhoofdpijn dan?
quote:viva-amber schreef op 21 september 2016 @ 09:07:

Ik benijd je niet. Het lastig om hier geen doomscenario te schetsen. Daar je ook vernauwingen hebt loopt je denk ik meer risico om nog meer nekhernia's te krijgen. Volgens mij gaan die vernauwingen ook niet over. In het algemeen is in de nek opereren risicovol.

Ik zou zo snel mogelijk stoppen met heftig sporten zoals springen, veel en abrupt draaien van het hoofd dan wel het hoofd naar voren en naar achter brengen, zwaar tillen, dan wel tilbewegingen op muziek met snelheid. Beweeg matig, liever wandelen, stukje fietsen en tzt sporten met fysio begeleiding tot je individueel veilig kunt sporten. Beweeg de nek liever niet te grof en/of te snel.

Dit is een serieuze kwaal. Onderschat het niet.

Daar heb je helemaal gelijk in. De krachttrainingen zal ik ook moeten stoppen. Het werd sowieso al moeilijk om bar met gewicht in de nek te leggen want ik krijg dan tintelingen in mijn armen en benen.

Verder heb ik hypermobiliteit in mijn nadeel.

Daardoor kan ik alles net Wat verder buigen en rekken.

Wat ik mij ook nog kan herinneren is dat de dokter zei dat ik veel ruimte in mijn nek heb. Dat is positief maar wat hij precies bedoelt weet ik niet. En iets over vernauwingen maar ook dit moet ik opnieuw vragen volgende maand. Ze zeggen niet voor niets....neem iemand mee als je uitslag krijgt van iets haha. 2 horen meer als 1...

Ik ben ook zo benieuwd naar het gesprek. En vrijdag hoor ik of ik ben aangenomen bij een bedrijf... Ik heb niets gezegd over de nekhernia maar als ik een operatie krijg gaat heel de baan niet door :(
quote:MonicaG schreef op 21 september 2016 @ 09:09:

Man is vorig jaar geopereerd aan 2 nekhernia's, de 3de vonden ze niet erg genoeg om mee te nemen in de operatie.

Het begon bij hem 10 jaar geleden met wat eerst 'overbelasting' werd genoemd maar werd almaar erger.

Fysio, massage, epidurale infiltraties, pijnstillers/ontstekingsremmers waar je een olifant mee plat legt... hielpen niks.

De tintelingen in zijn handen en krachtverlies waren het laatste jaar constant, sporten kon hij totaal niet meer, heeft een zittend beroep en na een dag werken was autorijden de hel, maar ook liggen deed pijn, eigenlijk alles deed zeer.

Hij heeft jaren niet spontaan durven knuffelen met de kinderen, altijd moest er eerst gezegd worden dat ze vooral zachtjes aan moesten doen.

Hij was op het punt gekomen dat hij niet meer geloofde dat het ooit nog zou weggaan.

Op de laatste scans was ook 'iets' te zien, een soort punt die naar binnen groeit, zat op 1 mm. van het ruggenmerg, toen was het groot alarm en hij werd binnen de week geopereerd.

Die operatie was voor man echt een uitkomst, binnen de week sliep hij terug de nacht door, had de eerste week enkel nog wat paracetamol nodig.

Revalidatie was een eitje, nazorg was eigenlijk alleen maar wondzorg. Hij mocht doen wat hij zelf aankon, autorijden moest hij wel 2 maand laten, fietsen mocht geloof ik al na een week of 3.

Hij is nu 95% klachtenvrij en zijn levenskwaliteit is uiteraard stukken omhoog gegaan.Zooooooo wat heeft het lang geduurd voordat ze erachter kwamen wat het was Jeetje!!!! Ja dat komt door die triggerpoints! Dan ga je zoeken op plekken waar het probleem niet zit. Maar wel heel fijn te lezen dat de operatie zo goed is gegaan. En dat hij zo weinig klachten meer heeft. Ik ben niet bang voor de operatie, ik baal alleen dat het herstel wel serieus een paar weken duurt.
Sterkte. Je hoeft ook geen medische zaken de delen met de werkgever. Je kunt evt wel met de bedrijfsarts overleggen tzt.

Je hoofd helemaal niet bewegen is vaak ook niet goed (tenzij de dokter dat adviseert), niet te grote en rustige bewegingen van het hoofd zou ik wel blijven proberen om mobiel te blijven.

Bij de stang in de nek drukt deze op de ruggengraat. Indien je al uitval hebt in de armen/handen moet je oppassen. Je kan ook een dumbell vasthouden (voor de borst) maar of dat nu verstandig is weet ik niet. Ik ken iemand met nekhernia's en die kan zelfs geen 10kg meer tillen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:zzonnetje schreef op 21 september 2016 @ 08:45:

Januari dit jaar een dubbele nekhernia gehad. Dus helaas recente ervaring.....Hii, hoe is het nu met je? Ben je nog in onderzoek?
quote:viva-amber schreef op 21 september 2016 @ 18:08:

Sterkte. Je hoeft ook geen medische zaken de delen met de werkgever. Je kunt evt wel met de bedrijfsarts overleggen tzt.

Je hoofd helemaal niet bewegen is vaak ook niet goed (tenzij de dokter dat adviseert), niet te grote en rustige bewegingen van het hoofd zou ik wel blijven proberen om mobiel te blijven.

Bij de stang in de nek drukt deze op de ruggengraat. Indien je al uitval hebt in de armen/handen moet je oppassen. Je kan ook een dumbell vasthouden (voor de borst) maar of dat nu verstandig is weet ik niet. Ik ken iemand met nekhernia's en die kan zelfs geen 10kg meer tillen.Dat is wel heel erg, is die persoon al geopereerd of nog niet? Bij mij is het een aanval die gelukkig weer overgaat. Tijdens zo'n aanval kan ik ook weinig tillen. En dan ben ik weer tijdje pijnvrij en op wat bewegingsbeperkingen na mag ik niet klagen. Ik denk dat ik nog blij mag zijn dat de aanvallen weer overgaan. Als ik lees dat er mensen zijn die dit continu hebben
quote:anoniempjuhhh schreef op 21 september 2016 @ 18:05:

[...]

Zooooooo wat heeft het lang geduurd voordat ze erachter kwamen wat het was Jeetje!!!! Ja dat komt door die triggerpoints! Dan ga je zoeken op plekken waar het probleem niet zit. Maar wel heel fijn te lezen dat de operatie zo goed is gegaan. En dat hij zo weinig klachten meer heeft. Ik ben niet bang voor de operatie, ik baal alleen dat het herstel wel serieus een paar weken duurt.

Ze wisten na een paar jaar wel al dat het hernia was, eerst was het 1 lichte, maar het werden er meer en erger, herstelde nooit volledig.

En dan uiteraard eerst het hele parcours aan behandelingen voor er tot operatie wordt overgegaan.

Bij veel patiënten zijn die infiltraties ook echt een oplossing, bij man helaas niet.

Het herstel na de operatie was echt twee keer niks: de dingen die niet mochten (autorijden, fietsen, OV) waren vooral omdat het niet zo'n goed idee zou zijn als hij een duw of zo zou krijgen.

Maar is hij wel een paar dagen na de operatie alweer (van huis uit) beginnen werken.

Dus die paar weken is echt wel relatief
quote:viva-amber schreef op 21 september 2016 @ 18:08:

Bij de stang in de nek drukt deze op de ruggengraat. Indien je al uitval hebt in de armen/handen moet je oppassen. Je kan ook een dumbell vasthouden (voor de borst) maar of dat nu verstandig is weet ik niet. Ik ken iemand met nekhernia's en die kan zelfs geen 10kg meer tillen.Oh Ja, ik bedoelde dat ik binnenkort misschien een nieuwe baan heb en dat ik niet wil zeggen dat ik een hernia heb Want dan word ik zeker niet aangenomen.
quote:MonicaG schreef op 21 september 2016 @ 18:44:

[...]

Ze wisten na een paar jaar wel al dat het hernia was, eerst was het 1 lichte, maar het werden er meer en erger, herstelde nooit volledig.

En dan uiteraard eerst het hele parcours aan behandelingen voor er tot operatie wordt overgegaan.

Bij veel patiënten zijn die infiltraties ook echt een oplossing, bij man helaas niet.

Het herstel na de operatie was echt twee keer niks: de dingen die niet mochten (autorijden, fietsen, OV) waren vooral omdat het niet zo'n goed idee zou zijn als hij een duw of zo zou krijgen.

Maar is hij wel een paar dagen na de operatie alweer (van huis uit) beginnen werken.

Dus die paar weken is echt wel relatief Ik snap het .Ja en alle onderzoeken/parcours dat neemt veel tijd. Ik ben blij dat het herstel wel meeviel. Een positief verhaal uiteindelijk.
Ik ben bijna hersteld van mn nek hernia.

Ik was door verwezen naar de neuroloog en de neurochirurg.

Ik heb lang met erge pijn rond gelopen.

Daardoor ging mn nek erg scheef staan,de zo genaamde schildpad houding.

De neurochirurg kon mij niet opereren,omdat mn spieren in mn nek en schouder zo vast zaten dat hij met de instrumenten er niet bij kon..

Maar hij verwees me door naar de SECAR THERAPEUT.

Ik heb er zo veel baat bij gehad,mn spieren gingen weer ontspannen,mn nek werd rechter en de pijn werd ook minder.

De neurochirurg was zo te vrede over mn herstel,dat een operatie niet nodig was,iedere dag doe ik mn oefeningen,en nu kom ik om de week bij de secar therapeut,en ik hoop dat je er wat aan heb.

Ik heb er 3 mnden mee rond gelopen.

heel veel sterkte ermee !!!!
quote:wendy7373 schreef op 21 september 2016 @ 19:34:

Ik ben bijna hersteld van mn nek hernia.

Ik was door verwezen naar de neuroloog en de neurochirurg.

Ik heb lang met erge pijn rond gelopen.

Daardoor ging mn nek erg scheef staan,de zo genaamde schildpad houding.

De neurochirurg kon mij niet opereren,omdat mn spieren in mn nek en schouder zo vast zaten dat hij met de instrumenten er niet bij kon..

Maar hij verwees me door naar de SECAR THERAPEUT.

Ik heb er zo veel baat bij gehad,mn spieren gingen weer ontspannen,mn nek werd rechter en de pijn werd ook minder.

De neurochirurg was zo te vrede over mn herstel,dat een operatie niet nodig was,iedere dag doe ik mn oefeningen,en nu kom ik om de week bij de secar therapeut,en ik hoop dat je er wat aan heb.

Ik heb er 3 mnden mee rond gelopen.

heel veel sterkte ermee !!!!

Hoi hoi, dat is goed zeg, zonder operatie. Ik herken die houding wel een beetje en bij mij is het iets erger geworden laatste tijd. Slechte houding aangeleerd en probeer er nu echt op te letten. Het is wel een top advies. Ik neem deze info mee naar de afspraak.

Dank je:))
Caesar of Mensendieck wordt vaak voorgeschreven als er geen operatie indicatie is. En er wordt niet snel geopereerd bij een nekhernia.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven