Gewetensvraag dementerende
zondag 2 oktober 2016 om 20:40
Een naast familielid van mij is dementerend en verblijft op een gesloten afdeling. Op deze afdeling mag niet gerookt worden maar in de binnentuin wel.
Mijn familielid heeft zelf jarenlang gerookt, is ruim 20 jaar geleden gestopt en veranderd in een een heuse anti-roker. Ik rook en kreeg dan ook geregeld opmerkingen in de zin van "Rook je nou nog steeds?" "wanneer ga je nou eens stoppen?" etc, etc. Volkomen terecht natuurlijk, ook al was het weleens vervelend.
Kortgeleden was ik op bezoek en met het mooie weer zaten we buiten. Ik rookte een sigaretje en familielid vroeg mij, tot mijn stomme verbazing, om een sigaret. Heeft dit herhaaldelijk gevraagd. Ik heb het genegeerd en geprobeerd het onderwerp te negeren. Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk komt doordat familielid terug in de tijd gaat. Ik heb dus geen sigaret gegeven, de blik die ik kreeg vond ik heel erg moeilijk. Zo niet begrijpend. Uiteindelijk hebben we een spelletje gedaan (voor zover mogelijk dan) en het onderwerp verdween naar de achtergrond.
Ik heb me in elk geval voorgenomen om niet meer te roken in bijzijn van familielid om dit in de toekomst te voorkomen. Toch zit het me niet lekker. Heb ik goed gehandeld of niet? In mijn omgeving zeggen meerdere mensen dat zo'n sigaretje niet zoveel kwaad had gekunt en dat familielid nu eenmaal niet meer de persoon is van voor de dementie. Terwijl ik juist dacht respect te hebben voor de standpunten van de nog gezonde persoon.
Wat zouden jullie gedaan hebben in mijn plaats?
ps. Sorry voor het de vage bewoording, ik wil in deze niet te herkenbaar zijn.
Mijn familielid heeft zelf jarenlang gerookt, is ruim 20 jaar geleden gestopt en veranderd in een een heuse anti-roker. Ik rook en kreeg dan ook geregeld opmerkingen in de zin van "Rook je nou nog steeds?" "wanneer ga je nou eens stoppen?" etc, etc. Volkomen terecht natuurlijk, ook al was het weleens vervelend.
Kortgeleden was ik op bezoek en met het mooie weer zaten we buiten. Ik rookte een sigaretje en familielid vroeg mij, tot mijn stomme verbazing, om een sigaret. Heeft dit herhaaldelijk gevraagd. Ik heb het genegeerd en geprobeerd het onderwerp te negeren. Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk komt doordat familielid terug in de tijd gaat. Ik heb dus geen sigaret gegeven, de blik die ik kreeg vond ik heel erg moeilijk. Zo niet begrijpend. Uiteindelijk hebben we een spelletje gedaan (voor zover mogelijk dan) en het onderwerp verdween naar de achtergrond.
Ik heb me in elk geval voorgenomen om niet meer te roken in bijzijn van familielid om dit in de toekomst te voorkomen. Toch zit het me niet lekker. Heb ik goed gehandeld of niet? In mijn omgeving zeggen meerdere mensen dat zo'n sigaretje niet zoveel kwaad had gekunt en dat familielid nu eenmaal niet meer de persoon is van voor de dementie. Terwijl ik juist dacht respect te hebben voor de standpunten van de nog gezonde persoon.
Wat zouden jullie gedaan hebben in mijn plaats?
ps. Sorry voor het de vage bewoording, ik wil in deze niet te herkenbaar zijn.
zondag 2 oktober 2016 om 21:17
quote:milena1 schreef op 02 oktober 2016 @ 21:11:
Ik was voor het moment en het genot van dat moment gegaan, en had die peuk gegeven.
Leuk, principes, maar als je dement bent heb je nog maar zo weinig...Ach ja, sommige dementerenden zouden zich helemaal laveloos zuipen als je ze de kans gaf. Anderen wilden best met de zuster het bed in duiken (of welke beschikbare vrouw dan ook). Ook maar hun zin geven, omdat ze 'in het moment leven'?
Ik was voor het moment en het genot van dat moment gegaan, en had die peuk gegeven.
Leuk, principes, maar als je dement bent heb je nog maar zo weinig...Ach ja, sommige dementerenden zouden zich helemaal laveloos zuipen als je ze de kans gaf. Anderen wilden best met de zuster het bed in duiken (of welke beschikbare vrouw dan ook). Ook maar hun zin geven, omdat ze 'in het moment leven'?
zondag 2 oktober 2016 om 21:18
Volgens mij zijn de sigaretten ook anders van samenstelling dan vroeger.
Ik weet nog dat mijn moeders sigaret op ging als ze hem neerlegde omdat bijvoorbeeld de deurbel ging. Mijn zus zei laatst dat ze tegenwoordig uit gaan. Wat zit er dan in, dat dat mogelijk is?
En de volgende keer weet hij/zij niet meer dat je die sigaret niet gegeven hebt. Niet meer roken tijdens het bezoek lijkt me dan wel de meest menselijke oplossing.
Ik weet nog dat mijn moeders sigaret op ging als ze hem neerlegde omdat bijvoorbeeld de deurbel ging. Mijn zus zei laatst dat ze tegenwoordig uit gaan. Wat zit er dan in, dat dat mogelijk is?
En de volgende keer weet hij/zij niet meer dat je die sigaret niet gegeven hebt. Niet meer roken tijdens het bezoek lijkt me dan wel de meest menselijke oplossing.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 2 oktober 2016 om 21:22
quote:Starshine-2 schreef op 02 oktober 2016 @ 21:17:
[...]
Ach ja, sommige dementerenden zouden zich helemaal laveloos zuipen als je ze de kans gaf. Anderen wilden best met de zuster het bed in duiken (of welke beschikbare vrouw dan ook). Ook maar hun zin geven, omdat ze 'iin het moment leven'?Nee. Totaal andere onderwerpen en gevolgen. Vreemde koppeling maak je, klinkt zelfs wat aanvallend, terwijl ik slechts de vraag beantwoord. Ik wist niet dat ik een bepaald gewenst antwoord moest geven?
[...]
Ach ja, sommige dementerenden zouden zich helemaal laveloos zuipen als je ze de kans gaf. Anderen wilden best met de zuster het bed in duiken (of welke beschikbare vrouw dan ook). Ook maar hun zin geven, omdat ze 'iin het moment leven'?Nee. Totaal andere onderwerpen en gevolgen. Vreemde koppeling maak je, klinkt zelfs wat aanvallend, terwijl ik slechts de vraag beantwoord. Ik wist niet dat ik een bepaald gewenst antwoord moest geven?
zondag 2 oktober 2016 om 21:41
Ongelofelijk, erg dat je zo'n vraag kunt hebben. Puur omdat het maatschappelijk geloof zo anti is.
Je rookt zelf toch ook? Ontzeg je een oudere dat? Omdat het verstandiger is....?
En dan die reacties hier, griezelig. Geen chocola vanwege de suiker, geen alcohol, geen rookwaar, geen....
Je zult maar oud worden en iedereen pest je dood met lekkere dingen die je niet krijgt. Je moet nog ouder worden!
Walgelijk.
Je rookt zelf toch ook? Ontzeg je een oudere dat? Omdat het verstandiger is....?
En dan die reacties hier, griezelig. Geen chocola vanwege de suiker, geen alcohol, geen rookwaar, geen....
Je zult maar oud worden en iedereen pest je dood met lekkere dingen die je niet krijgt. Je moet nog ouder worden!
Walgelijk.
zondag 2 oktober 2016 om 21:42
Ik vind het raar dat jij (en anderen, maar iedereen quoten is lastig) en sigaret wel zouden geven want 'ze leven in het moment en vroeger rookte hij/zij ook en ze hebben nog maar zo weinig'. Maar dat je iemand geen bier zou geven terwijl hij vroeger ook dronk of je zou laten betasten, terwijl die demente man er van overtuigd is dat jij zijn vrouw is.
Ik zie feitelijk geen verschil hoor, maar er wordt toch anders over gedacht. Ik vraag me af waarom.
Waarom zou je een dementerende weer afhankelijk van tabak maken terwijl je met wat afleiding de vraag makkelijk ontwijkt?
Want 1 sigaretje is misschien niet erg, maar als TO en haar familie de dementerende voortaan constant sigaretten gaan geven, is die zo weer verslaafd.
Niet nodig, zorgt voor allerlei andere problemen, gewoon niet doen dus.
Ik zie feitelijk geen verschil hoor, maar er wordt toch anders over gedacht. Ik vraag me af waarom.
Waarom zou je een dementerende weer afhankelijk van tabak maken terwijl je met wat afleiding de vraag makkelijk ontwijkt?
Want 1 sigaretje is misschien niet erg, maar als TO en haar familie de dementerende voortaan constant sigaretten gaan geven, is die zo weer verslaafd.
Niet nodig, zorgt voor allerlei andere problemen, gewoon niet doen dus.
zondag 2 oktober 2016 om 21:43
Die "overtuigingen voor de dementie", waarom wordt daar zoveel waarde aan gehecht? Die persoon is niet meer. Mijn oma was dementerend. Nog niet zo erg dat ze op een gesloten afdeling moest maar op een gegeven moment hebben wij het echt los gelaten dat dingen gezond moesten zijn. Kom zeg...mens ging toch geen 20 jaar meer leven. Er is geen toekomst om gezond voor te zijn. En er is geen persoon meer zoals die vroeger was wiens persoonlijke standpunten jij in ere moet houden. Het enige wat er is is het heden. En dat moest zo prettig mogelijk zijn. Dus als mijn oma patat om 9h wilde kreeg ze die gewoon. Wat een naaistreek om iemand die in die staat is dingen te gaan ontzeggen onder het mom van "gezond".
zondag 2 oktober 2016 om 21:49
Ik denk dat ik zelf niet was gaan roken in bijzijn van. Lijkt me voor volgende keer een betere optie.
Zeker ook omdat ze anti-roker is geworden. Waarom een sigaret in haar bijzijn roken als je weet dat ze er negatief tegenover staat/stond?
Voor nu heb je goed gehandeld denk ik. Je weet niet wat het gevolg was geweest als je wel een sigaret had gegeven. Iemand die ooit verslaafd is geweest aan roken, kan door één sigaret getriggerd worden. En dan zit ze daar met haar behoefte aan roken, in een omgeving waarin ze niet zelf kan bepalen of ze wel of niet rookt. Dan lijkt het me beter om bij het bij niet roken te houden en die behoefte ook niet te triggeren.
Zeker ook omdat ze anti-roker is geworden. Waarom een sigaret in haar bijzijn roken als je weet dat ze er negatief tegenover staat/stond?
Voor nu heb je goed gehandeld denk ik. Je weet niet wat het gevolg was geweest als je wel een sigaret had gegeven. Iemand die ooit verslaafd is geweest aan roken, kan door één sigaret getriggerd worden. En dan zit ze daar met haar behoefte aan roken, in een omgeving waarin ze niet zelf kan bepalen of ze wel of niet rookt. Dan lijkt het me beter om bij het bij niet roken te houden en die behoefte ook niet te triggeren.
zondag 2 oktober 2016 om 21:52
Ik vind dat je het goed hebt gedaan. Niet omdat een enkele sigaret al dan niet ongezond is, maar omdat de hunkering naar nicotine lichamelijke en geestelijke stress oplevert. Waarom zou je iemand die al zo lang niet meer afhankelijk is van een verslavende stof weer afhankelijk maken? En ja, sigaretten zijn meteen verslavend.
zondag 2 oktober 2016 om 21:52
zondag 2 oktober 2016 om 21:56
Ik vind dit een hele lastige vraag. Ik bedoel, we kunnen allemaal bedenken waarom je de sigaret wel zou geven en waarom je hem niet zou geven. De vraag voor jou in dit geval is, welke argumenten wegen zwaarder? Ja misschien geniet ze op dat moment enorm van de sigaret, maar misschien levert het haar een verslaving op. Wat als ze iedere 5 minuten om een sigaret gaat vragen, omdat ze is vergeten dat ze een half uur daarvoor er al een gerookt heeft? Zijn de verschijnselen van verslaving en de mogelijke gezondheidsgevolgen minder erg dan nee zeggen? Misschien is ze een uur later überhaupt vergeten dat ze gevraagd heeft om die sigaret. Ik denk dat je, in dit geval, er goed aan hebt gedaan om nee te zeggen. Mocht ze er herhaaldelijk om vragen bij verschillende personen is het een ander verhaal en kan je beslissen toch een sigaret te geven. Iemand zo veel mogelijk laten genieten van het moment wil naar mijn mening niet zeggen dat je dus overal in mee moet gaan, zoals eerder is beschreven. Soms zou je dat willen, maar is dat gewoon niet mogelijk omdat je weet dat de consequenties voor de oudere mogelijk groter zijn dan het genot (iemand mag dan misschien genieten van onbeperkt bier in de avond, de volgende ochtend zullen ze hoogstwaarschijnlijk op de blaren zitten en deze consequentie konden ze niet overzien, om maar een voorbeeld te geven). Daarbij denk ik dat jij als familie de persoon het beste kent en daardoor beter weet of de beslissing juist of niet juist was dan ieder ander van ons.
zondag 2 oktober 2016 om 21:58
quote:parbleumondieu schreef op 02 oktober 2016 @ 21:52:
Ik vind dat je het goed hebt gedaan. Niet omdat een enkele sigaret al dan niet ongezond is, maar omdat de hunkering naar nicotine lichamelijke en geestelijke stress oplevert. Waarom zou je iemand die al zo lang niet meer afhankelijk is van een verslavende stof weer afhankelijk maken? En ja, sigaretten zijn meteen verslavend.Zou hij/zij die hunkering al niet hebben, gezien het feit dat ze om een sigaret vraagt? In mijn beleving is een verslaving aan sigaretten vooral geestelijk en valt het fysiek gezien wel mee.
Ik vind dat je het goed hebt gedaan. Niet omdat een enkele sigaret al dan niet ongezond is, maar omdat de hunkering naar nicotine lichamelijke en geestelijke stress oplevert. Waarom zou je iemand die al zo lang niet meer afhankelijk is van een verslavende stof weer afhankelijk maken? En ja, sigaretten zijn meteen verslavend.Zou hij/zij die hunkering al niet hebben, gezien het feit dat ze om een sigaret vraagt? In mijn beleving is een verslaving aan sigaretten vooral geestelijk en valt het fysiek gezien wel mee.
zondag 2 oktober 2016 om 22:00
zondag 2 oktober 2016 om 22:01
quote:CrazyHatLady schreef op 02 oktober 2016 @ 21:58:
[...]
Zou hij/zij die hunkering al niet hebben, gezien het feit dat ze om een sigaret vraagt? In mijn beleving is een verslaving aan sigaretten vooral geestelijk en valt het fysiek gezien wel mee.Leuk bedacht maar het klopt niet
[...]
Zou hij/zij die hunkering al niet hebben, gezien het feit dat ze om een sigaret vraagt? In mijn beleving is een verslaving aan sigaretten vooral geestelijk en valt het fysiek gezien wel mee.Leuk bedacht maar het klopt niet
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 2 oktober 2016 om 22:06
Het had niet veel kwaad gekund lijkt me. Aangezien je familielid op een gesloten afdeling verblijft mag hij/zij toch niet zonder toezicht naar buiten. Verslaafd zal hij niet worden. Ook het feit dat er een geestelijke achteruitgang is en mensen met dementie vaak ook in 'nu' leven had hij misschien wel extra genoten van dat sigaretje. Beetje dilemma in jezelf denk ik. Ik had m die sigaret gegeven...(werk zelf in de zorg en weet wat het is als iemand aan het dementeren is.)
aan het typen......
zondag 2 oktober 2016 om 22:07
Ik vind dat je goed hebt gehandeld. Ik denk dat je familielid om een sigaret vroeg omdat ze een (vage) herinnering aan vroeger had toen ze jou eentje zag opsteken. Dat lijkt mij niet genoeg reden om haar weer aan het roken te brengen. Mocht ze erom vragen zonder dat ze iemand ziet roken dan kun je altijd nog overwegen om haar wens in te willigen.
zondag 2 oktober 2016 om 22:07