Serveren van een kaasplank
zondag 21 december 2008 om 19:20
Hoi Suikervrij
BIj een kaasplankje gaat het er om dat je van mild naar pittig gaat.
Dus met zijn allen starten met een mild kaasje.
Best is op een houten plank en voor ieder kaasje een apart mesje!
Ben je bang dat mensen wat minder van kaas houden, doe er dan wat toast bij of wit stokbrood.
Lekker met een glaasje port of een sterkere rode wijn (neutraliseert de kazen onderling)...
Een andere optie is voor iederen een bordje te maken met van elk kaasje twee stukjes op het bord waarbij je ze ook weer van mild naar pittig legt, bijvoorbeeld op een langwerpig bord.
Kan je hier wat mee?
Eet smakelijk (cheese!)
BIj een kaasplankje gaat het er om dat je van mild naar pittig gaat.
Dus met zijn allen starten met een mild kaasje.
Best is op een houten plank en voor ieder kaasje een apart mesje!
Ben je bang dat mensen wat minder van kaas houden, doe er dan wat toast bij of wit stokbrood.
Lekker met een glaasje port of een sterkere rode wijn (neutraliseert de kazen onderling)...
Een andere optie is voor iederen een bordje te maken met van elk kaasje twee stukjes op het bord waarbij je ze ook weer van mild naar pittig legt, bijvoorbeeld op een langwerpig bord.
Kan je hier wat mee?
Eet smakelijk (cheese!)
zondag 21 december 2008 om 19:26
Het kan op twee manieren - alles op 1 grote plank, groot bord of schaal en dan gegarneerd met druiven en/of noten.
Per bord kan natuurlijk ook. Ik garneer altijd graag met een paar wiite druiven (neutraliseert de smaak tussen de kazen ook een beetje). Eventueel ook wat (wal)noten en wat chutney of appelstroop. Zeker als je gasten verwacht die niet allemaal van pittig houden, dan is chutney of appelstroop aan te bevelen.
De chutney en appelstroop zet ik vaak op het bord in een klein schaaltje (gebruik ik normaal gesproken om mijn theezakjes op te dumpen, maar dat terzijde).
Het liefst serveer ik met grof bruin brood.
En natuurlijk een goede port! Of een mooie oude donkere sherry. Ook erg lekker!
Per bord kan natuurlijk ook. Ik garneer altijd graag met een paar wiite druiven (neutraliseert de smaak tussen de kazen ook een beetje). Eventueel ook wat (wal)noten en wat chutney of appelstroop. Zeker als je gasten verwacht die niet allemaal van pittig houden, dan is chutney of appelstroop aan te bevelen.
De chutney en appelstroop zet ik vaak op het bord in een klein schaaltje (gebruik ik normaal gesproken om mijn theezakjes op te dumpen, maar dat terzijde).
Het liefst serveer ik met grof bruin brood.
En natuurlijk een goede port! Of een mooie oude donkere sherry. Ook erg lekker!
zondag 21 december 2008 om 19:29
quote:eleonora schreef op 21 december 2008 @ 19:22:
Mooie houten plank, van alle kazen een stukje, of de kazen samen op een plank, een schaal stukjes noten/vijgenbrood, een schaaltje vijgen- of cranberrycompote erbij en een mooie karaf port met kleine glaasjes.
[afbeelding]Zo....dat is een lekker bordje....water loopt m'n bek uit
Mooie houten plank, van alle kazen een stukje, of de kazen samen op een plank, een schaal stukjes noten/vijgenbrood, een schaaltje vijgen- of cranberrycompote erbij en een mooie karaf port met kleine glaasjes.
[afbeelding]Zo....dat is een lekker bordje....water loopt m'n bek uit
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zondag 21 december 2008 om 20:19
zondag 21 december 2008 om 20:20
Ik heb helemaal niks met kaasplankjes, ik lust al die kaasjes niet... ben zo'n type wat alleen maar hollandse kaas lust en niks van schimmel en ander "vreemd" spul moet hebben.
Maar.... ik zag/las in een tijdschrift wel een ideetje voor het serveren van kaasjes: per persoon op een bordje een stapeltje van kaas en brood waarbij de mildste kaas (waarmee begonnen moet worden, toch?) de bovenste was en het naar onderen toe steeds pittiger werd. Als je verschillende broodsoorten gebruikt en eventueel nog druiven, noten en stroop of chutney gebruikt kun je volgens mij een heel mooi bordje met relatief kleine portie maken.
Maar.... ik zag/las in een tijdschrift wel een ideetje voor het serveren van kaasjes: per persoon op een bordje een stapeltje van kaas en brood waarbij de mildste kaas (waarmee begonnen moet worden, toch?) de bovenste was en het naar onderen toe steeds pittiger werd. Als je verschillende broodsoorten gebruikt en eventueel nog druiven, noten en stroop of chutney gebruikt kun je volgens mij een heel mooi bordje met relatief kleine portie maken.
zondag 21 december 2008 om 20:39
Kaas en Wijn gaat heel goed samen. Bij jonge en jongbelegen (hollandse) kazen past een jonge rode wijn het beste. Rhône wijnen doen het altijd goed, en natuurlijk de Crus uit de Beaujolais. Een Bordeaux wijn of Haut-Médoc is vaak een goede keuze bij wat oudere belegen kazen. Bij jonge, zachte kazen past meestal een frisse, witte wijn zoals een Loire-wijn : Muscadet, Sancerre, Pouilly Fumé. Overjarige kazen doen het goed bij stevige houtgelagerde rode wijnen zoals Rioja Reserva's en rood uit Piemonte zoals Barbera en Barolo. Leidse kaas is lekker bij een Elzasser Gewürtztraminer. Drink bij Maasdammer een rode Bourgogne. Een Soave of Pinot Blanc kan heel goed bij een stukje schapen- of geitenkaas. Feta- kaas doet het goed bij een witte Sauvignon of een Sauvignon de Touraine.
Bereiding:
Leg een assortiment Hollandse en Franse kazen op een kaasplank. bijvoorbeeld boerenkaas, Camembert, Gorgonzola, Boursin.
Let er op dat het plateau bestaat uit minimaal 1 oude harde kaas, 1 zachte verse kaas en 1 roodbacteriekaas. Serveer niet alleen pikante kaas.
Geef er wat crackers, toastjes of stokbrood bij. Serveer er vers fruit bij zoals druiven, bananen etc.
Bereiding:
Leg een assortiment Hollandse en Franse kazen op een kaasplank. bijvoorbeeld boerenkaas, Camembert, Gorgonzola, Boursin.
Let er op dat het plateau bestaat uit minimaal 1 oude harde kaas, 1 zachte verse kaas en 1 roodbacteriekaas. Serveer niet alleen pikante kaas.
Geef er wat crackers, toastjes of stokbrood bij. Serveer er vers fruit bij zoals druiven, bananen etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 21 december 2008 om 20:42
De indeling in families is van belang bij het bewaren van de kazen. Schimmels kunnen overslaan op andere kazen. Als een witte schimmel overslaat op een blauwaderkaas, is die niet lekker meer. Bewaar kazen daarom altijd per familie in een trommel of doos in de ijskast. Is de kaas aangesneden, dan verpakt u hem eerst in huishoudfolie, met uitzondering van de blauwaders. Die zijn vochtiger, dus dan is aluminiumfolie beter. Bij witschimmels verpakt u alleen de aangesneden kanten, niet de korst, want die moet blijven ademen. Het advies is om kazen minimaal twee uur voor serveren uit de ijskast te halen. Harde en half harde kazen zelfs drie uur. Bij het snijden gebruikt u, ook weer om het overbrengen van schimmels te voorkomen, per kaasfamilie een ander mes. Ook bij de volgorde van eten zijn de families weer een goed uitgangspunt. In de regel begin je met een witschimmel, daarna geitenkaas, harde kaas, blauwader en tot slot de roodbacterie.
http://www.kookcommune.nl/documents/105.html
http://www.kookcommune.nl/documents/105.html
zondag 21 december 2008 om 20:46
Bananen bij een kaasplankje?
Boursin op het kaasplankje?
Dat heb ik nog niet vaak gehoord.
Ik maak vaak een kaasplankje bij een etentje, want ik ben gék op alle soorten kaas, hoe meer schimmel hoe liever het me is. Die kaas koop ik liever niet in de supermarkt maar bij een kaasboer, die hebben vaak meer keuze en kunnen je helpen bij het samenstellen van het kaasplankje.
Appelstroop erbij vind ik lekker, donker brood of notenbrood ook, gedroogde vijgen of abrikozen mmm, of druiven en noten.
Ik doe het allemaal op één plank, dan kan iedereen afsnijden wat hij of zij lekker vindt. Niet iedereen houdt van blauwschimmel, dan kunnen ze dat laten liggen (voor mij!). Ik zorg dat er altijd zachte geitenkaas is, een stukje Hollandse kaas (voor Belletje ), een stukje brie en dan wat roodschimmel en blauwschimmel.
De wijn erbij vind ik altijd lastig, want eigenlijk zou je bij iedere kaas andere wijn moeten inschenken en dat is ook weer zoiets, na het eten nog even zes glazen wijn wegtikken. Soms schenk ik alvast de dessertwijn in, die is lekker bij de heftige kaas, of de witte wijn van het voorgerecht, lekker bij de zachtere kaas. En soms is er tijdens het eten al zoveel gezopen dat het niemand meer uitmaakt welke wijn we waarbij drinken
Boursin op het kaasplankje?
Dat heb ik nog niet vaak gehoord.
Ik maak vaak een kaasplankje bij een etentje, want ik ben gék op alle soorten kaas, hoe meer schimmel hoe liever het me is. Die kaas koop ik liever niet in de supermarkt maar bij een kaasboer, die hebben vaak meer keuze en kunnen je helpen bij het samenstellen van het kaasplankje.
Appelstroop erbij vind ik lekker, donker brood of notenbrood ook, gedroogde vijgen of abrikozen mmm, of druiven en noten.
Ik doe het allemaal op één plank, dan kan iedereen afsnijden wat hij of zij lekker vindt. Niet iedereen houdt van blauwschimmel, dan kunnen ze dat laten liggen (voor mij!). Ik zorg dat er altijd zachte geitenkaas is, een stukje Hollandse kaas (voor Belletje ), een stukje brie en dan wat roodschimmel en blauwschimmel.
De wijn erbij vind ik altijd lastig, want eigenlijk zou je bij iedere kaas andere wijn moeten inschenken en dat is ook weer zoiets, na het eten nog even zes glazen wijn wegtikken. Soms schenk ik alvast de dessertwijn in, die is lekker bij de heftige kaas, of de witte wijn van het voorgerecht, lekker bij de zachtere kaas. En soms is er tijdens het eten al zoveel gezopen dat het niemand meer uitmaakt welke wijn we waarbij drinken
zondag 21 december 2008 om 20:54
quote:eleonora schreef op 21 december 2008 @ 19:22:
[afbeelding]Ziet er super uit. Die vijgencompote ga ik zoeken. Moeten er ook nog druiven en/of noten bij?
[afbeelding]Ziet er super uit. Die vijgencompote ga ik zoeken. Moeten er ook nog druiven en/of noten bij?
zondag 21 december 2008 om 21:00
zondag 21 december 2008 om 21:01
zondag 21 december 2008 om 21:04
Als je kaas overhoudt , hier nog wat recepten :
http://www.123kaas.nl/recepten.html
http://www.123kaas.nl/recepten.html
zondag 21 december 2008 om 21:08
maandag 22 december 2008 om 08:18
quote:suikervrij schreef op 21 december 2008 @ 21:00:
Haha ik was iets te snel met reageren. Ik had al die andere reacties nog niet eens gezien. Ziet er wel super uit allemaal zeg... hmm.. Ik heb al een lekkere port voor erbij. En witte druiven om te neutraliseren is inderdaad wel een goed idee. Bedankt voor de reacties!
Leuk!
Ik ga voor mijn (heel wat minder heftige kaasplank dan die van Appelsientje ) ook wat druiven er bij leggen. Goed idee.
Haha ik was iets te snel met reageren. Ik had al die andere reacties nog niet eens gezien. Ziet er wel super uit allemaal zeg... hmm.. Ik heb al een lekkere port voor erbij. En witte druiven om te neutraliseren is inderdaad wel een goed idee. Bedankt voor de reacties!
Leuk!
Ik ga voor mijn (heel wat minder heftige kaasplank dan die van Appelsientje ) ook wat druiven er bij leggen. Goed idee.