Geld & Recht alle pijlers

Bruiloft, wat heeft het gekost?

03-10-2016 22:17 131 berichten
Omdat mijn verloofde en ik volgend jaar willen gaan trouwen en wij nu een grove schatting aan het maken zijn wat wij denken uit te geven ben ik erg benieuwd wat jullie hebben uit gegeven / gaan uitgeven of zouden willen uitgeven.

Ik heb een lijstje gemaakt met punten waarop ik mijn grove calculatie baseer maar uiteraard ben je vrij om punten toe te voegen, weg te laten of je niet aan mijn punten te houden.

Voor de reeds getrouwden onder ons gelieve ook aan te geven of je binnen budget gebleven bent en wat misschien de valkuilen zijn

Mijn verloofde en ik verschillen nog al van mening over wat wij denken dat bepaalde dingen kosten. Nou liggen mijn eisen wel wat hoger en heb ik meer wensen dan hij dus vandaar misschien onze verschillen van inschatting.

Graag jullie ervaringen en meningen!

* Aantal gasten:

- Ceremonie / Burgerlijke stand / kerk

- Receptie

- Feest ( + locatie )

- Eten & dranken

- Decoratie

- Vervoer

- Kleding bruid / bruidegom / bruidsmeisjes en/of bruidsjonkers

- Trouwringen

- Fotografie / Videografie

- Trouwaankondiging (uitnodigen, saves the dates etc.)

- Huwelijksreis

- Overige (bedankjes, onverwachte kosten etc)
quote:Hayek schreef op 04 oktober 2016 @ 07:51:

[...]

Twee. Duizend. Euro.

€2.000 Euro voor een fotograaf? Meen je dat nou echt? Ik vind dat een krankzinnig bedrag.Een goede fotograaf is vrij prijzig. En het mooiste is, je hebt er eigenlijk niets aan. Wie kijkt echt nog naar die foto's?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn voor in totaal fl 3000,- getrouwd, toen we nog studeerden. Dat was inclusief jurk, kostuum, bloemen, receptie voor 150 man, 1 trouwauto, diner met feest voor 50 man. Alcoholische drank was beperkt beschikbaar. Zijn nog steeds gelukkig met elkaar (alweer 31 jaar).
Love is the meaning of life
quote:lux. schreef op 04 oktober 2016 @ 08:23:

€4000 voor een fotograaf???

Wauw! Wat zijn dat voor foto's, hologrammen ofzo?

Haha nee hoor. Wel waren ze met z'n tweeën, 13 uur aanwezig en zat het album er bij in dat zij voor ons maakten.

Daarbij zijn het ook wel echt topfotografen en wilde ik echt never het gevoel hebben dat de foto's mooier of beter hadden gekund..
quote:Bugs_Bunny schreef op 04 oktober 2016 @ 08:35:

[...]

Een goede fotograaf is vrij prijzig. En het mooiste is, je hebt er eigenlijk niets aan. Wie kijkt echt nog naar die foto's?

Hoeft niet. Wij hadden een goede fotograaf, maar die was nog maar net begonnen om dat professioneel te doen. Geen ervaring met huwelijken, wel talent. Leuk prijsje afgesproken en het resultaat was uitstekend.

Die foto's heb ik in geen jaaaaaren aangeraakt. Maar ik geef toch geen flikker om foto's.
Oh dear, how sad, never mind.
Wij komen uit tussen de 13000 en 15000 euro op basis van ongeveer 100 gasten.

Het feest is het duurst met 6000 euro. Locatie incl. muziek.

De jurk is reeds betaald en komt op 2200 euro.

Fotograaf en videograaf 2200 incl. album.

Benodigdheden zoals vervoer, boeket, taart, kaarten etc. komt op ongeveer 2000.

Huwelijksnacht en huwelijksreis zijn niet inbegrepen bij bovenstaande bedrag.

Wij trouwen pas in 2018, dus we kunnen nog een poosjes sparen :-)
Fotograaf ligt denk ik ook echt wel aan plaats waar je woont. Onze is 700 en dan 200 extra voor fotoboek. Ik vind het vergeleken met andere prijzen die ik heb gezien meevallen, maar zij moet het vooral hebben van mond-tot-mond reclame in ons dorp en ze besteed geen overdaad aan reclameuitingen.
quote:elisha_ schreef op 04 oktober 2016 @ 05:41:

[...]

90 gasten en dan maar 1000 euro voor eten en drank kwijt zijn terwijl je laat cateren? 10 euro pp?

Op locatie dineren plus drank voor de hele avond kost volgens mij al snel 60 euro pp (even als richtlijn voor de TO), maar door dit in een andere vorm te doen kun je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt

We waren aan het eten zelf ongeveer 450 euro kwijt, en drank etc hebben we zelf gekocht. Op onze locatie zat er geen cateraar aan vast, die konden we zelf uitzoeken. Hangt dan inderdaad af wat je precies wilt. Wij hadden een tuinfeest, dus bij ons klopte het helemaal! Brood, salades, quiches, soepen..

Oh, en veel zelf maken scheelt ook enorm in de kosten.
quote:lasvegas84 schreef op 04 oktober 2016 @ 09:04:

[...]

Haha nee hoor. Wel waren ze met z'n tweeën, 13 uur aanwezig en zat het album er bij in dat zij voor ons maakten.

Daarbij zijn het ook wel echt topfotografen en wilde ik echt never het gevoel hebben dat de foto's mooier of beter hadden gekund..Ohja 13u is wel lang. Toch heftig! Haha. Maar fijn dat het 't waard was voor je!
quote:rosa88 schreef op 04 oktober 2016 @ 08:32:

Die kosten zijn inderdaad vaak hoog. Via de officiele weg zouden wij voor de BABS 1200 kwijt zijn geweest. Dit kan je onzeilen door gratis te trouwen en de BABS in te huren voor een onofficiele ceremonie. Onze gasten hebben hier niks van gemerkt, is vrijwel 1 op 1 met een officiele ceremonie.

Mja, je gasten hebben het niet door maar zelf weet je het toch? Ik hoor deze oplossing vaker, maar dat zou ik dan zelf weer nooit doen. Dan sta je daar in je dure jurk 'nep' te trouwen. Dan had ik een andere gemeente of een andere dag gekozen.

Dat is geen aanval op jou, zoiets is heel persoonlijk. Maar de ceremonie is hetgene waar het om draait. Dan zou ik persoonlijk liever in een C&A jurkje met tompoucen van de hema trouwen, dan eigenlijk op een ander moment te trouwen dan echt op je bruiloft.
Ongeveer €13.000, met zo'n 120 gasten.
quote:Ketelbinkie020 schreef op 03 oktober 2016 @ 23:02:

- Eten & dranken 3800 (afgekocht, bierfest, was een open plek, waar iedereen mocht blijven slapen + kok die volgende ochtend heel veel eieren en spek voor eventuele katers ging bakken)

Briljant! Dat wil ik ook
Dit hangt echt af van cultuur en wie wat wilt.

Wij hadden een uitbundig, chique bruiloft met alles erop en eraan. Een filmcrew, band, taart van 6 lagen, 350 gasten, uitgebreid buffet en drankkeuze, extra foto-dag voor onze trouwfoto's, alles wat tot in de puntjes mooi versierd..

We waren dus heel wat kwijt, maar zo'n 80% hebben we weer terug ontvangen d.m.v. envelopjes van de gasten. (50 euro p.p. gemiddeld, sommige meer, sommige minder)

Maar ik ben ook een type die alles tot in de puntjes verzorgd wil hebben.. Het was een dag waar ik niet op wou besparen, maar ik ging ook niet uitgeven als een beroemdheid. Ik denk dat we rond de 25000 euro kwijt waren aan alles totaal, en we hebben er geen seconde spijt van gehad.

Bruidsjurk was trouwens een kado van mijn ouders, dat scheelde ook weer.

Mijn vriendin had haar bruiloft klein gehouden tot zo'n 30 gasten, dan ben je natuurlijk ook minder kwijt.
say what?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2016 12:47
Reden: Spam
% gewijzigd
Jullie hebben helemaal gelijk dat je het zo duur kunt maken als je zelf welt maar daarom vind het ook leuk om juist te kijken wat mensen belangrijk vinden en om te kijken waar ik me wat dieper in mijn verdiepen.

Klopt, haar & make up was ik inderdaad nog vergeten te noemen. Denk EUR100,- daaraan uit te geven

Wij willen gaan trouwen bij het strand en regelen zelf de accommodatie voor de mensen. Deel van de gasten kunnen we zelf onderbrengen in onze eigen accommodatie en voor de andere mensen betalen wij de accommodatie.

Omdat echt alleen onze intimi worden uitgenodigd vragen wij hen om zelf hun ticket te kopen. (EUR plusminus 100,- / EUR150,-)

Ik weet dat veel mensen hier over zullen vallen misschien maar de tickets zijn niet duur en willen ook absoluut geen cadeaus van niemand niet. Het enige wat we vragen van mensen is hun aanwezigheid en zelf het ticket aan te schaffen.

Als mensen geen EUR100,-/EUR150,- voor het ticket over hebben dan is dat erg jammer voor ze want dan missen ze een hele gave bruiloft

Het is echt niet zo dat ik familie of vrienden heb die het niet kunnen of willen betalen en mocht dat nou echt het geval zijn dan dragen wij uiteraard de kosten.

Misschien heb ik een ruime budgettering voor bepaalde dingen en weer wat krapper voor wat andere punten maar het is echt een grove, eerste schatting na het bekijken van websites wat betreft prijzen.

Ik vind het serieus knap dat jullie goede fotografen hebben gevonden want ik kijk op dit moment op Nederlandse websites van fotografen en ik hoef echt geen reportage, enkel foto's van de ceremonie en van het feest dus een uurtje of 4/6 fotografie is meer dan genoeg denk ik zo maar voor dat geld ben ik dus voor een Nederlandse fotograaf al EUR1200,- kwijt en dan heb ik nog niet eens een album.

Als iemand nog aanbevelingen heeft, mag je een PB sturen :-)

Wat betreft de jurken ben ik echt verbaasd en denk ik dat ik dus maar eens naar wat goedkopere jurken moet gaan kijken, hahaha.

Heb echt het idee dat ik toch wel EUR 3000,- daarvoor kwijt ben (maargoed, ik kan natuurlijk ook gewoon in een simpel tweedehandsje trouwen en mijn huwelijk wordt het niet slechter van, dat weet ik ook wel)

Ringen zijn blijkbaar in ons land een stuk goed koper want voor het budget hebben wij dus handgemaakte door ons ontworpen hoge kwaliteit gouden ring van een edelsmid.

Ik lees nog even door als jullie doorposten en dan ga ik nog even goed bedenken wat inderdaad onze keypoints zijn. (denk vooral locatie, goed eten en fotograaf)

Misschien omdat ik nooit verwacht had dat ik zou trouwen dat ik daarom denk; hoe meer geld het kost, hoe beter (en dat is natuurlijk echt niet altijd zo). Wij zijn ook echt de eerste in onze vriendengroep die gaan trouwen dus vandaar dat ik het moeilijk vind in te schatte wat het totale plaatje van een bruiloft kan zijn

Maar omdat ik het toch maar 1 keer doe wil ik het ook graag helemaal naar mijn zin doen en met een voldaan gevoel terugkijken (en dus inderdaad niet de fout maken door een shit fotograaf te hebben waardoor je wazige foto's hebt of wat dan ook)

Vind het trouwens ook super leuk om er mee bezig te zijn.

Bedankjes doen wij trouwens ook niet aan hoor, vind dat een beetje suf om eerlijk te zijn (no-offence to anybody )

Vind het eerder leuk als de fotograaf wat mooie foto's maakt van mensen dat bijvoorbeeld mijn ouders ook even mooi op de foto gezet worden en dat ze dan die foto krijgen als aandenken.

Bruidjesmeisjes/jonkers doen we eigenlijk ook niet maar we zaten te denken hoe we de ringen bij de ceremonie wide betrekken en ik moest gelijk aan mijn schattige nichtje denken (dan 2,5 jaar dus volgens mij een leuke leeftijd) en mijn vriend wilde graag een varkentje die de ringen droeg. Ik hoopte dat hij een grapje maakte maar hij is daar toch wel vrij serieus in
quote:MaryCrawley schreef op 04 oktober 2016 @ 11:40:

[...]

Mja, je gasten hebben het niet door maar zelf weet je het toch? Ik hoor deze oplossing vaker, maar dat zou ik dan zelf weer nooit doen. Dan sta je daar in je dure jurk 'nep' te trouwen. Dan had ik een andere gemeente of een andere dag gekozen.

Dat is geen aanval op jou, zoiets is heel persoonlijk. Maar de ceremonie is hetgene waar het om draait. Dan zou ik persoonlijk liever in een C&A jurkje met tompoucen van de hema trouwen, dan eigenlijk op een ander moment te trouwen dan echt op je bruiloft.

Het is inderdaad heel persoonlijk. Ligt er ook aan hoe je ermee omgaat. Bruiloft voelt 200% als trouwdag. Officiele trouwdatum niet, was in spijkerbroek naar binnen, handtekening en 1 min later weer naar buiten. Alsof je nog administratief iets moest afhandelen.

Vooraf ook getwijfeld, precies om de reden die jij aangeeft. Achteraf heel blij dat we het zo hebben gedaan.
Wij hebben een fotograaf voor 10 uur. Kost 1100 euro. Vind ik niet duur.
15.000 euro met alle toeters en bellen

feest op kasteel, 150 gasten, dure jurk,bloemen,fotograaf,lunch,receptie,feestten etc
Volgend jaar is ook mijn bruiloft. Het is in de winter, maar wel op een zaterdag maar ons budget is 15.000. Ik heb de budgetplanner van Theperfectwedding gebruikt. Ik geef een bruiloft voor 32 daggasten en 96 avondgasten (inclusief de daggasten).

Trouwringen: wil ik 1000 euro aan uitgeven. Ik wil een heel smal, subtiel wit goud ringetje. Kost geen drol overigens. En mijn vriend wil een ring van titanium, niks bijzonders.

Taart: zit bij de kosten van de locatie in

Trouwkaarten: 200 euro

Bruidsboeket: 120 euro

Huwelijksbedankjes: 150 euro

Trouwauto: van mijn schoonzusje

Trouwambtenaar: 300 euro (was een schatting van die website)

Trouwkleding voor mij: 2500 euro (jurk en schoenen, sluier)

Trouwpak: 500 euro

Bruidsmake up + kapsel: 135 euro (bij een thuis visagist en kapper)

Fotograaf: 800 euro (kennis van ons doet het voor minder geld!)

Trouwlocatie: 5500 euro. Hier zit bij in: bruidstaart, drank afgekocht voor de hele dag, diner, de bruidssuite + champagneontbijt, hapjes voor op de feestavond, drank op de feestavond etc.)

Muziek: 1000 euro. We willen een band en een DJ, maar wij hebben als vrienden een professionele DJ die vaak op festivals draait en die draait gratis voor ons een paar uurtjes. Verder heeft mijn vader heel veel contacten in de muziekwereld, dus kunnen we wel wat regelen voor 1000 euro.

Decoratie: 500 euro, veel DIY dingetjes.

Huwelijksreis: 2500 euro. We hopen dat we wat meer gespaard hebben tegen die tijd om meer geld uit te geven aan de huwelijksreis.

Totaal: 15010 euro

Verder is dit nog maar een planning en moeten we even kijken wat het allemaal precies gaat kosten. Ik heb er ontzettend veel zin in en heb gelukkig nog meer dan een jaar om alles te plannen.
Ik ben al 15 jaar getrouwd, en dacht dat in dat anno 2016 niemand meer trouwde, maar dat iedereen

een geregistreerd partnerschap had.

Veel vrienden en ook familie hebben een geregistreerd partnerschap met kinderen, en vinden trouwen

onzin/veel te duur.

Ik heb nooit spijt gehad van onze dure geweldige bruiloft, leuk om te lezen dat trouwen nog steeds

gedaan wordt.
Je ziet in dit topic al dat je het zo duur of zo goedkoop kan maken als je het zelf wil. Veel voor toch tussen de €10.000 en €15.000 maar dan met een heel andere inhoud.

Wat vooral aantikt (in Nederland in ieder geval) is eten en drinken. Volgens mij was dat één van onze grootste kostenposten, terwijl we een relatief kleine bruiloft hadden.

Verder waren ook grote kostenposten:

Pak +/- €1100

Ringen +/- €3000

Fotograaf +/- €1200

De jurk was ook ongeveer zoiets, maar werd de helft omdat de coupeuse een fout had gemaakt en ik bijna niet eens een jurk had
Eten en drinken, dat klopt. Daarom is de beste manier om te besparen op je bruiloft, de gastenlijst beperkt te houden ;).
Globaal aan het rekenen en kost een hoop. Denk dat wij rond 15.000 uitkomen.

Fotografen (2) kosten 1200 voor hele dag + album + loveshoot vooraf. Is wel een redelijke prijs als ik zo rondkijk.

Rest hebben wij hoog bebudgetteerd om geen nare verrassingen te hebben achteraf
Een ordinaire tvp, sorry

Ik ben zo iemand die haar bruiloft al helemaal uitgedacht heeft, maar stiekem eigenlijk wel gevraagd wil worden. Gelukkig wil vriend ook trouwen binnen 2 à 3 jaar.
Tegen de 3000,00

We zijn in buitenland op het strand getrouwd.

Bedrag was incl reis / verblijf, weddingplanner,taart, bloemen, foto's,diner enzo

Jurk en pak simpel maar mooi en we zijn met zijn 2rn getrouwd dus geen familie ed.

Dat scheelt natuurlijk ook.

Verder alles tot de puntjes geregeld door de weddingplanner.

Droombruiloft
Uitschieter hier was mijn jurk+verdere aankleding: 2500 euro. Eten met dertig mensen en daarna receptie met nog 40 mensen extra, drank op afkoop: 2100 euro. Trouwen op gemeentehuis in mooie zaal was rond de 700 euro. Verder veel bespaart op foto's : 200 euro. Ringen van 125 euro, omdat ze niet gedragen gingen worden. Ik denk dat we in totaal maximaal 7000 euro hebben uitgegeven. Wel een super dag gehad!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven