Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid gemeente?

05-10-2016 15:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

onlangs heeft een plantsoenmedewerker schade aan mijn auto toegebracht met een drietand-achtig gereedschap. Ik zag dat ze bezig waren bij de parkeerplek en dat ze dichtbij mijn auto aan het harken waren. Ik ging mijn auto verzetten en nadat ik hem verzet had zag ik dat er 3 krassen op zaten. (krassen op precies dezelfde afstand als het gereedschap van deze meneer) Dit benoemd, medewerker gaf aan de auto beslist niet geraakt te hebben (maar zei toen nog wel dat hij mij n spiegel wel geraakt had)

Ik heb aangegeven dat deze krassen er eerder nog niet zaten (zuinig op mijn auto dus ben hier echt wel zeker van) en dat dit bijna niet anders kan en ik me voor kan stellen dat meneer dit misschien per ongeluk gedaan zou kunnen hebben en dat ik zag dat ze wel erg dicht bij de auto's kwamen. Meneer ontkent.

Ik heb zijn gegevens genoteerd en overal foto's van gemaakt en benoemd dat ik dit naar de gemeente ga sturen. Meneer was bang dat hij hiervoor op het matje geroepen zou worden. Toen uitgesproken dat de gemeente hiervoor verzekerd is.

Nu een paar weken later krijg ik een kort bericht waarin staat dat er niks uitgekeerd wordt omdat meneer aangeeft dit niet gedaan te hebben. In zijn verklaring staat dat ik uitstapte en zei dat de gemeente hier wel voor verzekerd is.

Zoals het hier in de brief staat lijkt het net alsof ik een slaatje uit de situatie wil slaan.

Ik ben best wel boos!! Ik had op z'n minst verwacht dat er iemand zou komen kijken naar mijn schade en dan ook kan concluderen dat dit inderdaad bijna niet anders kan dat dit veroorzaakt is door de medewerker!

Ik ga vandaag sowieso nog bellen met de gemeente om mijn kant van het verhaal te vertellen, maar het voelt nu echt niet eerlijk.

Heeft iemand nog advies? Zat zelf te denken misschien juridisch loket ? Het gaat niet om heel veel geld om het te laten maken maar vind het meer een principe-kwestie.
Schriftelijk reageren dat je het niet eens bent met de afwijzing en claim opnieuw indienen.
Zeker opnieuw contact zoeken met de gemeente. Hoe heb je dit de eerste keer gemeld?
Zijn er getuigen?
Heb je je verzekering ook ingelicht? Deze zou voor jou de schade moeten verhalen op de gemeente
quote:keukenzout schreef op 05 oktober 2016 @ 15:46:

Heb je je verzekering ook ingelicht? Deze zou voor jou de schade moeten verhalen op de gemeenteLigt aan de verzekering natuurlijk. Misschien bij een all risk anders niet hoor. Of als je er rechtsbijstand bij hebt afgesloten
quote:keukenzout schreef op 05 oktober 2016 @ 15:46:

Heb je je verzekering ook ingelicht? Deze zou voor jou de schade moeten verhalen op de gemeente

dat ja, dit moet je niet zelf doen

Verzekeringskwestie
quote:lilalinda schreef op 05 oktober 2016 @ 15:49:

[...]

dat ja, dit moet je niet zelf doen

Verzekeringskwestie+1!
Het is jouw woord tegen het zijne. En eerlijk: je hebt het zelf ook niet zien gebeuren.

Laat je eigen verzekering het afhandelen. Maar ik zou mijn verwachtingen laag houden.
Eigen verzekering is toch alleen aan de orde als je méér dan WA verzekerd bent? Is dat zo bij to?

Verder is het inderdaad zijn woord tegen het jouwe. Helaas
Het lullige met dit soort dingen is dat er geen bewijs is dat diegene het werkelijk gedaan heeft en je puur met een 1-op-1 verhaal te maken hebt. Als je 1-op-1 hebt en de ander ontkent, heb je geen poot om op te staan..heel vervelend. Natuurlijk kun je het wel proberen maar ja.. Veel succes!
Kansloos. de tegenpartij ontkent dit te hebben gedaan en je beschikt niet over direkt bewijs, zoals camerabeelden of getuigen.
Ach gut een krassie op je autootje. Rijd ie nog? Zoja, lekker boeiend dan. Rijden is wat die dingen moeten doen. Het is een gebruiksvoorwerp..

Sorry ik vind dit soort gemuts altijd zo onsexy.
quote:deb32 schreef op 05 oktober 2016 @ 17:40:

Sorry ik vind dit soort gemuts altijd zo onsexy.

Lijkt mij vermoeiend de hele dag rekening te moeten houden met het feit of je wel sexy bent.

To, je hebt heen bewijs. Vraag mij af of je nog iets kunt.
quote:clubmedfan schreef op 05 oktober 2016 @ 18:04:

[...]

Lijkt mij vermoeiend de hele dag rekening te moeten houden met het feit of je wel sexy bent.Nee hoor, ik ben altijd sexy. Daar hoef ik niet meer over of bij na te denken.
Als die drietand echt precies op jouw krassen 'past', is dat toch wel een soort van bewijs? Of is dat een soort standaardafstand voor alle soorten drietanden. Sorry, domme vraag mss, maar ik zou toch zoeken naar zoveel mogelijk bewijs en je hebt het nu eenmaal niet op film.
Beste TO,

Als eerste, zoals eerder gezegd, je eigen motorrijtuigenverzekering informeren (als je Volledig Casco bent verzekerd) of je rechtsbijstandverzekering (als je alleen WA of Beperkt Casco bent verzekerd), zij zullen (afhankelijk van de hoogte van het schadebedrag, dus even naar je garage om hiernaar te informeren) een expert inschakelen. De expert kan naast de schadeomvang redelijk inschatten wat de oorzaak van de schade is geweest. Dit rapport kan vervolgens als bewijs dienen richting de Gemeente. Natuurlijk sta je sterker als je daarnaast een verklaring van een getuige kunt overleggen.

Mocht dit allemaal niet mogelijk zijn, dan adviseer ik jouw kant van het verhaal op papier te zetten. Zonder getuigen of aanvullend bewijs zal het echter lastig worden. Het blijft dan tenslotte jouw woord tegen dat van de gemeente medewerker.

Succes!
Van welke afdeling kreeg je dan dat bericht? Van de leidinggevende van de buitendienst medewerker of van een andere afdeling?
Hoe is je auto verzekerd ?

Als je er niet voor verzekerd bent, dan kun je proberen de gemeente aan te spreken op artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek. Op die manier kreeg ik verbandkosten, een enkelbandage, een nieuwe broek etc. vergoed door de gemeente. Ik had mijn enkelband gescheurd door een losliggende stoeptegel.

Artikel 162

1Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven