Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
HUH... wat raar??

Lonneke moest in totaal 6 verslagen maken van dingen die ze gedaan heeft, waarbij er maximaal 1 ding 2 keer mocht voorkomen. Dus je mag bijvoorbeeld wel twee keer naar de film en dan nog vier andere dingen, maar niet twee keer film en twee keer theater.

Daarnaast nog een aantal projecten maar daar waren geen verplichtingen bij, wel keuzes. Zo moest er bijvoorbeeld een fotoserie gemaakt worden in groepjes, maar wie de stylist, de fotograaf of het onderwerp dan was, was aan de leerlingen zelf.

Mijn dochter is 1.80 en talentvrij op het gebied van muziek. Dus die snapt jouw zoon helemaal hoor.

En ik snap de ckv troela dan weer niet. Bij zo´n uitvoering horen ook decors, kostuums en muziek. Je kunt met zo´n groep toch wel meer kanten op dan ´op het podium´.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Mensen, ik ben te moe om te schrijven hoe deze dag met puber weer is verlopen, maar wat is het zwaar...

Ik lees graag jullie verhalen.
Dansen bij CVK, ik kan me goed voorstellen dat je zoon daar niet om staat te "springen" Christiana! Hopelijk dat er ook wat leuks nog gebeurd dit jaar met dat vak! Waarom is het verplicht, vind het best stom, het bestond in mijn tijd niet eens gelukkig!
Het is ook stom.

Het is bedacht door één of andere pief in Den Haag, die een hoop subsidies geeft aan kunst en cultuur en het een goed idee vond om ervoor te zorgen dat dat dan ook nog enig nut heeft.

Wat diezelfde pief even niet doorhad, is dat 80% van al die dingen plaatsvinden in Amsterdam. Voor ons waren die zes verschillende dingen in elk geval een behoorlijke opgave, wat overigens niet zo is als je geld genoeg hebt, maar in onze regio worden veel minder dingen financieel ondersteund door de overheid dus 20 euro voor het één of ander is een heel normale prijs én het is niet bereikbaar met het OV, dus je mag als ouders ook nog eens rijden. Dan heb je dus de keuze tussen heen-terug-heen-terug (x 20 km), of meegaan.

Nog wat te drinken erbij, kost zo´n avondje dus pakweg vijftig euro.

Wij gingen naar een gratis evenement, werd dat op school afgekeurd. Toen heb ik wel een pittige mail gestuurd hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Gelukkig ben niet de enige die het stom vindt laat hem het licht doen of de muziek of decors bouwen, maar klassiek dansen.. of fotografie iets maken.. het zal nu eenmaal nooit een danser worden..
Elke school mag ckv zelf inrichten, er zit dus een enorme diversiteit in, telt echter wel mee voor je diploma... ik heb het ook twee jaar gegeven. Toen ik zelf nog op het VO zat (jaren 90) konden we zwaar gesubsidieerde kaartjes krijgen voor de schouwburg en oosterpoort. Betaalde je 5 gulden voor Bert Visscher, Lebbis en Jansen, Youp, Nationaal Ballet, NNO en ik heb de Buena Vista Social Club gezin. En nog veel meer. Het leuke was juist om de wat mindere bekende dingen te bezoeken. Bert Visscher kwam op school het theaterjaar openen. Nu hebben we wel kortingspasjes.

Dat ballet is stom trouwens. Bij een productie zijn juist zoveel verschillende rollen dat er voor elk kind wel iets is dat bij zijn talenten past.

Zoon had gespijbeld... beweerde bij hoog en laag dat ie echt de eerste twee uur vrij was... liet me vol overtuiging 'magister' zien met daarin maar 1 lesuur. Helaas voor hem ben ik niet van gisteren en weet ik genoeg trucjes van mijn eigen leerlingen... hij had een prachtig screenshot van magister dat hij mij liet zien als magister. Jammer voor hem had ik dat meteen door. En maar blijven volhouden dat ie echt de eerste twee uur vrij was. Maar normaal is ie op vrijdag om half 12 uit, en nu kwam ie pas om half 6 thuis. Durf te wedden dat ie moest nablijven maar hij zei dat ie nog even naar de Mac was geweest. Ik heb liever dat ie gewoon toegeeft dat ie gespijbeld heeft ipv dat gelieg.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Oei. Heb je nog wat over dat spijbelen gezegd??

Lon heeft het ook wel eens gedaan. Voor zover ik weet nu drie keer in totaal. Let wel, zover ik weet he . En over één van die keren heeft ze zo glashard gelogen dat ik er nog intrapte ook. Zij kan beter liegen dan ik de waarheid vertellen.

Maar over het algemeen is ze best braaf, haar cijfers zijn meer dan prima en het spijbelgemiddelde is 1x per jaar, dus ik laat het maar gaan. Vind andere dingen wel belangrijker dan een keertje spijbelen. Ik ben mijn eigen stiekeme uurtjes nog niet vergeten.
Welke partij heeft dan voorgestemd en wiens idee was dit eigenlijk? Spijbelen, dan zat het hem wel heel hoog, dat cvk dansen. Nou ik hoop dat het volgend project leuker zal zijn voor hem!
quote:Christiana schreef op 05 oktober 2016 @ 22:15:

Heel herkenbaar Swifty Zoon pissig thuis heeft binnenkort Ckv dag.. En moet dan gaan dansen in een klassiek stuk. Ieder groepje een akte. Zoon is 16 jaar en 2 meter lang en wil helemaal niet op een podium gaan dansen in een voorstelling valt zonder te dansen zonder podium al genoeg op. Bovendien geen maatgevoel en een draai maken is leuk met 1.70 maar niet met 2.00 meter. Helaas moet verplicht meedoen voor studiepunten.. Jammer dat juf niets van zoon snapt...Nee al die juffen en meesters moesten eens eerlijk denken aan een vak waar zij een hekel aan hadden, Kan me voorstellen dat die juf dat dansen vroeger heel leuk had gevonden,en daarom denkt dat iedereen dat wel even doet en leuk vindt. Maar misschien had zij het liefste een spreekbeurt of verslag maken overgeslagen. Er was vast wel iets interessanter te vinden, waardoor je zoon niet op het idee komt om nooit meer een theater van binnen te zien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dat screenshot!!! Inventief hoor.

Hier had zoon toetsen voor Frans en Latijn. Hij kreeg 'allemaal dingen die niet in het boek stonden'. Hij blijkt geen schriften voor deze vakken te hebben (en dus ook geen aantekeningen) 'want dat hebben de leraren nooit gezegd'.

Vanaf komende week krijgt hij intensieve huiswerkbegeleiding op school. Geen inhoudelijke bijles, maar organisatorisch. Hoe moet hij leren, hoe bereidt hij een toets voor, hoe gebruik je een agenda (de zijne is leeg)? Ik hoop zo dat het nog wat wordt.
mijn beide dochters (14 en 12) hebben school nooit leuk gevonden. Als ik ze vraag hoe het vandaag was, dan was het 'saai', of 'verschrikkelijk want het is school'. Als ik ze wakker maak dan is het eerste wat ze zeggen 'ik wil niet naar school'. Ze hebben het op school prima hoor, voldoende vriendinnetjes en ze zitten op het juiste niveau. altijd maar klagen, altijd maar negatief.

Man en ik hebben zo genoeg van het geklaag dat ze dit weekend verplicht naar de documentaire van Malala moeten kijken. Een meisje wat neergeschoten is omdat ze voorvechter is om meisjes in Afghanistan naar school te laten gaan. zou het iets helpen? nog andere tips misschien?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Wat een enorm goede tip Grufalo. Mijn oom en tante hebben mijn neef jaren geleden een dag laten werken op de gemeentestort. Niks mis met dat werk maar als je je hersens niet gebruikt ( en de mogelijkheid wel hebt) zul je je handen moeten gebruiken. Hij was na die ene dag zo gesloopt dat ie toch hard is gaan leren.......
quote:Nelladella1 schreef op 08 oktober 2016 @ 07:01:

Hier had zoon toetsen voor Frans en Latijn. Hij kreeg 'allemaal dingen die niet in het boek stonden'. Hij blijkt geen schriften voor deze vakken te hebben (en dus ook geen aantekeningen) 'want dat hebben de leraren nooit gezegd'.

Vanaf komende week krijgt hij intensieve huiswerkbegeleiding op school. Geen inhoudelijke bijles, maar organisatorisch. Hoe moet hij leren, hoe bereidt hij een toets voor, hoe gebruik je een agenda (de zijne is leeg)? Ik hoop zo dat het nog wat wordt.

Herkenbaar, mijn tip is, als hij alleen aantekeningen mist van deze vakken en de rest gaat prima, dan vragen of hij tempo in klas wel kan bij houden. Eerst even kijken or het echt een organisatie ding is, of combinatie met meer, b.v. het gaat te snel.

Dan elke dag zijn huiswerk bij langs gaan, en hem zo deze gewoonte aanleren dit te doen voordat hij iets anders doet thuis. Dus discipline aanleren.

En ook, hem via whatapp groep of magister laten chekcen eerst komende weken, wat is mijn huiswerk eigenlijk? Schijft hij dat wel allemaal netjes op, of niet?

Ik denk dat zonder elke dag de opgelegde structuur opleggen, de problemen opstapelen en achterstand groter wordt.

Maar in combinatie met opgelegde structuur, en dat hij deze verinnerlijkt, ja dan kan hij school goed aan.

Anders blijft het een jarenlang gevecht met wellicht afzakken naar lager niveau vanwege niet huiswerk maken en aantekeningen opschrijven.

Omdat het de talen betreft, sommige jongeren op gymnasium hebbben onopgemerkt dyslexie, en dan komt het er uit met de talen. Kan je ook nog meespelen.

Onmacht en geen onwil is het, maar welke onmachten spelen er allemaal? Ik zou dus doorvragen, en waarom deze vakken, hoe gaat het met rest.
quote:Nelladella1 schreef op 08 oktober 2016 @ 07:01:

Vanaf komende week krijgt hij intensieve huiswerkbegeleiding op school. Geen inhoudelijke bijles, maar organisatorisch. Hoe moet hij leren, hoe bereidt hij een toets voor, hoe gebruik je een agenda (de zijne is leeg)? Ik hoop zo dat het nog wat wordt.Herkenbaar. Ik herinner me ook dat wij vroeger een overhoring duits kregen met woorden die we moesten vertalen van Nederlands naar Duits: Nee zuster (nonnenschool) die woorden hebben we echt nooit gehad. Ja hoor, volgens de zuster. het waren dus de woorden uit die meervoudsrijtjes , Das Ambt das Blatt das Bild, enzovoort. En die hadden we moeten leren. En dat hadden we gedaan, zo uit het hoofd geleerd dat ik ze 50 jaar later nog kan opdreunen. Maar er was niet bij gezegd dat je de vertaling ook moest kennen, en toen was het ook al, vooral niet meer doen als opgedragen was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn zoon moest gister in zijn vieze broek die hij donderdag 1 dag had aangehad naar school. Man man man wat een drama.

7:30 ; MAAAAAAMAHAAAAA waar zijn de schone broeken? ondanks dat ik al wist dat er geen schone broeken meer waren toch met hem gaan kijken, dacht misschien komt hij zelf tot de conclusie waarom er geen schone broeken meer zijn. Dus ik over de vieze broeken die bij hem op de grond liggen heen gestapt. Wasmand na gekeken, waslijn na gekeken nee geen broek.Toen kwam hij met de vraag waarom ik de broeken op de grond niet heb gewassen. Net als in de discussie's hiervoor heb ik aangegeven alleen datgene wat er in de wasmand zit te wassen. Volgens hem een kleine moeite ok de was in de wasmand te doen. JA DAT IS INDERDAAD EEN KLEINE MOEITE! Dus wat is je conclusie vroeg ik nog aan hem. Toen kwam zijn vraag waarom hij zijn broeken in de wasmand moet doen. Omdat het anders niet word uitgewassen.

Hij is uit logeren, ja hij heeft een schone broek mee. Moeders was nog wel zo aardig om voor deze ene keer een broek van de grond te rapen en die uit te wassen.

Na school weer hetzelfde verhaal, het T-shirt wat hij nee wou was niet schoon, je raadt het al die lag inderdaad op zijn kamer op de grond. Dezelfde discussie volgde alleen ging het nu om een t-shirt in plaats van broek. Zegt hij ook nog eens heel slim ja maar jij zei vanmorgen dat als ik een schone broek wil ik de broek in de was moet doen. Over een shirt heb je niets gezegd. (Typisch een kind van mij want ik had vroeger ook dit soort opmerkingen.)

Na de discussie zit hij chagrijnig op de bank op zijn tablet. Komt zijn kleine zusje in haar maillot aanlopen met haar rokje in de hand. 'Kijk mama!' En ze legt keurig terwijl wij kijken haar rokje in de wasmand. En zegt ze ; Vies! Mama wil je die uitwassen? Ja natuurlijk lieverd.

Het is ook zo'n tuttebel dat ze dan even denk ik laat wel even aan grote broer zien hoe het hoort.
ha ja zo heb ik het ook gedaan, alleen nog wassen als het in wasmand ligt. Wel even gezegd van te voren, en herhaald meerdere keren en dan niks meer gezegd.....En ja, de fase "waar zijn schone kleren 'is opgehouden, hoera!
Meerdere malen aangegeven , vorige weke voor de laatste keer aangegeven en voor de laatste keer de kleding van de grond gepakt.

Ik hou hoop dat er ooit een dag komt dat we deze discussie niet meer hoeven te voeren. (Anders wens ik de vrouw die ooit met hem gaat trouwen alvast veel sterkte toe. )

Zwaar leven als een 10 jarige school,kleding in de wasmand doen en je eigen bord afruimen.
Zelf geen kinderen, maar wel een heel lief 18 jarig 'isnogwelaanhetpuberen' zusje.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Ohhhhhhhhhh... was..............

Lonneke komt uit bed, loopt naar de badkamer, hangt pyama over de badrand en gaat dan kleren zoeken in haar kast.

Komt thuis, gooit kleren over de badrand en gaat joggingbroek zoeken in haar kast.

Moet ´s avonds douchen, gooit joggingbroek over de badrand en gaat een pyama zoeken in de kast.

Komt de volgende ochtend uit bed, loopt naar de badkamer, hangt pyama over de badrand en gaat dan kleren zoeken in haar kast.

Komt thuis, gooit kleren over de badrand en gaat joggingbroek zoeken in haar kast.

Moet ´s avonds douchen, gooit joggingbroek over de badrand en gaat een pyama zoeken in de kast.

Komt de volgende ochtend uit bed, loopt naar de badkamer, hangt pyama over de badrand en gaat dan kleren zoeken in haar kast.

En dan vraag ik om de zaak op te ruimen, neemt ze alles in één armzwaai, mikt het in de wasmand, klaar.

Dus het is slimmer, van mij, om alles in één armzwaai op haar bed te dumpen, dan wil het haar nog wel eens invallen dat er ook dingen terug in de kast kunnen. Maarja, opruimen is saaaaaaaaaai. Dus dan gaan de broeken op een hoopje in een hoekje.

En dan komt er inderdaad dat ene moment dat er geen kleren meer in de kast hangen.

(Dan hangt er overigens nog wel genoeg, maar dat zijn dan de kleren die eigenlijk niet meer lekker zitten, te klein zijn, verwassen zijn, ergens een fout gat hebben enzovoorts, dus wel een ideaal moment om de boel eens uit te mesten).
Dan hebben jullie wel een grote badrand.

Vriendin van mij gooide ook alles op de badrand, soms viel het er af, in bad of op de grond. Haar vader was het zat en ging gewoon in bad staan douchen terwijl haar kleren in bad of op de grond lagen. Alles zeiknat.

Mijn zoon beperkt het meeste gelukkig tot zijn kamer. Na het douchen ligt er geregeld een boxer in de douche. Als ik dan begin van gadverdamme wat een dikke remspoor haalt hij hem gauw weg, ik hoef zijn remsporen van hem niet te bestuderen.
Ik zou een stoel regelen dan voor haar of een kruk, waar ze haar kleren op kan leggen ipv de badrand...
Mwah, we hebben ook een douche, dat scheelt.

En een stoel heeft ze, op haar kamer....

Ik ben al blij dat de kleren niet op de grond liggen. En we laten het vaak genoeg niet zover komen hoor, meestal roep ik meteen de eerste dag al dat ze haar zooi moet opruimen.
Van dat opruimen kan ik wel een bandje afdraaien trouwens. Schoenen, sokken, kleren, schoolboeken, leesboeken, dvd´s, usb-sticks, oortjes voor mp3/telefoon/tablet...

Ik roep dus minstens tien keer per dag; ruim dat op.

En heel soms, dan is het niet opgeruimd en wil ik poetsen, en dan mik ik alles gewoon in één grote mand.

Gelukkig is dat opruimen het enige waar we hier thuis echt over mopperen. Ze rookt, drinkt en blowt niet, maakt redelijk braaf haar huiswerk, spijbelt niet al te gek vaak en is over het algemeen bij anderen niet brutaal, dus al met al hebben we niet te klagen.
quote:swifty schreef op 08 oktober 2016 @ 09:20:

[...]

Herkenbaar, mijn tip is, als hij alleen aantekeningen mist van deze vakken en de rest gaat prima, dan vragen of hij tempo in klas wel kan bij houden. Eerst even kijken or het echt een organisatie ding is, of combinatie met meer, b.v. het gaat te snel.

Dan elke dag zijn huiswerk bij langs gaan, en hem zo deze gewoonte aanleren dit te doen voordat hij iets anders doet thuis. Dus discipline aanleren.

En ook, hem via whatapp groep of magister laten chekcen eerst komende weken, wat is mijn huiswerk eigenlijk? Schijft hij dat wel allemaal netjes op, of niet?

Ik denk dat zonder elke dag de opgelegde structuur opleggen, de problemen opstapelen en achterstand groter wordt.

Maar in combinatie met opgelegde structuur, en dat hij deze verinnerlijkt, ja dan kan hij school goed aan.

Anders blijft het een jarenlang gevecht met wellicht afzakken naar lager niveau vanwege niet huiswerk maken en aantekeningen opschrijven.

Omdat het de talen betreft, sommige jongeren op gymnasium hebbben onopgemerkt dyslexie, en dan komt het er uit met de talen. Kan je ook nog meespelen.

Onmacht en geen onwil is het, maar welke onmachten spelen er allemaal? Ik zou dus doorvragen, en waarom deze vakken, hoe gaat het met rest.

Hij heeft zeker geen dyslexie, en is ook nog een razendsnelle hoofdrekenaar. Zijn probleem zit 'em in de executieve functies: tijdsinschatting, startprobleem, volgehoudenaandachtprobleem. En 'even vlot' snapt hij ook niet. Bij niks.

Ik hoop echt dat de extra begeleiding wat op gaat leveren. Want dit kost ons heel veel tijd en energie.
Hier mij brugpiepert....

Ik zag tussen zijn boeken en schriften allemaal losse stencils (verkreukt inmiddels) zwerven. Alles beneden op tafel gelegd en hem gevraagd wat nou de bedoeling hiervan was. Euh ja weet ik niet heb ik gekregen in de les. Waarop ik vroeg of het een idee was om ze in een map of klapper te stoppen waarop zijn antwoord was: er zitten toch geen gaatjes in de blaadjes??!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven