Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Alles herkenbaar hier, van losse blaadjes in de schooltas tot was op de vloer.

Las ook nog frustraties over CKV voorbijkomen.

Die hebben we hier ook. Twintig euro vergoeding terwijl je voor een paar honderd euro dingen moet doen. Verplicht.

Nou, vandaag gaan wij naar een museum dat dit weekend gratis is.

Er is veel over geschreven in de media en op tv geweest dus over informatie voor haar verslag hoeft ze niet te zoeken, dat scheelt.

Verder heeft dochter een verschil in verbaal en performaal iq. Dus veel moeite met plannen, overzicht houden, organiseren. Al die dingen waar een puber sowieso al moeite mee heeft.

School gaat dan ook moeizaam.

We hebben haar met veel achter haar vodden zitten in vier havo gekregen maar ze moet het nu eigenlijk zelf gaan doen. Hopelijk kan school daar nog wat in begeleiden.

Ik vind het ook erg lastig te zien waar het slechte plannen ed een puberteitsissue is of haar verschil in iq.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Aha, dat museum met teruggekregen gestolen doeken?

Ik vond dat hele CKV een stom vak hoor. Ik weet nog dat Lon na één van de eerste lessen thuiskwam met een stencil met een grote cirkel. En daarop had ze moeten aangeven wat ze leuk vond, wat ze minder leuk vond en wat ze helemaal niet leuk vond. Wel grappig dat in de eerste ring de dingen stonden die we regelmatig doen (jaarmarkten, film, buitentheater), in de tweede rij de dingen die we niet zo vaak doen (musea) en in de derde rij de zaken die hier thuis niet voorkomen (opera, popconcert). En dat laatste is dan weer omdat we daar simpelweg het geld niet voor hebben. Toen die miep op school het gratis evenement afwees heb ik daar wel heel pittig op gereageerd. Ik ben niet van plan om twee maanden niet te eten omdat zij vindt dat gratis niet goed genoeg kan zijn.

Bovendien; mensen die het kunnen betalen doen zélf wel aan ckv. Dan ineens verplicht worden tot dure uitgaven vind ik echt niet kunnen. Je zult een tweeling hebben...

Die mail is toen naar de ckvdocente én naar de directeur van de school gegaan. En daarna kreeg ik een keurig mailtje terug, dat Lonneke dat verkeerd begrepen had. En Lon zelf kreeg gewoon toestemming om een verslag te maken van dat gratis evenement.

Het ging om zo´n middeleeuws weekend, met riddertoernooien, vogelshows, toneelgroepen, middeleeuwse muziek, eten uit die tijd, er staat dan het hele weekend een compleet tentenkamp en we kunnen er op de fiets naartoe. Het dorp naast het onze heeft een middeleeuwse stadsmuur dus dat sluit mooi op elkaar aan. Maar de ckv docente vond dat eigenlijk allemaal onder geschiedenis vallen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ja klopt dat museum gaan we idd naar toe.

Dit jaar is ook de werkweek. Ik kon vroeger niet mee ( geen geld voor) en moest verplicht de hele week naar school terwijl de rest dus op vakantie ging. Wij gingen nóóit op vakantie. En ik haatte tekenen. Maarja, dat was de gratis werkweek.

Dus ik heb gezegd: wat er ook gebeurd, mijn kinderen gaan op werkweek!

Dat is óók dit jaar. Dus samen met de verplichte ckv dingen kost dit schooljaar ons 800 euro extra. Ben daar dan ook nu al geld voor opzij aan het zetten.

Belachelijk dat dan bepaalde evenementen niet tellen.

Zeker als ze gratis zijn.

Moet alleen nog even bedenken hoe aan te tonen dat we daar geweest zijn want we krijgen geen entreebewijs nu. Veel foto's maar denk ik, dat zal toch wel tellen?

Als dat mag tenminste, foto's maken.
Voor theater heb ik gelukkig nog twee bonnen liggen. Ter waarde van vijftig euro. Ooit gekregen als bedankje na assisteren bij evacuatie van een zorgcentrum jaren terug. Onbeperkt geldig gelukkig. Vond ze laatst terug in een la. Dat komt goed uit!
Bij ons telde een foto bij de ingang ook als entreebewijs. En je kunt vast wel een foldertje krijgen, plus de krantenartikelen. Kan ze best een goed verslag van maken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat vinden jullie van een verplichte grafische rekenmachine? Een gewone is niet meer goed genoeg, eentje die nu ook grafiekjes kan laten zien etc van 90 a 120 euro moet er nu komen. Nou nou, dat vind ik echt wel ver gaan. Ik vind het en duur, en ook, grafieken leer je beste maken met lineaal en pen en papier. Vroeger moesten wij ook doorsnedes van kubus maken, op pc oefenen, en dan toets op papier, echt totaal ander medium. Beter lekker met de hand oefenen, op papier en zo ook examen afnemen. Scheelt veel ouders een hoop geld. en dat zonder dat leerling er minder om wordt. Alleen fabrikant heeft nu minder. tja.
Te duur idd die rekenmachines.

Wij hebben ze zo goed als nieuw van marktplaats gekocht voor onze kinderen. 45 euro. Nog prijzig maar stukken beter dan 120 euro.
Swifty, het gaat er niet meer om dat ze grafiekjes kunnen maken, als het goed is beheersen ze dat al in de onderbouw. Het gaat erom dat ze complexere sommen kunnen interpreteren. En voor dat soort sommen grafiekjes maken? Dan ben je heel lang bezig, te lang. Een GR rekent vele malen sneller dan een gewone rekenmachine en kan ook veel meer onthouden. Gelukkig hoeven mijn leerlingen (vmbo) die niet want dat is idd een enorme uitgave...

Mijn pubers hebben net hun buitenlandreis gehad. Dat is 600 samen (want nee, geen tweeling, wel allebei in hetzelfde jaar). Plus alle kosten van zakgeld enz. We hebben echter nog geen rekening gezien, die komt pas achteraf... vaag...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Lientje moet zoon niet een andere nu voor zijn studie? Ik moet er een met allerlei fancy extra snufjes...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
OMG! Wat ben ik blij met dit topic!! Stom dat ik het nu pas zie. Ik ga dit hard nodig hebben. Ben alleenstaande moeder van een puberzoon van 15. Pfffff.....Ik riep een jaar geleden nog dat het allemaal wel meeviel. Nou, dit had ik moeten afkloppen op ongelakt hout blijkbaar, want god straft meteen voor mijn uitspraak

Vooral huiswerk is momenteel een drama en dan met name leren voor toetsen. 'School neemt álllllll mijn tijd in beslag', wordt er na 5 minuten geroepen. De onvoldoendes stromen binnen. Lekker handig in het examenjaar

Maar goed, mijn coach heeft me zojuist op het hart gedrukt dat hij zelf de verantwoordelijkheid moet dragen, dus: 'Denk dat je dat het dit jaar goed gaat komen met je cijfers? Ja? Prima, dan vertrouw ik daarop.' Deze zinnen zal ik nog even goed moeten oefenen voordat ik dit zonder blikken of blozen en met samengeknepen billen kan uitspreken......
quote:swifty schreef op 10 oktober 2016 @ 13:36:

Wat vinden jullie van een verplichte grafische rekenmachine? Een gewone is niet meer goed genoeg, eentje die nu ook grafiekjes kan laten zien etc van 90 a 120 euro moet er nu komen. Nou nou, dat vind ik echt wel ver gaan. Ik vind het en duur, en ook, grafieken leer je beste maken met lineaal en pen en papier. Vroeger moesten wij ook doorsnedes van kubus maken, op pc oefenen, en dan toets op papier, echt totaal ander medium. Beter lekker met de hand oefenen, op papier en zo ook examen afnemen. Scheelt veel ouders een hoop geld. en dat zonder dat leerling er minder om wordt. Alleen fabrikant heeft nu minder. tja.Die rekenmachines hadden wij ook al op havo en vwo 17 jaar geleden. Konden echt niet zonder hoor!
Ja het woord grafische is misleidend. Voor school moet een rekenmachine waar examenstand op zit en dat kunnen maar een paar, stuk of 4 en reteduur:

" De machines die in 2017 op havo en 2018 op vwo in elk geval zijn toegestaan zijn:

Hewlett Packard Prime a 140 euro https://www.bol.com/nl/p/ ... ermetui/9200000057537356/ (bestaat pas sinds 2013)

-

Texas Instruments 84 plus CE a 130 euro https://www.bol.com/nl/p/ ... uggestionType=typedsearch (bestaat sinds 2015)

dus in jouw tijd waren deze er nog niet, en aan begin brugklas ook niet, dus we hebben al rekenmachines aangeschaft..

Je had vroeger wel rekenmachines die je kon programmeren of grafiekjes kon laten maken, maar die waren niet verplicht, en zijn nu niet geschikt want je mag ze niet gebruiken vanwege afwezigheid examenstand.
quote:suzyqfive schreef op 10 oktober 2016 @ 14:05:

Lientje moet zoon niet een andere nu voor zijn studie? Ik moet er een met allerlei fancy extra snufjes...

Niets van gehoord Suzy. Volgens zoon is deze goed. Géén idee of dat daadwerkelijk zo is, want zoon is nog steeds een echte puber. Op elke vraag van mij krijg ik: weet ik niet, zal wel, heeft niemand me verteld....

quote:suzyqfive schreef op 10 oktober 2016 @ 14:03:

Swifty, het gaat er niet meer om dat ze grafiekjes kunnen maken, als het goed is beheersen ze dat al in de onderbouw. Het gaat erom dat ze complexere sommen kunnen interpreteren. En voor dat soort sommen grafiekjes maken? Dan ben je heel lang bezig, te lang. Een GR rekent vele malen sneller dan een gewone rekenmachine en kan ook veel meer onthouden. Gelukkig hoeven mijn leerlingen (vmbo) die niet want dat is idd een enorme uitgave...

Mijn pubers hebben net hun buitenlandreis gehad. Dat is 600 samen (want nee, geen tweeling, wel allebei in hetzelfde jaar). Plus alle kosten van zakgeld enz. We hebben echter nog geen rekening gezien, die komt pas achteraf... vaag...

Ja dat was ook de uitleg die ik hoorde van mijn kinderen. mmmm ik was wel beetje koppig merk ik, vond het namelijk echt onnodig maar tijden veranderen, stof wordt meer en meer kennelijk!

Ja, de buitenlandse reizen zijn echt duur, hier ook hoge bedragen,
kijk anders op examenblad, daar staan de regels voor rekenmachines en eindexamenjaren

https://www.examenblad.nl ... ing-vooruitblik/2017#par6
Eigenlijk is het echt van de zotte. Hou mijn hart vast voor als die van mij zover zijn..
Heeft niemand me verteld is echt een klassieker :):)
quote:blauwuiltje schreef op 10 oktober 2016 @ 16:36:

Heeft niemand me verteld is echt een klassieker :):)

Nou, inderdaad!!

'Ik heb een 4,4 voor Engels. Ik ben 'onderuit gegaan' op grammatica volgens de docent, maar ik had alle woorden wel goed (vol trots wordt dit vermeld). Ik wist niet dat we de grammatica ook moesten kennen!' Nee hoor, schat, tuurlijk niet

Ik vind het wel een nadeel dat al het huiswerk bijna via Magister (of andersoortig) gaat. In de laatste minuut wordt nog even snel het huiswerk opgenoemd, maar niemand neemt de moeite meer het te noteren. Ze varen blind op Magister en dan gaat het wel eens mis.
quote:blauwuiltje schreef op 10 oktober 2016 @ 16:36:

Heeft niemand me verteld is echt een klassieker :):)Och ik ken iemand die naar de universiteit ging. Dat was nog eens een leuk leven. Tot de tentamens kwamen, en ze dus nog moest beginnen met studeren. Want niemand had verteld dat er met al die aantekeningen, boeken en geschriften ook bijten de collegezaal iets gedaan moest worden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bij ons werd een bepaalde grafische rekenmachine als de juiste opgegeven, maar wij konden er eentje overnemen van een ex-gymnasiast. School een mailtje gestuurd of dat ook oke was, want niet elke machine wordt toegelaten bij de examens. Die van ons gelukkig wel dus we kwamen er met vijf tientjes vanaf.

Wist ik niet... check.

Iedereen had een onvoldoende... check.

En dochterlief gaat komende week naar Italie, voor een rondreis. Man en ik zijn een beetje jaloers . Maar goed, we hebben er maar eentje, oma legde de helft bij en ze heeft gewerkt in de vakantie om te kunnen shoppen in die week.
Ow, en Kaatje; examenjaar? VMBO??

Die van mij zit nu in haar examenjaar Havo, en de kans dat ze het niet haalt is best wel aanwezig. Ik kan me daar eerlijk gezegd niet zo heel erg druk over maken, vind toch al dat ze wel erg jong een richting moeten kiezen. Dus als ze het niet haalt, ach, dan doet ze dat jaar gewoon nog een keer.

En ongeveer 1/3 van haar klasgenoten nu doen dit jaar voor de tweede keer. Ze is verder nog nooit blijven zitten (en jouw zoon waarschijnlijk ook niet, gezien zijn leeftijd), dus misschien moet je het inderdaad maar even laten gaan dan.

Het gemiddelde van de cijfers is straks de helft van het examencijfer. Dus af en toe een onvoldoende overleeft ze wel. En anders maar niet.

Al moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat wij erg achteraf wonen en geen OV-mogelijkheden hebben, dus als ze het jaar over zou doen, zou ze klaar zijn met 18. Dan heeft ze een paar maanden de tijd om rijlessen te nemen en is ze een stuk minder afhankelijk.

Zij hoopt dit jaar uiteraard gewoon te slagen.
Man van 50 haalt ' heeft niemand me verteld' ook nog wel eens aan..........in ons huis ben ik blijkbaar ' niemand' want als ik iets niet vertel/vraag/opleg/herhaal....etc.......
Onze dochter zit nu in vier havo en is veertien..... als ze alles in een keer haalt is ze net twee maanden zestien.

En dan al naar het hbo, zie daar ook wel wat tegenop.

Maar ook hier is de kans groot dat ze het niet in één keer haalt. Plannen, organiseren , zelfstandig leren, het zit er nog steeds niet in...
quote:kaatjekakel schreef op 10 oktober 2016 @ 18:06:

[...]

Nou, inderdaad!!

'Ik heb een 4,4 voor Engels. Ik ben 'onderuit gegaan' op grammatica volgens de docent, maar ik had alle woorden wel goed (vol trots wordt dit vermeld). Ik wist niet dat we de grammatica ook moesten kennen!' Nee hoor, schat, tuurlijk niet

Ik vind het wel een nadeel dat al het huiswerk bijna via Magister (of andersoortig) gaat. In de laatste minuut wordt nog even snel het huiswerk opgenoemd, maar niemand neemt de moeite meer het te noteren. Ze varen blind op Magister en dan gaat het wel eens mis.Magister is hier leidend: docent moet huiswerk en toetsen goed invoeren. Hier geen papieren agenda meer.
quote:lientje69 schreef op 10 oktober 2016 @ 19:20:

Onze dochter zit nu in vier havo en is veertien..... als ze alles in een keer haalt is ze net twee maanden zestien.

En dan al naar het hbo, zie daar ook wel wat tegenop.

Maar ook hier is de kans groot dat ze het niet in één keer haalt. Plannen, organiseren , zelfstandig leren, het zit er nog steeds niet in...

Wij hebben al een paar keer gezegd; doe atheneum er achteraan. Desnoods maar één jaar met vieren en vijven, maar ik vind 16-17 toch echt te jong om op kamers te gaan om te studeren. Dan zijn ze nog te lui om hun eigen kleren op te ruimen en zouden dan wel in staat zijn om naast opruimen ook nog zelf te koken?? En twee nichtjes waren beiden vroege leerlingen, zij zeggen allebei dat het fijner is om een jaartje ouder te zijn.

Dus laat haar nog maar lekker een jaartje thuis wonen hoor.

Gelukkig heeft ze een opleiding gevonden die haar wel wat lijkt en die niet zo ver weg is. Nog steeds niet erg handig maar wel te doen en daardoor betaalbaar. Als ze iets in de buurt doet heeft ze naderhand geen studieschuld en dat is ook wat waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven