Negatieve buren?

05-10-2016 20:43 126 berichten
Wij hebben een nieuwbouw huis gekocht met een groot stuk gezamelijke grond. Er is een huishoudelijk reglement opgesteld en binnenkort is er weer een vergadering over.
anoniem_65059adf8b836 wijzigde dit bericht op 03-11-2016 15:12
Reden: .
% gewijzigd
Ik begrijp nog steeds niet hoe je in godsnaam van deze mail kunt schrikken. Toon is heel vriendelijk.
Ik vind het erg slordig als dit een copy en paste zou zijn van het daadwerkelijke mailtje. Ik zou daar als schrijver niet blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 05 oktober 2016 @ 22:55:

[...]

Met zoveel frustratie en negativiteit zou ik denk ik mijn bed opzoeken

Maar jij bent mij niet en ik heb ondertussen genoeg lol om niet naar bed te willen danwel te moeten.

Bedankt voor je bezorgdheid, lief van je.

Maar ik ben een volwassen vrouw die zelf wel op tijd een eigen trap kan geven. Heb ik niemand voor nodig.
Don't be Lazy!
quote:hannaeva schreef op 05 oktober 2016 @ 22:54:

Waarom schrik je TO?

Ik zie echt niets om van te schrikken in die mail. Nette toon, heldere input. Niets mis mee!Inderdaad. Ik lees betrokkenheid: wijzen op valkuilen en mogelijke problemen in de toekomst. Ik zou al helemaal blij zijn dat iemand zich keurig gaat afmelden ipv een vaag bericht via Whatsapp en ook nog eens het regelement aandachtig heeft doorgenomen èn met verbeterpunten komt.
quote:foxy-lazy schreef op 05 oktober 2016 @ 22:39:

[...]

Als hij het zo belangrijk vindt wat hem ook aangaat, kwam hij wel opdagen.

Ik vind het prima als jullie voor anderen willen nadenken en-spreken. Maar val mij daar niet op aan als ik dat niet gepast vindt.

Heb gewoon een andere denkwijze.Je hebt toch totaal geen idee waarom deze persoon niet kan komen? Blijkbaar heeft hij op hetzelfde tijdstip iets dat nog belangrijker is. Dat heb jij nooit? Dat hij er niet bij kan zijn, zegt niet dat hij het niet belangrijk genoeg vind om te komen. Als hij die avond op de bank gaat hangen, heb je een punt. Maar ik ga er vanuit dat hij een andere belangrijke afspraak heeft want anders kwam hij wel. Hij vind het nl wel belangrijk, anders was deze mail niet gestuurd natuurlijk.
Ja. Volgens mij, is er helemaal geen noodzaak om te nuanceren, wat overlast precies is hoor. Daar hebben we de wet al voor. En die geldt overal. Je kunt geen eigen wetten maken, omdat je ergens samen een stuk land moet delen. Dus het voorbeeld wat gegeven wordt, dat een hond naar het asiel gestuurd kan worden omdat ie veel blaft, totale onzin. Gaat geen rechter in mee hoor, en je moet toch naar de rechtbank, als je een geschil krijgt wat moeilijk op te lossen is. Geen enkele burger mag de dienst voor een andere burger uitmaken. Ik snap dus de ballen van dat soort vergaderingen. Geeft mensen alleen maar de ruimte om lekker te gaan lopen zeiken.

Ik vind jullie naief. Wacht maar. Ik weet zeker dat het absoluut geen conflicten zal voorkomen, waarschijnlijk zal het alleen maar conflicten creeren. Ik zeg, hou je gewoon aan de wet! Daarin staat al bepaald, wat overlast is en uiteindelijk kan en mag alleen een rechter een conflict oplossen tussen mensen. Iemands hond naar het asiel sturen, dat hij dat voorbeeld geeft, doet mijn eksteroog ontzettend jeuken. Dan weet je blijkbaar niks over de wet, of je vindt dat je afspraken mag maken, die buiten de wet vallen. Niet intrappen. Ik zou niet eens gaan, echt waar. Het enige waar je je aan hoeft te houden, is de Nederlandse wet. Uiteindelijk is die bepalend, overal, dus ook bij onderlinge afspraken tussen burgers. Kijkt niemand dan de rijdende rechter hier?
Ik bedoel dus, als je je niet aan de afspraken houdt van die vergadering en ze willen je eruit donderen daardoor, komen ze nergens bij de rechter, als wat jij doet, niet onder overlast valt volgens de Nederlandse wet. Voila, honderd afleveringen van de rijdende rechter samengevat. Beter opletten, mensen.
En helemaal niemand kan je je bezittingen afnemen, als je je niet aan de wet/regel/afspraak houdt, behalve een rechter. Daarom ging mijn eksteroog zo jeuken van die mail, een hond is namelijk jouw bezit, zo ziet de wet dat. Wie gaat er nu bepalen, dat je bezittingen af moet geven, omdat je er overlast mee veroorzaakt? Je gaat toch ook niet bepalen dat iemand zijn heggeschaar in moet leveren of zijn accuschroefboormachine, omdat ie wat klusgeluiden heeft gemaakt op een verkeerd tijdstip ofzo?!? Daarom vind ik de mail arrogant. En dat is wel negatief.
Het nadeel van de wet is, dat overlast subjectief is. Wat de 1 als overlast ervaart, kan de ander prima vinden. Bij wet aantonen dat je ergens overlast van hebt is heel moeilijk. Waarom denk je dat ik ga verhuizen? Via de wet is er weinig tegen te doen en ben ik jaren verder met gezeik onderling en een onprettige sfeer tussen de buren en ons. En dan nog is het maar de vraag of er ooit wat aan zou worden gedaan, want tja...een rechter kan het net zo goed geen overlast vinden. Duidelijke afspraken daarover maken onderling, waarin iedereen zich kan vinden, lijkt mij veel handiger. En dat van die hond naar het asiel is zoals ik het lees helemaal niet wat de buur wil. Dit wordt genoemd als extreem voorbeeld om aan te geven waarom er duidelijkere afsraken nodig zijn. Zo lees ik het iig.
quote:Ameliaaa schreef op 06 oktober 2016 @ 04:09:

En helemaal niemand kan je je bezittingen afnemen, als je je niet aan de wet/regel/afspraak houdt, behalve een rechter. Daarom ging mijn eksteroog zo jeuken van die mail, een hond is namelijk jouw bezit, zo ziet de wet dat. Wie gaat er nu bepalen, dat je bezittingen af moet geven, omdat je er overlast mee veroorzaakt? Je gaat toch ook niet bepalen dat iemand zijn heggeschaar in moet leveren of zijn accuschroefboormachine, omdat ie wat klusgeluiden heeft gemaakt op een verkeerd tijdstip ofzo?!? Daarom vind ik de mail arrogant. En dat is wel negatief.

Jij leest andere dingen dan ik lees. Die buur zegt toch niet dat hij de hond wil afnemen? Ik lees eerder een bezorgde buur die bang is dat zijn buren zich straks gaan bemoeien met dingen die niet mogen. Niet iedereen weet dat daar dingen over in de wet staan opgenomen. Dan lijkt het mij juist verstandig om dat te bespreken en dat in te brengen in de vergadering. Nu TO dit weet kan ze dat in de discussie inbrengen. 'Goh, we willen nu wel van alles regelen met elkaar, maar ik het het BurgelijkWetboek er eens op nageslagen en daar is ..... al geregeld'. Ook dat gesprek voorkomt discussie in de toekomst.

Hij stelt gewoon wat vragen, jij leest die vragen als negatieve, dominante eisen. Tja, dat zegt meer over jou dan over die buurman...
Ik lees het met de levenservaring die ik heb, van mensen die dit soort bijdrages doen aan dit soort vergaderingen. En met de ervaring, dat mensen teveel thuis zitten en wel erg veel over elkaar te klagen hebben tegenwoordig. Met dat klagen, vinden ze eigenlijk dat ze mogen bepalen hoe een ander leeft. En dat mag dus niet, tegen de grondwet gaat dat in. Je mag een huisdier hebben, je mag een wild sexleven hebben, je mag een rare hobby hebben zoals dieren opzetten ofzo. Zolang je er geen overlast mee veroorzaakt. En ja, tegenwoordig is alles overlast, je mag ook nergens meer roken, je mag zowat niet meer ademen zonder toestemming.

Ik vind het zonde van de tijd en energie die je hebt in je leven maar hele volksstammen, vinden dit heerlijk vermaak. Bakkeleien om hun veiligheden veilig te houden, in hun ogen dan, terwijl er niks aan de hand is. Maar stel je voor dat er wel iets gebeurt wat we vervelend vinden. Dat kan niet hoor dus voordat we ons ergeren, gaan we praten over wat ons allemaal ergert, of zou kunnen ergeren, of zou kunnen gaan ergeren. Gezellig hoor. Bij ons organiseren ze een buurt-BBQ maar goed, ieder wat wils.
Het gaat mij dus niet om de woorden zelf of de voorbeelden maar de mensen die ik heb gekend en ken, die dezelfde manier van doen hebben. Ik heb er slechte ervaringen mee. Voor je het weet, loop je je overal aan aan te passen, ook al is het onredelijk, ook al slaat het nergens op, want dat hebben we zo afgesproken. Mensen komen er niet meer op terug, al is er een aardbeving, regels zijn regels. Geloof me, je wilt echt niet teveel regels. Ik vind de wet echt zat.
O en ik ben helemaal geen softie. Ik snap ook niet hoe dat uitmaakt, in deze. Ook zakelijk gezien vind ik het geen fijne mail, dwingelanderig van toon. Ik ken zat dominante mensen en ik herken dat in deze mail. Geen leuke dominante mensen zijn dat. Als mensen meteen al aan willen geven hoe zij de dingen geregeld willen hebben 'om misverstanden te voorkomen', weet ik wat voor mensen dat zijn. Zeikers.
Je punt was al duidelijk hoor. Persoonlijk zou ik zoveel levenservaring echter inzetten om op die vergadering op een positieve manier dat ter sprake te brengen. Jij zou er dus voor kiezen om al die mensen zonder die kennis in een hokje te stoppen en niet met hen in gesprek te gaan. Dat snap ik niet en vindt ik een erg negatieve houding.
quote:Ameliaaa schreef op 06 oktober 2016 @ 07:23:

Als mensen meteen al aan willen geven hoe zij de dingen geregeld willen hebben 'om misverstanden te voorkomen', weet ik wat voor mensen dat zijn. Zeikers.Je leest het verkeerd. Er ligt blijkbaar al een (concept) huishoudelijk reglement waarin allerlei vage afspraken staan. De buurman mailt juist dat hij die te vaag vindt, omdat die tot machtsmisbruik en willekeur kunnen leiden. Dus juist om dat te voorkomen moeten de afspraken specifieker gemaakt worden. Dat vind ik alleen maar realistisch en absoluut niet zeikerig.
Godsamme die man wil de buurtjes en de honden IN BESCHERMING nemen! Maar Amelia en TO kunnen allebei niet lezen en denken nu dat die mailschrijver de kwaaie pier is. En een ander noemt hem een laffe schrijver.

Je zal nog eens voor de dieren opkomen zeg, als buurman.
Als je mensen ergens niet mee kan vertrouwen dan is het wel om zonder regels een gemeenschappelijke ruimte te gebruiken met zijn allen. Mag er een hond schijten, mag kinderspeelgoed daar blijven liggen, mag er BBQ- en, een zwembad er de hele zomer blijven staan. Mensen eigenen zich heel graag extra ruimte toe en dus kun je er beter harde afspraken over maken. Je buurman is heel slim, die heeft geen zin in ergernissen die voorkomen kunnen worden of harde confrontaties in de toekomst die voorkomen kunnen worden.
quote:Ameliaaa schreef op 06 oktober 2016 @ 04:03:

Dus het voorbeeld wat gegeven wordt, dat een hond naar het asiel gestuurd kan worden omdat ie veel blaft, totale onzin. Je leest het verkeerd. De medebewoner geeft het als voorbeeld om te demonstreren dat het artikel veel te algemeen en te ruim is opgesteld, en dat er juist ook nog zoiets is als de wetgeving waar je niet aan voorbij mag / kan gaan.
quote:Tr0tter schreef op 06 oktober 2016 @ 07:34:

Je leest het verkeerd. Er ligt blijkbaar al een (concept) huishoudelijk reglement waarin allerlei vage afspraken staan. De buurman mailt juist dat hij die te vaag vindt, omdat die tot machtsmisbruik en willekeur kunnen leiden. Dus juist om dat te voorkomen moeten de afspraken specifieker gemaakt worden. Dat vind ik alleen maar realistisch en absoluut niet zeikerig.Dit idd.
Bijzonder om te lezen dat de een de mail van buurman interpreteert als pietluttig gezeur, belerend en dwingend. Terwijl anderen het juist zien als betrokken, coöperatief en kennelijk handelend vanuit de gedachte om conflicten juist te voorkomen.

Dit geeft dus precies weer waarom dit soort constructies zo vaak uit de klauw lopen. Zoveel verschillende meningen en manieren van interpreteren. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen lijkt me bijkans onmogelijk. Een conflictsituatie ligt zomaar op de loer.

Ik zei het al eerder; ik schiet bij voorbaat al in een kramp bij de gedachte van een gezamenlijke ruimte (zegt vooral wat over mij natuurlijk). Als ik TO's Posts goed interpreteer dan gaat het om meer dan bijvoorbeeld een groenstrook ergens in de wijk. Ze noemt het stallen van fietsen en het houden van dieren, ik stel me dan voor dat ze er als bewoner dagelijks gebruik van maakt/ mee geconfronteerd wordt. Problemen en ergernissen negeren wordt daarmee wel een stuk moeilijker.

Ik huldig het motto: 'leven en laten leven' en 'wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' Ik erger me dan ook niet snel en probeer altijd rekening te houden met zaken die anderen mogelijk zouden kunnen hinderen. Streef er naar een goede buur te zijn maar loop de deur niet bij hen plat. Mijn privacy en eigen domein zijn me heilig.

In mijn vorige woonplaats was een hofje met daarin centraal een speeltuintje en groenplaats. Tijdens een zomer gebeurde het dat een aantal buren daar 's avonds samenkwamen. De volgende dag weer, anderen schoven aan, borreltje erbij. Dit ging de hele zomer zo door. Bijna alle bewoners kwamen daar elke avond samen.

Aan het einde van de zomer lagen er twee stellen in scheiding omdat de buurman het deed met de buurvrouw van drie huizen verderop en waren er anderen die elkaar het leven zuur maakten door opgekropte frustraties die er, na een aantal drankjes, tijdens zo'n gezellig avondje waren uit gekomen.

Bovenstaand voorbeeld is misschien niet helemaal relevant mbt de situatie van TO. Maar ik wil er maar weer eens (dit is al mijn derde post met deze strekking geloof ik) mee aangeven dat de verstandhouding met buren/buurt een kostbaar goed is. Een derving in woongenot kan zulke verstrekkende gevolgen hebben.

TO, het feit dat je lichtelijk in de stress schiet (of in ieder geval onzeker wordt) van de reactie van je buurman geeft mij de indruk dat je nog jong bent en niet veel (levens) ervaring hebt. Ik bedoel dit niet als kritiek. Maar meer als constatering van een feit. Je denkt na over de situatie en vraagt je dingen af. Dat is goed en zal je helpen je eigen mening te vormen. Maar laat je angst/onzekerheid daarin geen reden zijn om iedere kritische reactie van een ander (buurman in dit geval) gelijk in het negatieve te trekken (lijkt alsof je je een beetje bedreigd/aangevallen voelt)

Nogmaals, veel plezier op je nieuwe stek.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Wij hebben ook een gezamenlijke binnentuin, en er mogen per definitie geen honden los lopen.

Kippen mogen wel los rondlopen (een beperkt aantal), hanen mogen niet worden gehouden.

Er mag in gerecreëerd worden, maar alles moet opgeruimd zijn aan het einde van de dag.
quote:spectral schreef op 06 oktober 2016 @ 11:24:

Wij hebben ook een gezamenlijke binnentuin, en er mogen per definitie geen honden los lopen.

Kippen mogen wel los rondlopen (een beperkt aantal), hanen mogen niet worden gehouden.

Er mag in gerecreëerd worden, maar alles moet opgeruimd zijn aan het einde van de dag.

Ik ben erg benieuwd naar jullie huishoudelijk reglement en hoe dat tot stand is gekomen. En vooral hoe dat dan in de praktijk werkt?

Bij mij gaat het om een nieuwbouw project met 8000m2 grond. Misschien heb je tips of dingen waar rekening mee te houden of input die ik kan meenemen naar een volgende vergadering?
quote:toeffie schreef op 06 oktober 2016 @ 12:02:

[...]

Ik ben erg benieuwd naar jullie huishoudelijk reglement en hoe dat tot stand is gekomen. En vooral hoe dat dan in de praktijk werkt?

Bij mij gaat het om een nieuwbouw project met 8000m2 grond. Misschien heb je tips of dingen waar rekening mee te houden of input die ik kan meenemen naar een volgende vergadering?Stuur mij maar een pm...
Waarom kies je voor een gezamenlijke tuin?

Jij hebt een (klein, lief) hondje, wat als andere bewoners met een pitbull of een st. Bernard hebben, het toelaten van huisdieren geldt dan voor iedereen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:vandale schreef op 06 oktober 2016 @ 13:02:

Waarom kies je voor een gezamenlijke tuin?

Jij hebt een (klein, lief) hondje, wat als andere bewoners met een pitbull of een st. Bernard hebben, het toelaten van huisdieren geldt dan voor iedereen.Waarom zou je er niet voor kiezen dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven