Huis luchten vs verwarming aan
vrijdag 7 oktober 2016 om 11:05
vrijdag 7 oktober 2016 om 11:16
vrijdag 7 oktober 2016 om 11:18
quote:moustache86 schreef op 07 oktober 2016 @ 11:07:
[...]
Ik heb inderdaad een heel klein ventilatieroostertje (20x20cm) in mijn woonkamer maar als een dag het raam niet heeft opengestaan, vind ik het toch muf.
Die van mij zijn nogal groot, daarnaast heb ik ook een afvoersysteem die lucht uit het huis zuigt, icm open roosters (wordt verse lucht naar binnen gezogen)
Maar boven staan alle ramen open, ook als het vriest.
[...]
Ik heb inderdaad een heel klein ventilatieroostertje (20x20cm) in mijn woonkamer maar als een dag het raam niet heeft opengestaan, vind ik het toch muf.
Die van mij zijn nogal groot, daarnaast heb ik ook een afvoersysteem die lucht uit het huis zuigt, icm open roosters (wordt verse lucht naar binnen gezogen)
Maar boven staan alle ramen open, ook als het vriest.
Love bubbles....
vrijdag 7 oktober 2016 om 11:19
Ik denk dat het voor de verwarming beter is als je geen kiepraampjes open doet als je aan het stoken bent.Maar zelf heb ik de kiepraampjes meestal open, en de verwarming minimaal aan.
Ventilatieroosters heb ik helaas niet.
Raampje op slaapkamers altijd open en verwarming nooit aan.
'snachts daarentegen gaan de raampjes beneden dicht, want ben bang voor inbrekers.
Ventilatieroosters heb ik helaas niet.
Raampje op slaapkamers altijd open en verwarming nooit aan.
'snachts daarentegen gaan de raampjes beneden dicht, want ben bang voor inbrekers.
vrijdag 7 oktober 2016 om 11:26
quote:SallySpectra schreef op 07 oktober 2016 @ 11:00:
Op de slaapkamers heb ik altijd ramen open.
Hier ook. Als er echt ook overdag vorst is dan wil ik ze in de loop van de dag wel weer dichtklappen, maar ze gaan iig elke ochtend open. En wij hebben boven nooit de verwarming aan.
In de woonkamer en keuken staat alleen de vloerverwarming aan. Officieel is het bijverwarming maar in de praktijk staan de radiatoren er alleen voor de sier ( )
We hebben gewoon een goed geïsoleerd huis, en zijn ook meer het type: als je et koud hebt trek je een vest aan.
Op de slaapkamers heb ik altijd ramen open.
Hier ook. Als er echt ook overdag vorst is dan wil ik ze in de loop van de dag wel weer dichtklappen, maar ze gaan iig elke ochtend open. En wij hebben boven nooit de verwarming aan.
In de woonkamer en keuken staat alleen de vloerverwarming aan. Officieel is het bijverwarming maar in de praktijk staan de radiatoren er alleen voor de sier ( )
We hebben gewoon een goed geïsoleerd huis, en zijn ook meer het type: als je et koud hebt trek je een vest aan.
vrijdag 7 oktober 2016 om 11:58
quote:SallySpectra schreef op 07 oktober 2016 @ 11:13:
[...]
Min 10 hebben we de afgelopen jaren niet gehad. En nee, nooit verwarming. Ik slaap graag in een koude kamer onder een warme deken.Nacht van 17 op 18 januari jl. nog. Dat was de koudste nacht in bijna drie jaar. Laagst gemeten (grond)temperatuur in Nederland was toen -11,3 (in Volkel) en "gewone" (op meethoogte van anderhalve meter) laagst gemeten temperatuur was -10 (in Oost-Groningen).
[...]
Min 10 hebben we de afgelopen jaren niet gehad. En nee, nooit verwarming. Ik slaap graag in een koude kamer onder een warme deken.Nacht van 17 op 18 januari jl. nog. Dat was de koudste nacht in bijna drie jaar. Laagst gemeten (grond)temperatuur in Nederland was toen -11,3 (in Volkel) en "gewone" (op meethoogte van anderhalve meter) laagst gemeten temperatuur was -10 (in Oost-Groningen).
vrijdag 7 oktober 2016 om 12:01
In de slaapkamer altijd het raam open, al is het maar een kier. Daar heb ik geen verwarming aanstaan. Vaak doe ik als ik thuis kom uit werk alle ramen even open, spring ik onder de douche en doe ik ze daarna weer even wat dichter. Kan het een beetje doortochten, ik sta toch te douche en daarna in mn badjas dus niet veel te koud en daarna ramen dichter en verwarming aan als t nodig is. En alle roosters staan altijd open eigenlijk.
vrijdag 7 oktober 2016 om 12:20
In de slaapkamers en de badkamer heb ik het bovenraam altijd open staan. Hoe vaak is het nu -10 (wij hebben ook rolluiken dat scheelt). Verder staat onze achterdeur altijd open. Beneden is het bij ons wat lastiger ivm geen ventilatieroosters maar ook het kelderruimte staat altijd open. Voordeel van een 100 jaar oud huis is overigens dat het er altijd door waait.
vrijdag 7 oktober 2016 om 12:49
Het feit dat je ventileert hoeft niet uit te sluiten dat je de verwarming aan hebt. Het zal wel moeten. Goede ventilatie is lastig te combineren met energiezuinige verwarming.
Het belangrijkst is om daar te ventileren waar je het meest bent. Verder in plekken waar veel vocht onstaat. bijv. in de douch, keuken of als je de was binnenshuis droogt. Bij voorkeur direct naar buiten met die slechte lucht.
Hypermoderne ventilatiesytemen zorgen voor frisse lucht in de slaapkamers en verblijfsvertrekken en zuigen de lucht af daar waar veel vocht onstaat. Bovendien zit er en warmtewisselaar in die de verse aangezogen lucht alvast opwarmt met de afgevoerde lucht.
Het belangrijkst is om daar te ventileren waar je het meest bent. Verder in plekken waar veel vocht onstaat. bijv. in de douch, keuken of als je de was binnenshuis droogt. Bij voorkeur direct naar buiten met die slechte lucht.
Hypermoderne ventilatiesytemen zorgen voor frisse lucht in de slaapkamers en verblijfsvertrekken en zuigen de lucht af daar waar veel vocht onstaat. Bovendien zit er en warmtewisselaar in die de verse aangezogen lucht alvast opwarmt met de afgevoerde lucht.