Wat te doen met kerst?

07-10-2016 14:57 245 berichten
Ik heb een grote hekel aan de kerstdagen, normaal vlucht ik altijd naar een huisje, maar het valt dit jaar precies op mijn vrije dagen en ik heb geen vakantie dagen meer, dus dat zit er niet in.

Nu weet ik al, dat mijn moeder dit aan zal grijpen om me weer eens uit te nodigen, maar kerst bij haar is elk jaar het zelfde, met het zelfde koude buffet, waar ik niets van lust, maar waarom zou ze daar rekening mee houden (Al meerdere malen aan gegeven) Dus daar zit ik niet echt op te wachten.

Nu wil ik graag iets leuks doen met mijn gezin, (3 kids, dan bijna 18, 16 en 12), maar een beetje inspiratie loos, verder als de Efteling kom ik niet, maar daar komen we al zo'n 10x p.j.
quote:damocles schreef op 07 oktober 2016 @ 17:48:

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat letterlijk overal vis doorheen zit.

oh je bedoelt TO liegt, zeg dat dan ipv dat zo te impliceren. Maar ze bestaan hoor mensen zoals de moeder van To.

Ik eet al jaren geen fruit, vooral zoet vind ik zum kotsen en krijg het dan ook niet naar binnen. Mijn moeder had het gepresteerd om jawel met kerst alle hoofd en bij gerechten met fruit te maken. In de sla, in de rijst in de twee soorten vlees alles zat zoet fruit in, rozijnen, pruimen, bananen, ananas. Yuk yuk en nog eens yuk. Ik heb mijn mond maar gehouden en een extra stikbroodje genomen, maar leuk is anders.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet zeggen: "mam, als je iets anders dan vis klaarmaakt maak je kans dat ik met de kerst ook langskom"?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Of zegt ze dan: "nee, jullie krijgen alleen vis; dan kom je maar niet!"
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
..
quote:Goede-Fee schreef op 07 oktober 2016 @ 17:18:

[...]

Nogmaals, omdat jouw moeder er niet meer is mogen anderen wel problemen hebben met hun moeder en gedrag.

Mee eens.

Mijn ouders zijn ook dood maar dat wil niet zeggen dat mijn man van mij naar zijn ouders moet, flauwekul zeg.
quote:damocles schreef op 07 oktober 2016 @ 17:25:

[...]

Mijn moeder is er nog hoor, ik gebruik dat argument ook helemaal niet, dus je reactie slaat als een tang op een varken.

Verder lijkt tot nu toe het enige probleem dat TO het eten niet lekker vindt. Ik heb nog niets gehoord over een slechte relatie met moeders.Dan heb je heel slecht gelezen.
quote:Chevron schreef op 07 oktober 2016 @ 17:57:

[...]

oh je bedoelt TO liegt, zeg dat dan ipv dat zo te impliceren. Maar ze bestaan hoor mensen zoals de moeder van To.

Ik eet al jaren geen fruit, vooral zoet vind ik zum kotsen en krijg het dan ook niet naar binnen. Mijn moeder had het gepresteerd om jawel met kerst alle hoofd en bij gerechten met fruit te maken. In de sla, in de rijst in de twee soorten vlees alles zat zoet fruit in, rozijnen, pruimen, bananen, ananas. Yuk yuk en nog eens yuk. Ik heb mijn mond maar gehouden en een extra stikbroodje genomen, maar leuk is anders.Maar waarom heb je het niet gezegd?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:the-dowager schreef op 07 oktober 2016 @ 17:55:

[...]

Denk dat veel forumsters niet bekend zijn met het concept 'koud visbuffet', maar dat is dus echt voor 95% vis of gerechten met vis en, als je geluk hebt, wat aardappelsalade en stokbrood met kruidenboter. Maar laten we wel wezen: echt een feestelijke kerstmaaltijd is dat dus niet voor iemand die geen vis eet.

En om te reageren op de forummers die zeggen 'joh, het is maar één avondje, dat heb je toch over voor je moeder?': je aanpassen werkt natuurlijk wel twee kanten op, hè? Als TO zich aan zou passen en wel naar haar moeder zou gaan, zouden zowel zij als haar vegetarisch etende kind de hele avond op een houtje moeten bijten, terwijl moeders met minimale inspanning (of helemaal geen zelfs, als TO zelf eten mee kan nemen) haar buffet ook voor de niet-vis eters aan zou kunnen passen.

Als mijn moeder zelfs dat niet voor mij over zou hebben, zou ik ook weinig behoefte voelen om dan wel moeite voor haar te gaan doen.+1
Wat maakt je moeder dan in vredesnaam als je niks lust ?

Ah visbuffet en je mag niks meenemen. Raar.

Zou ik ook niet bijster veel zin in hebben dan.
quote:damocles schreef op 07 oktober 2016 @ 17:48:

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat letterlijk overal vis doorheen zit.

Wraps met zalm. pastasalade met vis, ansjovisboter. tomaten gevuld met garnalen, krabsalade.

Mij maak je er ook niet blij mee. Ik lust het ook niet, en zelfs niet volgens dat speciale recept klaargemaakt, of volgens het recept van tante Truus.

Helaas schijnt vis voor veel mensen bij feest te horen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
gewoon... niets.. Wij doen ook altijd niets met kerst.. Ik heb geen zin in opzitten en pootjes geven.

We blijven thuis, zorgen voor genoeg leuke films, spelletjes etc. eten 1 dag beetje kersterig en de andere dag eten we een soort van ranzig buffet. Iedereen mag zijn of haar favoriete hapje, snack of eten opgeven en daar maak ik dan buffet van. Dat varieert dus van kipkluifjes tot chocolade ijs.

We doen dit al jaren zo en dat gaat prima. Ja familie vindt het niet leuk maar dat is dan jammer. We gaan wel met oud en nieuw altijd naar mijn ouders ipv kerst.
quote:IBIopviva schreef op 07 oktober 2016 @ 18:06:

[...]

Maar waarom heb je het niet gezegd?Je hebt gelijk, had ik moeten doen in ieder geval achteraf. Maar dit was onderdeel van een patroon waarvan ik achteraf denk, waarom zei ik er niets van. Bij ons gezin werd niet echt met elkaar gepraat (wel over elkaar), dit soort dingen werden ook snel afgedaan met je moet niet zeuren en het is toch goed bedoeld. Als je er al over dit soort zaken begon dan was het, zo moet je het niet zien, waarom zeg je dat nou, doe niet zo kinderachtig, etc. Daarnaast speelden er nog wel wat dingen. Gevolg, volkomen uit elkaar gegroeid, ik was zo klaar met alles.
quote:retrostar schreef op 07 oktober 2016 @ 18:01:

Of zegt ze dan: "nee, jullie krijgen alleen vis; dan kom je maar niet!" Nee hoor ze zegt doodsimpel ik maak het geijkte.
quote:renate73-nw schreef op 07 oktober 2016 @ 18:15:

[...]

Nee hoor ze zegt doodsimpel ik maak het geijkte.oh, dat is om gillend gek te worden! Kun je niet langsgaan voor de koffie met taart? En dan voor het eten gewoon weer naar huis, lekker een avondje met het gezin.
quote:Chevron schreef op 07 oktober 2016 @ 18:15:

[...]

Je hebt gelijk, had ik moeten doen in ieder geval achteraf. Maar dit was onderdeel van een patroon waarvan ik achteraf denk, waarom zei ik er niets van. Bij ons gezin werd niet echt met elkaar gepraat (wel over elkaar), dit soort dingen werden ook snel afgedaan met je moet niet zeuren en het is toch goed bedoeld. Als je er al over dit soort zaken begon dan was het, zo moet je het niet zien, waarom zeg je dat nou, doe niet zo kinderachtig, etc. Daarnaast speelden er nog wel wat dingen. Gevolg, volkomen uit elkaar gegroeid, ik was zo klaar met alles.

Ah ja ik snap het. Ik dacht het kan of zoiets zijn wat jij nu schrijft of gewoon oprecht iemand die niet door heeft dat krenten ook fruit is. Dus echt niet bewust ervan was maar de band is verder goed.

Vervelend hoor als je tegen dit soort dingen aanloopt in de familie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kerst of niet, eigen moeder of niet maakt voor mij niks uit.

Als ik ergens uitgenodigd wordt en er wordt bij voorbaat al aangegeven dat er iets op tafel gezet wordt wat ik niet lust en de gastheer/vrouw is niet van plan rekening met mij te houden kom ik daar gewoon niet eten op dat moment.

Mijn antwoord is dan gewoon nee zeg waarom en ga er niet eens verder over in discussie. Laat staan dat ik ongemakkelijk een excuus moet gaan verzinnen wat ik anders zou moeten doen op dat moment.

Ik zou daar lekker koffie komen drinken met wat lekkers en rond etenstijd naar mijn eigen huis gaan om daar met het gezin te gaan gourmetten.

Ik vind TO geen zeur, in tegendeel zelfs
quote:renate73-nw schreef op 07 oktober 2016 @ 18:15:

[...]

Nee hoor ze zegt doodsimpel ik maak het geijkte.En als je dan zegt dat je iets meeneemt dan kom je er niet in ofzo?
quote:Anyco schreef op 07 oktober 2016 @ 18:05:

[...]

Dan heb je heel slecht gelezen.Als je even wilt quoten waar TO zegt dat de relatie met moeders slecht is dan graag.
Ah, zo'n moeder. Nee, zo was de mijne gelukkig niet. Al draaide ze wel met d'r ogen als we weer vroegen om een zalmcocktail voor Kerstmis. Tja, moet je 'em maar niet zo lekker maken.

In dit geval TO, loop je gewoon tegen een dood eind. En dan moet je gewoon voor jezelf kiezen of de strijd aan gaan.
ik háát kerst en alle meuk er omheen... Ik duik gewoon onder, telefoon uit en gordijnen dicht

(vrienden en familie weten dat en accepteren/respecteren dat inmiddels, heel fijn)

Na oud en nieuw duik ik weer op.
quote:Goede-Fee schreef op 07 oktober 2016 @ 15:20:

[...]

Dan moet ze niet gaan en gewoon nee zeggen.Het maakt mij verder niet uit hoor. Het is mijn moeder niet
To ik zou jets zeggen als" aangezien je opngeen enkele manier bereid bent om rekening met mij te houden kom ik niet. "

Ik vind je ook geen zeur. Je moeder gedraagt zich bloedirritant.

Maar, als dat dan duidelijk is, dan verzin je met je gezin toch iets gezelligs? Wij hiuden wel van gourmetten en doen dat lekker met z'n drietjes. Oid.
Ik vind met Kerst bij je ouders zitten bepaald geen must. Ik doe het omdat het te doen gebruikelijk is, maar ik snap best dat andere mensen andere keuzes maken. In dit geval helemaal. Ik vind het slecht gastvrouwschap, serieus. Helemaal als je middelste kind vegetarier is en jij geen vis lust, hoe zo'n moeite is het dan iets vegetarisch te maken óf jullie je eigen eten mee te laten nemen?
quote:Star schreef op 07 oktober 2016 @ 18:26:

[...]

En als je dan zegt dat je iets meeneemt dan kom je er niet in ofzo?Dan zou er een huis vol herrie zijn, dan zou ze zich echt gepasseerd voelen.
quote:damocles schreef op 07 oktober 2016 @ 18:32:

[...]

Als je even wilt quoten waar TO zegt dat de relatie met moeders slecht is dan graag.

Nou je kunt toch op zijn minst de conclusie trekken dat TO en haar moeder geen warme band onderhouden want dan was dit topic er niet.

Waar je volgens mij wel consequent over heen leest is dat TO meerdere malen geprobeerd heeft om een oplossing te zoeken maar dat staat moeder niet aan want traditie bladiebladiebla. Dan ben je als dochter wel uitgeluld in mijn ogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven