schuld gevoel tegenover mij ex

23-12-2008 10:11 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, lezers

Het is meer een gevoelskwestie , naar een relatie van 15 jaar waarvan 3 jaar getrouwd ben ik weer single.

Sinds kort heb ik iemand leren kennen die jonger is als ik en we zitten in een beginfase.

Deze persoon geeft me zo’n gevoel die ik nooit eerder heb gehad bij mijn eerste vrouw. En door deze gevoelens ben ik zeer van slag. Misschien ook dat een jong persoon dit kan doen. Ze is 21 en ik ben 36. (maar dit is het probleem niet)

Het eerste wat je zou zeggen dat puppy liefde is , maar dat is het niet.

Het schuld gevoel is dat mijn ex veel tijd en energie in de relatie heeft gestoken en gehoopt heeft dat ik me zou veranderen. Terwijl voor mijn gevoel de relatie goed was. Terwijl het haar veel verdriet heeft gedaan en op het punt gestaan heeft om het jaren eerder de relatie te verbreken.

(We zijn wel 1x uit mekaar geweest maar ik heb haar toch overgehaald om het opnieuw te proberen ook vanwege de 2 kinderen.)

Nu deze nieuwe liefde in mijn leven is gekomen is zijn mijn ogen geopend en ben er achter gekomen dat mijn ex gelijk had en dat ik haar nooit overgehaald zou moeten hebben om de relatie weer te opnieuw te proberen.

En hoe hard het ook klinkt eigenlijk ik nooit aan deze relatie zouden moeten beginnen maar als partner maar beter als vrienden.

Maar ik heb wel 10 jaar van haar leven vergooit door haar hoop op iets te geven wat er niet was. Om het plat te zeggen.

Ik moet er nog wel bij vertellen dat ik het laatste jaar in therapie ben geweest om meer open te zijn voor mijn gevoelens en te luisteren.

Groetjes ik.

wat is jullie kijk hierop
Ja. Dus?

Wat is je punt?
Hoi Mike,

Zo is het leven. Veel meer valt er niet te zeggen.

Niemand weet van tevoren alles, dus val jezelf niet te zwaar zou ik zeggen. Maar eh... als je al een jaar in therapie bent, dan denk ik niet dat het alleen maar die leuke jongedame is die je nu de ogen heeft geopend hoor .

Je hebt aan jezelf gewerkt en zal niet nog eens de fout maken die je hebt gemaakt bij je eerste vrouw. Veel beter kun je het in het leven niet doen. Fouten maken hoort er nou eenmaal bij.

Heel veel geluk en plezier met je nieuwe liefde!
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 10:14:

Ja. Dus?

Wat is je punt?

Zou ik jou ook mogen vragen naar wat de achterliggende gedachte is van een post die blijk geeft van geen enkele poging tot inleving die ook nog eens op een dusdanige vijandige toon is opgesteld dat het kippenvel hier bijna over mijn rug loopt?

Waarom leg je de lat voor een andere forummer zo hoog?
quote:sprankelend schreef op 23 december 2008 @ 10:19:

[...]

Zou ik jou ook mogen vragen naar wat de achterliggende gedachte is van een post die blijk geeft van geen enkele poging tot inleving die ook nog eens op een dusdanige vijandige toon is opgesteld dat het kippenvel hier bijna over mijn rug loopt.

Waarom leg je de lat voor een andere forum zo hoog?

Ik heb haar nog maar zelden positief zien reageren...maar jammer is het wel...

Ik zal de post ff quoten.
quote:mike72 schreef op 23 december 2008 @ 10:11:

Hoi, lezers

Het is meer een gevoelskwestie , naar een relatie van 15 jaar waarvan 3 jaar getrouwd ben ik weer single.

Sinds kort heb ik iemand leren kennen die jonger is als ik en we zitten in een beginfase.

Deze persoon geeft me zo’n gevoel die ik nooit eerder heb gehad bij mijn eerste vrouw. En door deze gevoelens ben ik zeer van slag. Misschien ook dat een jong persoon dit kan doen. Ze is 21 en ik ben 36. (maar dit is het probleem niet)

Het eerste wat je zou zeggen dat puppy liefde is , maar dat is het niet.

Het schuld gevoel is dat mijn ex veel tijd en energie in de relatie heeft gestoken en gehoopt heeft dat ik me zou veranderen. Terwijl voor mijn gevoel de relatie goed was. Terwijl het haar veel verdriet heeft gedaan en op het punt gestaan heeft om het jaren eerder de relatie te verbreken.

(We zijn wel 1x uit mekaar geweest maar ik heb haar toch overgehaald om het opnieuw te proberen ook vanwege de 2 kinderen.)

Nu deze nieuwe liefde in mijn leven is gekomen is zijn mijn ogen geopend en ben er achter gekomen dat mijn ex gelijk had en dat ik haar nooit overgehaald zou moeten hebben om de relatie weer te opnieuw te proberen.

En hoe hard het ook klinkt eigenlijk ik nooit aan deze relatie zouden moeten beginnen maar als partner maar beter als vrienden.

Maar ik heb wel 10 jaar van haar leven vergooit door haar hoop op iets te geven wat er niet was. Om het plat te zeggen.

Ik moet er nog wel bij vertellen dat ik het laatste jaar in therapie ben geweest om meer open te zijn voor mijn gevoelens en te luisteren.

Groetjes ik.

Het lijkt me moeilijk om met zo'n schldgevoel te leven. Ik denk dat je je moet bedenken dat je ex er destijds ook zelf voor heeft gekozen he...ommet jou te leven.

Je kunt je daar eigenlijk niet schuldig over voelen.

Het leeftijdsverschil van 15 jaar vind ik wel verwonderlijk,ook al zeg je zelf dat het er niet toe doet. Misschien is deze relatie makkelijker voor je? Iemand van 21 is over het algemeen nog niet zo kritisch en levenswijs....en in verliefdheid zie je ook niet alles..of wil je het niet zien.

Kan zij jou genoeg tegenwicht bieden?

Ik weet het niet hoor..misschien is je vriendin wel heel wijs

In elk geval zou ik dat schuldgevoel proberen te laten gaan...het lost niks op.

Succes
Schuldgevoel daar schiet je idd niets mee op,jij niet maar zij ook niet.

Zij was er tenslotte ook zelf bij ze had ook eerder voor zichzelf kunnen kiezen.
Nou zeg, mij zelden positief zien reageren? Dan lees je vrij selectief of gewoon heel slecht.

Mijn posting is niet vijandig, ik vraag me oprecht af wat het doel ervan is. Er staat geen vraag of iets in waarop gereageerd kan worden.
Je e was er idd zelf ook bij toen ze je nog en kans gaf. Tenzij je haar gedreigd hebt alle materiele zaken af te nemen en de kinderen af te pakken als ze zou gaan of als je haar met geweld bedreigd hebt om te blijven en ze dat alleen deed uit angst, heb je niets om je schuldig over te voelen.

Hoop trouwens wel dat je single was voordat je die dame van 21 ontmoette, want eerst je vruw smeken om j ng een tweede kans te geven en daarna vreemdgaan en er vandoor gaan met een 21-jarige is op zijn zacht gezegd 'niet zo netjes". Gedane zaken nemen geen keer, en in die 10 jaar heb je vast samen ook een boel mooie en leuke dingen gedeeld. daarnaast heb je er twee kinderen an overgehouden, dus het zijn geen verspilde jaren.
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 10:38:

Mijn posting is niet vijandig

Zo, da'k 't even weet!

Als je iemand in het dagelijks verkeer niet snapt, formuleer je dan je onbegrip ook zo staccato, in 'zinnen' van één woord?

Cést le ton qui fait la musique, en dit is een nagel over een schoolbord voor mijn tere oogjes.

Maar voilà, het zal wel aan mij liggen dan...
Ja, altijd vervelend als mensen je kennelijk niet goed genoeg vinden en je willen veranderen. Je bent een mens, geen bouwpakket dat je kan aanpassen om er een voor jou geschikt meubel van te maken. Ik zou als ik jou was genieten van het leven en de vorige relatie achter je laten. Veel geluk!
Ik denk ook dat ze je ervan doordrongen heeft dat ze je een gunst bewees door haar kritiek, terwijl die waarschijnlijk subjectief was en zij beter zelf had kunnen opstappen.
Je schuldig voelen schiet je geen ene moer mee op. Ten eerste is het jullie beiden keuze geweest zo lang met elkaar te zijn. Ten tweede hebben jullie na de eerste breuk besloten om toch door te gaan. Jouw verzoek, je ex kon weigeren toch?

Jullie zijn beiden volwassen, schuld hoef je dus niet te hebben. Je mag en kan het wel jammer vinden dat het niet gewerkt heeft zoals je had gewild. Belangrijkste is nu dat jullie blijven communiceren (en omgaan met elkaar) op een goede manier ivm de kinderen. En een schuldgevoel past niet in een goede manier van omgaan en communiceren met elkaar. Daar krijg je scheve verhoudingen van en levert strijd, frustratie en dus ruzie op waar je kinderen dan weer gemerkt dan wel ongemerkt tussen zitten.

Jullie hebben het geprobeerd, zo goed en zo kwaad als het ging. Het werkte echter niet. Vandaar dat je nu single bent. Kinderen hebben meer aan gelukkige ouders die niet meer bij elkaar zijn als ouders die doodongelukkig bij elkaar zijn in een relatie die zijn beste tijd heeft gehad.
Om een gefundeerd antwoord te kunnen geven zou ik willen weten wat je ex aan je zou willen veranderen. Pas dan kan ik iets zeggen over of je schuldgevoelens terecht zijn of niet. Moeten veranderen is trouwens nooit leuk en komt een relatie niet ten goede dus het ligt allemaal niet alleen aan jou. In het algemeen kan ik zeggen:

Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Door schade en schande wordt men wijs.
A dirty mind is a joy forever. (Oscar WIlde)
Was het jouw angst om alleen te zijn die je deed beslissen om toch echt weer verder te willen met je ex of was het een echt bewuste keuze?

Als het de angst was die regeerde, dan mag je je best wel een beetje schuldig voelen. Een beetje dan, want het was haar beslissing om verder te gaan met jou destijds.

Hoe lang is je relatie al uit?

Jij bent 36, zij is 21..... Terwijl zij nog aan het ontdekken is hoe het is om volwassen te zijn, heb jij al een therapie traject achter de rug. Het zal moeilijk zijn om deze relatie tot een langdurig succes te maken.
quote:sprankelend schreef op 23 december 2008 @ 10:50:

[...]

Zo, da'k 't even weet!

Als je iemand in het dagelijks verkeer niet snapt, formuleer je dan je onbegrip ook zo staccato, in 'zinnen' van één woord?

Cést le ton qui fait la musique, en dit is een nagel over een schoolbord voor mijn tere oogjes.

Maar voilà, het zal wel aan mij liggen dan...
quote:return_of_kreng schreef op 23 december 2008 @ 10:46:

Je e was er idd zelf ook bij toen ze je nog en kans gaf. Tenzij je haar gedreigd hebt alle materiele zaken af te nemen en de kinderen af te pakken als ze zou gaan of als je haar met geweld bedreigd hebt om te blijven en ze dat alleen deed uit angst, heb je niets om je schuldig over te voelen.

Hoop trouwens wel dat je single was voordat je die dame van 21 ontmoette, want eerst je vruw smeken om j ng een tweede kans te geven en daarna vreemdgaan en er vandoor gaan met een 21-jarige is op zijn zacht gezegd 'niet zo netjes". Gedane zaken nemen geen keer, en in die 10 jaar heb je vast samen ook een boel mooie en leuke dingen gedeeld. daarnaast heb je er twee kinderen an overgehouden, dus het zijn geen verspilde jaren.

Ik heb haar leren kennen toen mijn relatie al voorbij was, en mijn ex heb ik leren kennen toen ik 18 was.

en het is ook niet zo dat ik op zoek was naar iemand van 21 maar het is zo gelopen.
quote:mike72 schreef op 23 december 2008 @ 12:41:

[...]

Ik heb haar leren kennen toen mijn relatie al voorbij was, en mijn ex heb ik leren kennen toen ik 18 was.

en het is ook niet zo dat ik op zoek was naar iemand van 21 maar het is zo gelopen.ik heb een andere idee van vreemdgaan. bij mij is dat al denken aan iemand anders ook al ben je bij je vrouw, ik heb dit 1x gehad en ik heb haar dit ook verteld.
Ik denk dat het weinig zin heeft om je schuldig te blijven voelen. Jij was toen anders dan dat je nu bent. Zij heeft er ook zelf voor gekozen om het te blijven proberen. Natuurlijk is het vervelend, maar je kunt het verleden niet meer veranderen. Je kunt hooguit in een goed gesprek je visie met haar delen.

Mijn man heeft min of meer hetzelfde (al voelt hij zich niet meer schuldig hoor). Hij heeft jaren met een meisje gelopen. Hij was echter nogal een moeilijk persoon (komt mede door zijn jeugd). Zo gesloten als een boek, een muur waar je niet door heen kwam. (Verder niet geweldadig ofzo hoor, gewoon geen gevoelens willen tonen en heel hard/gevoelloos kunnen reageren). Maar op bepaalde punten drong je niet tot hem door. Deden dingen hem niets. Zijn vriendin heeft jaren geprobeert hem inzicht te geven in zichzelf en wel gevoelens te durven tonen, maar het op een gegeven moment (na een bepaald voorval of opmerking) opgegeven. Zo zag zij haar toekomst samen niet. Mijn man is in de jaren erna heel erg veranderd en heeft heel veel zelfinzicht gekregen. Hij schaamt zich ook best over hoe hij toen was. Zelgt ook eerlijk dat hij toen dramatisch moeilijk was om mee om te gaan. Hij kan nog heel goed met zijn ex en ze hebben het er ook wel eens over gehad (ook wel eens waar ik bij was). Zijn ex heeft absoluut geen haatgevoelens naar hem. Zo was jij, dat wist ik. Ik heb geprobeert om het te veranderen, maar dat lukte niet en dus ben ik ermee gestopt.

De relatie die mijn man en ik hebben is super. Hij zegt ook wel eens dat hij zich wel eens schaamt, want dat wat hij voor mij voelt zo anders is dan wat hij voor zijn eerdere vriendinnen voelde(heeft 2 wat langere relaties gehad). Maar schuldig voelen wordt het niet anders van. Die relaties zijn over. Hij is wel altijd heel positief over zijn exen en zal nooit met modder gooien.

Denk dat jij ook moet proberen het los te laten. Wees blij dat je positief veranderd bent en zet je in om deze relatie te laten slagen.
Goh DTJ, wel knap dat die ex van je man er op die manier mee om kan gaan, zonder wrok. petje af.
Ik zou me er niet zo druk om maken. Als je toen wist wat je nu wist had je het allicht allemaal anders gedaan, maar zonder die ervaring had je het nu niet geweten. Een beetje kip en ei dus.

Ook is het zo dat het van 2 kanten komt: je hebt haar neem ik aan niet het mes op de keel gezet door te gaan in die tijd, dus voor zover je kunt spreken van een 'fout' is het een gezamelijke.
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 10:38:

Nou zeg, mij zelden positief zien reageren? Dan lees je vrij selectief of gewoon heel slecht.

Mijn posting is niet vijandig, ik vraag me oprecht af wat het doel ervan is. Er staat geen vraag of iets in waarop gereageerd kan worden.Dan lees jij ook slecht. Hij vraagt namelijk wat onze kijk hierop is. Hij heeft zijn probleem namelijk duidelijk omschreven en wil nu van ons weten hoe wij hiertegenaan kijken.
quote:plukvandepetteflat schreef op 23 december 2008 @ 17:19:

Goh DTJ, wel knap dat die ex van je man er op die manier mee om kan gaan, zonder wrok. petje af.

Het is ook een hele leuke meid. Als mijn man eerder was veranderd, waren ze samen oud geworden. Ben er natuurlijk niet rouwig om dat dit niet gebeurd is, want anders zou hij nu niet mijn lief zijn .

Het was niet alleen maar negatief hoor. Ze hebben natuurlijk ook een ontzettend leuke tijd gehad samen en zo zien zij dat ook. Maar dat was wel een punt waar zij telkens tegenaan liep en teveel invloed had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven