Ploffende lamp met kortsluiting

15-10-2016 20:18 56 berichten
Ik heb een probleem met de gloeilampen de laatste tijd. Al zijn ze redelijk nieuw, toch ploffen ze kapot als ik de lampen aan doe en vandaag was ik aan het stofzuigen en toen plofte er weer een lamp die ik terwijl ik aan het stofzuigen was, aan deed en vervolgens viel ook mijn stofzuiger uit. Kortsluiting

Het kwam niet door de stofzuiger want die doet het verder nog heel goed en toen ik een dingetje in de meterkast omhoog had gewipt deden de overige lampen het ook weer, behalve de kapotte maar dat is logisch.

Ik heb een moderne meterkast met allemaal hendeltjes, het tweede hendeltje heb ik weer omhoog geduwd en het is zeker te weten de lamp op de overloop maar daar durf ik niet meer een nieuw lampje in te draaien. Heeft ook geen zin denk ik, want die is kapot, dat was de boosdoener.
Alle reacties Link kopieren
Welk merk is die lamp die kapot is? Hoe lang geleden en waar gekocht?
Naam van het merk weet ik niet meer maar de lamp was nog maar een paar maanden oud, ik heb de lamp gekocht in de Blokker in Baarn.
Ik denk niet dat het aan de gloeilamp ligt. Dan eerder aan de bedrading. Heb je niemand die morgen even kan kijken?

Anders elektricien bellen.
quote:safrat schreef op 15 oktober 2016 @ 21:17:

Ik denk niet dat het aan de gloeilamp ligt. Dan eerder aan de bedrading. Heb je niemand die morgen even kan kijken?

Anders elektricien bellen.

Kan dat tot morgen wachten of is er in mijn situatie spoed bij?

Vind het toch een eng idee.
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 21:13:

Naam van het merk weet ik niet meer maar de lamp was nog maar een paar maanden oud, ik heb de lamp gekocht in de Blokker in Baarn.

Bijzonder dat ze nog gloeilampen verkopen;

https://www.milieucentraa ... -halogeenlamp-verdwijnen/

Volgens deze bron zijn er dus al jarenlang geen gloeilampen meer in de handel. Als die nog wel ergens te vinden zijn gaat het waarschijnlijk om oudere voorraad of zoals beschreven omgestempelde lampen. De bekende merken van vroeger zijn volgens mij allang gestopt met de productie.
Als je het een eng idee vind kun je de aardlekschakelaar naar beneden doen. Dan gaat er sowieso geen stroom overeen.

Het kan zijn dat de lamp zelf kapot is en dat er kortsluiting onstaat als je de lamp aan doet (want stroom).

Of gaat de het peertje alleen stuk als je gaat stofzuigen?
Ik had vroeger ook een lamphoudertje waar een drukschakelaartje in zat wat me drie lampen op rij kostte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Tja, ik zou me niet erg druk maken. Als je twijfelt gooi je die schakelaar uit. Alles desnoods.

Die lamp staat al uit toch?

Niet zelf knoeien met elektriciteit als je niet weet wat je doet he. Maandag gewoon even bellen.
quote:safrat schreef op 15 oktober 2016 @ 21:17:

Anders elektricien bellen.Als er kortsluiting in de bedrading zit gaat de lamp niet stuk. De spanning wordt immers voordat deze de lamp bereikt kortgesloten en de automaat schakelt de groep uit. Als er echt kortsluiting in de bedrading zit zal de automaat ook zonder lamp opnieuw uitschakelen.
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 21:19:

[...]

Kan dat tot morgen wachten of is er in mijn situatie spoed bij?

Vind het toch een eng idee.Geen leuke buurman die even kan komen kijken?
quote:Anouscha schreef op 15 oktober 2016 @ 21:28:

[...]

Geen leuke buurman die even kan komen kijken?Mijn ex!
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 21:32:

[...]

Mijn ex! Henk is je buurman?
En je ex verbouwt dus softdrugs, begrijp ik dit goed?
Ik was aan het stofzuigen en de stekker daarvan zat in het stopcontakt van dezelfde box als de lichtschakelaar van de plafoniere en de lamp zei poef toen ik al stofzuigend het licht aan deed en toen deed de stofzuiger ook niets meer en toen ben ik naar beneden gegaan en heb dat hendeltje in de meterkast weer omhoog geduwd.
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 21:35:

Ik was aan het stofzuigen en de stekker daarvan zat in het stopcontakt van dezelfde box als de lichtschakelaar van de plafoniere en de lamp zei poef toen ik al stofzuigend het licht aan deed en toen deed de stofzuiger ook niets meer en toen ben ik naar beneden gegaan en heb dat hendeltje in de meterkast weer omhoog geduwd.Dat maakt het weer iets anders. Maar de lamp is daardoor dus wel stuk gegaan?
Ik weet niet waarom de lamp kapot is gesprongen, ik heb wel vaker daar gestofzuigd met de lamp aan maar deze keer ging het mis.
Stofzuigen met het licht aan moet ook gewoon kunnen.
quote:Anouscha schreef op 15 oktober 2016 @ 21:52:

Stofzuigen met het licht aan moet ook gewoon kunnen.Ja toch?
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 21:48:

Ik weet niet waarom de lamp kapot is gesprongen, ik heb wel vaker daar gestofzuigd met de lamp aan maar deze keer ging het mis.

Gloeilampen gaan vrijwel altijd stuk bij het inschakelen omdat de gloeidraad in koude toestand kortstondig fors meer stroom voert. Dat gaat in het begin nog goed maar als ze verouderen komt het moment dat ze dit niet overleven.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de gloeilamp bij het inschakelen samen met de stofzuiger net iets teveel vermogen vormde voor die groep. Op het moment dat de automaat afschakelt kan er een spanningspiek uit de stofzuigermotor komen die terug levert op de groep. Omdat deze door de automaat niet meer aan het lichtnet hangt krijgt de gloeilamp dan een tik. Gissen naar het scenario maar ik zou mij er zelf niet zoveel zorgen over maken behalve de betrouwbaarheid van die lampen in twijfel trekken.

Je kunt bij de Blokker vragen of die lampen wel verkocht mogen worden en of ze wel van goede kwaliteit zijn. Ik heb zelf nog gloeilampen uit de oude tijd bewaard voor enkele plaatsen maar bij de Ikea zijn zelfs de spaarlampen al verdwenen in ruil voor Led lampen.
Op elke lamp zit een sticker met daarop hoeveel watt erin kan. Doe je een lamp erin met teveel watt, gaat ie stuk, volgens mij. Sommige lampen kunnen maar 40 watt hebben.
Of je hebt poltergeists.
Een juiste diagnose stellen is niet 123 mogelijk zonder het te bekijken. Er zijn vele oorzaken wat hiervoor kan zorgen. Ik verwacht geen acuut gevaar. Mijn advies is om morgen een plaatselijke installatiebedrijf te bellen en vragen of hun erna willen kijken.

Succes ermee
Dank je wel, Mooiweer22
Goh, ik keek zonet door de gordijnen en ik heb met zo'n felle volle maan eigenlijk helemaal geen lamp meer nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven