Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek tips?

17-10-2016 18:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb gesolliciteerd op een functie en ben vorige week uitgenodigd voor een eerste gesprek; daar ben ik alleen al super blij mee, maar ik wil natuurlijk ook erg graag aangenomen worden.

Ik heb mijn huidige baan al ongeveer 10 jaar, dus de laatste keer dat ik extern op een gesprek ben geweest is ook al zo lang geleden.

Hebben jullie misschien tips voor mij of dingen die ik echt niet mag vergeten?
Ik verwonder mijzelf altijd dat bijna niemand vraagt of hij/zij zijn werkplek mag zien. Daar ben ikzelf een keer op afgehaakt namelijk.
Vraag met wat voor mensen je moet gaan samenwerken. Als ik namelijk van te voren over mijn huidige team had geweten, dan had ik deze baan ook niet gedaan.
Jezelf zijn en altijd vragen stellen!

Denk bijvoorbeeld aan vragen als:

Wat voor een soort collega's hebben jullie?

Wat is de ideale kandidaat voor deze functie?

Neem jouw CV, brief en de vacaturetekst mee.
Ik zou zeker ook even een sollicitatiegesprek oefenen met je partner of iemand anders. Je bent nu waarschijnlijk een beetje rusty.
Yoshe en Neerlandicus,

De mensen waar ik het eerste gesprek mee heb, zijn ook meteen het volledige team (klein team), dus als het goed is krijg ik daar al een beeld van tijdens het gesprek.

Ik heb tijdens het telefoongesprek voordat ik mijn brief schreef, al heel veel vragen gesteld (wat nu dus een beetje in mijn nadeel lijkt te werken, want als ik die vragen morgen nog een keer stel dan denkt 1 persoon in de sollicitatiecommissie dat ik aan de telefoon niet geluisterd heb ) : oa over de samenstelling van het team, werkzaamheden, het bedrijf, verdeling van portefeuilles etc.

Bluegreen, ik zou er nooit aan hebben gedacht om dat te vragen.
Ben je introvert?

Ik had/heb geen vlotte babbel en werd afgewezen.

Ik heb dit boek gelezen.

https://www.bol.com/nl/p/ ... _all&originalSection=main

Bij mijn volgende sollicitatiegesprek ben ik beter voorbereid.
Ik ben je vriend,

Ik heb dit weekend inderdaad met een vriend wat vragen doorgenomen (Star methode), maar dat ga ik zeker nog een keer doen.

Mijn Cv, brief en vacaturetekst zitten al in een mapje en zijn klaar om met me mee te gaan

Dank jullie wel alvast voor jullie input!
quote:Baile-- schreef op 17 oktober 2016 @ 18:43:

Ben je introvert?

Ik had/heb geen vlotte babbel en werd afgewezen.

Ik heb dit boek gelezen.

https://www.bol.com/nl/p/ ... _all&originalSection=main

Bij mijn volgende sollicitatiegesprek ben ik beter voorbereid.Dank je wel voor de tip! Ik ben niet introvert, maar ben niet perse erg goed in van de hoogt daken schreeuwen waarom ik de allerbeste ben..
Vooral enthousiast zijn. Laat zien dat je graag de baan wil.

Laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun bedrijf. Lees je goed in (website) en stel daar gerichte vragen over.

Denk na over je plus -en minpunten. Geheid dat die vraag komt.

Succes!!
Vragen als:

Hoe ziet mijn dag eruit als ik hier kom werken?

En

Waarom is het zo leuk om hier te werken?

Doen het ook goed... dan krijg je vaak net iets meer dan de standaard riedel te horen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Vergeet je CV en de vacature niet.

Te vaak meegemaakt dat de sollicitatie werd afgenomen door iemand die eigenlijk zelf niet wist wie hij voor zijn neus had en voor welke job. (Vaak interim en er stonden blijkbaar 7 ofwat verschillende jobs vacant.)

Dan ben je dus ook niks met vragen als "hoe ziet het team eruit" want dat weet ie zelf niet.

Probeer dus ook tijdens het gesprek in te schatten wie je voor je hebt.

Iemand van de algemene HR-dienst of iemand van de afdeling waar je komt te werken.
Zorg voor een goede eerste indruk: stevige hand, vriendelijk lachen, rust uitstralen. Vaak vragen ze in het begin wat over jou persoonlijk, over je hobby's en waar je woont en zo.

Ze gaan je vast ook vragen waarom je bij je huidige bedrijf weg wil.

Bij de sterke en zwakke punten kun je ook nog voorbereiden: hoe zouden je vrienden jou omschrijven? Dat vragen ze ook vaak.

Wat ik altijd voor een sollicitatiegesprek doe, is degene(n) met wie je het gesprek hebt, op LinkedIn opzoeken. Da's handig omdat je diegene dan herkent, maar zo zien zij ook dat jij geïnteresseerd bent in de personen die je spreekt.

Eindig het gesprek luchtig. Praat nog wat over koetjes en kalfjes terwijl je gesprekspartner met je meeloopt naar de uitgang.

Verder kan ik me helemaal vinden in de tips die hierboven al zijn gegeven.

"Ik heb tijdens het telefoongesprek voordat ik mijn brief schreef, al heel veel vragen gesteld (wat nu dus een beetje in mijn nadeel lijkt te werken, want als ik die vragen morgen nog een keer stel dan denkt 1 persoon in de sollicitatiecommissie dat ik aan de telefoon niet geluisterd heb ) : oa over de samenstelling van het team, werkzaamheden, het bedrijf, verdeling van portefeuilles etc."

Er komt vast en zeker een moment in het gesprek waarop je gesprekspartners vragen of jij nog vragen hebt. Dan kun je zeggen dat een deel van je vragen aan de telefoon al beantwoord is. Lijkt mij een prima reden om die vragen op dat moment niet meer te hoeven stellen en dan is het voor iedereen duidelijk.

Ik zou dan nog altijd wel meer vragen stellen, want het komt niet goed over als je helemaal geen vragen meer hebt. Al is het maar een verdiepingsvraag op een van de vragen aan de telefoon, er is altijd wel iets te bedenken.
Jeetje. Ik was gisteren avond even gaan sporten en zie nu jullie reacties! Echt super bedankt allemaal! Ik kan zeker iets met jullie tips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven