Geld & Recht alle pijlers

Contract weigeren?

18-10-2016 11:11 44 berichten
Stel dat ik een contract weiger, omdat er opeens een flinke wijziging in dat contract zit waar ik niet mee akkoord kan gaan (van 16 uur per week doordeweeks opeens naar 20 uur per week met elke week weekenden en 2 avonden per week). Zou ik dan recht hebben op WW of niet?

Dus eigenlijk als we het niet eens worden over de nieuwe arbeidsvoorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Alleen als je daarvoor een X tijd aaneengesloten hebt gewerkt.

Ww moet je opbouwen.

Uwv.nl
Dit zal inderdaad grote problemen tav de ww kunnen opleveren. Heb je een gegronde reden waarom je deze uren niet kan werken? Alleen dan kunnen ze het mogelijk als niet verwijtbaar werkloos beoordelen.
quote:Versnellingsbak schreef op 18 oktober 2016 @ 11:12:

Alleen als je daarvoor een X tijd aaneengesloten hebt gewerkt.

Ww moet je opbouwen.

Uwv.nlEn aan de voorwaarden van niet verwijtbaar werkloos voldoen
Ik vermoed dat je dan geen recht op ww hebt. Je hebt er immers niet alles aan gedaan om niet werkloos te worden, en dus ben je verwijtbaar werkloos.
Waarom zou je niet toch het contract aangaan en dan ondertussen elders solliciteren? Of is je opzegtermijn heel erg lang?
Gaat het over een nieuw jaar- of ander tijdelijk contract, of word je vaste contract opengebroken i.v.m. een overname (o.i.d.)?
quote:gizzmo-returns schreef op 18 oktober 2016 @ 11:14:

Dit zal inderdaad grote problemen tav de ww kunnen opleveren. Heb je een gegronde reden waarom je deze uren niet kan werken? Alleen dan kunnen ze het mogelijk als niet verwijtbaar werkloos beoordelen.Er zijn wel persoonlijke omstandigheden waardoor ik liever overdag werk. Maar of dat zwaarwegend is, dat weet ik niet.
Ik vermoed dat het UWv je dat exact kan uitleggen.

0900-9294, 4 cent per minuut.
Had je dan vast contract of is dit gewoon een nieuw jaar contract?
Het gaat om een tijdelijk contract.

Opzich heb je gelijk, Marana. Ik ben ook een te opgewonden standje af en toe. Misschien moet ik het gewoon even afwachten en me niet zo boos maken.
Volgens mij is dit niet een gevalletje "niet eens worden over de nieuwe arbeidsvoormaarden" zoals jij het stelt.

Ik gok dat je tijdelijke contract afloopt en deze je nu aangeboden wordt? Dat is echt iets anders,

Hoe dit UWV technisch ligt geen idee. Maar waarom voor uitkering kiezen als je er een beter contract wordt aangeboden (mijn inziens)

Heb ik het mis en is het echt een wijziging in een lopend cotnract en je accepteert het salaris op je bankrekening ben je juridisch gezien al akkoord gegaan
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:Bumba1985 schreef op 18 oktober 2016 @ 11:18:

[...]

Er zijn wel persoonlijke omstandigheden waardoor ik liever overdag werk. Maar of dat zwaarwegend is, dat weet ik niet.Liever is misschien een reden om een contract te weigeren, maar niet voldoende om daarna aanspraak te maken op een werkeloosheidsuitkering.
Wat eten we vanavond?
quote:Franka76 schreef op 18 oktober 2016 @ 11:23:

Volgens mij is dit niet een gevalletje "niet eens worden over de nieuwe arbeidsvoormaarden" zoals jij het stelt.

Ik gok dat je tijdelijke contract afloopt en deze je nu aangeboden wordt? Dat is echt iets anders,

Hoe dit UWV technisch ligt geen idee. Maar waarom voor uitkering kiezen als je er een beter contract wordt aangeboden (mijn inziens)

Heb ik het mis en is het echt een wijziging in een lopend cotnract en je accepteert het salaris op je bankrekening ben je juridisch gezien al akkoord gegaanHoezo vind jij elk weekend werken en 2 avonden per week en 4 uur meer een beter contract voor TO?
Helaas is het geen verbetering.

- Basissalaris gaat omhoog

- Uren op zaterdag en zondag krijg ik nu een toeslag varierend van 33% tot 100% extra salaris, dat gaat er vanaf

- Ik moet dan verplicht elke week ebschikbaar zijn op zaterdag of zondag, zonder die toeslag
Ik was in een vergelijkbaar geval verwijtbaar werkloos. Grote organisatie, alles was dichtgetimmerd.

Ik ging van 22 uur naar 23,5 uur. Geen echt vaste dagen meer, maar er werd flexibilitet verwacht. Geen ww toen gekregen.
quote:Bumba1985 schreef op 18 oktober 2016 @ 11:26:

Helaas is het geen verbetering.

- Basissalaris gaat omhoog

- Uren op zaterdag en zondag krijg ik nu een toeslag varierend van 33% tot 100% extra salaris, dat gaat er vanaf

- Ik moet dan verplicht elke week ebschikbaar zijn op zaterdag of zondag, zonder die toeslagHeb je rechtsbijstand? Ik zou die even bellen voor advies.
Is er geen middenweg te vinden hierin? Dat je bijvoorbeeld wel op zaterdag komt maar dat je eens in de maand een weekend vrij bent?
Goed dat je hierover nadenkt, voor je opeens met de gebakken peren zit! Ik denk dat je verwijtbaar werkloos bent dan en geen uitkering zal krijgen. Ik heb in een enigszins vergelijkbare situatie gezeten omdat ik herplaatsingskandidaat was. Als ze me geplaatst hadden in een functie met heel andere uren had ik wel de tijd mogen krijgen om mijn prive situatie hierop aan te passen (opvang regelen e.d.) maar als ik het geweigerd had dan had ik ook geen ww gekregen. Heel irritant.

Ik zou in jouw geval wel nog even het UWV hierover benaderen. Doen ze ook aan contact via e-mail o.i.d. zodat je het zwart op wit hebt? En in ieder geval altijd vragen met wie je gesproken hebt!

Verder zou ik ook op je werk het gesprek aangaan. Zijn die werktijden al helemaal zeker, of is er onderhandeling mogelijk? En als jij aangeeft dat het niet haalbaar is, misschien kunnen ze dan gewoon je contract laten aflopen ipv een nieuwe aan te bieden? Als je het nu open gooit ben je het voor, terwijl als dat nieuwe contract eenmaal je wordt aangeboden je met een voldongen feit zit.
Er zijn trouwens als het goed is ook regels voor avonden/weekenden. Bij ons was het volgens cao: twee avonden is geen weekend werken, weekenden om de week, afwisselend zaterdag/zondag. Dit alles tenzij je specifiek voor weekenden/avonden was aangenomen. Ik zou dus eerst maar eens je cao er op na slaan om te kijken of het überhaupt wel mag, en juridisch loket om te vragen of ze dit zomaar mogen wijzigen.
Wanneer je zelf een contract afwijst of niet aanneemt kies je ervoor om werkloos te worden. Je hebt dan geen recht op WW. Tenzij je bijvoorbeeld de uren die je werkt mantelzorger bent en echt echt niet kunt werken. "Liever niet" is geen reden waardoor je recht hebt op WW.
Waarom is het een heel gekke gedachte om je eerst eens feitelijk te laten informeren? Een forum met anonieme reacties, vooral meningen, maar ook rechtsbijstand? Terwijl de vraag die je stelt heel simpel te beantwoorden is.
Is dit dezelfde baan als die waarmee je begon nadat je thuis had gezeten bij de kinderen? Ik kan me nog herinneren hoe blij je was dat je iets passends had gevonden en dat je er vervolgens zelfs meer uren wilde werken. Wat jammer dat het zo loopt, ik kan me voorstellen dat je deze uren echt liever niet wilt werken. Geen juridische tips hier helaas. Ik zou, nu je wat meer uren werkt dan in het begin, op zoek gaan naar wat anders.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ha..ik las t niet goed/heb anders geinterpreteerd. Ik ging uit van nieuwe baan/nieuw contract. Gelukkig zitten hier wakkere dames.
quote:Bugs_Bunny schreef op 18 oktober 2016 @ 11:41:

Waarom is het een heel gekke gedachte om je eerst eens feitelijk te laten informeren? Een forum met anonieme reacties, vooral meningen, maar ook rechtsbijstand? Terwijl de vraag die je stelt heel simpel te beantwoorden is.

Precies. Om dan te beginnen met de feiten op je werk.

1. word je een nieuw contract aangeboden?

2. klopt het dat ze zulke afwijkende voorwaarden gaan stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven