Geld & Recht alle pijlers

BKR wanneer?

19-10-2016 16:14 24 berichten
-
Ik ben me net aan het inlezen en aangezien je op tijd aflost en dus geen achterstand hebt, denk ik dat het een positieve registratie betreft.
Alle reacties Link kopieren
Het is een positieve registratie maar het kan wel van invloed zijn op de maximaal te krijgen hypotheek
Nee staat meteen geregistreerd en is dus gewoon een vette BKR-registratie.
Ik vind het eerlijk gezegd wel lastig. Ik wil zelf een hypotheek afsluiten volgend jaar en zit er dus over te denken mijn doorlopende krediet maar op te zeggen. Maar hoe zit het met een credit card? Als ik die gebruik, wordt het bedrag maandelijks in z'n geheel van mijn rekening afgeschreven. Is deze dan ook BKR geregistreerd?
Zo te horen is het een positieve registratie. Als je een hypotheek wilt afsluiten kijken ze ook naar je positieve registraties zoals bijv. een doorlopend krediet, creditcards, mogelijkheid om rood te staan, studieschuld of een krediet bij een webwinkel.

Vaak kan je met een positieve registratie wel een hypotheek krijgen maar de leencapaciteit is een stuk lager.
Ik weet dit ook van een collega die hier zeer recent mee te maken heeft gehad. Ook alles netjes aan het terugbetalen maar had wel degelijk effect op de hoogte van de hypotheek.
Het is gewoon een notering.

En; de bank berekend hoeveel schuld je in totaal mag hebben ten opzichte van je salaris. Als je nou straks een huis wil kopen van twee ton, dan kan het dus wel zijn dat ze zeggen; twee ton minus je schuld is je maximale hypotheek.

(Geldt ook voor studieschuld, roodstand, doorlopend krediet enzovoorts).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb dit dus een maand geleden gehad.

Wij hebben onze creditcards de deur uitgedaan en het doorlopend krediet en roodstand op de rekening op laten heffen.
quote:prinsesmaxima schreef op 19 oktober 2016 @ 16:19:

Nee staat meteen geregistreerd en is dus gewoon een vette BKR-registratie.Een BKR registratie is wat anders dan een negatieve BKR registratie. Vet heeft daar echt niks mee te maken.
quote:toeffie schreef op 19 oktober 2016 @ 16:21:

Wij hebben onze creditcards de deur uitgedaan en het doorlopend krediet en roodstand op de rekening op laten heffen.

Kreeg je dan meteen een hogere hypotheek als je het afzegt of gaat daar een periode overheen?

Bijvoorbeeld: stel dat je hypotheek wil afsluiten, en even daarvoor zeg je je krediet op en cancel je de credit card. Is je leencapaciteit dan meteen hoger of kijken ze alsnog naar wat er in het verleden BKR geregistreerd stond?
quote:toeffie schreef op 19 oktober 2016 @ 16:21:

Wij hebben onze creditcards de deur uitgedaan en het doorlopend krediet en roodstand op de rekening op laten heffen.Ach, en dat is dan maar voor een korte tijd. want zodra je je hypotheek hebt, neem je ze gewoon weer. Het is allemaal niet heel erg veilig, dit soort acties van de banken.
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:Ceridwen91 schreef op 19 oktober 2016 @ 16:24:

[...]

Kreeg je dan meteen een hogere hypotheek als je het afzegt of gaat daar een periode overheen?

Bijvoorbeeld: stel dat je hypotheek wil afsluiten, en even daarvoor zeg je je krediet op en cancel je de credit card. Is je leencapaciteit dan meteen hoger of kijken ze alsnog naar wat er in het verleden BKR geregistreerd stond?Meteen hoger.
quote:polkat schreef op 19 oktober 2016 @ 16:25:

[...]

Ach, en dat is dan maar voor een korte tijd. want zodra je je hypotheek hebt, neem je ze gewoon weer. Het is allemaal niet heel erg veilig, dit soort acties van de banken.Het slaat inderdaad eigenlijk nergens op, omdat je meteen na het ondertekenen van je hypotheek de boel weer kan terug draaien... credit cards zijn ook gewoon verdomd handig enik wil niet meer zonder.
quote:Ceridwen91 schreef op 19 oktober 2016 @ 16:24:

[...]

Bijvoorbeeld: stel dat je hypotheek wil afsluiten, en even daarvoor zeg je je krediet op en cancel je de credit card. Is je leencapaciteit dan meteen hoger of kijken ze alsnog naar wat er in het verleden BKR geregistreerd stond?

Toen wij het doorlopend krediet, de creditcards en de roodstand eraf haalden duurde dat nog een poos voordat ze het verwerkt hebben bij het BKR. Wij kregen daarom een brief van de bank mee als bewijs dat het opgeheven was inc. een kopie van de brief die naar BKR ging waarin verzocht werd om onze registraties weg te halen. Daar ging onze hypotheek verstrekker mee akkoord.

Ze kijken alleen naar huidige registraties en niet naar registraties uit het verleden.

Wij konden hierdoor aanzienlijk meer lenen. Ook al maakten wij geen gebruik van roodstand en het doorlopend krediet.

De creditcards vragen we gewoon weer aan als we het eens voor vakantie nodig hebben..
Mijn ervaring is overigens op basis van positieve registraties. Hoe het zit met negatieve registraties weet ik niet.
quote:toeffie schreef op 19 oktober 2016 @ 16:30:

Mijn ervaring is overigens op basis van positieve registraties. Hoe het zit met negatieve registraties weet ik niet.Negatieve registraties blijven geloof ik een tijd lang staan, zelfs nadat het is afbetaald. Vandaar dat ik het vroeg over positieve registraties. Bedankt voor je antwoord!
Dit las ik vandaag.....

http://www.telegraaf.nl/d ... atie_bij_roodstand__.html
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Een registratie geeft niet. Zodra je een codering erbij krijgt omdat je je niet aan je betaalafspraken houd dan heb je een probleem.

Wel kun je minder lenen voor een hypotheek.
O,ja een negatieve registratie - codering blijft nog 5 jaar zichtbaar na afbetaling/opheffing van het krediet
Er zijn geen positieve registraties.

Alleen registratie en een negatieve registratie.

Een negatieve krijg je als je langer dan 3 maanden een achterstand hebt bij een bedrag vanaf 500 euro. Als je die hebt weggewerkt krijg je een herstelmelding en die blijft 5 jaar staan.

Vanaf 01-12-16 is dat vanaf €250,-

Als je ergens een lopende lening hebt of krediet dan heeft direct invloed op je leencapaciteit.

Bij een vriendin van mij was een lening 3000 euro waarbij ze al 2100 had afgelost direct 30.000 euro wat ze minder kon lenen.

Ze betaalde al jaren een klein bedrag, ik dacht iets van 30/40 euro ofzo, en had opzich genoeg spaargeld, maar ze zag het als kleine vaste last en had er nooit meer naar omgekeken.

Die had ze direct afgelost en twee maanden later kon ze gewoon die 30.000 krijgen.
quote:prinsesmaxima schreef op 19 oktober 2016 @ 16:19:

Nee staat meteen geregistreerd en is dus gewoon een vette BKR-registratie.Niets vets aan. Roodstand. Creditcard postorder hypotheek. Staat allemaal geregistreerd. Zolang er geen achterstand is. Is er geen probleem. Alleen telt alles mee bij eventueel nieuw af te sluiten hypotheek en of leningen
En bij die BKR-registraties, betekent '1000 euro geregistreerd' niet dat je 1000 euro minder kan lenen. Vaak zijn dit veel hogere bedragen. (Persoonlijk voorbeeld: het bestedingslimiet van onze creditcards werd verdubbeld en dat bedrag konden we minder lenen. Nu hebben we absoluut geen maximale hypotheek, dus konden we de creditcards gewoon houden.)
dat is volgens mij al jaren zo. Bij het afsluiten van mijn eerste hypotheek in 2001 kreeg ik al als advies om de mogelijkheid voor rood staan op de lopende rekening op te laten heffen zodat er geen onverwachte problemen konden opduiken bij de hypotheek check.

Daarna mooi zo laten staan, dat hele rood staan voor privé is überhaupt iets vreemds. Je hebt er maar 1 malig profijt van, het is schreeuwend duur en het lost niets op. Kun je beter gewoon zorgen dat je die 1000 euro extra op je rekening aan houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven