Samenwonen, zat van de verbouwing

21-10-2016 13:01 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben 3,5 jaar een relatie. We kunnen in het huis blijven wonen waar hij nu woont met zijn moeder. Dit is een huurhuis, wij nemen het over en zij gaat dan verhuizen naar haar vriend waar ze nu een lat relatie mee heeft.

Vanaf 1 december staat het op onze naam en gaan we echt samenwonen en gaat zijn moeder er uit. Zijn moeder heeft er nooit iets aan gedaan dus alles zijn we aan het verbouwen. Beneden en boven een nieuwe vloer, overal nieuwe verf en behang. Beneden is het best groot en boven 3 slaapkamers.

We doen alles zelf. Hebben alle kozijnen en deuren zelf geverfd, alle plinten. De vloer ligt er beneden eindelijk in en het behang zit beneden overal op de muren.

Maar.. mijn vriend is totaal niet handig en kan niet klussen. Ik heb het schilderen geleerd maar behangen lukt mij gewoon echt niet. Zijn moeder wil graag behangen dus dat is het probleem niet. Zijn vader is klusser dus hij doet de rest. De bar moet nog verbouwd worden, plinten bij de vloer, ombouwen bij de verwarming, vloer boven er in, lampen opgehangen worden en schilderijen etc. De loodgieter moet nog komen voor de vaatwasser. En we hebben nog 1,5 maand tot het klaar 'moet' zijn. Probleem dat zijn vader heel laks is en liever bij vreemde mensen gaat werken dan bij ons dus. We moeten er elke keer achter aan en nooit laat hij uit zichzelf iets weten. Ik word hier helemaal naar van dus mag ik mij er niet meer mee bemoeien van mijn vriend.

Er moeten nog abonnementen afgesloten worden voor gas, tv, verzekeringen, mijn vriend moet zijn uitwonende beurs nog aanvragen. Maar daar mag ik ook niks meer van zeggen omdat ik hem op jaag en hij nog zat tijd heeft. Ik regel het liefst alles meteen maar hij doet alles op het laatste moment.. elke week hebben we weer dezelfde discussies hier over maar nu is hij er zat van. Ik mag me nergens meer mee bemoeien en hij regelt alles zelf.

Overdrijf ik? Ik wil gewoon dat alles zo snel mogelijk af en geregeld is maar hij en zijn vader hebben alle tijd van de wereld..

Ik vind het fijn om dingen zelf te regelen maar hij wordt er gek van dat ik zo gehaast en opgejaagd doe.

Ik laat het wel los nu want ik wil ook niet steeds zeuren met elkaar maar hier kan ik niet tegen dat ik nu niet weet hoe de zaken lopen. Zijn vader spreekt ook vaak een datum af en zegt dan een paar uur van te voren af. We willen liever niemand inhuren want zijn vader doet het gratis allemaal..

Misschien ben ik ook wel een zeur maar we zijn al vanaf half augustus bezig en begin er zat van te worden. Volgende week komen de meubels binnen en de andere meubels staan op zolder en moeten nog in elkaar worden gezet
Verven, behangen, vloer leggen en lampen ophangen noem ik niet echt een verbouwing. Dat zijn vrij normale onderhoudsklusjes.

En ja, wat die vader betreft kun je kiezen: of iemand die je betaalt en die het dan onder jouw voorwaarden doet, of iemand die het gratis doet wanneer hem uitkomt.

Als je nou 's je energie in het klussen zelf steekt, in plaats van in discussies te voeren over wie wat moet doen en wanneer en of het wel gaat zoals jij wilt. Daar word je veel minder moe van.
denk ik ook. Dit zijn echt geen verbouwingswerken en doen wij nog vlug s'avonds eens na het werk.

Best uw vriend een schop onder zijn kont geven en hem wijzen op zijn verantwoordelijkheden. Als mijn vriend van dergelijke kleine klusjes zo'n drama zou maken zou ik ook zot komen.
Van wie 'moet' het klaar zijn over anderhalve maand?
Waarom 'moet' het dan en dan klaar zijn? Je kunt ook klussen doen als je al in het huis woont.
Er gebeurt niks hoor, als het niet op tijd af is.

Relax.
Klinkt als een leuke relatie
Het zijn allemaal klussen die je, ook met weinig kluservaring, makkelijk zelf kunt doen. Dan maar niet in 1,5 maand klaar. Waar hebben jullie op stel en sprong 3 spic-en-span slaapkamers voor nodig? Doe het gewoon gefaseerd.

Dan kun je ook stoppen met de afhankelijkheid van zijn vader. Dat zorgt alleen maar voor gedoe. Zeker als hij het gratis doet kun je echt niet van hem eisen dat hij jullie vóór laat gaan als hij ook betalende klanten heeft.

Oftewel: week je los en doe het zelf, bespaar je dat geruzie.

En als je vriend te laat is met zijn beurs aanvragen heeft hij daar toch vooral zelf last van? Lekker laten gaan, hij leert het vanzelf wel...
Oh hahaha, we zeggen allemaal al hetzelfde
verdeel te klussen

Jij regelt het internet/tv/telefoon en hij het water, gas. Jij de verzekeringen hij de belastingen etc. En geef elkaar de ruimte om dit op eigen manier te doen.

En bij de meeste mensen is het huis niet "af" wanneer je er gaat wonen. Dus relax.

Jullie zitten nu in elkaars allergie. Hoe meer jij gaat pushen hoe relaxter hij wordt, en hoe relaxter je vriend wordt hoe meer jij gaat pushen.

Daarnaast heb je ook de keuze dat je of je aan hem ergert en in discussie gaat, of je gaat het gewoon zelf regelen. Wat kost meer energie en wat schiet meer op? Je kan je vriend namelijk niet veranderen. Maak een lijst met deadlines en geef hem elke dag een behapbare opdracht. Niet te veel in 1 keer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lessen om te leren:

1Zelf een leren klussen. Heb je de rest van je leven plezier van.

2 Niet samenwonen met mensen die nog nooit op zichzelf hebben gewoond. Zal niet iedereen met me eens zijn, maar ik vind uit huis samen gaan wonen de snelste manier om een relatie onder druk te zetten of zelfs helemaal om zeep te helpen. Mensen leren zoveel meer van zelf de enige verantwoordelijke zijn, heb je de rest van je leven plezier.

3 Kiezen of delen: betalen of dingen gaan niet op jouw voorwaarden, zelf regelen of niet zeuren. Die beurs? Zie regel 2
Ik heb hier in een maand de zolder geïsoleerd, alles gewit en geverfd, laminaat gelegd, en het bewoonbaar gemaakt, nagenoeg in mijn eentje. Was ik wel van 8 tot 20.00 uur bezig elke dag, maar het is allemaal geen hogere wiskunde.

Je kunt je wel afvragen of je met zo'n uitstellerig type wilt gaan samenwonen. Dat wordt niet beter.
Goed beschouwd hoeft er niet zoveel klaar te zijn als je verhuist.

Het is fijn als er één slaapkamer af is, dan heb je een plek om tot rust te komen. En het is fijn als de keuken af is, dan kun je goed eten in plaats van pizza's te halen.

Vriend zijn uitwonendenbeurs is zijn zaak, regel het financieel zo dat jij er geen last van hebt als hij het erbij laat zitten. Gas en licht regelen is een fluitje van een cent, doe dat gewoon even zelf in plaats van erover te discussiëren. Verzekeren, wat moet je verzekeren? Heb je al zoveel inboedel dan als je voor het eerst gaat samenwonen?

Tijdig een goedkope verhuisbus regelen is wel handig. Of gaat dat ook allemaal gratis met de auto van pa?
Ja, je overdrijft. Zolang het leefbaar is wanneer je gaat verhuizen is het prima.

Een afwasmachine is luxe en een verfkwast kun je ook na december nog vasthouden. En andere klussen gaan dan vast ook wel lukken.

Dat maakt het voor jezelf en anderen een stuk relaxter.
@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen.
Het mag best wat langer duren maar ik heb geen zin om rond kerstmis nog bezig te zijn. Het zou mooi zijn dat het dan klaar is. Ik heb rond die tijd ook examens dus daar wil ik tijd voor maken.

De vloer er in leggen kan hij gewoon niet en ik ook niet. De bar timmeren en ombouwen maken ook niet.

Als de slaapkamer boven maar klaar is inderdaad, de rest is nog niet zo belangrijk.

Maar ik mag dus nergens meer achteraan bellen. Hij wil het zelf doen. Hij vind dat ik overal met de neus voor aan wil staan.
Tja, ik vind je dwingend en kan mij voorstellen dat dat heel erg averechts werkt bij je vriend.

Is de overname van de huur van de woning vastgelegd bij de verhuurder? Het is een constructie die meestal niet wordt toegestaan, wat moet een student immers met zo'n groot huis? Er zijn genoeg wachtenden die wel een gezinswoning nodig hebben. Maar goed, dit terzijde.

Klussen kun je leren, behangen is bijvoorbeeld echt niet moeilijk. Kwestie van tijd en geduld. Timmeren e.d. kun je ook leren. Leun wat minder op de vader van je vriend. Als je je tegenover hem net zo gedraagt als in de openingspost kan dit ook weleens een negatief effect hebben op de bereidwilligheid van deze man.

Waarom moet het af, voordat jullie er gaan wonen? Wat is er mis mee als jij gas, water, licht, verzekeringen e.d. regelt?
Dan regel jij toch de abonnementen en verzekeringen?

Als iemand gratis voor je klust kun he niet eisen dat hij er altijd is. Krijgt vader bij anderen wel betaald voor het klussen?

Weet je zeker dat je wilt samenwonen met iemand die laks is in jouw ogen? Kan je vriend niet beter eerst een jaar alleen wonen?
quote:orkenflow schreef op 21 oktober 2016 @ 13:21:

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen. Count me in!

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen.
...
Alleen mijn bed moet verhuist worden naar ons huis. Dat neemt zijn vader mee in de bus, wanneer hij tijd daar voor heeft.
Van mij zou je je er trouwens ook niet mee mogen bemoeien als je mijn vader laks noemt als hij betalende klussen voor laat gaan. En hoe ik mijn beurzen aanvraag daar moet je inderdaad ook geen druk op zetten, dat regel ik als ik zelf vind dat het nodig is, niet mijn vriendje.

Anyways, ik kan heel goed met mensen omgaan die hun huis niet binnen een dag spic en span hebben, dus aan mij heb je niks.

quote:itsssme schreef op 21 oktober 2016 @ 13:22:

Het mag best wat langer duren maar ik heb geen zin om rond kerstmis nog bezig te zijn. Het zou mooi zijn dat het dan klaar is. Ik heb rond die tijd ook examens dus daar wil ik tijd voor maken.

De vloer er in leggen kan hij gewoon niet en ik ook niet. De bar timmeren en ombouwen maken ook niet.

Als de slaapkamer boven maar klaar is inderdaad, de rest is nog niet zo belangrijk.

Maar ik mag dus nergens meer achteraan bellen. Hij wil het zelf doen. Hij vind dat ik overal met de neus voor aan wil staan.Wat voor ingewikkelde vloer is dat dan wel niet? Een laminaat- of pvc-vloer leggen is echt geen hogere wiskunde.

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen. Hahaha! Check!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven