Samenwonen, zat van de verbouwing

21-10-2016 13:01 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben 3,5 jaar een relatie. We kunnen in het huis blijven wonen waar hij nu woont met zijn moeder. Dit is een huurhuis, wij nemen het over en zij gaat dan verhuizen naar haar vriend waar ze nu een lat relatie mee heeft.

Vanaf 1 december staat het op onze naam en gaan we echt samenwonen en gaat zijn moeder er uit. Zijn moeder heeft er nooit iets aan gedaan dus alles zijn we aan het verbouwen. Beneden en boven een nieuwe vloer, overal nieuwe verf en behang. Beneden is het best groot en boven 3 slaapkamers.

We doen alles zelf. Hebben alle kozijnen en deuren zelf geverfd, alle plinten. De vloer ligt er beneden eindelijk in en het behang zit beneden overal op de muren.

Maar.. mijn vriend is totaal niet handig en kan niet klussen. Ik heb het schilderen geleerd maar behangen lukt mij gewoon echt niet. Zijn moeder wil graag behangen dus dat is het probleem niet. Zijn vader is klusser dus hij doet de rest. De bar moet nog verbouwd worden, plinten bij de vloer, ombouwen bij de verwarming, vloer boven er in, lampen opgehangen worden en schilderijen etc. De loodgieter moet nog komen voor de vaatwasser. En we hebben nog 1,5 maand tot het klaar 'moet' zijn. Probleem dat zijn vader heel laks is en liever bij vreemde mensen gaat werken dan bij ons dus. We moeten er elke keer achter aan en nooit laat hij uit zichzelf iets weten. Ik word hier helemaal naar van dus mag ik mij er niet meer mee bemoeien van mijn vriend.

Er moeten nog abonnementen afgesloten worden voor gas, tv, verzekeringen, mijn vriend moet zijn uitwonende beurs nog aanvragen. Maar daar mag ik ook niks meer van zeggen omdat ik hem op jaag en hij nog zat tijd heeft. Ik regel het liefst alles meteen maar hij doet alles op het laatste moment.. elke week hebben we weer dezelfde discussies hier over maar nu is hij er zat van. Ik mag me nergens meer mee bemoeien en hij regelt alles zelf.

Overdrijf ik? Ik wil gewoon dat alles zo snel mogelijk af en geregeld is maar hij en zijn vader hebben alle tijd van de wereld..

Ik vind het fijn om dingen zelf te regelen maar hij wordt er gek van dat ik zo gehaast en opgejaagd doe.

Ik laat het wel los nu want ik wil ook niet steeds zeuren met elkaar maar hier kan ik niet tegen dat ik nu niet weet hoe de zaken lopen. Zijn vader spreekt ook vaak een datum af en zegt dan een paar uur van te voren af. We willen liever niemand inhuren want zijn vader doet het gratis allemaal..

Misschien ben ik ook wel een zeur maar we zijn al vanaf half augustus bezig en begin er zat van te worden. Volgende week komen de meubels binnen en de andere meubels staan op zolder en moeten nog in elkaar worden gezet
quote:itsssme schreef op 21 oktober 2016 @ 13:24:

Alleen mijn bed moet verhuist worden naar ons huis. Dat neemt zijn vader mee in de bus, wanneer hij tijd daar voor heeft.Dat is toch lief van hem, dat hij dat zomaar voor je doet, toch?
quote:orkenflow schreef op 21 oktober 2016 @ 13:21:

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen. Joh, ik heb boven mijn eettafel nog een peertje hangen en ik woon hier al zes jaar. OK, de plintjes liggen wel want dat vind ik een leuk klusje.

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen. Nee sorry, ik heb mijn nesteldrang er op botgevierd.
Het is een huurhuis, waarom wil je zoveel tegelijkertijd verbouwen / er zoveel geld in steken ?

Ik zou het stapje voor stapje doen. Behangen is vrij simpel, maar wel fijner om het met z'n 2en te doen. Heb jij geen mensen in je omgeving (vader, moeder, broer/zus, vriendin...) die eventueel mee kan helpen ?

Als ik jou was, zou ik eerst het papierwerk op orde maken en daarna rustig aan beginnen met klussen

Toen wij verhuisden was het ook nog niet allemaal af, we hadden nog een paar maanden (in het weekend, we werkten gewoon doordeweeks) doorgeklust aan behangen, verven enz. (We hadden wel een deadline : 4 maanden na onze verhuizing werd ons 1e kind geboren )

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen.
quote:RegretteRien schreef op 21 oktober 2016 @ 13:14:

Lessen om te leren:

1Zelf een leren klussen. Heb je de rest van je leven plezier van.

2 Niet samenwonen met mensen die nog nooit op zichzelf hebben gewoond. Zal niet iedereen met me eens zijn, maar ik vind uit huis samen gaan wonen de snelste manier om een relatie onder druk te zetten of zelfs helemaal om zeep te helpen. Mensen leren zoveel meer van zelf de enige verantwoordelijke zijn, heb je de rest van je leven plezier.

3 Kiezen of delen: betalen of dingen gaan niet op jouw voorwaarden, zelf regelen of niet zeuren. Die beurs? Zie regel 2Dat onderstreepte is oh zo waar! Als lezer kan ik nu al bijna lezen waar jullie dekomende twee jaar ongelukkig van worden. Jij zit al in de rol van vervangende moeder/aanjager en hij heeft niet eens door dat hij vanonder het ene paar vleugels naar onder het ander paar vleugels aan het "verhuizen" is.
Maak een overzicht met wat er moet gebeuren en wie wat daarvoor moet doen. 1 december duurt nog ruim een maand, tijd genoeg
quote:Dahlia74 schreef op 21 oktober 2016 @ 13:22:

Is de overname van de huur van de woning vastgelegd bij de verhuurder? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Anders kun je wel stoppen met klussen, want dan mogen jullie er helemaal niet wonen.

@iedereen: steek je hand op als je al jamren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen.

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen.

Die zijn hier grotendeels gelegd, was een van de eerste dingen die ik deed.

Maar verder heb ik nog een enorme waslijst aan klussen
Ja tuurlijk is dat vast gelegd. Alles is bekeken door de woningstichting en het is al vanaf juni goed gekeurd. We moeten begin november tekenen.

Mijn vriend begint er niet aan om de vloer zelf te leggen omdat zijn vader heeft gezegd dat hij dat doet en dan weten we dat het zeker goed komt.

Behangen doet zijn moeder dus nog boven, beneden is af.

Het komt gewoon allemaal doordat ik heel perfectionistisch ben. Ik kan er niet tegen als we een half jaar de tijd hebben gehad en het dan nog niet eens af is. Misschien is dat ook lichtelijk autistisch, want die trekjes heb ik ook soms.
Als je op een constructieve manier wil gaan klussen en verhuizen kun je het gedram beter loslaten. Drammen roept weerstand op en dat vertraagd alleen maar.

Je zou eens met vriendlief om tafel kunnen gaan zitten en aangeven dat je het niet zo handig hebt aangepakt en dat je graag samen wil bedenken hoe jullie het verhuizen gaan aanpakken. Luister eerst eens naar zijn ideeën. En kijk of jullie overeenstemming kunnen vinden en waar niet verdeel dan de taken.

Even nieuwsgierig, waar komt bij jou het idee vandaan dat alles voor de kerst af moet? Edit: al beantwoord
Toch is het echt handig om zelf dit soort klussen te doen. De vloer leggen is echt niet moeilijk, behangen ook niet. Help de vader van je vriend bij het leggen van de vloer, dan kan je het de volgende keer zelf. Help de moeder van je vriend bij het behangen, dan kun je dit de volgende keer ook zelf.

Tja en je perfectionisme, wen er maar vast aan dat je vriend niet doet wat jij zegt op het moment dat jij dat wil. Wees voorzichtig, het kan juist ook een averechts effect op je vriend hebben. Daarnaast heeft hij nooit op zichzelf gewoond. Hij blijft zelfs in hetzelfde huis, waar iemand anders bij komt wonen. Je treedt nu al op als vervangende ouder. Doe hier samen wat mee, anders sta jij over een jaar op straat.
Hartstikke lief dat zijn ouders zoveel voor jullie doen ! help je je schoonmoeder trouwens met het behangen ? gaan jullie je schoonvader helpen als hij de vloer gaat leggen ? Ik kan me voorstellen dat betaalde klusjes voor je schoonvader interessanter zijn dan gratis een vloertje leggen in de woning van zijn zoon.
Mijn vriend helpt mee als zijn vader bezig is. Met slepen en dingen wegbrengen naar de sloop enzo. Of snijden van het laminaat.

Ik heb mezelf voorgenomen dat ik mij er nu niet meer mee bemoei. Ik snap dat hij daar echt boos van kan worden.

En waarom eerst op jezelf wonen? We zijn al een jaar lang elke dag samen. Dan heeft het geen zich om beide een eigen huis te nemen terwijl je toch steeds samen bent. Dan heb je dubbele kosten.
Waarom leg je jezelf die druk toch op van "het moet voor kerst af zijn?" Geniet eens vh feit dat je je huisje helemaal naar wens kan inrichten EN dat jullie er het geld voor hebben. Bekijk het positief ipv negatief!

Ik heb ook graag alles in orde maar dat kan je leren loslaten (ik stelde mezelf iedere x de vraag "Is dit nu echt nodig?" En vaak was het antwoord "Nee"). En het bevrijdt je, echt waar!
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
quote:itsssme schreef op 21 oktober 2016 @ 13:22:

Het mag best wat langer duren maar ik heb geen zin om rond kerstmis nog bezig te zijn. Het zou mooi zijn dat het dan klaar is. Ik heb rond die tijd ook examens dus daar wil ik tijd voor maken.

De vloer er in leggen kan hij gewoon niet en ik ook niet. De bar timmeren en ombouwen maken ook niet.

Als de slaapkamer boven maar klaar is inderdaad, de rest is nog niet zo belangrijk.

Maar ik mag dus nergens meer achteraan bellen. Hij wil het zelf doen. Hij vind dat ik overal met de neus voor aan wil staan.Je kan jezelf dit leren via youtube en pinterest. Klussen voor dummies zogezegd.

quote:itsssme schreef op 21 oktober 2016 @ 13:43:

Ja tuurlijk is dat vast gelegd. Alles is bekeken door de woningstichting en het is al vanaf juni goed gekeurd. We moeten begin november tekenen.

Mijn vriend begint er niet aan om de vloer zelf te leggen omdat zijn vader heeft gezegd dat hij dat doet en dan weten we dat het zeker goed komt.

Behangen doet zijn moeder dus nog boven, beneden is af.

Het komt gewoon allemaal doordat ik heel perfectionistisch ben. Ik kan er niet tegen als we een half jaar de tijd hebben gehad en het dan nog niet eens af is. Misschien is dat ook lichtelijk autistisch, want die trekjes heb ik ook soms.Wat doe jij?
Wanneer ik je goed lees heb je zelf geen enkele praktische vaardigheid maar kan je wel heel er goed commanderen ?
Niet geschoten is altijd mis

@iedereen: steek je hand op als je al jaren in een huis woont waar je de plinten nog een keer moet leggen. Zal ik vertellen hoe ik jaren gewoond heb?
Een laminaatvloer leggen kan echt iedereen. Waarom laten jullie dat liggen voor zijn vader, die kennelijk erg weinig tijd heeft? (En vergeet niet, zijn vader heeft ook gewoon vaste lasten, dus die zal het zich vast niet kunnen veroorloven om alle betaalde klussen af te slaan, alleen maar omdat jij zo'n haast hebt).

Probeer de controle eens te laten voor wat het is en constructiever mee te denken. In plaats van vriend te commanderen om de aansluitingen te regelen, zou jij op internet bijvoorbeeld alvast wat uitzoekwerk kunnen doen (welke leveranciers zijn er, wat kost het, hoe lang duurt het contract, enz.) en dat voor hem in een overzichtje kunnen zetten, zodat hij dat zelf niet meer hoeft te doen en de klus voor hem ook wat minder groot wordt.

En zo zijn er vast meer dingen waar jij zelf ook bij zou kunnen helpen, ipv alleen maar te zeuren over dat anderen zaken niet (of niet snel genoeg) doen.
quote:Bitje93 schreef op 21 oktober 2016 @ 14:07:

Wanneer ik je goed lees heb je zelf geen enkele praktische vaardigheid maar kan je wel heel er goed commanderen ?

Zo klinkt het wel.

Volg dat advies op waarin wordt gezegd dat je je excuus aan biedt aan vriend, zeg dat je weet dat je hebt lopen drammen en dat je graag samen de verhuizing wilt plannen en taken wilt verdelen.

Vraag vooral hoe hij het voor zich ziet, wat hij een redelijke termijn vindt om het af te hebben. Als dat oneindig is, leg dan uit welk gevoel jou dat geeft (ZONDER DWINGEND TE ZIJN). Kijk of je tot een voor jullie beide aanvaardbaar moment kunt komen.

En pas op dat je niet z'n moeder wordt want dan blijft hij puber. Of kleuter. Of peuter. Hoe dan ook, genieten is anders

En djiez. Zeg tegen schoonma dat je graag wilt leren behangen of tegen schoonpa dat je graag wilt leren vloeren leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven