Lamp dimmen zonder dimmer

23-10-2016 10:38 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning met een grote woon-eetkamer. In deze kamer zitten twee lichtpunten in het plafond: één boven het zitkamer deel en één boven de plaats waar de eettafel zal komen te staan. Deze beide lichtpunten worden bediend vanuit een 'dubbele schakelaar' (heet vast niet officieel zo... wat ik bedoel: een vierkante schakelaar met twee knoppen direct naast elkaar. Je kunt beide lampen dus wel apart aan en uit doen). Nu heb ik begrepen dat je op zo'n dubbele schakelaar geen dimmer kunt zetten. Ik wil echter wel graag dimbare lampen op beide plekken. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen mogelijkheden voor zijn. Wie heeft een idee? Volgens mij bestaan er ook lampen waarbij het dim-mechanisme in de lamp zelf zit (dus niet in de schakelaar). Iemand daar ervaring mee? Misschien zijn er nog andere opties?

Toevoeging: ik ben zelf echt a-technisch, dus uitleg graag in jip-en-janneke taal
Mijn ouders hebben zo'n dubbele schakelaar met 1 dimmer, het kan dus wel.
Nou slotje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Die bestaan wel. Wij hebben ze ook. Ik heb er geen verstand van, maar ze zijn er dus
Ja hoor, gewoon bij de bouwmarkt
Je bent zelf een theepot
Wij hebben ze volgens mij ook. 2 dimmers onder elkaar.
Of een Philips hue lamp en dan via je WiFi bedienen.
Die dubbele dimmers zijn spuugduur. Ik heb die van mij op internet gevonden, voor maar een paar tientjes, dus het is de moeite waard om even te zoeken.
Ik heb een lamp van de Ikea waar een touwtje aan zit. Wanneer je hieraan trekt gaat de lamp open of dicht en krijg je dus ook meer of minder licht
Doe er een lamp met wifi in, dan kan je dimmen met een losse dimknop of afstandsbediening of via je telefoon app. Philips Hue of Osram Lightify

Ik heb alles van philips. Leuk ook als je de kleuren lamp kiest, je kan alle sferen kiezen of zelf samenstellen
Ik heb ook een dimmer en gewone schakelaar naast elkaar.

Waar je wel op moet letten is of de dimmer ook geschikt is voor de lamp. Bij mij ging de lamp steeds flikkeren, en eigenlijk wilde ik de dimmer voor het zitgedeelte, niet boven tafel. Dus met pijn en moeite zelf omgedraaid (tip: doe dat overdag en niet als het schemert en snel donker wordt ), flikkeren de spotjes ook.
Er zijn toch ook gewoon lampen met ingebouwde dimmers?

Komt helemaal geen wifi aan te pas, hoor.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bedankt voor de tips zover! Dubbele dimmer bestaat dus wel... dat is alvast goed om te weten. Moet vanmiddag toch nog even naar de Praxis, dus dan ga ik meteen even kijken wat ze hebben en wat het kost.

Op die Philips en Osram lampen ga ik ook even zoeken.

@Merano: ja, volgens mij bestaan er inderdaad ook lampen met ingebouwde dimmers (zonder wifi-achtige toestanden). Alleen... waar vind ik die?! En dan het liefst ook nog een lamp die er een beetje mooi uitziet. Het oog wil ook wat tenslotte
quote:Marana_ schreef op 23 oktober 2016 @ 10:47:

[afbeelding]Deze heb ik, van de Praxis. Niet goedkoop (€60 ofzo) maar werkt prima
Je bent zelf een theepot
Dank je SuzanneSuus!
En anders kun je nog een doos ernaast maken, de juiste draden doorlussen en twee losse dimmers erop zetten.
Ik vind hier dingen van.
Wij hebben ook zo'n dubbele schakelaar en gewoon dimmers erop hoor, kan dus wel.
quote:neliba schreef op 23 oktober 2016 @ 11:10:

Bedankt voor de tips zover! Dubbele dimmer bestaat dus wel... dat is alvast goed om te weten. Moet vanmiddag toch nog even naar de Praxis, dus dan ga ik meteen even kijken wat ze hebben en wat het kost.

Bestaat zeker.

Alleen dus wel goed opletten dat je lamp ook bij het type dimmer past en andersom.

Het is al gezegd, maar voor de zekerheid nog een keer.
http://www.getled.nl/led- ... b-rf?network=tradetracker
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bedankt voor alle reacties! Ik ga voor de dubbele dimmer. Maar.... eerst lampen uitzoeken, zodat ik weet wat voor type lamp ik heb en daar de dimmer op kan aanpassen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven