Lamp dimmen zonder dimmer
zondag 23 oktober 2016 om 10:38
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning met een grote woon-eetkamer. In deze kamer zitten twee lichtpunten in het plafond: één boven het zitkamer deel en één boven de plaats waar de eettafel zal komen te staan. Deze beide lichtpunten worden bediend vanuit een 'dubbele schakelaar' (heet vast niet officieel zo... wat ik bedoel: een vierkante schakelaar met twee knoppen direct naast elkaar. Je kunt beide lampen dus wel apart aan en uit doen). Nu heb ik begrepen dat je op zo'n dubbele schakelaar geen dimmer kunt zetten. Ik wil echter wel graag dimbare lampen op beide plekken. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen mogelijkheden voor zijn. Wie heeft een idee? Volgens mij bestaan er ook lampen waarbij het dim-mechanisme in de lamp zelf zit (dus niet in de schakelaar). Iemand daar ervaring mee? Misschien zijn er nog andere opties?
Toevoeging: ik ben zelf echt a-technisch, dus uitleg graag in jip-en-janneke taal
Toevoeging: ik ben zelf echt a-technisch, dus uitleg graag in jip-en-janneke taal
zondag 23 oktober 2016 om 10:58
zondag 23 oktober 2016 om 10:59
Ik heb ook een dimmer en gewone schakelaar naast elkaar.
Waar je wel op moet letten is of de dimmer ook geschikt is voor de lamp. Bij mij ging de lamp steeds flikkeren, en eigenlijk wilde ik de dimmer voor het zitgedeelte, niet boven tafel. Dus met pijn en moeite zelf omgedraaid (tip: doe dat overdag en niet als het schemert en snel donker wordt ), flikkeren de spotjes ook.
Waar je wel op moet letten is of de dimmer ook geschikt is voor de lamp. Bij mij ging de lamp steeds flikkeren, en eigenlijk wilde ik de dimmer voor het zitgedeelte, niet boven tafel. Dus met pijn en moeite zelf omgedraaid (tip: doe dat overdag en niet als het schemert en snel donker wordt ), flikkeren de spotjes ook.
zondag 23 oktober 2016 om 11:10
Bedankt voor de tips zover! Dubbele dimmer bestaat dus wel... dat is alvast goed om te weten. Moet vanmiddag toch nog even naar de Praxis, dus dan ga ik meteen even kijken wat ze hebben en wat het kost.
Op die Philips en Osram lampen ga ik ook even zoeken.
@Merano: ja, volgens mij bestaan er inderdaad ook lampen met ingebouwde dimmers (zonder wifi-achtige toestanden). Alleen... waar vind ik die?! En dan het liefst ook nog een lamp die er een beetje mooi uitziet. Het oog wil ook wat tenslotte
Op die Philips en Osram lampen ga ik ook even zoeken.
@Merano: ja, volgens mij bestaan er inderdaad ook lampen met ingebouwde dimmers (zonder wifi-achtige toestanden). Alleen... waar vind ik die?! En dan het liefst ook nog een lamp die er een beetje mooi uitziet. Het oog wil ook wat tenslotte
zondag 23 oktober 2016 om 13:05
quote:neliba schreef op 23 oktober 2016 @ 11:10:
Bedankt voor de tips zover! Dubbele dimmer bestaat dus wel... dat is alvast goed om te weten. Moet vanmiddag toch nog even naar de Praxis, dus dan ga ik meteen even kijken wat ze hebben en wat het kost.
Bestaat zeker.
Alleen dus wel goed opletten dat je lamp ook bij het type dimmer past en andersom.
Het is al gezegd, maar voor de zekerheid nog een keer.
Bestaat zeker.
Alleen dus wel goed opletten dat je lamp ook bij het type dimmer past en andersom.
Het is al gezegd, maar voor de zekerheid nog een keer.
zondag 23 oktober 2016 om 17:29
http://www.getled.nl/led- ... b-rf?network=tradetracker
“Don’t look back – you’re not going that way.”